Hopp til innhold
MicroMidas

Opplæring av barn

Recommended Posts

Nå har det seg sånn at jeg har en datter på snart 8 år som er glad i å fiske (med mark). Selv om jeg ikke er noe spesielt god til å kaste selv tenkte jeg å forsøke å lære henne å kaste med flue utover vinteren. Er det for tidlig? Har dere noen gode råd i denne sammenhengen? Hvor stor stang bør hun begynne med osv? Alle råd mottas med takk :)

Hilsen

MM

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Nå har det seg sånn at jeg har en datter på snart 8 år som er glad i å fiske (med mark). Selv om jeg ikke er noe spesielt god til å kaste selv tenkte jeg å forsøke å lære henne å kaste med flue utover vinteren. Er det for tidlig? Har dere noen gode råd i denne sammenhengen? Hvor stor stang bør hun begynne med osv? Alle råd mottas med takk :)

Hilsen

MM

Heisann

Har hørt at det ikke bør være noe problem. Men hadde startet med en av de letteste klassene hadde jeg vært deg. Kanskje #2 eller #3 til og begynne med.

Det på grunn av håndleddet til datteren din. Ta det pent og lykke til.

esch-tjok 8) :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har hørt at det ikke bør være noe problem. Men hadde startet med en av de letteste klassene hadde jeg vært deg. Kanskje #2 eller #3 til og begynne med.

Det på grunn av håndleddet til datteren din. Ta det pent og lykke til.

Jeg vil heller si at # 2 og 3 er ikke for nybegynnere, det blir veldig vanskeig å kjenne tyngden fra snøret i kastingen for å få den nødvendige feelingen. Jeg vil heller anbefale en kortere stang rundt 8' i #5 til et barn som skal lære å kaste - og la heller øktene bli korte. Da er det også mindre sjanse for at veslefrøkna skal gå lei.

Da fetteren min begynte med fluefiske rundt samme alderen for mange år siden, bygde jeg en Vangen glassfiber #6 på 7' til han, det fungerte glimrende selv om det er en litt upraktisk fiskestang.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Guest JanM

Jeg er enig i at en litt kortere firer eller femmer vil være passende for henne.

Ungene er svært forskjellige i utvikling. Felles for dem, er at de gjerne vil fiske med "det som pappa fisker med".

Så skal de få lov til det. Men planlegg litt, slik at det blir moro for henne. Bruk fantasien, og lag noen leker eller konkurranser.

Lykke til!

Jan.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

ville nok også satset på en 5'erstang jeg.Et tips som jeg vet kan fungere er å gi dem stang med fightingbutt og så lære dem å kaste med butten stukket ned i jakke-ermet (ikke for vid /ikke for trang) slik at de kan låse stanga i fremkastet med jakke-ermet og hvile butten mot undersiden av armen i bakslengen.Muligens ikke det mest optimale "kasteteknikken" i utgangspunktet , men barn kan da ,om de får det til, forlenge treninga uten å bli alt for gåen i håndleddet. :wink:

Endret av Thormill

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg bestilte stang til junior fra Korea i januar. Fikk den "skreddersydd", en litt bløt 6" 3'er (som rigges med 5'er line slik at junior skal klare å spenne stanga). Det funker fint. Han fanget sin først ørret (kastet og tok inn selv) uka før han ble fire :biggrin:

Hei !

Veldig artig Tore !

Sønnen min begynte som 9 åring med 8 fot #5. Det fungerte utmerket.

Nå er han snart bedre enn meg :)

Stein

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei,

for å oppsummere (ikke bare denne, men mange andre liknende tråder):

a) En kort stang er best! (husk på stakkars armen til ungen)

b) Bruk en lett stang med tyngre snøre - viktig at ungen kjenner vekta

c) Lek og fisk og lek...

PR

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Godt oppsummert, Peter Ross.

Jeg leste en gang en artikkel som gikk på dette med barn, fluestenger og hvor viktig kroppslengde i forhold til stanglengde er.

Hvis vi tenker oss en snittfisker i norge så er han 180 høy og bruker 9" stang. Da utgjør kroppslengden ca 65% av stanglengden. Skal du gi stang til en pjokk på rundt meter'n (min) så vil en 9" stang gjøre at kroppen bare blir 36% av stangas lengde. Det blir som vi skulle kaste med en 16" enhåndsstang :-) Noe å tenke på :-)

Dersom du ikke får tak i så kort stang, er det fullt mulig å kappe ei stang i bunndelen og sette på ny kork for å få den kort nok.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Tror en viktig del i detta e o vidarformiddle fiskegledjen o de speciella med o va på tur! 3,4 eller 5, vi har væl alla fiskat med både gamla, stiva, mjuka eller før korta stenger, men glædjen av att få sin førsta flugfiskade fisk sitter kvar som ett minne før livet!

Som førskollærare, se till att din dotter føler mestring, ikke nær de gæller kastandet utan att fånga fisk!

Lycka till o skit fiske! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

dattera mi på 11 bruker en 8ft #4'er. passer perfekt. og husk å la ungene få binde seg noen fluer selv. det gjør gleden ved å få fisk enda større. nå fyller hun snart 12 og ønsker seg eget bindesett. og det tror jeg jaggu hu skal få gitt. det finnes forøvrig en bok som heter "flyfishing with children" av en fyr som heter philip brunquell. får'n på amazon.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Kjøpte akkurat ei 7' klasse 2/3 te dattera jeg, men i og med at hun er litt

i yngste laget, bare 7 mnd, så må jeg vel passe på den stanga for henne så

lenge...

Endret av ErlendH

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Da sier jeg tusen takk for alle gode tips. Skal se om jeg ikke kan få tak i en stang til henne slik at hun får forsøkt å kaste litt. Skal ikke se bort ifra at jeg får tak i en ny en til meg selv også...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei!

Guttungen på 5 bruker en 7,6 fot kl. 4 Bruce and walker. Er nok etter engelsk standard noe stiv og takler fint også et wf 5"er snøre. Han tok sin første i sommer. Dette er en flott stang for en nybegynner.

MVH

Lars

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Simms har noen fine, gode og billige jr. vadere. Prima hadde nylig gode priser på støvler. Så til sommeren er det bare å finne fram igjen 8" #4 Scott RPL'en med 5'er snøre og redningsvesten.

Endret av stein

Del dette innlegget

Lenke til innlegg