Hopp til innhold
Thormill

Sjøørret

Recommended Posts

Hvis en latter forlenger livet får jeg takke deg Thormill for den siste kommentaren din. God start på uka.

Sportsfiskefjorden!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

hehe...godt å få stramma smilehullene en gang i blant ..Salar....pynter litt på fasaden også det , kanskje fiskelykka til og med :biggrin:

Jeg og et par andre var ute en tur, på en av telemarks små intime sjøørretplasser.Fikk tilsammen 6 undermålere ...ble ikke det helt store , men vi fikk gjort oss kjent med en ny plass.Så ved neste anledning og høyvanne skal vi ta den svøøøre gromsegutten.

og som vanlig....grille pølser :blush:

Endret av Thormill

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har blitt noen turer i ny og ne her i Ålesund. Fint vær i dag så jeg og fattern salet opp og dro avsted for å teste en ny plass. "Geileberga" om det skulle være av interesse for noen lokale. Veldig fine berg og det skal etter ryktene være ok med fisk her. Fattern kom på at han hadde sett masse fisk vake her... på 70 tallet. Jeg lo godt inni meg og tenkte jeg hadde hørt den før. Vadet uti og jeg fikk lært meg et par lærepenger som kunne blitt kostbare i dag... 1. Vading på berg med mye tare og sleipt underlag = rissikosport. 2. Vading på nevnte underlag med mobil i fiskeveste = ikke å anbefale. Vadet meg litt utover, tråkket på en skrå stein som var dekt av tare og tok en "Fismen (TF3)" og plumpet uti.. 4 liter vann i ene buksebenet og gjennomvåt til skinnet. Mobilen lå heldigvis i den øverste lommen i fiskevesten så den klarte seg.. Null mer vading med elektroniske komponenter på kropp fra nå av...

Det ble ingen fangst på meg denne gangen heller, men fikk da terpet litt teknikk :biggrin: Fattern fikk en tynn halvkilos på sluk. Jeg prøvde med børstemark, tangloppe og streamere. Det var ganske stor fjøre og jeg tror denne plassen er bedre egnet på floa. Jeg gir ikke opp, selv om det er litt demoraliserende med 6-7 turer uten så mye som et eneste tilslag.

Dvs. fikk et napp i dag, det var når jeg klarte å denge streameren i mitt eget bakhode... Stod fast, men heldigvis gikk ikke den dypt nok til at mothakene fikk satt seg fast.

Så for å oppsumere: plompet uti, satt fast flua i bakhodet, ingen napp og 400 knuter på fortom grunnet sviktende teknikk på kast opp mot 25-30m.

Jaja, det var fint vær om ikke annet :biggrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

hehe....tøøøøffe tak den sjøørretfiskinge til tider ..ja.

Skal ut å prøve meg på en ny plass i dag ,forhåpentligvis ikke med samme vadeforhold som du bader rundt i. :biggrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Var ute å fiska i dag. Fikk 2 stk Sjøørret. Et lang tynn en og en som var passe fin på 650 gram. Fikk den på Kim sin nye loppeimitasjon. Takker for fluene Kim.

Fikk du noen forresten??

Her er min :biggrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Fikk du noen forresten??

Blæ.. :P ja den var feit og fin den...ferskingen!...men jeg fikk mye større nesten napp enn deg.. :biggrin: .Det var skummelt grov fisk som snudde i det jeg nappa flua ut av vannet...virkelig grov :blink::blush:

Ny plass og med nye fluer.. :thumbup: .ble en fin tur selv om det var gampesurt og kaldt ....men det er utrolig hvor fort en glemmer det når det er "kontakt" med fisk...egentlig..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Mølen er en fin plass! Men ett he..... å vade ut blant kulesteinene!

Var ute en tur på lørdag, østre vestfold og i helgeroaområdet. Ble 5 stk på meg og en på kameraten, 2 stk over kiloen feite og fine med en utrolig rødfarge!.. 3 stk rundt halvkiloen fikk lov til å gjøre seg større og feitere!

2 siste turer har gitt 11 stk med sjelden fin kvalitet! Blir nok en tur ut igjen i helga!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Mølen er fin plass..ja....men kulestein,vind og bølgene bidrar til langt tøffere forhold der enn jeg er vant med .Men så er nok kvaliteten på fisken også et hakk bedre der enn her i stokke/tønsberg området... :thumbup:

Om fiskinga/været ikke er vellykket, så er det i alle fall et fint turområde.

Endret av Thormill

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Fin plass det der Thormill, litt lengre til venstre dro jeg havabbor på 1,2 kilo i 2007 :biggrin:

Fikk to stykker idag, og flere lugg i mørket. Tok på loppe og sort wolly bugger, fått brukbare fangster hver gang jeg har vært ute. Sånn var det aldri før, så en eller annen forbedring må ha vært tilstede. :thumbup:

Skal ut i morgen også, man blir aldri lei av å fiske med flue. Og kjenner jeg meg rett så er motivasjonen på topp i morgen tidlig når jeg setter på morgen kaffen.

Jeg liker meg litt til høyre der også Thormill. Giftige steder ved de steinene du kan vade ut til.

Mølen er utrolig vakkert, om 3 mnd "bor" jeg nok der på natterstid

Toggi

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

hmm..havabbor på 1,2...høres bra ut . :msn-wink:

Kii hadde et skikkelig napp akkurat ved de steinene som nu nevner, men når han så står å sover ,blir det dårlig med tilslag ...og lite fisk.....ikke bra å svime for mye :P .Bomma selv på en mindre ørret ute på revet fordi jeg ikke fulgte med... :blush:

Går nok ikke så veldig lenge før jeg skal dit igjen å ta den store :biggrin:

Endret av Thormill

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Heisann sjøørretfiskere!!!

Er ute av fisket helt bokstavelig he he

I vinter var det fisking hver dag og med nyinnkjøpte stenger, godefangster var det sløve og deilige dager langs kysten dag og natt.

Har ikke fisket skikkelig på lenge og gleder meg sinnsykt til å fiske igjen.

Har vært og er fremdeles på Europaturne med bandet mitt og det er ikke sjøørret det handler om nå, men stengene er sendt inn og ligger og venter på meg hjemme :)

For noen elver det var i italia!!!! Må tilbake dit engang med fluestanga....I tsjekkia var det også ganske fint men veldig mange prostituerte som vinket til oss i bilen i grenseovergangen fra tyskland

Er i Bielefeld i dag og spiller sammen med Kristoffer Åstrøm fra sverige.

De 365 sjøørretene skal fanges!!!!!!!!!!!!!! Drar til København på søndag og da skal jeg kjøpe fluebindeutstyr slik at boksen revitaliseres, og husk det er mai og juni det er best sjøørretfiske............................... :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

He he

365 sjøørret er utrolig myyyyye, og du ligger langt etter Velvet.

Jeg tok noen syke mengder i fjor "følte" jeg, da var jeg oppe i 249 på antall. (mye catch & release)'

Og det syntes jeg var mye i fjor, så lykke til! :biggrin: Det må fiskes så og si hver dag da.

Og du ligger etter Velvet.....

Hva er oddsen? Kan dette tippes på. Du må komme deg hjem og fiske mann :)

Toggi

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ny rapport fra Sunnmøre:

NÅ BEGYNNER JEG VIRKELIG Å FÅ TROA!

Var en ny tur på berga i dag. Desverre var det helt blikkstille så forholdene talte ikke til min fordel. Fisket meg bortover langs berga til plassen hvor fattern tok en på sluk for et par dager siden. I det jeg går ned på berget så ser jeg årets første vak 15m fra land. Pulsen gikk umiddelbart opp i 150 og jeg konset som f*n for ikke å køddekaste. Hadde på en oliven børstemark. Men fisken var som sunket i jorden.. Prøvde børstemark, orange reke (har bestilt inn rosa), og diverse streamere. Men fisken ville rett og slett ikke. Stekende sol, blikkstille vann og fugler som sang. Fikk vårstemning for første gang i år, deilig! En kamerat av meg kom etter en times tid. Men hverken han eller jeg kjente noe. I det vi står på berga og skal til å pakke sammen hører vi et stort plask, øynene våre farer sommagneter mot vannskorpa hvor store årringer talte sitt tydelige språk om hva som hadde hendt. Pulsen gikk fra 80 til 200 på under et halvt sekund og 20 sekund senere var flua i lufta. Så skjer det som alltid skjer. Et eller annet kødd. En litt køddete baksving og plutselig ljomer et svepeslag gjennom lufta. Knuten på polyleadern har røket rett av. Hadde lagt merke til at det var en ørliten floke der og var påvei til å fikse det i det fisken vaket. Mens jeg står der med senestumpen i hånda hopper den igjen, høyt over vannskorpa, en flott fisk på rundt kiloen. Provisoriske knuteløsninger ble stelt i stand, men fisken ville ikke ta. Blikkstille vann må nok ta litt av skylden for det.

Men nå har jeg funnet godplassen, fisken har begynt å vake, været er fint, nå er ikke det mange dagene til det første eksemplaret ligger i håven! Når man får adrenalinsjokk av et enslig vak tør ikke jeg å tenke på utladningen når førstemann faktisk hugger til :D Fiskefeberen er tent!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ny rapport fra Sunnmøre:

NÅ BEGYNNER JEG VIRKELIG Å FÅ TROA!

Var en ny tur på berga i dag. Desverre var det helt blikkstille så forholdene talte ikke til min fordel. Fisket meg bortover langs berga til plassen hvor fattern tok en på sluk for et par dager siden. I det jeg går ned på berget så ser jeg årets første vak 15m fra land. Pulsen gikk umiddelbart opp i 150 og jeg konset som f*n for ikke å køddekaste. Hadde på en oliven børstemark. Men fisken var som sunket i jorden.. Prøvde børstemark, orange reke (har bestilt inn rosa), og diverse streamere. Men fisken ville rett og slett ikke. Stekende sol, blikkstille vann og fugler som sang. Fikk vårstemning for første gang i år, deilig! En kamerat av meg kom etter en times tid. Men hverken han eller jeg kjente noe. I det vi står på berga og skal til å pakke sammen hører vi et stort plask, øynene våre farer sommagneter mot vannskorpa hvor store årringer talte sitt tydelige språk om hva som hadde hendt. Pulsen gikk fra 80 til 200 på under et halvt sekund og 20 sekund senere var flua i lufta. Så skjer det som alltid skjer. Et eller annet kødd. En litt køddete baksving og plutselig ljomer et svepeslag gjennom lufta. Knuten på polyleadern har røket rett av. Hadde lagt merke til at det var en ørliten floke der og var påvei til å fikse det i det fisken vaket. Mens jeg står der med senestumpen i hånda hopper den igjen, høyt over vannskorpa, en flott fisk på rundt kiloen. Provisoriske knuteløsninger ble stelt i stand, men fisken ville ikke ta. Blikkstille vann må nok ta litt av skylden for det.

Men nå har jeg funnet godplassen, fisken har begynt å vake, været er fint, nå er ikke det mange dagene til det første eksemplaret ligger i håven! Når man får adrenalinsjokk av et enslig vak tør ikke jeg å tenke på utladningen når førstemann faktisk hugger til :D Fiskefeberen er tent!

Dæven!

Kult skrevet :) Den plassen høres meget spennende ut, typisk at noe galt skjer når det vaker. Tror de fleste har opplevd det gitt.... Stress og puls er farlige greier, hehe.

Rosa reke er ofte en "trigger" i seg selv så den er veldig ok å ha med i boksen.

Jeg fikk to SØ på tre kast idag, så ble det dødt etter det begynte å blåse opp.

Farget og lav vannstand, liker å bruke Runars deceiver i chartruse da, den sviktet ikke idag heller.

Alternativt er orange reke eller rosa fine i farget vann..

Fikk en sprek torsk nå i mørket(3 timer siden).

En fiskekompis og jeg opplevde noe heftig i kveld. Plutselig fra "x-files" verden så dukket det opp en syk stim med fisk. Brutale vak og det "kokte" i 20 sekunder. Thats it, og det ble helt rolig igjen.

Torsken min spytta ut sild, så der kan svaret ligge. Var det stor SØ eller sei????

Ingen vet, men jeg velger å tro at det var sjøørret :biggrin: Det var hvertfall utrolig gøy å se noe så brutalt komme helt plutselig fra "intet". Det var blikk stille når dette plutselig skjedde.

Noe er på gang.... så absolutt!

Toggi

Endret av Trøger

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Dæven!

Kult skrevet :) Den plassen høres meget spennende ut, typisk at noe galt skjer når det vaker. Tror de fleste har opplevd det gitt.... Stress og puls er farlige greier, hehe.

Rosa reke er ofte en "trigger" i seg selv så den er veldig ok å ha med i boksen.

Jeg fikk to SØ på tre kast idag, så ble det dødt etter det begynte å blåse opp.

Farget og lav vannstand, liker å bruke Runars deceiver i chartruse da, den sviktet ikke idag heller.

Alternativt er orange reke eller rosa fine i farget vann..

Fikk en sprek torsk nå i mørket(3 timer siden).

En fiskekompis og jeg opplevde noe heftig i kveld. Plutselig fra "x-files" verden så dukket det opp en syk stim med fisk. Brutale vak og det "kokte" i 20 sekunder. Thats it, og det ble helt rolig igjen.

Torsken min spytta ut sild, så der kan svaret ligge. Var det stor SØ eller sei????

Ingen vet, men jeg velger å tro at det var sjøørret :biggrin: Det var hvertfall utrolig gøy å se noe så brutalt komme helt plutselig fra "intet". Det var blikk stille når dette plutselig skjedde.

Noe er på gang.... så absolutt!

Toggi

Alt som vaker er SØ intil det motsatte er bevist. :msn-wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ny rapport fra Ålesund - fra fjorden hvor fisken biter like ofte som AaFK vinner seriegull..

Jeg observerte som nevnt tidligere 2-3 vak en kveld jeg var ute forrige uke. Det va blikkstille og varmt i været. Moralen var på topp. En liten vind og jeg tar den tenkte jeg...

Dagen etter var det en fin fluevind, men da var det til gjengjeld bitende kaldt. Intet napp, intet vak, intet liv. Skuffelse.

Følgende dag syndet jeg grovt og tok slukstanga fatt i desperasjon og forbannelse. Til tross for grov synding ble det heller ikke denne gangen fast fisk.

Jeg har en teori om at det må være varmt i været for at fisken skal nærme seg land her i fjorden, den dagen det var varmt i været var der aktivitet, ellers har det vært helt totalt dødt.

Værmeldingen viser varmere vær, da blir det nok nye turer med slukstanga, jeg mener fluestanga...

dsc00642el0.jpg

Utsikten er bedre enn fisket, for å si det sånn :P

Endret av SofaFisker

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

fin utsikt ..ja.. :thumbup: ..hvis en liker snødekte fjell ...(kanskje ikke det jeg drømmer mest om for tiden)

En god temperaturstigning kan være en fordel det ,før en skal hive seg etter sjøørreten....selv om jeg av og til har fått sjøøret i grisekaldt vær.....ingen regel uten unntak. :msn-wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

He he

365 sjøørret er utrolig myyyyye, og du ligger langt etter Velvet.

Jeg tok noen syke mengder i fjor "følte" jeg, da var jeg oppe i 249 på antall. (mye catch & release)'

Og det syntes jeg var mye i fjor, så lykke til! :biggrin: Det må fiskes så og si hver dag da.

Og du ligger etter Velvet.....

Hva er oddsen? Kan dette tippes på. Du må komme deg hjem og fiske mann :)

Toggi

He He ja jeg ligger etter, men var bra i gang i februar da før absence. Lå 15 sjøørret foran skjema......Savner fiskinga og nå er jeg i Køben og fått meg noe nytt materiale til binding.og stengene ligger å venter på meg i Mandal

Jeg skal komme sterkt tilbake

Må ha en tur sammen en gang, vært kult med en tur etter smålaksen i sommer

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Første tur i oslo fjorden i går. Blei en "støing" på ca 1.3 og var veldig tynn og lang, hadde nok vært rundt 2 kg. Fikk livet fint tilbake. Bare synd att noen i båt staket rundt for å finne tjuv garnene sine. Men oppsynet er ute av og til, en kompis møtte en av dei på søndag og fikk visit kortet hans så dette skal eg ha i baklommen når eg får det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei

Opplevd helt sykt med sip vaking siste mnd, kan holde på hver kveld.

Gjentok seg idag, det resulterte i 4 SØ og en stor sild.

Så stimer med syke mengder SØ og stor sild. Prøvde masse fluer, og trodde først det var børstis siden vaka ble mer og mer aggressive. Men de tok en rødbrun loppe i mørket tilslutt.

Fikk stor sild for ca 10 dager siden også, for dem som aldri har fått det så kan jeg si at de er VELDIG spreke.

En blanding mellom SØ og makrell er min beste beskrivelse på selve utraset. De gir seg aldri.

Så noen giganter som vaka i da, men jeg fikk bare SØ av mindre str, største som halvkiloen.

Sild på flue er veldig gøy, hvertfall når den er såpass stor.

Toggi

Endret av Trøger

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Var en tur ute på torsdag og fredag, torsdag fikk jeg 3 0g mista 1. Fredag fikk jeg 4 og mista 2.

Ingen av fiskene var store, rundt halvkiloen med en på rundt trekvart kilo.

Stedet er puttesund på hvaler og i dag skal jeg ut igjen............det er ett slit :msn-wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

No livnar det i lundar! Etter et par turer med lite fisk hade jeg en fin tur til noen nye steder i Oslofjorden denne uka. Det viste seg at teften og kartstudiene stemte, bra steder. Fikk en torsk på 2,2 kg og flere sø. Desverre ingen over kiloen, men flere spreke og runde fisker mellom 0,5 og 0,9 kg. Tok med to på 0,7 kg til middag og den rundeste hadde k-faktor på 1,23. De var fulle av små lyse reker og tok på ei lys rekeflue.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Var ute i dag og det ble noen fisker i dag også, Ble et par halvkiloser og en som ville veid rundt kiloen hadde den bare ikke vært så tynn.

Den flua som har fungert best disse dagene er en med perlemor dubbingkropp og hvit hale og vinge på ca 4cm.

Når jeg dro hjemmefra var det 20 grader varmt og nordavind.

Etter noen timer og i løpet av ganske kort tid dreide vinden til vestavind og da slutta fisken både å vake og å bite.

Som om ikke det var nok hadde noen sølt bensin, diesel eller noe sånt, så da var det bare og få opp lina for ikke å kline til den.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Var en tur i Oslo fjorden igår. Helt vindstille, så det ble 5'er stanga. Utrolig fint vær med 12 grader og sol. Fikk en brukbar sjøørret på 1.4kg :)

Endret av eihacn

Del dette innlegget

Lenke til innlegg