Hopp til innhold
j.cash

Børselva sone 2

Recommended Posts

jeg har lyst å ta meg noen dager her rundt 10 juli og lurer på om det er noen som har noen tips om hvordan forholda bruker å være da?

det er vel ikke for tidlig? fluetips er også kjekt..

mvh Helge

Endret av j.cash

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Hei dere.

Ser at denne tråden er urgammel, men tar opp et tidligere spørsmål her, som jammen til meg må tåle å bli besvart i plenum!

Har tenkt meg til Børselv sommeren 2014, så: er eks. 10-15 juli ok tid for laksefiske. Er det generelt kun sone 1 som har fått laks da,

eller er også sone 2 og 3 fiskbare etter laks? Vet at man ikke med 100% sikkerhet kan svare på at laksen går opp til eksakte

datoer og klokkeslett, men hva er "normalt" for denne elva? ?

What say folkens? :)

Moserabben

Endret av Moserabben

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jøye meg, ser ut til at Børselva er ukjent blant alle her på forumet og er nok da en bortgjemt og ukjent perle.

Noe svar på spørsmålet mitt får jeg i hvert fall ikke. Tror jaggu til meg jeg drar dit til sommerene uansettt,

er nok alene der....kun meg og myggen!

Moserabben :biggrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Guest Asbj.R.

Har aldri fiska i elva sjøl, men har en kompis som er der årlig. Han fisker aldri i sone 1, fordi alle andre gjør det. Han får også brukbart med laks lengre opp, og slipper køfiske. Tror tiden du antyder kan være bra, men om du venter en uke eller to, er det sikkert enda bedre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det er ikke for tidlig. Mye fisk går opp på flommen som normalt har gitt seg til månedsskiftet. De er i sonene oppover helt til fjellet. Det blir ofte et lite "vindu" i oppgangen fra den nevnte flommen og frem til ca 10. til 15. Juli i mange elver i området. Men ikke la deg lure av det, fisken er langt på vei men få gidder gå etter den på fjellet så tidlig... God tur!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har fiska en godel timer i den elva. Kunn en liten promille av disse timene er i sone 1 da det er fult overalt. Fra 5 juli av så kan man godt bevege seg opp til sone 3! Da er man også åfte alene om di beste plassene :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei dere!

Takk for gode svar og har vel fått bekreftelsen jeg håpet på.

Jeg tror ikke jeg gidder å køfiske fra bildøra i sone 1, velger nok

litt gåing og få være i fred. Tar med lommelykta om det er mørkt når jeg går hjem rundt 12 juli...

Moserabben :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hej,

Jeg fisker troligt Finnmarks-elvene hver sommer, også selvom jeg skal betale 3-4 gange så meget for fiskekort !! (lidt surt opstød sorry) Jeg har fiske en del i Børselv, også på zone II og den kan varmt anbefales. 

Der er rigtig mange fine steder at fiske på sone II men der er efter min mening 2 steder deroppe til fjelds som er værd at fiske lidt ekstra. Den ene er lige ovenfor Silfar Canion. der ligger et par rigtig gode kulper, specielt den første ovenfor fossen !  

photo.jpg

Den anden plads ligger langt oppe på sone II ved forenings hytten, (som du iøvrigt kan booke) Her oppe finder du paradis kulper !!!

Husk at tage rigeligt med Bomber med 

Skit Fiske

PS: Nu håber jeg ikke at jeg får hele den Norske fluefiske.net på nakken af mig for at have fortalt disse "hemmeligheder"  ;-)

Anders Kok

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

I fjor fisket jeg i s2 den 24-25 juni. Så en del fisk men ingen var på hugget. Normalt sett er 10-15. juli perfekt for fiske i sone2, bra vannstand,fisk og passe mengde med fiskere. Ulempen kan være at de nederste kulpene i s2 er "okupert" og man risikerer køfiske.   Har vært oppe i fossen (enden av sone 2) flere ganger i denne perioden og der er det mer en nok fisk :). Er du sprek og liker å gå litt så anbefaler jeg først å gå til Aiterohttu(her ligger forenings hytten og det går traktorvei hit) for så å fiske helt til begynnelsen av sonen. Mellom dette strekket er det masse forskjellige kulper, pools/dype kulper, rolig stryk, hard stryk osv :)

Jeg selv foretrekker sone 1 helt frem til omtrent 15 juli. Holder meg bare unna de populære kulpene hvor det alltid er folk

• Like 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg