Hopp til innhold
Thormill

Sjøørret

Recommended Posts

Er det noen som fisker sjøørret for tiden.Får dere noe.Har bare fått tynne slips jeg, men det kunne være interessant å følge med om det taes brukbare ørret rundt om i landet eller er det bare dødfødt å fiske nå.

hiv inn noen rapporter da vel ...gjerne med bilder.Trenger jo ikke være lange avhandlinger. 8)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

hadde en tur idag, fikk 14 SØ, 1 liten sei, og en passe torsk.

Alle på hvit wolly bugger. ingen store bamser, halvparten var vel blanke, de største var relativt brune, men ikke så tynne som tidligere i høst.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

14 stk... :shock: ...søren, det er lenge siden jeg har fått såpass mange på en gang... :cry:

det er ny rekord for min del :) var ute på tirsdag etter jobb, rakk å fiske 1,5 time, fikk 12 stk opp. Vel å merke ingen kjemper, de største var vel rett under kiloen tenker jeg. men gøy var det hvertfall. :biggrin:

Hadde jo et mål om å få SØ på over kiloen i år, men enda ikke fått den....... :cry:

Endret av Pablo

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Fisk under kiloen er jo bra det, spesielt hvis den er blank og fet .....og såpass mange på så kort tid da.. :wub: ...må jo nesten bli sliten av å kjøre på all den fisken,trenger du litt hjelp så si i fra da.. :biggrin:

SØ på over kiloen tar du etter nyttår...såpass vet jeg :wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Var det catch & release?

siden jeg starta tråden så tar jeg meg den frihet og sier det slik at den type nærgående personlige spørsmål er ikke interessant i denne sammenheng(i tråden for øvrig).Folk må kunne legge ut sine opplevelser uten at de skal stilles den type spørsmål.C&R er en personlig sak som vi har diskutert alt for mange ganger....er det greit ?? :wink:

Endret av Thormill

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Sikkert spennende. Var det catch & release?

siden du lurer, så ja, til og med torsken som det var fin størrelse på, fikk friheten tilbake, fuktet hendene, ingen av fiskene kom over vannet, kom ikke bort i gjellene etc...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Fisk under kiloen er jo bra det, spesielt hvis den er blank og fet .....og såpass mange på så kort tid da.. :wub: ...må jo nesten bli sliten av å kjøre på all den fisken,trenger du litt hjelp så si i fra da.. :biggrin:

SØ på over kiloen tar du etter nyttår...såpass vet jeg :wink:

ja, håper å få passert kilos grensa snart. informerer nok når den tid kommer. Bare gi beskjed hvis du er på sørlandet, så kan vi nok ta en tur :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Bare det er sagt ikke meningen å ta fra noen fiskegleden. Synes det er stas å be familie og venner på selvfisket fisk. Litt avhengig av hvor jeg er og og mulightene til å oppbevare fangsten og størrelsen på fisken er for min del med på avgjøre om den ender opp i grytene. Og 14 stykker er vel noe vi alle drømmer om, gratulerer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei Pablo

Knall fangster :) er enig med Thomill her. De over kiloen kommer etterhvert. Bare vent til den verste kulda gir seg etter vinteren. Da får du garantert fisk over kiloen, imponerende mengder.

Stå på!!

Mvh

Toggi

Endret av Trøger

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei Pablo

Knall fangster :) er enig med Thomill her. De over kiloen kommer etterhvert. Bare vent til den verste kulda gir seg etter vinteren. Da får du garantert fisk over kiloen, imponerende mengder.

Stå på!!

Mvh

Toggi

jepp sjanser på det. nå blir det bare å binde opp flere hvite fluer, da det er det som de vil ha nå :biggrin:

snakkes toggi

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Den er god;)

Hvite wolly er suverene, ser det snør nå... Ingen kan helt forklare hvorfor, men hvite fluer i snø og kulde fungerer absolutt best:)

Jeg har en favoritt i hvit ice bugger med grønn kropp, den tar jeg mye SØ på vinterstid/kulda.

For meg har den vært topp! Men om SØ skiller denne ut ifra en vanlig hvit WB er det bare fisken som vet.

Grå frede er også super, hvertfall i mine fiske trakter(Porsgrunn).

Mvh

Toggi

Endret av Trøger

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Den er god;)

Hvite wolly er suverene, ser det snør nå... Ingen kan helt forklare hvorfor, men hvite fluer i snø og kulde fungerer absolutt best:)

Jeg har en favoritt i hvit ice bugger med grønn kropp, den tar jeg mye SØ på vinterstid/kulda.

For meg har den vært topp! Men om SØ skiller denne ut ifra en vanlig hvit WB er det bare fisken som vet.

Grå frede er også super, hvertfall i mine fiske trakter(Porsgrunn).

Mvh

Toggi

Jeg prøvde flere foskjellige hvite fluer, + mange andre, etter at jeg hadde fått 6 stk, tenkte kanskje den tok alt.

Men nei, fikk napp på ei av de fluene (tror det er en grå frede), og var lenge mellom hver gang (5 kast), da jeg byttet tilbake, satt det en på 1.kastet.

wollyen jeg bruker er med sort hode, og ingen ribb. Veldig enkel flue, men funker som bare det.

mvh

Pablo

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei Pablo

Bruk det som funker for deg:) Det er knall! Jeg tror det viktigste er å treffe fisken når den er i "bettet". men de fleste jeg snakker med synes hvit WB er suveren.

Fungerer den så bra for deg, så skal det ikke forbause meg at den fungerer like bra på mange turer i fremtiden. Selv om din fangst slettes ikke er hverdagskost. Det er MANGE Sjøørret på en dag gitt....

Nå dra jeg ut og prøver lykken. Første fluen jeg skal teste idag er hvit wollybugger;) hehe

Juletreet er pri 2 idag;) hehe

Endret av Trøger

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei Pablo

Bruk det som funker for deg:) Det er knall! Jeg tror det viktigste er å treffe fisken når den er i "bettet". men de fleste jeg snakker med synes hvit WB er suveren.

Fungerer den så bra for deg, så skal det ikke forbause meg at den fungerer like bra på mange turer i fremtiden. Selv om din fangst slettes ikke er hverdagskost. Det er MANGE Sjøørret på en dag gitt....

Nå dra jeg ut og prøver lykken. Første fluen jeg skal teste idag er hvit wollybugger;) hehe

Juletreet er pri 2 idag;) hehe

Den er god. Du får ha skitt fiske, og gi beskjed om hvordan det gikk. Du får nok landet noen, så dreven du er :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

ja, håper å få passert kilos grensa snart. informerer nok når den tid kommer. Bare gi beskjed hvis du er på sørlandet, så kan vi nok ta en tur :)

...takker og bukker for tilbudet.Her gjelder det om å smiske til seg "guidet fisketurer på hotte sørlandsplasser". :thumbup:

Neida...tror nok ikke jeg har for lite å fiske på her i vestfold.Eneste problemet er at det er vel mye tvilsom fisk i brakkavnsområdene.En må lengre ut mot "åpent hav" for å få de fine fiskene.

Uansett ..jeg har da noen planer for meg og sørlandet ut over nyåret ...kanskje tidlig på vinteren også. 8)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Personlig syntes jeg november og desember er svært gode sjøørret måneder. Helt til den første kulda kommer og blir værende. Færre fiskere er det også. I oslofjorden kan det ofte være jagende sjøørret på denne tiden. De jager ikke brisling så lenge av gangen, pga kaldere vann, men heftig når det skjer. Helt hvite Jiggy str.6 og 4 er fine. Bruker også mye hvit/orange, hvit/rosa når vannet kjøles ned. Runars Deceiver er også en jeg bruker mye. Rekeimitasjoner er også viktige fluer å ha med, str. 6 bruker jeg mest. Det handler egentlig om å ha fluer en bruker jevnlig og blir kjent med i forhold til inntrekk og forhold.

Den mindre sjøørreten kan gå i store stim og det blir mye flex i klingen når man treffer de. Har hadt en tur med 11sjøørret en gang på 1,5 time.(desembermåned) Det som var spesiellt var at sjøørreten var fokusert på farge. Jeg fikk alle på hvit Jiggy str.6. Under fiske prøvde jeg andre fargekombinasjoner i samme str. og flue. Ikke et napp engang. Samme som Pablo erfarte på sin tur, artig når det skjer.

Hilsen

Runar Kabbe

Nordisk Fiskeutstyr

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

God tid for sjøørret er akkurat nu, fått bra den siste tiden jeg og kamerater. Men her nede på sørspissen så er det en del mildere så fisket blir bedre og bedre nå utover. Kommer det en kuldeperiode kan du ta deg faen på at det biter heftig når vinden dreier og råka blir større. Gjerne små rosa fluer akkurat da.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei

Enig med deg Runar, før kulda kan fiske være topp. Med det klima vi har her i sør så er det umulig å garantere fiske og vær;)

Har også meget gode erfaringer med SØ fiske etter f.eks den kalde Februar måneden hvis varmen nærmer seg engang i mars. At hvite jiggy fluer fungerer knall er det ingen tvil om.

Idag fikk jeg på grå zonker.... En flue som er knall i overskyet/regnvær. Denne fungerer hvertfalll bra på de bedre plassene vi har her i Telemark. Opplever også Glimmer reken som meget god i orange komb med rosa fra nå og utover.

Vi er heldig i sør:) Sesongen tar aldri slutt hvis man er ihuga nok.

Mvh

Toggi

Endret av Trøger

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Kva typer biotopar er det som gjer best uttelling no? Eg har slitt med å få fullklaff på SØ om hausten. Har slitt såpass mykje at eg ikkje gidder å begynne sjøaurefisket før i Januar... Hadde difor vore spennande med beskrivelse av fangstadane dykkar! Berre ein generell ein... Har nokre spørsmål:

1. Er det på strender, ved straumar i sjøen, marbakkar osv han? Kva type biotop?

2. Kor djupt fiskar dykk?

3. Er det berre i små områder at fisken er samla (nokre gonger om våren virker det som han står veldig tett på enkelte grunner), eller bit han over større områder og på ulike biotopar berre ein fiskar riktig og finn fisken?

4. Beveger de dykk mykje eller er det berre enkelte faste godplassar som gjer uttelling om hausten?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Kva typer biotopar er det som gjer best uttelling no? Eg har slitt med å få fullklaff på SØ om hausten. Har slitt såpass mykje at eg ikkje gidder å begynne sjøaurefisket før i Januar... Hadde difor vore spennande med beskrivelse av fangstadane dykkar! Berre ein generell ein... Har nokre spørsmål:

1. Er det på strender, ved straumar i sjøen, marbakkar osv han? Kva type biotop?

2. Kor djupt fiskar dykk?

3. Er det berre i små områder at fisken er samla (nokre gonger om våren virker det som han står veldig tett på enkelte grunner), eller bit han over større områder og på ulike biotopar berre ein fiskar riktig og finn fisken?

4. Beveger de dykk mykje eller er det berre enkelte faste godplassar som gjer uttelling om hausten?

Hvis vi snakker nå og IKKE vinter vil jeg si:

1. Strender, bukter, strømkanter, leopradbunn, marbakker, odder og skjær.... Steder hvor SØ trives pga stor tilgang til mat.

2. Nå så fungerer intermediate bra, på kalde dager eller ved kald vann temp så bruker jeg synk snører med suksess!

I mørket går jeg over til klare int liner evt flyt på grunner eller sink tip

3. Det finnes helt klart samlings steder for SØ, men det er ofte mindre SØ, stor SØ vandrer mye mer. Jakter sild/brislingpå

dypere vannlag, kommer inn mer sporadisk.... men den kan treffes ved grunnner pga gyting, derfor er muligheten stor

for å også treffe på gyte fisk, eller tynnere brun fisk. Har merket selv at den liker seg på opplyste havner etc etter

mørket faller på. Det gjelder å fiske av områder å være aktiv, hvis du ikke allerede kjenner til mange "hot spots".

Søk etter fiske, ikke motsatt. Mindre sjanse for suksess.

4. Blandet med 3

Kan bare prate litt om føde, opplever helt klart at SØ søker sild/brisling, de gangene tilgjengeligheten er dårlig så er den ikke vond å be når det gjelder kutlingers, yngel, reker, marflo/tanglopper og har fått noen SØ som også gulper opp børstemark.

Det skjedde et par ganger i løpet av en uke for ca 1 mnd siden.

Mitt inntrykk er at SØ i "bettet" er mindre selektiv og tar mye forskjellige av det jeg tester ut av imitasjoner. Dette er kun eksempel som har fungert bra for meg. Husk det! Håper det ga deg litt verdifull info!

Mvh

Toggi

Endret av Trøger

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takk for svar!!! Hadde håpa på endå meir konkret svar. Men om eg forstår deg rett er det ikkje nokon biotop som utkrystallisert seg som meir interessant enn andre? Ikkje ein einaste type som har utmerka seg?

Kva er vanntemperaturen hos deg?

Eg sit i Sogn og Fjordane ser du... Mulig at det ER vinterforhold i sjøen her no. Har ikkje målt sjøtemperaturen i det siste, men det har vore stabilt på minus lenge no... Men det er veldig interessant å høyre om haustfisket dykkar! Må ta ein tur med fluestonga og bellyen (kun transportmiddel over til ei øy...) snart!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

grunne områder med mye stein blandet med flekkvis tang og tare.ganske grunnt. Det vil si at vi(jeg og et par andre) har fått de fleste fiskene på springflo i ruskevær når lufttemperaturen/vinden stiger brukbart(eksempelvis fra minusgrader til ganske mildt regnvær) .Fisken har tatt i kne-dypt vann helt inne ved land der vi vanligvis på vanlig normal vannstand plasker rett ut til våre faste "vårplasser".Så det er vel i grunn mye på de samme plassene som om våren og sommeren.

Synes vel at de har stått foholdsvis tett ja...har ikke hatt inntrykk av at det er fullt så lett å treffe på streifende enkeltindiver nå ,som om våren.Ser ikke så mye vak heller sprett rundt omkring og da blir det vel i bunn og grunn til at man konsentrer seg om de hotteste plasse , kanskje i langt større grad nå enn om våren.

på den annen side er jeg heller ikke i tvil om at det kan lønne seg å fiske dypt.men fisk som vandrer dypt vaker vel heller sjeldent og følgelig mindre lett at observere. Nå fisker vi stort sett i brakkvannsområder (lukket farvann) og ørreten opptrer mest sansynlig litt anderledes her enn i mere åpne/salt farvann.

Det viktigste er nok uansett, høst,vår eller når som helst på året....vær 110% årvåken.Se etter de minste uregmessigheter i overflaten som kan være spor av fisk.selv har jeg en tendens til å halvsove enkelte ganger , mens Robin O som jeg fisker sammen med alltid er på hugget og ser ofte dobbelt så mange vak som meg og følgelig får han mere fisk også .

Som flere andre er inne på her : fluer i hvit,grå,lyse,blanke eller rosa farger er ganske bra. 8) ...på kvelden i mørke bruker jeg gjerne flue med lys kropp og mørk rygg.

Det er bare til å rigge opp "kroppen" og stanga ...og komme seg ut....i verste fall får man frisk luft og blir våt :biggrin:

Endret av Thormill

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takk for svar!!! Hadde håpa på endå meir konkret svar. Men om eg forstår deg rett er det ikkje nokon biotop som utkrystallisert seg som meir interessant enn andre? Ikkje ein einaste type som har utmerka seg?

Kva er vanntemperaturen hos deg?

Eg sit i Sogn og Fjordane ser du... Mulig at det ER vinterforhold i sjøen her no. Har ikkje målt sjøtemperaturen i det siste, men det har vore stabilt på minus lenge no... Men det er veldig interessant å høyre om haustfisket dykkar! Må ta ein tur med fluestonga og bellyen (kun transportmiddel over til ei øy...) snart!

Hei

Jepp, enig med det du sier. Har helt klart opplevd at marbakker, leopardbunn og strømfylte områder leverer best for min del.

Fisker jeg f.eks av andre områder med samme metode så får jeg fisk, men ofte andre arter enn SØ.

Vanntempen ligger på ca 5-6 grader sist jeg ble oppdatert på en av mine favoritt steder i Telemark.

Litt off topic det her, men de dagene intermediate snøre ikke har fungert har jeg fisket "dypere" gjerne litt lenger ut enn de "vanlige" marabakkene med suksess.

Flo og fjære har jeg nesten slutta og se etter, får ofte like mye fisk på lavere vann. Hvorfor aner jeg ikke!

Hvis det er noe mer detaljert info du trenger så bare si ifra :) Dette er kun eksempler fra steder i Telemark.

Mvh

Toggi

Del dette innlegget

Lenke til innlegg