Hopp til innhold
Thormill

Sjøørret

Recommended Posts

Hei

Fikk to sjøørret idag på rosa reke. Brukte meste tiden til havabbor idag. Et stim med 5 havabbor ganske tidlig gjorde meg bevisst på videre HA fiske. Men grusom kald vind ødela moroa.

Dro så videre til muddder og sol, det var jo såpasss kaldt at SØ allerde ikke liker det noe kalde været. (virker det som) På med rosa reke som fungerer utmerket for tiden. Kaste ut med streamline klump og kjøre den faste "reketeknikken". Her går det i små agressive rykk med solide stopper. En tri9gger så det holder til litt kresen sjøørret.

En brun og en blank, selvfølgelig den brune som var størst.

Hadde flere større etter og en på. Skulle nok dratt hit litt tidligere, men sjansen byr seg igjen rimelig kjapt når man fisker 6 dager i uka :thumbup:

Til reke bruker jeg ofte: 3 rykk-2 sek pauser-2 rykk-3 sek pause. Varierer rykk og stopper avhengig av hvilket vannlag jeg vil ha flua i. utrolig nyttig og veldig effektivt.

Til tider drar jeg bare rett inn, dette fungerer sjeldent godt i forhold til nevnte fisketeknikk overnfor.

FOR MEG.

Største idag var ca 800 gram, utrolig feit og meget sprek.

Toggi

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder
  • [[Template core/front/sharelinks/email is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]

da har det endelig blitt fast fisk på meg også.

etter endeløse timer i sognefjorden uten tegn til fisk, har jeg endelig hatt 2 fine dager.

fikk 5 blanke mandag, den største på 6 hekto. Ganske bra for min del. Den var helt vill og hoppet 3 ganger. Fikk på teppesild, grå frede og en fiskeimitasjon. Var jevnt med fisk både på flo og fjære. Mye smått, men så noen større innimellom.

Håper koden er knekt, og at det er mer i vente.

Skal til bergen i helgen, og har forventninger...

Skitt fiske, alle sammen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
  • [[Template core/front/sharelinks/email is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]

Hei

Fikk to sjøørret idag på rosa reke. Brukte meste tiden til havabbor idag. Et stim med 5 havabbor ganske tidlig gjorde meg bevisst på videre HA fiske. Men grusom kald vind ødela moroa.

Dro så videre til muddder og sol, det var jo såpasss kaldt at SØ allerde ikke liker det noe kalde været. (virker det som) På med rosa reke som fungerer utmerket for tiden. Kaste ut med streamline klump og kjøre den faste "reketeknikken". Her går det i små agressive rykk med solide stopper. En tri9gger så det holder til litt kresen sjøørret.

En brun og en blank, selvfølgelig den brune som var størst.

Hadde flere større etter og en på. Skulle nok dratt hit litt tidligere, men sjansen byr seg igjen rimelig kjapt når man fisker 6 dager i uka :thumbup:

Til reke bruker jeg ofte: 3 rykk-2 sek pauser-2 rykk-3 sek pause. Varierer rykk og stopper avhengig av hvilket vannlag jeg vil ha flua i. utrolig nyttig og veldig effektivt.

Til tider drar jeg bare rett inn, dette fungerer sjeldent godt i forhold til nevnte fisketeknikk overnfor.

FOR MEG.

Største idag var ca 800 gram, utrolig feit og meget sprek.

Toggi

Takk for gode tips,skal ut og svinge reka mandag. Var ute i går og prøvde flua i sola men uten hell,Hadde en etter flua og det var det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Grunde

Den knuta var helt pang.

mvh

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Grunde

Den knuta var helt pang.

mvh

Godt å høre :biggrin:

Men vær obs på at løkkeknuter bør sjekkes litt oftere enn vanlige knuter. Særlig med tunge fluer hender det at monoen i løkka svekkes av at flue rykker i kastene.

Mvh.

Grunde

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei

Fikk to stk i melsomvik i dag så flere og hadde på to til, En brun hannfisk fisk oppunder kiloen og en liten en

og det var årets første tun for sesongen!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Tre timer i blåsten ga som res. En mista (rundt minstemålet) og flere som var bortpå. Den ene dytta den flotte rosa reke foran seg, men ville ikke la seg lure. Har vel lært noe i løpet av sommeren.

Godt å komme hjem og fyre i ovnen..Neste gang,da....

Sportsfiskefjorden!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Første helg med SØ fiske etter laksesesongen her også.

Fikk to og mistet fire i stokke i går.

Var ute 3-4 timer i viksfjord i dag,fikk to og mistet to.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Her på vestlandet sliter jeg mye med bi fangst av HA. Fra 1,6 kilo og oppver mot 2 :biggrin: Mye små SØ fra 3 hg til 8 hg. Ekstreme meder med lyr, makrell og horngjel i tillegg. Litt merkelig å bytte fluer pga de blir utslitte. De fleste tåler ikke mer en 20-25 fisk.. Tøffe forhold for tiden.. :badgrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Her på vestlandet sliter jeg mye med bi fangst av HA. Fra 1,6 kilo og oppver mot 2 :biggrin:

Huff da.......ikke bra :msn-wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Sist week-end var jeg i Sandefjord og hadde en knall lørdag. Teppesild med rosa skjær var tingen, og løkkeknuta til Grunde fikk prøvd seg, Største sjøørret var en flott, feit og blank hanfisk på 1,5 kg med 2 småfisk i magesekken. Skal graves til jul.

Drar tilbake igjen også denne week-enden med nybundne teppesild i arsenalet.

Endret av Fjellrev

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Sist week-end var jeg i Sandefjord og hadde en knall lørdag. Teppesild med rosa skjær var tingen, og løkkeknuta til Grunde fikk prøvd seg, Største sjøørret var en flott, feit og blank hanfisk på 1,5 kg med 2 småfisk i magesekken. Skal graves til jul.

Drar tilbake igjen også denne week-enden med nybundne teppesild i arsenalet.

Heftig.

Hvor fisker du? Innerst i fjordene, ved de ytterste skjær eller i skjærgård?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

I utkanten av Sandefjord, ytterst i Tønsbergfjorden, 15 m fra hyttedøra. Jeg er en heldiggris. Kan ikke få det bedre nå som ferieturistene har forduftet, og båtlivet har roet seg.

Endret av Fjellrev

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

I utkanten av Sandefjord, ytterst i Tønsbergfjorden, 15 m fra hyttedøra. Jeg er en heldiggris. Kan ikke få det bedre nå som ferieturistene har forduftet, og båtlivet har roet seg.

Høres ut som om du lever min drøm :-D

Jeg bor i en dal.

I fjorden utenfor renner det ut minst 3 elver som har meget bra bestand av laks. Denne fjorden fryser relativt lett om vinteren, noe som tyder på mye freskvann.

Har fått sjøørret tidlig vår, og ser også fisk som hopper jevnt og trutt utover sesongen. Bunnen skråner jevnt utover, og det er meg bekjent ingen markert marbakke slik man finner andre steder.

Jeg ser stadig vekk fisk som viser seg i overflaten, så det tyder på at det er masse liv, iallafall. Mange stimer med småfisk som jager rundt i ring.

Men nå på høsten og vinteren, har dere som leser dette tro på denne fiskeplassen? Altså fluefiske på stranda innerst i fjorden, eller er dette bortkastet tid?

Trenger all motivasjon jeg kan for å fiske på kvelden i mørket om vinteren...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Høres ut som om du lever min drøm :-D

Jeg bor i en dal.

I fjorden utenfor renner det ut minst 3 elver som har meget bra bestand av laks. Denne fjorden fryser relativt lett om vinteren, noe som tyder på mye freskvann.

Har fått sjøørret tidlig vår, og ser også fisk som hopper jevnt og trutt utover sesongen. Bunnen skråner jevnt utover, og det er meg bekjent ingen markert marbakke slik man finner andre steder.

Jeg ser stadig vekk fisk som viser seg i overflaten, så det tyder på at det er masse liv, iallafall. Mange stimer med småfisk som jager rundt i ring.

Men nå på høsten og vinteren, har dere som leser dette tro på denne fiskeplassen? Altså fluefiske på stranda innerst i fjorden, eller er dette bortkastet tid?

Trenger all motivasjon jeg kan for å fiske på kvelden i mørket om vinteren...

JA!!!!! Har stor tro på fiskeplassen.

Sjøørret jager ofte bytte på meget gundt vann, 20 cm kan være nok. Mitt råd er å prøve området, finne små groper, strømkanter etc. Men start med å fiske umiddelbart, plassen hører jo helt topp ut. Blir det tatt noe SØ i elvene? Det skulle gi en indikator på hvor mye fiske det er.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

JA!!!!! Har stor tro på fiskeplassen.

Sjøørret jager ofte bytte på meget gundt vann, 20 cm kan være nok. Mitt råd er å prøve området, finne små groper, strømkanter etc. Men start med å fiske umiddelbart, plassen hører jo helt topp ut. Blir det tatt noe SØ i elvene? Det skulle gi en indikator på hvor mye fiske det er.

Hei, takker for optimistisk svar. :thumbup:

Tror det blir tatt bra med sjøørret i elvene, ja. Mange plasser litt utover i fjorden som visstnok skal være bra, men det er selvfølgelig på andre siden av fjorden... Typisk.

Går forøvrig masse laks i elvene. Stor fisk også.

Har blitt tatt flott sjøørret i stimene med brisling som går rundt i fjorden, men vet ikke åssen dette funker på vinteren.

Har fått trua nå på høsten iallefall, så får vi se hva vinteren bringer.

Svingte bilen nedom fjorden i går, og da så jeg jagende fisk helt inni strandkanten. Brislingen (eller byttet) hoppet ut av vannet på 10-20 cm vann...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Prøv også med synkesnøre og fisk dypt når det er kaldt i vannet.

Feks synk 4 og fisk saaaaakkkkte............

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ymze

Jeg har samme hang-up som deg til nattfiske selv om jeg har mye erfaring fra sjøørretfiske i elv . De gangene jeg på denne tiden av året har prøvd nattfiske i saltvann, har det heldigvis vært helt dødt. I mine trakter har det vært mye mer givende å fiske om dagen til det begynner å skumre . Og langt mer hyggelig.

Det høres ut som du bor meget vakkert til. Jeg synes vel egentlig at fiske etter sjøørret i elv er morsommere enn i saltvann, men saltvannsfiske er en fin måte å forlenge sesongen på for oss som sliter med abstinens når stanga er lagt på hylla for vinter'n.

Du må for all del prøve.Og vær tålmodig! Saltvannsfiske virket helt håpløst på meg i begynnelsen. Det var mye prøving og feiling. Jeg hadde ikke riktig utstyr, brukte en reservestang. gammel snelle og slitent snøre. Kjøpte så helt nytt utstyr for 3 år siden. Da begynte det å skje. Siden har jeg vært like hektet på dette fisket som etter ørret og sjøørret i ferskvann. Lykke til.

Endret av Fjellrev

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei

Nå er det bare å komme seg ut, har ikke telling på hvor mye SØ jeg har fått. Men jeg vil kalle fisket til tider magisk, hvertfall utifra det visuelle jeg treffer på hver dag.

Vakorgier gjerne i de varme timer på dagtid. I mørket har jo torsken for alvor kommet inn fra de dypere vannlag. Mistet noen pene blanke, fått noen-og i de indre fjorder dominerer de større brune.

Her jeg bor har det blitt tatt storfisk nesten daglig. Reke i ulike varinter fisker svært godt med varierende inntrekk. Var en tur i bamble forrige uke og fisket dypt. Du verden hvor mye SØ jeg hadde ettter, virket mer nyfiken enn på bettet.

Skulle gjerne vært veldig utaskjærs, men jobben krever mye tid-det betyr mindre tid og fiske i fjordene rundt Porsgrunn som for tiden er meget meget bra. Sett mange stimer med mye blankfisk, og det lover godt.

Bruker stort sett synk 1, fisker jeg dypt er det synk 3 eller synk 5 som gjelder gjerne med tregere inntrekk.

På dagtid, i mudderbunnene utvadet bruker jeg mye rykk og veksler veldig mye på stopper.

Ei reke fisket med lange pauser er ofte tingen for litt treg sjøørret spesielt på blikk forhold.

Det enste som skuffer LITT er de store sildestimene som viser seg kun sporadisk.

Har vel ca 3 sjøørret pr tur, og ofte må jeg jobbe litt for å få dem. Det er jo det hvertfall jeg liker best. Klø seg litt i panna og se om det hjelper på å knekke "dagens" kode :)

Skitt fiske!

Toggi

Endret av Trøger

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei

Nå er det bare å komme seg ut, har ikke telling på hvor mye SØ jeg har fått. Men jeg vil kalle fisket til tider magisk, hvertfall utifra det visuelle jeg treffer på hver dag.

Vakorgier gjerne i de varme timer på dagtid. I mørket har jo torsken for alvor kommet inn fra de dypere vannlag. Mistet noen pene blanke, fått noen-og i de indre fjorder dominerer de større brune.

Her jeg bor har det blitt tatt storfisk nesten daglig. Reke i ulike varinter fisker svært godt med varierende inntrekk. Var en tur i bamble forrige uke og fisket dypt. Du verden hvor mye SØ jeg hadde ettter, virket mer nyfiken enn på bettet.

Skulle gjerne vært veldig utaskjærs, men jobben krever mye tid-det betyr mindre tid og fiske i fjordene rundt Porsgrunn som for tiden er meget meget bra. Sett mange stimer med mye blankfisk, og det lover godt.

Bruker stort sett synk 1, fisker jeg dypt er det synk 3 eller synk 5 som gjelder gjerne med tregere inntrekk.

På dagtid, i mudderbunnene utvadet bruker jeg mye rykk og veksler veldig mye på stopper.

Ei reke fisket med lange pauser er ofte tingen for litt treg sjøørret spesielt på blikk forhold.

Det enste som skuffer LITT er de store sildestimene som viser seg kun sporadisk.

Har vel ca 3 sjøørret pr tur, og ofte må jeg jobbe litt for å få dem. Det er jo det hvertfall jeg liker best. Klø seg litt i panna og se om det hjelper på å knekke "dagens" kode :)

Skitt fiske!

Toggi

Takk for alle gode innspill.

Blir nok Powertaper synk2/3 og 3/4 i tiden frenover, ja.

Må tydeligvis litt ned.

Har nok en tendens til å være litt kjip og fiske høyt i vannet i frykt for å miste flua, og gidder gjerne ikke knytte på en ny.

Men det er som på Børsen: Man kan ikke være for glad i penger når man kjøper aksjer. Må tenke litt "so what". Det samme med fisking. Mister man flua så drit i, og sett på en ny. Vinteren er fryyyyktelig lang, og man har masse tid til å binde nye.

Hvor lange fortommer bruker dere til fiske med synk 4 snøre? I mitt hode bør den ikke være for lang, siden flua "følger" snøret dårligere, og blir gående høyere i vannet. På den annen side vil jo ikke flue deise i bånn (med mindre den er stor og tung) når snøret går i bånn, så det er jo en fordel. Ei lita reke skulle vel gjerne kunne gå an å fiske dypt med lang fortom, eller tar jeg feil?

Innspill fra dere som har mere erfaring enn undertegnede sofafisker? :msn-wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takk for alle gode innspill.

Blir nok Powertaper synk2/3 og 3/4 i tiden frenover, ja.

Må tydeligvis litt ned.

Har nok en tendens til å være litt kjip og fiske høyt i vannet i frykt for å miste flua, og gidder gjerne ikke knytte på en ny.

Men det er som på Børsen: Man kan ikke være for glad i penger når man kjøper aksjer. Må tenke litt "so what". Det samme med fisking. Mister man flua så drit i, og sett på en ny. Vinteren er fryyyyktelig lang, og man har masse tid til å binde nye.

Hvor lange fortommer bruker dere til fiske med synk 4 snøre? I mitt hode bør den ikke være for lang, siden flua "følger" snøret dårligere, og blir gående høyere i vannet. På den annen side vil jo ikke flue deise i bånn (med mindre den er stor og tung) når snøret går i bånn, så det er jo en fordel. Ei lita reke skulle vel gjerne kunne gå an å fiske dypt med lang fortom, eller tar jeg feil?

Innspill fra dere som har mere erfaring enn undertegnede sofafisker? :msn-wink:

Fra ca 60 cm til ca 100 cm. Bruker 0.33 eller 0.36 hele veien på Synk 4.

Jeg fisker ikke med reke med synk snører, men med intermediate så bruker jeg lang fortom og 0.25 i spiss.

Trøger kan nok dette mye bedre men mine erfaringer så får jeg mye fisk "mine" løsninger. Les hva Trøger skriver om inntrekk osv. Her er det mange gode tips.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei

Aldri mer enn meteren, bruker jeg opp mot meteren så må grunnen være kasteegenskapene, setting og evt flue. Jeg bruker nok ca 70 cm med 035mm. Føler heller aldri fortomstykkelse betyr stort når jeg fisker dypere. Fisker jeg dypt så roer jeg ned tempo. Føler IKKE tempo betyr stort på dypere vannlag-men heller stoppene og pausene. Det er ofte da hugget kommer.

Fiske dypt er gøy og svært lærerikt. Man lærer seg både å forske ut biotoper ala dorgere samt man finner systemer som bidrar til at man er innom de fleste vannlag.

Før fisket jeg kun høyt, var ettter jeg satt meg inn i synk verdenen jeg slapp de "vanlige" bomturene :)

Toggi

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ble 3 SØ i går , et slips på 1,2 kilo og en på omtrent en kilo med 8 lus. + en tass på 2-300 gram.

Men vi sliter forsatt med bifangst og dette er ikke den største som ble tatt. Denne var på 2,8 Kg og fotografen Øystein tok en på 3,15.

91801_s.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Grattis med heftige bifangster!!

Og honnør til fotografen med et herlig bilde :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Fantastisk bifangst :biggrin:

Grattis, legger ut et par bilder, tar jevnlig fisk. Igår bommet jeg for første gang på lenge, fisken var der men ikke i spise modus. Hadde fisk etter ca 10 ganger, et par på.

Dro ut før jobb, da må man være heldig å treffe. Blir ikke mange timene. da. Men deilig å fiske før jobb, hvertfall med varm sol.

Endret av Trøger

Del dette innlegget

Lenke til innlegg