Hopp til innhold
SofaFisker

Hvilket snøre til SØ-fiske?

Recommended Posts

Mange spørsmål fra meg om SØ fiske den siste tiden, dette blir forhåpentligvis det siste på en stund dog, så får jeg heller komme tilbake med fangstrapporter senere :lol:

Skal starte opp med SØ fiske som sagt, og bestilte meg nettopp Slate SPX Professional 10.6ft #7/8 m/Fighting Butt, fra før har jeg en Orvis Battenkill 7\8 snelle.

Nå mangler jeg bare snøre før jeg kan begynne å terrorisere svabergene rundt her :P

Siden jeg er nybegynner har jeg derimot ikke peiling på hvilket snøre jeg skal velge..

Til ferskvannsfiske er jeg ganske kjedelig av meg og fisker bare med en standard WF flyteline, jeg har forstått såpass at dette funker dårlig når det gjelder SØ fiske..

Spørsmålet er, hvilke type, hvilke størrelse og hvilke merke snøre bør jeg velge? Fattern mener jeg bør bruke flyteline med airflo synketipp eller hva nå det heter. (Jeg har all respekt for fattern, han har nok dratt iland mer fisk i løpet av sitt 60år gamle liv enn jeg noen gang kan drømme om, men akkurat SØ fiske med flue tror ikke jeg akkurat er hans sterkeste felt, hehe) Argumentasjonen hans var at det var tungt å fiske med tunge flyteliner i sjøen. Jeg skal ikke påberope meg noe kastefantom tittel, og jeg skal innrømme at jeg hadde litt problemer med å fiske med intermediate snøre med ferskvannsstanga mi.. (Ble jevla tungt på baktrekket..) Så han har kanskje ett poeng.

Men har jeg forstått det riktig når det er synkeliner som er greia i SØ fiske?

Hva bruker folket her inne til SØ fiske, og noen som har noen gode tips til snøre/fortom kombinasjoner?

Samt et lite bi-spørsmål. Noen som vet hvor i alle dager man får tak i "vanlige" airflo fortommer??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Mange spørsmål fra meg om SØ fiske den siste tiden, dette blir forhåpentligvis det siste på en stund dog, så får jeg heller komme tilbake med fangstrapporter senere :lol:

Skal starte opp med SØ fiske som sagt, og bestilte meg nettopp Slate SPX Professional 10.6ft #7/8 m/Fighting Butt, fra før har jeg en Orvis Battenkill 7\8 snelle.

Nå mangler jeg bare snøre før jeg kan begynne å terrorisere svabergene rundt her :P

Siden jeg er nybegynner har jeg derimot ikke peiling på hvilket snøre jeg skal velge..

Til ferskvannsfiske er jeg ganske kjedelig av meg og fisker bare med en standard WF flyteline, jeg har forstått såpass at dette funker dårlig når det gjelder SØ fiske..

Spørsmålet er, hvilke type, hvilke størrelse og hvilke merke snøre bør jeg velge? Fattern mener jeg bør bruke flyteline med airflo synketipp eller hva nå det heter. (Jeg har all respekt for fattern, han har nok dratt iland mer fisk i løpet av sitt 60år gamle liv enn jeg noen gang kan drømme om, men akkurat SØ fiske med flue tror ikke jeg akkurat er hans sterkeste felt, hehe) Argumentasjonen hans var at det var tungt å fiske med tunge flyteliner i sjøen. Jeg skal ikke påberope meg noe kastefantom tittel, og jeg skal innrømme at jeg hadde litt problemer med å fiske med intermediate snøre med ferskvannsstanga mi.. (Ble jevla tungt på baktrekket..) Så han har kanskje ett poeng.

Men har jeg forstått det riktig når det er synkeliner som er greia i SØ fiske?

Hva bruker folket her inne til SØ fiske, og noen som har noen gode tips til snøre/fortom kombinasjoner?

Samt et lite bi-spørsmål. Noen som vet hvor i alle dager man får tak i "vanlige" airflo fortommer??

Som jeg skrev i mail til deg, ville jeg foretrukket 9,6 fotern. Du har nå kjøpt 10,6 fotern og må streve litt mer i vind.

Men. Et WF flyt er stort sett det snøret (Rio Floating Rocket 7) jeg bruker fra januar og utover her i Troms mange fine sjøørretfjorder.

Jeg fisker stort sett på grunnere vatn (opptil 3m). Jeg bruker en extra fast sinking fortom, varierende fra 0,5 - 1.5 m etter forholdene (hensyntatt flo/fjære med tangvegetasjon etc).

Dette funker svært bra når jeg ser på fangst. Dessuten er jeg nøye med å tenke fortynging på fluene istedenfor tøm. Sjøørreten jager helt inn i tangen fram til i mai her nordpå. Og sørpå - vil jeg også tro? Derfor er flyt mitt alternativ.

Jeg har prøvd div synk i perioder - uten et merkbart bedre resultat.

Liker å fiske lettest mulig. :biggrin: `

Satser du på Rio WF - om enn i lettere synk + klumper i Guidline Powertaper for litt røffere forhold - er du godt skodd...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Blærk, viste jeg ikke skulle hørt på fattern.. Sendte mail til Prima-Villmark og ba de forandre ordren til 9.6 fotern istedenfor. Satser på at dette lar seg ordne...

Har du sendt mail forresten? Har fortsatt 0 nye meldinger i inboxen her, kanskje det tar litt tid før den kommer frem?

Takker forøvrig for snøre-tips! En WF 7 flyteline av et slag da, (Hvordan er Hardy-flytelinene? Ser disse selges billig på ebay..) pluss fast sink fortom.. Airflo som fattern anbefalte burde vel funke bra her? Men hvor i alle dager får man tak i disse airflo fast-sink fortommene? Noen butikktips i så måte?

Beklager en hel bråte med spørsmål, men jeg er av typen som liker å lære av andres feil, så slipper jeg å gjøre de samme selv. hehe :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei

Jeg ville kjøpt et intermediate, som flyter rett under vannfilmen. Vil si at det er en kkar fordel med synk snører på visse tider av året. Når det enten er for varmt i vannet eller at det er for kaldt. Da søker SØ på dypere vannlag, kommer bare inn på grunt vann sporadisk.

Måtte jeg velge et snøre til SØ fiske så ville det vært intermediate. Grunnen er at det er bedre å kaste med i vind, du får også klart bedre fordeler ved kontakt med fisken i bølger. Den skjører bølgene mye bedre enn flyt.

Hadde ikke jeg brukt noe annet enn flyt i vinter så hadde jeg fått dårlig med SØ. Du klarer deg med flyt og polyleaders, men jeg vill helt klart satset på et intermediate.

Flyt bruker jeg på veldig grunne steder og i mørket. Det gir flua enda bedre siluett i vannfilmen.

Bare min mening, skal du KUN fiske på grunner så ville flyt vært tingen.

Bruker absolutt mest intermediate til mitt SØ fiske her i Telemark. Synk snører er knall når forholda tilsier det.

Endret av Trøger

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takk for flott svar Trøger!

Man lærer jo en hel masse av dette flotte forumet :)

Hvilke størrelse burde man velge om man valgte Intermediate? Stanga er 7\8, kan man da klare seg med for eksempel et 6'er intermediate snøre? (Har hørt at 7-8 intermediate/synk snører kan bli litt tunge?) Har også et Hardy WF 6 intermediate snøre liggende, hadde jo passet bra om jeg kunne bruke det som intermediate snøre, så kan jeg heller kjøpe et WF 7 flytesnøre i tillegg.. Noen som har erfaringer med disse Hardy snørene forresten? Er det OK snører?

Har desverre ikke all verdens erfaring rundt dette, derfor jeg spør.

Et siste lite spørsmål: Vil du anbefale fast sink eller slow sink polyleaders?

Endret av SofaFisker

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Må bare si meg enig med Trøger, intermediate er det beste til sjøørretfiske, vil du litt dypt så venter du bare noen sekunder og snøret holder seg bra på den dybda. Har du en 7/8 stang så ville jeg valgt 8. Flyt er best til nattfiske i varmere vann og vil du stripe muddlere er det en selvfølge.

Har altid intermediate på snella i sjøen. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takk for flott svar Trøger!

Man lærer jo en hel masse av dette flotte forumet :)

Hvilke størrelse burde man velge om man valgte Intermediate? Stanga er 7\8, kan man da klare seg med for eksempel et 6'er intermediate snøre? (Har hørt at 7-8 intermediate/synk snører kan bli litt tunge?) Har også et Hardy WF 6 intermediate snøre liggende, hadde jo passet bra om jeg kunne bruke det som intermediate snøre, så kan jeg heller kjøpe et WF 7 flytesnøre i tillegg.. Noen som har erfaringer med disse Hardy snørene forresten? Er det OK snører?

Har desverre ikke all verdens erfaring rundt dette, derfor jeg spør.

Et siste lite spørsmål: Vil du anbefale fast sink eller slow sink polyleaders?

Hei

Tipper et klasse 7 vil passe bra, et 8er snøre kan være passende. Det er dessverre slik at både stangklasser og snører kan variere fra ulike merker etc.... F.eks Sciera hmt kan virke for lett, Cortland clear for tungt. Dette er ikke lett, derfor kan alt fra 6 til 8 passe din stang. Synk snører er tyngre enn intermediate. Intermediate er ikke så fryktelig tunge synes jeg. Som sagt det varierer.

Hvilket hardy snøre, husker du nøyaktig hva det heter? Det er ofte en grunn til at man bruker synke polyleadere. I mine øyne synker mange ganske tregt, hvis jeg måtte velge så hadde det blitt fast sink.

Du kan sikkert kjøpe et bra intermediate av meg, har mange nok i klasse 7. Skal sies at jeg også bruker endel ghost tip, hvertfall før jeg fikk snøre kurv. Fisker du med intermediate og vader så pleier mye tang og drit å feste seg til det som synker, ofte runningline-delen. Derfor var det lettere med ghost tip. Er ikke motstander av andre alternativer, men synes intermediate er genialt til SØ fiske. Synker ofte akkurat passe seint til å unngå "bunnnapp". Liker klare snører best her, synes rett og slett jeg får mer fisk på det. Gjerne på stille vann hvor fisken kan bli sky.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Må bare si meg enig med Trøger, intermediate er det beste til sjøørretfiske, vil du litt dypt så venter du bare noen sekunder og snøret holder seg bra på den dybda. Har du en 7/8 stang så ville jeg valgt 8. Flyt er best til nattfiske i varmere vann og vil du stripe muddlere er det en selvfølge.

Har altid intermediate på snella i sjøen. :)

Velvet? Som jeg sier. Stanga er overklassifisert. 7er snøre holder an mass. Her gjelder det å følge med ad aktuell stang.

Hvordan går det med dokk gutan inn mot tangen - der sjøørreten står - med synk?

Jeg holder meg til facts og fangst. Flyt med evt sink i fortom. Mye bedre styremuligheter på snøre og fortom.

Sjøørreten er ikke dypt vinterstid. Den beiter i tangskogen på småreker og yngel. Grunt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Helt klart intermediate og jeg ville ha gått for klasse 8. du skriver at du e relativt fersk med kastinga derfor 8 snøre pga den dagen du bare blir litt bedre så vil du synes at et 7 snøre blir for lett. eventuelt så går det å kappe et 8 snøre i starten sånn at du får en kortere klump noe som igjen er lettere for en nybegynner. også lettere i vind med intermediate og kort klump.

scierra hm3

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har gode erfaringer med et F/I snøre - altså et WF-snøre med "klump" i intermediate, runningline i flyt. Lettere å manøvrere enn hele intermediate-liner dersom du står utvadet i tangen, men du kommer litt under overflaten som er helt nødvendig hvis det er litt vind og bølger. Foretrekker en line med "Glassklar" klumpdel, altså såkalt "ghost tip"-snøre. Loop Multi er et slikt snøre som jeg er fornøyd med. Selvsagt intet i veien med flytesnøre og synkende polyleader (=Airflo leader)! Personlig er jeg ikke begeistret for polyleaderne - monokjernen i de jeg brukte til å begynne med var svakere enn fortomsspissene jeg knøt på.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei

Gode poenger, et litt tungt snøre på stanga gjør det lettere å spenne den opp hvis man er helt fersk i gamet.. Glemte å skrive det igår. Da lærer man lettere å finne rytmen og skjønne prinsipper.

Det går glimrende med intermediate eller synk på grunner med kurv, uten er det kjipt.

Jeg vil vel si at SØ ikke bare går grunt i kalde vann temp. Den kommer inn på grunnere vann i perioder. I varme bukter med mudder bunn etc. Gjerne på lavt vann i sola. Å si at SØ kommmer inn på grunt vann i kaldt vann har jeg ikke samme erfaringer med. Jeg sier ja, inn i tanga i korte små peioder sporadisk.

Men noen unntak. Har tatt flere i dype "renner" lenger ut i 2007. Hadde jeg gjort som før, kun fisket med flyt så hadde jeg knapt fått fisk i kaldt vann/ kalde måneder.

Endret av Trøger

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Velvet? Som jeg sier. Stanga er overklassifisert. 7er snøre holder an mass. Her gjelder det å følge med ad aktuell stang.

Hvordan går det med dokk gutan inn mot tangen - der sjøørreten står - med synk?

Jeg holder meg til facts og fangst. Flyt med evt sink i fortom. Mye bedre styremuligheter på snøre og fortom.

Sjøørreten er ikke dypt vinterstid. Den beiter i tangskogen på småreker og yngel. Grunt.

Jeg vet ikke hvor du fisker og hvordan du fisker, men der jeg fisker og det er mange forskjellige plasser så er ikke akkurat tanga framtredende.

Litt vrient å forklare men intermediate er mye bedre enn flyt her sør, får flua til å sveve på det dypet fisken gjerne er. Med flyt så blir snøret påvirka av bølger samt at det striper.

Jeg har fisket sjøørret i sjøen siden tidlig nittitallet med flue og prøvd det meste, får heller aldri bunn ved bruk av intermdt. De kaster steinbra i vind og er mer snorrette i vannet

Skjønner ikke hva du mener med facts og fangst egentlig :) Enig at den står grunt til tider og store deler av året tar jeg sjørret så grunt at det er sykt, selv da er intermediate overlegent.

Tenker du fisker i bukter der du ville satt fast med synk og da skjønner jeg, men nå kommer vel mye av moderene sjøørretfiske med flue fra steder som sør-norge likner mer.

Vi har fks ikke to meter flo/fjære forskjell..........

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Kan skrive under på at det er stor forskjell på SØ-fiske i nord og sør norge... I nord virka det som om sjøauren oftere oppholdt seg nært land. Fekk så og seia alt på rekeimitasjonar, noko som forklarer det meste. Ofte fiska eg på grunne steder der tangen var eit stor problem. Då villle eg også brukt flyt... I sør derimot er det ikkje så mykje flytande blæretang der eg fisker, og heller ikkje problem med å bruke synk. Der det var råd å bruke synk, brukte eg det i Nord-norge. Det gav betre fangst med fiskeimitasjonar. Med småreker gjekk det for djupt. Intermediate funka som bare juling med småreker der det høva.

Vart utfiska av ein lokal helt i ei bukt i Troms. Han hadde intermediate-snøre (og lokalkunnskap) medan eg hadde flyt. Me fiska med same flue, same stader og eg prøvde å kopiere inntrekket hans, men han fekk fisken. Altså hjalp det å koma djupare med rekeimitasjonen den gongen... Men om du blir sittande mykje i tangen er det ikkje vits. Då skremmer du berre fisken...

Ei anna gong utfiska eg dei lokale, då gjekk dei med flytesnøre når sjøauren jaga Tobis. Eg fiska med synk, og kom ned til fisken som nok angreip frå undersida av stimen. Det hjalp og eg fekk fire sjøaurer på rappen. Ein av dei lokale kjøpte då flua av meg, utan at det hjalp. Han fiska med flyt...

Endret av flygefisk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Fin beskrivelse det der, i de fleste tilfeller vil intermediate være noen hestelengder foran. Men klart er fisken helt inne i tanga og beiter kreps og reker så er flyt lurt. Det skjer bare ikke så ofte i sør-Det varierer fra merke til merke hvor fort et intermediate synker og til nattfiske foretrekker jeg de som synker sent. Vil jeg hurtigere ned tar jeg et som er omtrent som et synk1.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har du sendt mail forresten? Har fortsatt 0 nye meldinger i inboxen her, kanskje det tar litt tid før den kommer frem?

Nei, du for den PM'en fikk jeg :P . Nyttig den!

Sorry willyrs, kunne ikke dy meg :biggrin:

Mvh

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Bestilte meg nettopp noen Airflo Polyleaders på Ebay. Kjøpte 5ft Trout fast sink. Reagerte litt på at disse var svart av farge? Har det noe å si?

Edit. Kjøpte en CORTLAND 444SLC WF7I CLEAR INTERMEDIATE FLY LINE-NEW, denne duger vel?

Endret av SofaFisker

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Bestilte meg nettopp noen Airflo Polyleaders på Ebay. Kjøpte 5ft Trout fast sink. Reagerte litt på at disse var svart av farge? Har det noe å si?

Edit. Kjøpte en CORTLAND 444SLC WF7I CLEAR INTERMEDIATE FLY LINE-NEW, denne duger vel?

Hei

Det betyr ikke noe om polyleaderen er svart, tror alle/de fleste fast sink er svarte.

Valg av fluesnøre er selvfølgelig smak og behag, men dette er min favoritt line til de kalde måneder. Myk kjerne som er suveren i kaldere vann. Jeg bruker den året rundt og er knall fornøyd. Bare pass på å ikke la den ligge i sola i de varme månedene. Da kan den blir litt "spaghetti" pga den myke kjernen.

Dette wf snøret bruker jeg absolutt mest på turer hvis jeg bruker helsnører. Bruker mer og mer klump til SØ fiske.

Endret av Trøger

Del dette innlegget

Lenke til innlegg