Hopp til innhold
Beja

Beste enhåndsstang kl 7

Recommended Posts

Jeg hadde en NativeRun GLX 9,6 #7. Solgte den og kjøpte meg en brukt Greyline 9,6 #7.

NativeRun GLX passet ikke min kaste stil. Ble aldri helt venn med den.

Trives bedre med litt roligere Greyline.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Synes LeCie 10' #7 og LPXe RS 9' #7 er herlige stenger. GLX Distance er også småfrekk, men da likte jeg IMX 10' #6-7 bedre (synd at disse forsvant..).

Førstevalget mitt er forøvrig Albright EXS 9' #7 SW :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Tja, jeg er nå enig med deg at GLX Distance #7 er meget bra, men likte #5 bedre, betydelig bedre. Må være litt underklassifisert den serien. Samme serie i #8 kjentes mer ut som en kjepp og falt ikke i smak.

Har ett par ganger prøvd distance opp mot Lecie #7 10 fot, ingen tvil, begge gode stenger, men Lecie falt mer i smak, da også sett bort fra pris. Jeg denger heller ikke i konkurranser, fisker litt og bruker utelukkende vannkast (Flyalf store skrekk)

Dette blir en meningsløs lang tråd :msn-wink:

Prøvde en greyline 9'6 #7, bra stang, spes med flyt og flyt/synk snører. taklet ikke synkeliner like bra som f.eks min distance #7...Kan hive meg på hyllesten av den stangen ja, helt kanon. Det er forøvrig #8 og, kanonstang og en drøm å kaste synkeliner med.

X1 var og ei bra stang, kun testet den på plen og med flyteline, men kjentes ok ut den..

Tres B: synes ikke 10' #7 distance er underklassifisert, men kan ver enig i at #5eren takler "litt" tyngre skyts :msn-wink:

Ikke prøvd lecie 10' #7, men hører mye positivt om den. Har storebroren i #8(i fast aksjon) Dette er og en kjempestang

Var #7 til elvefiske du lurte på? Da hadde jeg hvertfall godt for ei 10 foter.... Lpx'e RS 9' #7, blir nevnt og er ei veldig bra stang som også har en hyggelig prislapp :biggrin: men den synes jeg lir en fot for kort til elvefiske...

Jeg vet ikke hva du skal bruke en evnt 10' #7 stang på? blir det stort sett flyt og flyt/synk snører eller skal du bruke synkeliner og? Mener dette spiller inn på valget ditt. I tillegg hadde nok det beste vært om du kunne testet litt stenger først og funnet ei som passet deg og din kastestil...

Endret av Løgnasen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Tres B: synes ikke 10' #7 distance er underklassifisert, men kan ver enig i at #5eren takler "litt" tyngre skyts :msn-wink:

Distancen takler i hvertfall veldig tunge klumper.

På tidligere NM i fluekasting, mens det fremdeles ikke var vektbegrensning på snørene, var det flere som brukte skyteklumper på 32-35 (!) gram på denne stanga. :scared: Det er snabla mye til å være en "7'erstang"!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

På tidligere NM i fluekasting, mens det fremdeles ikke var vektbegrensning på snørene, var det flere som brukte skyteklumper på 32-35 (!) gram på denne stanga. :scared: Det er snabla mye til å være en "7'erstang"!

Bruker stanga mest til synkeliner, da er vekta ca 20gram..prøvd med de samme klumpene som jeg har på 8'eren, det går det og, men ikke så behagelig...

Har en flyteklump på 16m og 27gram til den som jeg fikk av som driver med konk. Går bra å kaste med den, men ikke ekstremt behagelig i fiskerelaterte situasjoner...

Kan sikkert kaste flyteklumper som er mye tyngre enn det de er klassifisert som med veldig mange stenger. Det som jeg mener er at den stanga i et fiskeperspektiv og med hele rangen av snører fra flyt til synk veldig mye er temmelig riktig klassifisert...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har proevd 9 fot 8ern til Burkheimer, den var grom!! Kastet i snitt to-tre meter lengre og penere med den enn med de fleste andre 8ere jeg har proevd :biggrin:

Hmmm . . . Begynte å lure på om jeg er den eneste her som er eier av ei Burkheimer :shock:

Min er imidlertid 9 fot, #5, custombygget.

Denne oppfatter jeg som veldig myk i toppen, men jeg har aldri lest noe om hvordan Burkheimer karakteriserer aksjonen på disse !

Hvordan vil dere beskrive aksjonen på Burkheimer-stengene i #7-8 ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Min er imidlertid 9 fot, #5, custombygget.

Det er min også :thumbup:

Meget behagelig aksjon og ja, kanskje litt myk i toppen. Men duverden for en herlig stang uansett! Kunne tenkt meg å supplere med en hvassere 5'er i 10 fot til elv og vannkast.

Prøvde Burkheimer 907 og 908 SW for noen år siden, der saltvannsstanga var desidert best. Sjelden prøvd en stang med mer smooth følelse i den klassen og med masse krefter i bunn.

Endret av ford prefect

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Alt Om Fiske testet 20 stenger i #7 i nummer 5 utgaven i 2007. Fin oversikt for å hjelpe deg med det riktige valget for ditt fiske.

Takker så mye innspill !!

Mvh Bjørn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Alt Om Fiske testet 20 stenger i #7 i nummer 5 utgaven i 2007. Fin oversikt for å hjelpe deg med det riktige valget for ditt fiske.

Disse testene har jeg ingen lit til da jeg mener at noen av testkasterene ikke har grunnlag nok til og bedømme stenger.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Disse testene har jeg ingen lit til da jeg mener at noen av testkasterene ikke har grunnlag nok til og bedømme stenger.

He,he,he..... :biggrin:

Og når det er sagt,hvorfor la noen andre velge stang for deg?

Tom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei,

Ingen som har nevnt favoritten min.

Sage SP 10 fot, klasse 7, 3 delt.

Helt fantastisk!!

Zyrtec

Endret av zyrtec

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei Tom

Trur ikke Stein G brukte mer en 30 gr på den stanga. 35 gr klarer den ikke i det hele tatt men det klarer vel TCR din tenker jeg??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei Tom

Trur ikke Stein G brukte mer en 30 gr på den stanga. 35 gr klarer den ikke i det hele tatt men det klarer vel TCR din tenker jeg??

Hei, Robin!

Nå er vel ikke Stein den eneste i Norge som har en GLX Distance, eller har brukt den i NM i fluekasting. :msn-wink:

Når du hevder at den ikke takler 35 gram i det hele tatt, så mistenker jeg at du enten ikke har prøvd den vekten på en Distance, eller at den stangen du har testet er ekstremt myk.

Den tyngste klumpen jeg har prøvd på TCR'en er den #8/9 Triangle Taperen på 31 gram som vi brukte i 7'ertesten i AoF. Alle stengen i testen taklet den greit nok (G. Loomis GLX, G. Loomis GLX Distance, Vogg Seatrout, Orvis T3 og Sage TCR).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg er nå veldig glad i Streamstix Seatrout 9 fot #7 stanga mi jeg,

Men skal jeg velge av øverste hylle hadde det stått en Z-axis 790-4 i kjelleren min :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg har vel brukt em FS Sink klump på min LTS X1 10" #7 På 38 gr det går helt fint det. Det går langt og meget lett :thumbup: :thumbup:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

OG.....om man kjenne den ene av dem og smaken hans kan mann fort gjette seg til resultat, så helt objektive er ikke disse testene.Hadde nok vært en fordel med flere testkastere og et mere bredt spekter av smak og meninger når det gjelder stenger.

Endret av Thormill

Del dette innlegget

Lenke til innlegg