Hopp til innhold
Ictys

To turer til Hardangervidda i sommer

Recommended Posts

Jeg har aldri vært på Hardangervidda, men i år blir det to helgeturer. Derfor prøver jeg å samle så mye info som mulig.

Den første turen går midt i juni, vi planlegger å ta buss til Hauekeli og gå herfra. Noen tips? Er det for tidlig?

Den andre turen går i August. Her har vi tenkt å starte ved Trondsbu og gå sørover. Her er jo flere kjente steder, men vi er litt skeptiske da det kan være veldig mye folke her - har vi hørt. Kanskje er dette området så bra at det er obligatorisk med en tur her iløpet av fluefiskelivet?

PS har med lavo og telt på begge turene så vi er ikke avhengig av hytte :biggrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Jeg har aldri vært på Hardangervidda, men i år blir det to helgeturer. Derfor prøver jeg å samle så mye info som mulig.

Den første turen går midt i juni, vi planlegger å ta buss til Hauekeli og gå herfra. Noen tips? Er det for tidlig?

Den andre turen går i August. Her har vi tenkt å starte ved Trondsbu og gå sørover. Her er jo flere kjente steder, men vi er litt skeptiske da det kan være veldig mye folke her - har vi hørt. Kanskje er dette området så bra at det er obligatorisk med en tur her iløpet av fluefiskelivet?

PS har med lavo og telt på begge turene så vi er ikke avhengig av hytte :biggrin:

Nå skal ikke jeg påberope meg å være noen ekspert på Hardangervidda, har bare hatt to turer der selv for mange år siden. Men juni kan nok være litt tidlig om dere går inn fra Haukeli. Har kjørt over Hardangervidda noen ganger i juni, og noen år er det da fortsatt skiføre på vestvidda. Normalt er østvidda snøfritt og isfritt først, så en junitur er nok tryggere på østvidda, ihvertfall om det er fiske som er i fokus.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Skal du inn i juni, må du vite ganske nøyaktig hvor du skal. Nordvendte dalføre og vassdrag er ikke snø- og isfrie. Det er en grunn til at veien inn til Trondsbu ikke blir åpnet før i juli.

I august er det meget høy fiskertetthet fra Trondsbu og innover mot Snero, Kleivshovd og Eiriksbudalen. Regn med tipier og kanoer de fleste steder. Høy frekvens av slukbanking. I august kommer også garnfiskerne opp fra Eidfjord med påhengsene sine. De har merkelig nok lov til å sette uhorvelige mengder garn.

Mickey Finn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Områdene rundt Trondsbu og nedover til Bremafoten er preget av mange fiskere - ta en titt på denne tråden: http://fluefiske.net/forum/index.php?showtopic=21094

Ønsker du besøke et klassisk område på vidda så anbefaler jeg Geitvassdalen, selv om det kanskje er litt langt for en helgetur - spørs hvor du starter fra. Mye folk, men plassene er legendariske og fisket kan være veldig bra. God tur!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Områdene rundt Trondsbu og nedover til Bremafoten er preget av mange fiskere - ta en titt på denne tråden: http://fluefiske.net/forum/index.php?showtopic=21094

Ønsker du besøke et klassisk område på vidda så anbefaler jeg Geitvassdalen, selv om det kanskje er litt langt for en helgetur - spørs hvor du starter fra. Mye folk, men plassene er legendariske og fisket kan være veldig bra. God tur!

Geirvassdalen: Men da er det bare lov å fiske i det rennende vannet og ikke i kulpene, eller? Og ser du et vann i nærheten så har du ikke kort til det og må evt. tjuvfiske? Eller har jeg missforstått helt? Undersøkte på turistkontoret på Rjukan fiskereglene for en del år siden; et lappeteppe av forskjellige kort og dermed umulig å improvisere turen underveis på Hardangervidda, til tross for at det er MIN nasjonalpark også....

Håper det er enklere nå!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei, du finner kart over områder i Geitvassdalen som dekkes av fiskekortet her:

Mer enn nok å fiske på hvis du legger turen for eksempel fra Rauhelleren til Lågaros langs T-merket sti. Selve Lågarosen er kanskje det mest vidgjetne stedet og er inkludert i kortet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

For meg ser det ut som det er fullt mulig og gå inn til Geitvassdalen på en dag. Da er jo det absolutt en mulighet?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

For meg ser det ut som det er fullt mulig og gå inn til Geitvassdalen på en dag. Da er jo det absolutt en mulighet?

Til og med jeg klarte (ved to anledninger) å gå inn på en dag, men du må også regne med å bruke en hel dag. Klarer vel å gå på 5-6 timer, litt avhengig av hvor du går fra og hvor fort du går. Går også en vei inn som går helt til Lågaros, så om du har en god sykkel er også det en mulighet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Absolutt, hvis du har mer enn lørdag og søndag til disposisjon. Kan forresten anbefale Peder Cappelens "Alene med Vidda" og "Vidda på ny" som lesestoff til inspirasjon hvis du tenker deg inn i området rundt Lågaros. Du kan overnatte omtrent på elvebredden i Lågaros i en steinbue som jeg mener å vite står åpen - du kan jo sjekke med fjellstyret. Ellers er Turistforeningens hytte på Lågaros et godt alternativ hvis du ønsker å få litt lettere sekk (eller prioritere vadere fremfor telt eller lavvo.) Kanskje en halvtime å rusle fra hytten til elven. Forresten, sist jeg var der var hyttevakten en ihuga tørrfluefisker.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

tipset mitt er lune dager i september, i nærheten av vannene i vassdraget... Klekker ofte MYE vårfluer, og finnes mye stOr fisk... Gytevandringen begyner lenge før fredninga. Har fisket i dette området i 19 år, med rimelig bra suksess vil jeg si :biggrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

tipset mitt er lune dager i september, i nærheten av vannene i vassdraget... Klekker ofte MYE vårfluer, og finnes mye stOr fisk... Gytevandringen begyner lenge før fredninga. Har fisket i dette området i 19 år, med rimelig bra suksess vil jeg si :biggrin:

Tiltredes. Første uken i september. Gir mer fisk enn hele juli tilsammen. Fisken glemmer plutselig at det blåser fra nordvest.

Vi har innført noe vi kaller fiskejakten. Glitrende kombinasjon på vidda. Jakte før frokost. Fiske resten.

Mickey Finn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har selv noe erfaringer fra september. Gikk vestover fra Kalhovd og det første vann vi kom til fikk vi fisk. Så etter noen timer bestemte vi å vandre innover og etter en lang 18kms tur og mange fiskeløse vann snudde vi. Vi tok en annen rute tilbake og igjen uten å komme i kontakt med fisk. Så kom vi til det første vannet hvor vi hadde tildigere fått fisk. Der var hele overflaten fullt av vakende fisk......og fikk mange fine på en 'hackle adams'.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

5-6 timer på beina er ikke noe problem. Det er nesten bare for oppvarming å regne. Vi pleier å gå inn på fredag, fiske lørdag og søndag også reise hjem mandag. Maks utnytting av helga.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Haukeli sier du,men hvor skal du gå da? Normalt er juni for tidlig hvis du skal opp på vidda,men kommer jo ann på snømengden i fjellet og hvordan været har vært i ukene før. Vet av erfaring at snøen ligger til ca 20 juni når man kommer opp i 1100 moh i allfall hvis du f.eks skal inn fra Haukelisæter eller Middalsbu.Ta i hvertfall med vinterklær...og dessuten så er vestvidda den mest værutsatte delen også. Selv ville jeg satset på øst for vannskillet.

Var selv på Kalhovd i fjor og hadde strålende vær i 5 timer.Så to døgn med kuling og regn...selv om værmeldinga meldte det motsatte....vidda er lunefull. Uansett god tur.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg tar den juni turen i litt lavere terreng. Mulig jeg drar til Sirdal og jakter på ett bra ørretvann der, vet om et par andre bra vann der også ettervert. Sirdal er på 800-900 meter, men det er lite snø der foreløpig.

Får vel bare se det litt an.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Sånn da er planen klar.

Vi tar båten over Mårvannet til turistforeningshytta så går vi inn til Geitvassområdet derfra. Litt stress med de tullete fiskereglene.

97-årgangen er visst på topp der inne til sommeren. Gleder meg som en unge.

Send meg gjerne noen flere tips da, gjerne på PM, men det meste av vann er vist greit nok der inne.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg