Hopp til innhold
ford prefect

Brukbar bellyboat?

Recommended Posts

Snublet over en butikk som selger Ron Thompson V-Boat m\ skikkelige svømmeføtter for en billig penge..

Den er ikke så ulik GL Drifter, men har ikke samme "løftet" i baugen og man sitter litt dypere i RT'en.

Noen som har erfaringer med denne?

RT V-boat

Endret av ford prefect

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Snublet over en butikk som selger Ron Thompson V-Boat m\ skikkelige svømmeføtter for en billig penge..

Den er ikke så ulik GL Drifter, men har ikke samme "løftet" i baugen og man sitter litt dypere i RT'en.

Noen som har erfaringer med denne?

RT V-boat

Den ser jo mistenkelig lik RT U-boat, som selges i flere butikker her i Norge for 499. Ser ut som den eneste forskjellen er V-formen.

Så spørs det jo om V-formen er verdt de ekstra 100-lappene, siden du allikevel sitter så dypt (mye motstand).

(Med forbehold om at jeg kun har sett U-boat i levende live)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

hei ford prefect. se på finn.no der finner du den til 499.- inkl svømmeføtter. butikk i molde som selger. bestilt fra dem i går.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Om du ser på siden til Sakshaug, så er det forskjell på U- og V-boat. RT svømmeføttene er av verste sort.

Jeg får den for 600kr inkl. skikkelige svømmeføtter

Endret av ford prefect

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

hhttp://www.finn.no/finn/viewimage?finnkode=12456860&reference=0/124/568/60_-1012478185.jpg&adheading=75%25+rabatt+Bellyboat+Ron+Thompson+V+shape+inkl+sv%F8mmef%F8tter&sid=xz12lecYe4eH770018&adTypeId=67&WT.svl=Hovedbildeer .

her er adressen litt rotete men jeg prøvde.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har den jeg, med V-form altså. Helt ok belly, har fungert fint for mine behov, og grisebillig har den også blitt. Den jeg har (tre-fire år gammel, mulig modellen er endret) har kun to flytekamre eller hva de nå heter - en svær en og en liten en. Andre bellyer har jo gjerne flere flytekamre, kan hende det er sikrere hvis uhellet først er ute. Jeg bruker nå en sånn oppblåsbar redningsvest uansett.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har selv hatt de første runde, U-shape, V-shape og drifter-typen. Har du anledning til å skaffe deg sistnevnte vil jeg anbefale det. Å sammenligne f.eks GL Drifter med V eller U-shape blir nesten som mercedes vs. lada!

Prøv å gjøre søk på følgende modeller:

* Guideline "Drifter"

* Pool 12 "Easy Rider"

* Fish Cat 4

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Etter mye lesing på nettet både innenlands og utenlands gikk jeg for denne belly'en:-

http://www.bergenaktiv.no/default.asp?pg=I...&menuID=106

Knall fornøyd med båten, billig var den også og jeg så på flere websider (forumer), folk hadde aldri hatt noe problemer med denne båten og hatt dem opptil 7 års regelmessig bruk, og de levde fortsatt.

Med alle typer belly båter er det både positive og negative egenskaper.

Hvis du er flink i engelsk, her er det mye info:-

http://www.bigfishtackle.com/forum/Float_T...HE_BEST_P184642

Når det gjelder svømmeføtter, glem de korte de selger, bare noe d**tt. Biltemas føtter fungerte for meg men de absolutt beste er Force Fins......som jeg har nettopp kjøpt. Hvis du kan sammligende dem, blir vanlige svømmeføtter som en 1.4l motor og Force Fins 4.0l

Så dette på finn......kanskje en god deal?

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkod...amp;WT.svl=Link

Håper dette hjelpe litt :thumbup:

Endret av Wiggy

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg tror du blir mer fornøyd om du kjøper deg en pool 12 eller drifteren,. Hatt en slik ron thomsen sak, var ett nytt bellyboat fiske som starta etter jeg fikk pool 12 ringen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg har den, RT - V. Helt grei, brukt i 4 år og ingen problemer. MEN den dytter mye vann... Hvis du ikke skal bruke den mye/over lange strekninger, så er dette en billig og grei start.

Sist høst kjøpte jeg Pool 12 "easy rider", og vil heller anbefale den (veldig enig med Hermansen).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg tror du blir mer fornøyd om du kjøper deg en pool 12 eller drifteren,. Hatt en slik ron thomsen sak, var ett nytt bellyboat fiske som starta etter jeg fikk pool 12 ringen

Henger meg på her ja.......har selv hatt Drifter'n og om jeg fortsatt skulle hatt belly hadde jeg ikke vært i tvil. Ville kjøpt drifter igjen.

Får si grunnen til at jeg kvitta meg med den også..........har gått over til pontongbåt. :thumbup:

Dette er et ennå bedre alternativ, men ikke hvis du må gå langt for å fiske. Da er det drifter eller en som likner som gjelder.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

I dag pratet jeg med en som heter Steve Parton. Han er den som designet belly'en Shakespeare Expedition or sine egne belly båter og er en av de største innenfor belly båter i europa. Han var meget skeptisk mot alle belly båter med kun et luftkammer. Det viktigeste var en redningsvest uansett hvilken belly båt du kjører og at du vet selv at den fungerer!

Litt lett lesing http://www.sexyloops.com/sparton/index.shtml

Så mitt neste kjøp vil absolutt være en belly med mer enn et luftkammer!

Endret av Wiggy

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

I dag pratet jeg med en som heter Steve Parton. Han er den som designet belly'en Shakespeare Expedition or sine egne belly båter og er en av de største innenfor belly båter i europa. Han var meget skeptisk mot alle belly båter med kun et luftkammer. Det viktigeste var en redningsvest uansett hvilken belly båt du kjører og at du vet selv at den fungerer!

Litt lett lesing http://www.sexyloops.com/sparton/index.shtml

Så mitt neste kjøp vil absolutt være en belly med mer enn et luftkammer!

Steve har egen butikk og selger blant annet bellybåter:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

hvordan er reglene iforhold til belly boats og lign. når det gjelder innlandsfiske. må det være vann det er lov å fiske fra båt ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

hvordan er reglene iforhold til belly boats og lign. når det gjelder innlandsfiske. må det være vann det er lov å fiske fra båt ?

Ja som regel. Noen steder er enkelte vann hvor båtfiske er forbudt åpnet for fiske fra belly.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg har RT belly. Glimrende sak, hatt den i tre år og vurderer ikke å skifte. Selvsagt blir den litt tung når du skal langt, men denne kroppen trenger litt trim. Dessuten er den da også mer stabil i vind.

Jeg har tenkt litt på det med to kammer. Det kommer jo selvsagt an på hvordan kammerene ser ut. Har du halve båten i ett kammer og andre i ett annet så er det jo ikke stor vits. Si at det er en produksjonsfeil og den revner og du plutselig dumper ut all lufta i det ene kammeret. Da ligger du plutselig sideveis - under båten - ikke helt optimalt det heller. RT har ei pute i ryggen som mange ikke gidder å blåse opp, men om du skulle revne båten så vil denne flyte og du kan klamre deg fast til den. Men jeg anbefaler en flytevest uansett. Det er ikke mange som ville klart å svømme feks 100 meter med vadere fulle av vann og en belly og annet fiskesaker surra rundt beina. I en krisesituasjon er det fort gjort å få panikk.

Men nå er det jo ikke så veldig sansynlig at bellyen revner, mer sansynlig at det er ett lite hull i den og at du oppdager det begynner å bli litt lite luft. De fleste av oss vil da lett padle inn til land.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg