Hopp til innhold
b22

- Villaksen dør ut

Recommended Posts

koffor er eg ikkje overraska??

Nei dette er jo no vi som følger med laksen vet. Oppdrettsnæringen vet det jo også, men problemet er at politikere og mannen i gata er totalt uvitende.

Meget bra innslag!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Ja enig, noe av det bedre jeg har sett/lest/hørt på lenge.

Så oppdrettsnæringen er et prøveprosjekt som Staten ikke har fulgt opp

og latt vokse kun med tanke på "penger i kassa".

Så hvem har ansvaret for å rydde opp, såklart Staten.

Nevnt det før (husker ikke om her på dette forumet) men at det kan bli

mindre oppdrett i visse områder ser jeg på som en selvfølge.

Hvertfall så lenge man ikke får kontroll på de negative følgene av den høye

konsentrasjonen i disse områdene.

Jeg er ikke imot oppdrett (også nevnt før) men jeg er imot oppdrettsnæringen slik

som Staten har latt den vokse uten å ha kontroll.

At ikke man i stor stil har forsket på følgene av oppdrettsvirksomheten fra starten av er rett og slett uansvarlig.

Såklart kan man ikke forutse alt, men det er dette kjente føre-var prinsippet da.

På land føler jeg man kan ha bedre kontroll med hvordan ting utvikler seg, i sjøen

synes jeg det ofte ender med at ting kommer ut av kontroll.

Veldig flaut for Norge at det mest sannsynlig er utenlands forskning som kommer til å komme

med så klare resultater at også Norge blir nødt å innføre strengere kontroll og begrensninger her til lands.

Jeg bare håper dette kommer raskere en raskt og at EU, Russland, Japan, USA etc innfører importstans

av Norsk laks så lenge ikke Staten tar sitt ansvar og regulerer denne næringen bedre.

Endret av b22

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Dessverre er det ingen regjeringer som tør tenke langsiktig i saker hvor det betyr tap av penger og arbeidsplasser.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Presset må desverre komme utenfra ser det ut som. Derfor kan personer som han

vikingen fra Island bety mye. Det er heldigvis mange andre ressurssterke personer som

driver med elvefiske etter villaks så håpet er jo at flere benytter muligheten for aktiv

lobbyvirksomhet et visst sted nedi Oslo.

Men det som trengs først og fremst er entydige forskningsrapporter, og det er rett og slett latterlig

at vi ikke her i Norge ligger fremst innen slik forskning.

Fint med det som skjer utenfor Norge nå, det virker hvertfall som de i utlandet ikke er redd

for å publisere rapporter som er entydig. Her i Norge omtales lakselus fortsatt som en "mulig

trusselfaktor for villfisken". Det er ikke en mulig trusselfaktor, det er en "bombesikker" trusselfaktor

og man må finne ut hvor tålegrensen går i de forskjellige områdene.

Dere som får sjøørret som er hardt rammet av lakselus, hva med å ta bilde av denne fisken å sende

bildene til miljøvernministeren? Får man sett nok bilder så skulle man hvertfall bli rimelig overbevist om

at lakselusen er ikke bare en "mulig trussel". Har selv sett video av en sjøørret som svømte

rundt mer død enn levende pga av lakselus og det var ikke et vakkert syn.

Hva ligger egentlig til grunn for det tallet for maks antall lus pr fisk i merdene? Er det av hensyn til

villfisken? Jeg vet ikke, men har en sterk mistanke at dette tallet er kun satt med hensyn til oppdrettsfisken

i merdene. Antall lus pr fisk er den samme om du så har 1 fisk eller 100.000 fisk i merden, virker det

fornuftig? Forteller meg at dette ikke drives på en forsvarlig måte hvertfall.

Det finnes faktisk kommuner som går imot mer oppdrett, f.eks Granvin og Eidfjord i indre Hardanger:

http://www.hardanger-folkeblad.no/hfnyhend...icle3256954.ece

De er vel nervøs for at Hardanger kan miste litt av sin "urørte skjønnhet", blir

mindre attraktiv for turisme?

Hardangerfjorden er et økosystem ute av balanse, jeg kan ikke se noe skjønnhet i den fjorden lengre.

Det er på tide å rydde opp, akkurat som de må inni Odda av helt andre grunner.

Oppdrett kan være ok, men man må få balanse i økosystemet igjen.

Vossolaksen har de nå kjempet for i snart 20 år. Vel så lenge ting får bli som de er i fjordene rundt

der så blir det neppe noe bedring for laksestammen som en gang hvertfall var kjent som den

mest storvokste. Men jeg er svært positiv til den sammkjørte avlusingen av oppdrettsfisk som

de tross alt har fått til på Vestlandet nå i vinter. MEN, er det fortsatt frivellig å delta i dette arbeidet?

Jeg synes å ha lest det, i så fall så er det totalt mangel på styring igjen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Oppdrett kan være ok, men man må få balanse i økosystemet igjen.

synes ikke oppdrett er ok, hvis det skal være så bør den være landbasert. Har hørt rykter om ett landbasert anlegg og de sier det går så det suser... stemmer det?

Geir

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

synes ikke oppdrett er ok, hvis det skal være så bør den være landbasert. Har hørt rykter om ett landbasert anlegg og de sier det går så det suser... stemmer det?

Geir

Landbasert lakseoppdrett som er lønnsomt tror jeg ikke fins i norge...... Har vært prøvd men kostnadene blir enorme i forhold til merder i havet.

Oppdrettsnæringen er dessverre kommet for å bli. Det vi savner er langt sterkere styring fra staten på hvor og hvordan de driver.

Jeg tror at villaksens problem er at den er samme art som oppdrettsfisken, og for hvermansen er en laks en laks.

Informasjon og lobbyvirksomhet som viser forskjellene på fisken og ikke minst de miljømessige konsekvensene av oppdrett tror jeg er veien å gå.

Ser for meg en annonse i løssalgspressen/TV:

< bilde av flott villaks >

"Dette er hva du tror du spiser"

< bilde av oppdrettsfisk >

"Dette er hva du spiser "

Og kanskje info om hva som er gått med av medikamenter mm i produksjonen av oppdrettslaksen.

Kunne NJFF, Norges bondelag, Norske Lakseelver, alle grunneierlag mv vært med å sponse en slik annonsekampanje tro?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

b22 skrev:

Men det som trengs først og fremst er entydige forskningsrapporter, og det er rett og slett latterlig

at vi ikke her i Norge ligger fremst innen slik forskning.

Fint med det som skjer utenfor Norge nå, det virker hvertfall som de i utlandet ikke er redd

for å publisere rapporter som er entydig. Her i Norge omtales lakselus fortsatt som en "mulig

trusselfaktor for villfisken". Det er ikke en mulig trusselfaktor, det er en "bombesikker" trusselfaktor

og man må finne ut hvor tålegrensen går i de forskjellige områdene.

Om du sjekker hvilke forskere som har vært sentrale i forskningen rundt effekter av både rømt fisk og lakselus på ville laksebestander vil du finne at norske forskere (og utenlandske forskere som jobbet i Norge) har vært ledende på dette feltet. Prøv f. eks. Google scholar. Du finner et rykende fersk oppslag fra en av de sentrale norske forskerne her Forskning.no

Forskerne har imidlertid på flere møter klart uttrykt at det nå ikke er mer forskning som trengs. Kunnskapen er der, det er handling som skal til! Kravet om mer forskning kan også være en unnskyldning for ikke å gjøre noe - eller i alle fall vente med å gjøre noe

Jeg er enig i at en studie liknende det som ble gjort av de canadiske forskerne burde ha vært gjort i Norge også.

Men viktigst: Vi vet at lakselus er et stort problem som dreper både laksesmolt og sjøørret. Vi vet at rømt oppdrettslaks blander seg inn i de ville bestandene våre slik at de kan gå tapt for alltid - og at dette skjer raskt. Vossolaksen finnes f. eks. i dag bare i genbanken i Eidfjord! Hva som skal gjøres er politikk.

TorbjørnF

Endret av TorbjørnF

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

b22 skrev:

Hva som skal gjøres er politikk.

TorbjørnF

Ja og det må vi som engasjerer oss for villaksen ta inn over oss snarest.

Spørsmålet blir hvordan vi skal få dette til. Vi blir litt puslete mot den mulitmilliardindustrien oppdrettsnæringen er blitt :cry:

Det er jo vanskelig å få gehør for at vi ønsker å ta vare på arten villaks, når vi i neste øyeblikk fisker den opp fra gyteplassene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ser for meg en annonse i løssalgspressen/TV:

< bilde av flott villaks >

"Dette er hva du tror du spiser"

< bilde av oppdrettsfisk >

"Dette er hva du spiser "

Og kanskje info om hva som er gått med av medikamenter mm i produksjonen av oppdrettslaksen.

Kunne NJFF, Norges bondelag, Norske Lakseelver, alle grunneierlag mv vært med å sponse en slik annonsekampanje tro?

Det er ikke produktet oppdrettslaks som er problemet, for bortsett fra slitte finner og en noget høy k-faktor så er oppdrettslaksen et bra produkt på både smak og sunnhet. Tror faktisk at den jevne nordmann har et overdrevent negativt syn på selve produktet, etter massiv mediaomtale etter 80-tallets antibiotikabruk (som nå er historie). Det er miljøskadene som kommer i kjølvannet av produksjonen som er "uspiselig" etter mitt syn.

Og bare for å ha det sagt; tipper Norges bondelag hadde fått tilbake med samme mynt om de hadde forsøkt å sverte oppdrettsnæringen i forhold til kvaliteten på produktet....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det er ikke produktet oppdrettslaks som er problemet, for bortsett fra slitte finner og en noget høy k-faktor så er oppdrettslaksen et bra produkt på både smak og sunnhet.

Der er jeg og mange med meg ikke enige. Det er ikke bare slitte finner og K-faktoren som er problemet.

Det er et faktum at foret til oppdrettslaksen inneholder miljøgifter som næringen ikke fjerner fordi det medfører økte kostnader. 1 krone pr kilo laks?

Den feite røkelaksen du finner i butikken er jo som gele sammenlignet med tilsvarende villaks.

En lokal fiskerøker som får inn mengder av oppdrettslaks og villaks hevder at kvaliteten ikke kan sammenlignes. Oppdrettsfisken må henge til mye lengre til tørk for at alt fettet skal renne av den...

Endret av moby

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Der er jeg og mange med meg ikke enige. Det er ikke bare slitte finner og K-faktoren som er problemet.

Det er et faktum at foret til oppdrettslaksen inneholder miljøgifter som næringen ikke fjerner fordi det medfører økte kostnader. 1 krone pr kilo laks?

Den feite røkelaksen du finner i butikken er jo som gele sammenlignet med tilsvarende villaks.

En lokal fiskerøker som får inn mengder av oppdrettslaks og villaks hevder at kvaliteten ikke kan sammenlignes. Oppdrettsfisken må henge til mye lengre til tørk for at alt fettet skal renne av den...

Sa ikke at det var bedre enn villaks. Sa at det smaker bra og er sunt, og da tenker jeg i forhold til innhold av "marine" fettsyrer. Du kan gjerne mislike det høye fettinnholdet, der er jeg enig, men villaks er ikke et alternativ for de store markedene for oppdrettslaks i Europa og Asia (gudskjelov).

Miljøgiftene du nevner kommer fra den feite fisken som fôret lages av, og det er ofte den samme fisken som villaksen spiser. Det handler som vanlig om mengdene du får i deg, og jeg tror ikke det er det første du skal bekymre deg for å dø av. Helsegevinsten av å spise feit fisk oppveier mange ganger faren for dioksinskader og PCB.

Å fokusere på oppdrettslaks som et dårlig produkt er etter min mening skivebom dersom man skal kritisere næringen, selv om du personlig foretrekker villaks som mat. Skal man først bruke energi på å bekjempe problemene med oppdrettsnæringen bør man ta dem på det som virkelig er problematisk, og det er lus, rømninger, og overbelastning av fjordenes kapasitet til å ta i mot organisk materiale i form av avføring og spillfôr.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Å fokusere på oppdrettslaks som et dårlig produkt er etter min mening skivebom dersom man skal kritisere næringen, selv om du personlig foretrekker villaks som mat. Skal man først bruke energi på å bekjempe problemene med oppdrettsnæringen bør man ta dem på det som virkelig er problematisk, og det er lus, rømninger, og overbelastning av fjordenes kapasitet til å ta i mot organisk materiale i form av avføring og spillfôr.

OK mulig det er skivebom, men hva gjør en ikke når en er "desperat" :P

Endret av moby

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Dagens nyhet i dagbladet bekrefter min påstand om at oppdrettslaks er et sunt produkt. Den mest hjertesunne laksen

Legger til at jeg ikke mener dette på noen måte er formildende i forhold til miljøskadene oppdrettsnæringen står bak. Bare at man må være edruelig i sin kritikk av næringen for å bli tatt seriøst.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Enig pølse!

Skal vi ha bosetning langs kysten må vi leve med oppdrett :biggrin: . Dette er også sunn fisk.

her er et utdrag:

"Fiske-fóret funket best

Pasientene ble delt inn i tre grupper som skulle spise tre ulike laksemenyer bestående av fire-fem laksemåltider i uka . Forsøket gikk over en seksukers-periode.

Dene ene gruppa spiste laksefilet som kom fra «fiskefisk» (laks fóret med fiskeolje), den andre fikk laks som var fóret med rapsolje, mens den tredje gruppa spiste laksefilet som var fóret med en kombinasjon av marint og vegetabilsk fett.

Det viste seg at de 20 pasientene som spiste laks som hadde fått ren fiskeolje i fóret, kom best ut:

- Det ble vist at sammensetningen i fiskefileten påvirket fettsyreprofilen i blodet hos pasientene og at de gunstige omega-3-fettsyrene steg betraktelig hos de som spiste fisk gitt ren fiskeolje i kosten.

Hos disse pasientene ble det også vist at risikofaktorer for hjerte-og karsykdom, og markører for slik sykdom, (inkl.betennelsesmarkører) ble endret i gunstig retning - sammenlignet med de som spiste fisk gitt ren rapsolje.

- Betyr dette at det er bortkastet å spise oppdrettslaks fóret med plantefett?

- Nei, overhodet ikke. Det er mange viktige stoffer, vitaminer og mineraler i behold hos oppdrettsfisk selv om den ikke er fóret på ren fiskeolje. Med den begrensede tilgangen på marine fiskeoljer er det heller ikke praktisk mulig at all oppdrettslaks kan få dette i maten, sier Seierstad.

Det er også slik at marint fett kan inneholde miljøgifter og forstyrre bl.a. fruktbarhet og hormonbalanse.

I følge Mattilsynets kostholdsråd oppveier fordelene ved fisk ulempene ved miljøgifter. Men spesielt gravide og ammende bør være forsiktige med fisk fra forurensede fjorder."

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det er også slik at marint fett kan inneholde miljøgifter og forstyrre bl.a. fruktbarhet og hormonbalanse.

I følge Mattilsynets kostholdsråd oppveier fordelene ved fisk ulempene ved miljøgifter. Men spesielt gravide og ammende bør være forsiktige med fisk fra forurensede fjorder."

:clapping: :unsure:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Og der har vi Mattilsynet igjen. Kan vi stole på de? :huh:

Seriøst gutter; hva er vanligst av hjerte/kar-sykdommer og dioksinskader? Og hva regner dere som trygg mat? Er dere redde for å prate i mobiltelefon? Unngår dere trådløse nettverk? Bare spør.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Og der har vi Mattilsynet igjen. Kan vi stole på de? :huh:

Nå er det mangen produkter jeg ikke konsumerer,men ofisk tror jeg ligger øverst på den listen.

Og nei, jeg stoler ikke på mattilsynet. En vakker dag.............................................

Endret av villlax

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Nå er det mangen produkter jeg ikke konsumerer,men ofisk tror jeg ligger øverst på den listen.

Og nei, jeg stoler ikke på mattilsynet. En vakker dag.............................................

Så da stoler du kanskje heller ikke på mattilsynet når de pålegger Fjordlaks å sanere sine lokaliteter i Storfjorden? Nye krav om sanering av slakteferdig fisk i Storfjorden

Eller hva med når mattilsynet fastslår ILA-utbrudd i Gratangen, og pålegger utslakting og brakklegging? Stoler du på at det er riktig? Stadfesting av infeksiøs lakseanemi

Eller er det slik at du stoler på mattilsynet når deres avgjørelser passer med din agenda?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Så da stoler du kanskje heller ikke på mattilsynet når de pålegger Fjordlaks å sanere sine lokaliteter i Storfjorden? Nye krav om sanering av slakteferdig fisk i Storfjorden

Eller hva med når mattilsynet fastslår ILA-utbrudd i Gratangen, og pålegger utslakting og brakklegging? Stoler du på at det er riktig? Stadfesting av infeksiøs lakseanemi

Eller er det slik at du stoler på mattilsynet når deres avgjørelser passer med din agenda?

Hei pølse. Nei ang kostholdsråd stoler jeg ikke på mattilsynet pungtum.joda det er godt å se at de gjør noe innen onæringen.Bare synd at de ikke er nokk på banen rundt om. Men min tillit til mattilsynet generelt er vel på linje med sauebønder som opererer med "en smule høyt" svinn,les rovdyr(lam er godt)- snuten som bastant avviser politivold/tortur osv :msn-wink: Over og ut.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei pølse. Nei ang kostholdsråd stoler jeg ikke på mattilsynet pungtum.joda det er godt å se at de gjør noe innen onæringen.Bare synd at de ikke er nokk på banen rundt om. Men min tillit til mattilsynet generelt er vel på linje med sauebønder som opererer med "en smule høyt" svinn,les rovdyr(lam er godt)- snuten som bastant avviser politivold/tortur osv :msn-wink: Over og ut.

Ikke nok på banen? Her finner du 108 saker siste 4 år hvor mattilsynet har grepet inn overfor o-næring bare i saker som omhandler ILA-virus ILA - hendelser

Og her finner du informasjon om hva mattilsynet gjør for å sikre helsemessig trygg oppdrettsfisk.Helsemessig trygg oppdrettsfisk

Kan ikke skjønne hvordan du kan hevde at mattilsynet ikke er nok på banen på dette området. Hvor henter du din informasjon fra? Tabloidavisene sine nettutgaver? I så fall forstår jeg deg bedre, også din holdning til politi og sauebønder.

Endret av Pølse

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ikke nok på banen? Her finner du 108 saker siste 4 år hvor mattilsynet har grepet inn overfor o-næring bare i saker som omhandler ILA-virus ILA - hendelser

Og her finner du informasjon om hva mattilsynet gjør for å sikre helsemessig trygg oppdrettsfisk.Helsemessig trygg oppdrettsfisk

Kan ikke skjønne hvordan du kan hevde at mattilsynet ikke er nok på banen på dette området. Hvor henter du din informasjon fra? Tabloidavisene sine nettutgaver? I så fall forstår jeg deg bedre, også din holdning til politi og sauebønder.

Hheey, ser hvor du henter info fra;-)

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_hor...nd/5372985.html. Dette er en. Googler du mattilsynet -kritikk får du lesestoff resten av helgen.

Utdrag: Kan inneholde miljøgift

Men ikke alle er udelt positive til å spise mye oppdrettslaks.

Nasjonalt folkehelseinstitutt mener den som spiser over to måltider med laks i uken kan få i seg mer PCB og dioksiner enn anbefalt.

Denne riskoen blir ikke nevnt på Mattilsynets nettsider.

Ha en fin helg. :msn-wink:

Endret av villlax

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Spørsmålet man bør stille i forhold til matinntak er ; dersom jeg ikke spiste dette (eks olaks) hva ville jeg spist i stedet? kanskje en vegaburger inneholdende bare økologisk dyrkede grønnsaker av bønder-som-garantert-ikke-jobbet-under-tariff-og-ikke-mer-enn-8-timer-hver-dag-og-som-ikke-fiser-for-å-ødelegge-osonlaget. Eller kanskje ikke?

Det eeeeer mulig at denne motstanden mot olaks ikke handler om hvor sunn den er sammenligent med den andre maten vi spiser :biggrin: ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg