Hopp til innhold
Thormill

Sjøørret

Recommended Posts

Hei salar

Der støtter jeg deg 100% :) Har dessverre sett noen fiskere ta med seg sjøørret godt under minstemål, også tatt

med gytefisk etc hjem. Utrolig men sant!

Toggi

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Jeg slipper ut 99% av fisken jeg får, den ene prosenten er ett uhell :-), det er utrolig irriterende å se folk kakke disse slipsene i hodet, utrolig det går ann, ung som stein gammel :mad2:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei

Jeg er sikker på at vi alle i vår spede fluefiskebarndom har slått ihjel fisk som har vært undermåler eller for tynn, husker det selv :scared: . En ung og uerfaren eller bare uerfaren fisker lærer dette etterhvert som han smaker forsjell på god og dålig fisk og hvis noen på en hyggelig måte forteller han det så lærer de ganske fort.

Men det vil desverre alltid være noen som slår alt ihjel uansett form og farve og disse kan man jo godt fortelle et par sannheter !!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei

Jeg er sikker på at vi alle i vår spede fluefiskebarndom har slått ihjel fisk som har vært undermåler eller for tynn, husker det selv :scared: . En ung og uerfaren eller bare uerfaren fisker lærer dette etterhvert som han smaker forsjell på god og dålig fisk og hvis noen på en hyggelig måte forteller han det så lærer de ganske fort.

Men det vil desverre alltid være noen som slår alt ihjel uansett form og farve og disse kan man jo godt fortelle et par sannheter !!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg slipper ut 99% av fisken jeg får, den ene prosenten er ett uhell :-), det er utrolig irriterende å se folk kakke disse slipsene i hodet, utrolig det går ann, ung som stein gammel :mad2:

Mye en kan diskutere ja.

En annen ting en kan diskutere er hvorfor i all verden vi fisker måneden November til og med Mars. Det er jo ikke annet enn tynne slips å få. Burde det ikke vært fiskeforbud i den perioden så fisken kunne få lov til å komme seg etter gytinga? Hvis det er for drastisk så kunne det f.eks vært forbudt å fiske nærmere enn 2 km fra elveutløp eller totalforbudt i brakkvannsområder. Da slipper en å dra alle de slipsa opp for så å slippe de uti igjen. For det er vel fisken vi tenker på??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det er jeg faktisk litt enig i. Fredning i noen måneder om høsten/vinteren tror jeg bare hadde vært av det gode. Nå er det nok en og annen gjeldfisk å få så sånn sett kan sikkert fisket forsvares, men utgytt og mager fisk burde kanskje fått fred om høsten/vinteren. Eller hur?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

hmmmm...jeg sitter vel med følelsen av at det generelt er for dårlig med småfisk/reker(stim) som mat for ørreten, slik at den må trekke mere inn på grunna og jage mere for ikke å finne annet enn noe "småtteri" .Følgelig bruker den mere energi/tid for å spise seg opp.Sammen med det og bedre oppvekst/gyteforhold i bekkene ,kan gi en forklaring på en økning i bedre sjøøøretfiske de senere årene , med unntak av at mange av dem selvfølgelig er tynne vinterstid/tidlig vår.

Fredning?...ikke vet jeg. Tror det må mere til enn det.

Endret av Thormill

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Siden du spørr om man får noe....det var vel det som var begynnelsen på denne tråden....Her i vest skal det vel på denne tiden være drømmefiske ,men neida.

Har i løpet av de siste 14 dagene vært ute og luftet flua etter en noe stillesittende periode ,etter god gammel vane skulle den ene etter den andre sjøørretslampen vært innom og fått en suss før den forsvant ut i fjorden igjen....

Men neida ,ikke så mye som en 300 grams vårkåt miniørret har latt seg friste av mine fortvilte forsøk.

Det eneste jeg har sett av sjøørret denne våren var en 2 kilos halvslunken sak som ble tatt av dage av en overivrig slukfisker.

Ikke vaker det ,ikke biter det .....helsike...jeg tror jeg har mista grepet...Noen som kjenner en god psykolog??

Rock on :msn-wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei

Her i Telemark er det vak "bonanza" i perioder. Idag vaket det så mye at -3 grader ble som +8 :biggrin:

Makan til sær SØ, utrolige rolige vak. Prøvde 123 forskjelllige fluer(satt litt på spissen).

Den tok flytende tanglopper, eller lopper som ligger i vannfilmen. Men jeg så fjærmygg.

På med mygg, klinkhammers. På med laaaaange fortommer, 18mm spiss og venting og venting.

Det var et par fisk som "skubba" til klinkhammeren.

Dagens første sted var en suksess, selv uten fisk. 3 harde slag, og to fisk på en stund. Den ene må ha vært over kiloen. Så siden på den.... blank og feit!

Dro da videre til en meget interessant bukt. Kanon bunnforhold med leopard og mye mudder. Her yrer det av liv! Altså føde. Her var jeg jammen resten av dagen og bevitnet at bukta "kokte".

Er ikke kjent for å være utålmodig, så etter 1458 kast så fikk jeg dagens på Scierra tangloppa med hand twist og flyte snøre. Da var dagen komplett. Slike sære fisker er rett og slett morsomme å fiske på. Hvertfalll en dag, en uke hadde vært mareritt!

Hadde vel 7-8 lugg... Men de var så kjappe at Ben Johnson på dop hadde hatt problemer med tilsalget! :biggrin:

Så Telemark må ha en unik kyst stripe! Eller tar jeg feil?, det har nemlig "kokt" her mer eller mindre i noen uker.

Og jeg som er ute ca 5 dager i uka er vel en av få som skjønner at det er så "vilt".

Mye er smått, men det går noen "bamser" her innimellom.

Toggi

Endret av Trøger

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hadde en tur i vinden i indre oslofjord i dag tidlig. fikk et tynt slips av en fisk på ca 50 cm som fikk friheten tilbake. de to siste turene har gitt fisk, forhåpentligvis er noe på gang i oslo-området nå!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg begynner som regel ikke å fiske før i mars/april, jeg har prøvd denne vinteren noen få ganger og jeg har "bare" fått 1 fisk som var god og rund, den havnet ut i fjorden igjen. Tydeligvis er ikke plassene der jeg fisker noen gode vinter plasser.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

En liten tur i nærheten av Bergen i går ettermiddag ga fem sjøørret på land - alle er tilbake i sitt rette element. Alle tok en brunoransje Woolly bugger, rekefluene fikk svømme i fred. Så et par følgefisk som selvfølgelig var GIGANTISKE i forhold til de som faktisk bet på. Som vanlig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Siden du spørr om man får noe....det var vel det som var begynnelsen på denne tråden....Her i vest skal det vel på denne tiden være drømmefiske ,men neida.

Har i løpet av de siste 14 dagene vært ute og luftet flua etter en noe stillesittende periode ,etter god gammel vane skulle den ene etter den andre sjøørretslampen vært innom og fått en suss før den forsvant ut i fjorden igjen....

Men neida ,ikke så mye som en 300 grams vårkåt miniørret har latt seg friste av mine fortvilte forsøk.

Det eneste jeg har sett av sjøørret denne våren var en 2 kilos halvslunken sak som ble tatt av dage av en overivrig slukfisker.

Ikke vaker det ,ikke biter det .....helsike...jeg tror jeg har mista grepet...Noen som kjenner en god psykolog??

Rock on :msn-wink:

kjenner følelsen :unsure::evil::blink: .....ikke rart det er lang ventetid hos psykolog. :biggrin:

Men vi kan jo være litt psykolog for hverandre her så....trøste oss med at det nok heller mange ganger en kombinasjon av tid,sted og dagsform(fiskens)...enn vår innsats alen....som er de avgjørene faktorer for at det skal bli noe på oss.

Surt når man mener man gjør sitt beste og fisken uteblir.Hadde selv en svært lang periode , mener å huske nærmere et helt år :scared: hvor jeg jeg ikke fikk ørret, bare et par napp.Da var det ganske nære på at stengene mine ble "bålmat" og jeg "helkonverterte"til garnfisker :biggrin: ...noe jeg da heldivis slapp da jeg en vakker dag ble "reddet" av en sulten ørret.....siden har sjøørretfisket blitt bare bedre og bedre... :blush:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei

Ute idag i regnvær og ekstrem vind. En god skyteklump gjorde fisket faktisk ganske bra selv i forferdelig kastevind.

Vannet var farget, fisket i Eidangerfjorden(Porsgrunn).

Et sted vinden kom rett inn, altså pålandsvind. Da er det ofte super giftig der :)

Det var endel ventetid før jeg kjente lugg idag, kaste av områder og marbakker. Fant ut etter denne strategien hvor det sto mest fisk. Hadde 2 på, 6 lugg og tre fisk på land. Fiskene tok en Runars deceiver i fargen chartruse.

De tok KUN ved meget hutige inntrekk! Dette var interessant. Gøy å hele tiden prøve seg frem, da lærer man absolutt mest synes jeg.

Dagens største var ca 750 gram, alle hadde fin form og var knallblanke :)

Toggi

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

He he, takk Frithjof.

Vel, er veldig mye ute og fisker. Fint at noen setter pris på litt rapporter.

Jeg leser mye gjennom andres rapporter og jeg merker at det rett og slett er gøy å lese

om andre som er like glad i dette.

Fluevalg og teknikker fascinerer meg. Mest inntrekk og rykk(teknikk) i ulike fiskesituasjoner. Dette ga utslag idag.

Jeg hadde vel aldri drømt om å bli sååååå "nerdete" :biggrin:

Jeg husker fisken din enda jeg Frithjof :thumbup:

Toggi

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Når skal vi ta en tur sammen Trøger... :biggrin:

Hva bruker du mest av ...synk,intermediate eller flyt der du fisker.Kanskje dumt spørsmål siden du antageligvis fisker døgnet rundt, over alt , med alt :biggrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Var i Sogn i helgen, stod ved fyret i 3 timer,fikk 3 små tynne men så noen flotte litt lengre ut men sef for langt ut...flott sted var det og jeg kommer sikket til å reise tilbake dit...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei

Ja, jeg bruker alt av snører, der har du rett. Mest synk 1 for tiden. Genial, fisker effektiv på ulike dyber til ulike forhold. Bruker flyt på natt eller ghost tip.

Når vi kan fiske!! Har begynt å jobbe litt, men er ofte ute. Så det er bare å si ifra når du/dere kan så blir vi enige!

Fisker etter behov, altså mest mulig hele tiden! :biggrin:

Toggi(som lurer på hvor solen har blitt av)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Regner med at du snakker om fyret på Hagelin utenfor Sogndal,hadde du reist noen kilometer lenger ut ville du sannsynligvis truffet meg.

Hadde en runde i dag ,vind og fandens oldemor var det ,men hadde liksom på trua at det skulle bli noe likevel.

Det eneste som skjedde var at jeg fant en dildo i fjøresteinene ,gledesstrålende tenkte jeg at dette kunne bli en morsom overraskelse for min bedre halvdel,men etter og ha tenkt meg en halv omdreining om fant jeg ut at dette var sannsynligvis umåtelig dumt.

Når man først går til det skrittet og anskaffe en sånn sak ,burde man vel for det første skaffe en ny og ikke minst la halvdelen få velge form og farge siden det er henne som skal bruke den (medmindre man er av den typen som liker og sprette rundt med en sånn liten sak i bakenden)

Dernest ville det vel være usannsynlig dumt å komme med en brukt sak når man kort tid i forveien har kjøpt nytt fiskeutstyr for altfor mye penger.

(kvinner flest synes igrunn at en fiskestang er en fiskestang enten den er lang ,kort stiv eller myk og kan ikke skjønne hvorfor man skal nokengang kjøpe ny ,prøver man og argumentere med at det er en fluestang får man et blikk som forteller at man har intelligens som en sprengt uer).

Dildoen ble iallefall satt pent på plass øverst på stranden ,sånn at en eller annen solhungrig rogne kunne benytte seg til en aldri så liten gyteseanse når sommeren kommer.

Dette ble vel en avsporing av dimensjoner ,saken er kort og godt at det ble desverre ingen fisk i dag heller ,men skitt au ....det kommer nye dager med nye muligheter :clapping:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Som en eldre herremann jeg stadig treffer på .Han kom over en rumpe som fløt lenger ut i vannet.først trodde han det var en utstillingsdukke , men etter å ha kroka den og taua litt på den ,viste det seg å være et lik .. :scared:

Men dildo i fjøresteinene har jeg ikke vært borti...selv om jeg har funnet mye rart. :biggrin:

Endret av Thormill

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Når sant skal sies....hvis jeg skulle lide den ublide skjebne og være "dead in water" ville jeg igrunn ligget med "masta" opp som en histe hilsen :clapping:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

:lol: ....uten visse viktige inngrep eller tiltak før "dåpen" tror jeg det er størst fare for at "masta" oppfattes som en blåmeise på reir..... :P

Endret av Thormill

Del dette innlegget

Lenke til innlegg