Hopp til innhold
Oddbjørn Midbø

Klassiske laksefluer for fisking

Recommended Posts

Har bestemt meg for å fiske mest med klassisk til neste år. Så har begynt å binde opp noen gode gamle klassikere til neste års sesong.

Dunkeld (Kelson)

Colonell (Tolfrey - Jones guide to Norway)

Spesiell vinge der topping utgjør hovedvinga, og resten skal ligge utenpå.

McIntyre (Hardy)

Green Highlander (Kelson)

Endret av Oddbjørn Midbø

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Flotte fluer Oddbjørn, men hvor er Spey fluene?

Skal du få fisk må du ha noen Spey fluer i reserve :)

Jeg fisket med kun Black Heron i årets sesong og laks fikk jeg, for aller

første gang på flue. Jeg har en rød variant også, tilfelle kraftig farget vann.

Folk flest mener vist det er tingen med litt mer farge når det er farget vann.

Kommer nok til å både binde og fiske igjen med flere mønstre.

Var kanskje litt spesielt denne sesongen at jeg bestemte meg for

kun å bruke et mønster. Men Black Heron er nok blitt min allround favoritt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Flotte fluer Oddbjørn, men hvor er Spey fluene?

Skal du få fisk må du ha noen Spey fluer i reserve :)

Jeg fisket med kun Black Heron i årets sesong og laks fikk jeg, for aller

første gang på flue. Jeg har en rød variant også, tilfelle kraftig farget vann.

Folk flest mener vist det er tingen med litt mer farge når det er farget vann.

Kommer nok til å både binde og fiske igjen med flere mønstre.

Var kanskje litt spesielt denne sesongen at jeg bestemte meg for

kun å bruke et mønster. Men Black Heron er nok blitt min allround favoritt.

Har allerede noen spey fluer i flueboksen og det blir nok flere ;)

Sitter forøvrig en Balmoral i bindestikka nå, så skal ikke glemme Dee fluene heller.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Nydelige fluer det der ja,

Går det an å spørre sånn cirka hvor lang tid det tar å binde f. eks. den Highlanderen ??

Når jeg binder klassiske fluer til fisking bruker jeg fra halvannen til to timer. Da tillater jeg meg å slurve litt mer enn på fluer som er tiltenkt glass og ramme.

Hørte fra den gang Hardy produserte klassiske laksefluer at en god binder bandt 4-5 fluer til dagen når det gikk i fulldressede. Vil tro det er litt færre enn de som sitter å binder moderne hårvinger på fabrikker i østen i dag.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Flotte fluer Oddbjørn!

Hmm, den Balmoral likte jeg meget godt! Du blir vel ikke forbanna om andre enn deg får laks på den neste sesong?

Forøvrig; kanskje jeg skulle ta med et par speyfluer til karibia nå i vinter, kanskje det biter på noe stort, evt en laks...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Litt store kroker du bruker, persen din på 1.6 i år klarer knapt gape over størrelsen på de fluene :biggrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Halla Oddbjørn...

Er det frekt å spørre om hvor mye det koster for fire klassikere i " RAMME Å GLASS "..........(hvis du selger da he he... :biggrin: )

Driver å lager meg " GUTTEROM ". Så jeg trenger noe på veggen ved siden av ei splitcane stang.... :wink:

Håper ikke jeg er frekk nå... :huh:

Hilsen Ronny....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Halla Oddbjørn...

Er det frekt å spørre om hvor mye det koster for fire klassikere i " RAMME Å GLASS "..........(hvis du selger da he he... :biggrin: )

Driver å lager meg " GUTTEROM ". Så jeg trenger noe på veggen ved siden av ei splitcane stang.... :wink:

Håper ikke jeg er frekk nå... :huh:

Hilsen Ronny....

Vanligvis selger jeg fluer som er bundet for glass og ramme for 1500 - 2000 pr stk. Da er fluene ferdig innrammet. Har noen som er listet her på ff.net som jeg selger en god del billigere http://fluefiske.net/forum/index.php?showtopic=22103

Litt avhengig av mønster du ønsker og slikt så kan jeg sikkert få til noe litt billigere enn 1500 pr flue om du vil ha 4 stk i en ramme. Prisen varierer endel på mønster. I en fulldresset Jock Scott f.eks er det 6-700 kr bare i materialer og når det i tillegg tar 15-20 timer å binde en fin en så blir det nødvendigvis ikke den billigste fluen. Det kommer også ann på hvordan du vil ha fluene. Vil du ha et "antikk look" (ala fiskefluene over) på fluene kan en binde de noe raskere enn fluer som er bundet for å se penest mulig ut.

Ta kontakt på omidbo@hotmail.com om du fremdeles er interessert.

Endret av Oddbjørn Midbø

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

For en vakkert fluer oddbjørn. :)

Ser lovende ut de der. gleder meg til fangst rapporten din.

Skitt fiske.

tyrone

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Bandt en Jock Scott på fluebindertreffet i Sandnes i går. Bundet på en #2 krok som blir ganske smått til en JS, ihvertfall for meg, men sånn brukbart fornøyd med resultatet. Varianten er ikke hentet nøyaktig fra et mønster, men er nokså likt slik JS ofte ble bundet i disse størrelsene og er en "redusert" variant av slik Kelson beskriver mønsteret (som er regnet for å være original mønsteret).

Her er forøvrig en link til bilde av det som hevdes å være den originale Jock Scott bundet av opphavsmannen selv: http://www.flytyingforum.com/index.php?act...ost&id=4571

Endret av Oddbjørn Midbø

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Utrolig bra fluer! Nå som kvotene reduseres til kanskje bare en laks i døgnet er det kanskje på sin plass å ta frem klassikerne i flueboksen for flere. Det er kanskje mer effektivt med en langvinget tempelhund tube, men fy flate så rått det hadde vært med en nygått laks på en klassisk JS... Lysten til å begynne i dere klassikeres fotspor begynner å bli faretruende høy...

Har nå endret målene for sesongen til ikke bare å passere 10 kg grensen på laks, men også å ta en fisk på en klassisk lakseflue... (Blir tøft, men morsomt...) :)

Bandt en Jock Scott på fluebindertreffet i Sandnes i går. Bundet på en #2 krok som blir ganske smått til en JS, ihvertfall for meg, men sånn brukbart fornøyd med resultatet. Varianten er ikke hentet nøyaktig fra et mønster, men er nokså likt slik JS ofte ble bundet i disse størrelsene og er en "redusert" variant av slik Kelson beskriver mønsteret (som er regnet for å være original mønsteret).

Her er forøvrig en link til bilde av det som hevdes å være den originale Jock Scott bundet av opphavsmannen selv: http://www.flytyingforum.com/index.php?act...ost&id=4571

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Utrolig bra fluer! Nå som kvotene reduseres til kanskje bare en laks i døgnet er det kanskje på sin plass å ta frem klassikerne i flueboksen for flere. Det er kanskje mer effektivt med en langvinget tempelhund tube, men fy flate så rått det hadde vært med en nygått laks på en klassisk JS... Lysten til å begynne i dere klassikeres fotspor begynner å bli faretruende høy...

Har nå endret målene for sesongen til ikke bare å passere 10 kg grensen på laks, men også å ta en fisk på en klassisk lakseflue... (Blir tøft, men morsomt...) :)

Mitt mål er å ta en laks over 10 kg på klassisk Jock Scott :biggrin:

Det er veldig artig å ta laks på klassisk og bare det å sette på en klassisk bundet flue, slippe den ned i vannet og se hvordan den svømmer er en egen opplevelse. De som tror fulldressede fluer er stive i forhold til hårvinger har ikke sett en fulldresset flue i vann. Det at klassiske fjærvinger har fått et rykte på seg til å være stive tror jeg har med den siste perioden disse fluene ble brukt. Da reduserte man kraftig på materialene for å forenkle bindingen samt at mange av materialene var vanskelige å få tak i. En Jock Scott hvor man utelater veilinger, sider og horn og i tillegg har en dårlig topping vil se stiv ut, men binder man den skikkelig fulldresset er det masse liv i både vingen og kroppen. Mange av disse fluene ble også bare bundet med rød, gul og blå gås og mallard over. Bruk av speckled bustard og andre spettede fjær får fluen til å se mer livlig ut og forsterker opplevelsen eller illusjonen av bevegelse.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Oddbjørn>

Grymt vackra flugor. Som de andra säger är det nästan synd att "förstöra" dem genom att fiska men jag förstår dig. Jag har börjat lite smått med fjäderflugor. Jag är mil ifrån klassiska men jag kallar dem semiklassiska och ska fiska mycket med dem i Nordnorge i sommar.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Oddbjørn>

Grymt vackra flugor. Som de andra säger är det nästan synd att "förstöra" dem genom att fiska men jag förstår dig. Jag har börjat lite smått med fjäderflugor. Jag är mil ifrån klassiska men jag kallar dem semiklassiska och ska fiska mycket med dem i Nordnorge i sommar.

Flotte klassiske fiskefluer du har der. Om du ønsker å lære binde fulldressede så anbefaler jeg deg å gå opp vesentlig på krokstørrelse. Prøv med en 3/0 eller 4/0 blindeye krok. Mye lettere å lære å forme og binde inn vingene på en større krok og på blindeye så slipper en å ha øyet i veien når en skal binde ned vingen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Flotte klassiske fiskefluer du har der. Om du ønsker å lære binde fulldressede så anbefaler jeg deg å gå opp vesentlig på krokstørrelse. Prøv med en 3/0 eller 4/0 blindeye krok. Mye lettere å lære å forme og binde inn vingene på en større krok og på blindeye så slipper en å ha øyet i veien når en skal binde ned vingen.

Tack. Det är som sagt långt ifrån klassiska och jämför man dem med dina så spelar dina 10 divisoner högre.

Eftersom jag ska fiska med dessa så är de mindre. Håller på och tränar på kroppar på större krokar. Väntar på mer material som jag har beställt också. Om en så där 10 år kanske de är hyfsade.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Her er to til bundet på bestilling til en her på forumet. Veldig uvant å binde på krok med øye, og Green Highlanderen ble skikkelig dårlig avsluttning :unsure: , men generelt bra fornøyd med vinga på gh'en til å være en "kjappis". Glemte hornene på Silver Doctoren :blink: Så får se ann dommen, mulig jeg binder de på nytt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Her er to til bundet på bestilling til en her på forumet. Veldig uvant å binde på krok med øye, og Green Highlanderen ble skikkelig dårlig avsluttning :unsure: , men generelt bra fornøyd med vinga på gh'en til å være en "kjappis". Glemte hornene på Silver Doctoren :blink: Så får se ann dommen, mulig jeg binder de på nytt.

Synd med huvudet på G-H. Den var riktigt snygg annars. S-D var mycket vacker ändå utan horn.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg