Hopp til innhold
Fluefiskeflaks

Hjelp til valg av ørretstang

Recommended Posts

Har klipt og limt litt fra en annen tråd, men håper det er forståelig.

Er 2 alternativer å velge i mellom.

Håper noen kan bidra med noen råd til valg av stang.

EXPLORER KOMBINASJON- OG REISESETT

Skal kjøpe meg en ny aftm 4-5 stang.

Kom over dette tilbudet nå.

Er dette en god stang verdt å kjøpe?

EXPLORER settene holder en meget høy kvalitet

der stangas aksjon og snøre gir en perfekt kaste-

og vektbalanse. Alle stangmodellene er 4-delt og

leveres ferdig med Reelmaster snelle, TriCast WF snøre,

backing og instruksjonsvideo. Alt i en solid og hendig corduratube.

Snella er ferdig påmontert med backing og

fluesnøre, så det er bare å montere flua...

Explorer fiskesett 9` # 5

Produsent: Guideline

Explorer fiskesett 9` # 5

Verdi ca.kr.3300,-

Denne selges for 1100kr nå.

Evt noen andre forslag til en god pris?

Alternativ 2

Hva med denne?

Et annet tilbud jeg kom over..

Er ørret stanga som er den jeg ønsker. 3/4 eller 4/5 ville dere anbefalt? Har en 7 er fra før.

Fluefiskecombo ferskvann og sjøørret/laks NKr5,724.00 NKr1,999.00

Modell8,6 fot # 3/4 9 fot # 4/5 9 fot # 7/8 (+NKr300.00)

Du sparer opp til kr 3425,-

Her kan du sikre den en komplett fluefiskekombinasjon i meget høy kvalitet til knallpris! Består av Vangen Phantom stang, Vangen Rambler snelle, Cortland fluesnøre og bakline, Roman Moser løkker, Vision fortom, flueboks og fluer i meget høy kvalitet.

Veil pris for disse kombinasjonene er hhv kr 5024,- og kr 5724,- så her er det penger å spare!

sett ørret/ferskvann består av: Vangen Phantom Stang 8,6 fot # 3/4 eller Vangen Phantom 9 fot # 4/5. Snelle Vangen Rambler 4-6, Cortland Rocket Taper 444 flyt, Cortland Micron bakline, Roman Moser løkke, 9 fots fortom, samt flueboks med 20 ørretfluer i svært høy kvalitet fra Montana Fly Company.

sett sjøørret/smålaks består av: Vangen Phantom Stang 9 fot # 7/8. Snelle Vangen Rambler 6-9 Cortland Rocket Taper 444 flyt, Cortland Micron bakline, Roman Moser løkke, 9 fots fortom, samt flueboks med 20 laksefluer i svært høy kvalitet. Veil pris på denne kombinasjonen er kr 5724,- Vi selger nå denne for kr 2299,-

Stangen: Denne stangserien ble en av bestselgerne også i 2007 sesongen! Disse stengene fra Vangen er laget med noen av de mest moderne teknikker og materialer som finnes på markedet.

Phantom-stengene har en moderne dyp progressiv aksjon, dypere enn den tidligere Green Vision serien som mange kjenner fra tidligere. De er allikevel raske og presise. Stengene er lette, meget lettkastede og gir en eksklusiv feeling. Aksjonen gjør at du lett kan holde store snørelengder i lufta for ekstra lange kast. Samtidig er de følsomme på korte kast. De er lette å spenne opp, noe som gjør de meget godt egnet til kast som starter fra vannet. Elbe Normark har brukt både sine egne og eksterne kaste- og fiskeeksperter til å finjustere aksjonen på hver modell optimalt. Stengene har 10 års betingelsesløs garanti! DVS brekker du/ødelegger du en del får du ny kostandsfritt. Leveres i stangtrekk og kraftig corduratube.

Snellen: Denne snella kom i 2005 og ble raskt meget populær! Vangen Rambler fluesnellene er laget for å kunne tilbysportsfiskere en snelle som holder mål under alle fiskeforhold. Når Vangen skulle utvikle denne snellen la de meget stor vekt på at den skulle ha en god pålitelig brems, bra design og sist men ikke minst en pris som de fleste har råd til. Resultatet er en snelle av støpt aluminium som har plass til rikelig med backing, et skivebrems-system som virkelig tåler juling og et design som er både praktisk og pen. Leveres med snellefuttereal.

Snøret: Det er et av Cortlands mestselgende snører gjennom tidene, nylig kåret til århundrets fluesnøre av Engelske sportsfiskere. Kanskje det beste snøret for dem som ønsker bunnsolid kvalitet og gode kasteegenskaper til en fordelaktig pris. Ekstremt glatt overflate og en litt mykere coating gjør 444 til et behagelig snøre for de korte til middels lange kastene.Levers også som sinktip-modell som sørger for en rask og sikker presentasjon av fluen på ønsket dyp. 444 er et forholdsvis rimelig toppkvalitets snøre som egner seg til alle former for vanlig fluefiske. Kort sagt er dette et skikkelig standard allround fluesnøre.

Settet leveres ferdig montert/klar til bruk om du ønsker det uten tillegg i prisen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Du vil sannsynligvis kunne få ei bedre pakke til samme pris om du kjøper brukt, feks fra salgs-forumet her, men er klar over at mange heller foretrekker å kjøpe nytt !

Sikkert ikke dårlige de alternativene du nevner heller, men til ørretfiske generelt er nok klasse 4/5 å anbefale :wink:

Endret av Daredevil

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hvis du ønsker deg en ny stang så er zpey 3# absoulutt verdt og annbefale. når folk ska fiske etter øreret velger de gjerne en 4# eller 5# stang for kaste lengden sin skyld. med zpey 3# kastet jeg 20 meter + nesten helt uten og bruke så mye som en muskel. men så e det prisen da.

og de nye stengrene kommer ikke før i mars

(les mer på http://www.zpey.no/full_news.asp?NewsID=4200&m=4656)

Du har jo og scierra pico som er en god stang til ørretfiske og prisen er ikke så gale heller (les mer på http://scierra.com/?product=260)

Endret av SHE

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Agdars har Cool Water stang #5 til 495 kr (før 1895). Vet ike hvordan denne stangen er.

En kamerat kjøpte den stanga sist han var i Trondheim. Han klager over at den er for treig når han kaster, men det kan kanskje ha noe med kastemåten hans å gjøre også.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Finnes ett enormt utvalg av stenger, samtlige 3 - 4 -5 stengene kaster man langt nok med.

Spør du meg så skal du se etter ei stang i 9 fot klasse 4. Det er i mine øyne den perfekte allround ørretstang etter norske forhold. Stanga skal ikke være for slaskete , akkurat nok til at den ikke dreper fortommen. slaskestenger får man ikke fisket effektivt nok med føler jeg. Men alle har jo forskjellig gleder ved fisket, noen syns kjøringen av fisken er det store(ja hvorfor da fiske ørret, makrell er da enda sprekere), men for meg er det jakt, få fisk som er smålei å få pga forskjellig faktorer det store, da krever jeg ei stang jeg kan fiske effektivt med, slepper mye blindkasting og ha mulighet å sette det perfekte tilslaget selv med mye snøret ute.

Og det aller viktigste er at man tar seg tid til å kjenne stanga og dens egenskaper, den skal bli en del av deg om du skal fiske godt etter de fleste arter. Ei god fiskestang (som bare er ett redskap for oss) er det bare du som kan avgjøre. Om alle hadde vært som meg hadde verden bare produsert ei ørretstang og vi hadde sluppet slike spørsmål som dette.

Så når det gjelder valg av arbeidsredskap for min del, hjelper det ikke å stå ute på en gressplen å teste stanga, så er bare å kjøpe på måfå noe du tror du vil like og ikke avfeie den først etter 2-3 uker med fiske. Tar gjerne litt tid for å venne seg til utstyret og man kan avgjøre om stanga er ei stang du liker. (slik er det i alle fall for meg). Og husk valg av snøret avgjør veldig mye hvordan stanga oppfattes.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

"

Guideline LPXe 9' #5 (4-delt) 1.799,-

SUPERTILBUD PÅ TESTVINNER!! Guideline LPXe har blitt en legende blant fluefiskere. Ingen andre stangserier har fått slike enestående resultater i test etter test rundt om i Europa og er Nordens i særklasse mest solgte High Performance stangserie! LPXe utmerker seg først og fremst med at hele serien er så jevn og helhetlig. Hver modell og snøreklasse har en tilpasset aksjon og spenst tilpasset den enkelte stangs bruksområde. En gjennomgående høy kvalitet i finish og deler, samt en meget fordelaktig pris, er selvsagt også avgjørende for stangas popularitet. LPXe står for noe av det aller beste som Guideline noen gang har utviklet av fluestenger. GUIDELINE LPXe 9' #5 er en perfekt ørretstang! Lett og spenstig stang med bredt bruksområde. Lettkastende og presis, og klarer også de fortyngede nymfene. Ønsker du snelle kan du nå få en VISION KOMA 56 snelle (veil. 1299,00) for et tillegg på kun 299,00 !!"

Fra Baardsen i Haugesund. Hvis du tar kontakt med Baardsen så får du de til å finne riktig søre/klump til deg. Tror dette er en grei pakke. Da vil du få et meget brukbart utstyr for ca 2 500,- Og da er det opp til fiskeren :thumbup:

Endret av Fly-fish

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Den LPXe stanga er jo i bruktmarkedet her inne :) Husker jeg riktig var det med alt av stasj.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei, basert på mye bruk i tre år vil jeg bare si at ni fots LPXe i klasse 5 (4-delt) er en grådig god stang, til fersk- og lettere saltvannsfiske. Passe kjapp men likevel følsom stang. Til den prisen som den nå går for ville jeg ikke nølt. (Glemte visst noen ord om snøre - til mitt bruk er SA GPX #5 og Loop Multi F/I #5 utmerkede snører til denne stangen. Begge snørene er noe tyngre enn standarden, tror jeg, og matcher stangen og mine ferdigheter godt).

Endret av TR

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei.

Takk for mange gode tips..

Synes at du Hermansen har et poeng i at mye er på fiskeren og at man kan vende seg til hvilken stang man bruker.

Det er jo egentlig litt av poenget mitt også-.

Har 3 stenger fra før, men mangler en ny god ørretstang. tenkte derfor høre hvilke erfaringer dere hadde angående disse stengene.

Går ut ifra at Vangen stanga er noe bedre enn guildline, men siden prisen er så gunstig tenkte jeg og forhøre meg litt først.

Man vet vel aldri hvem stang som passer best til kastemåten uansett.

Satser på et å handle i morgen siden sjøøretten er så liten her så da kan jeg like gjerne teste den nye stanga :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg