Hopp til innhold
hans-henrik

Fluebinding for en nybegynner!

Recommended Posts

hei! jeg lurte på om det er noen som vet om en eller flere gode fluebindebøker for personer som er nybegynere med fluebinding?

har ikke funnet noen gode bøker med flere bilder for hvert trinn under bindingen. har bare funnet bøker der det står om historier og sånne greier ikke så mye om hvordan man binder imitasjonene? :wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Hva slags type fluer har du tenkt å binde?

kommer til å starte å binde imitasjoner til ørret... døgnfluer, vårfluer og alt annet som flyter på vannoverflata :msn-wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Generelt som nybegynner tror jeg du gjør lurt i å skaffe deg Fluefiske fra A til X med Pål Krogvold, meget god innledning til imitasjonsfiske (både binding og praktisk utførelse).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

la meg ta en titt i bok haugen . har muligens noe du kan bruke til en billig penge.

tar kontakt igjen nå jeg har sett etter

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Pål Krogvold: Vi binder fluer

Det er en grei bok å starte med.

Krogvolds bok er bra.

Ellers anbefales standardboka og storverket "Flugbinding på mitt sett" av Lennart Bergquist.

Det er vel det som er selve boka.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Flugbinding på mitt sätt er den viktigste boka for imitasjonsfiskeren i Norden, men jeg vil ikke påstå at det er en nybegynnerbok siden den er full av gamle teknikker, gammelt materialvalg etc. Men vi har nå internett, finner det meste der på diverse sider

Men enkleste er nok å skaffe seg en bok som lærer basisting.

Lærebok i fluebinding / Peter Gathercole (tror jeg det er) er ei bok som går igjennom alt av grunnleggende bindetekniske ting med gode bilder og lettforklarlig tekst.

Er du godt bevandret i internett og databruk kan du spare mange penger ved å bruke internett til dette. Forstår du engelsk så ligger det mange instruksjonsvideoer på nettet. www.youtube.com er en fin plass å starte. Søk på fly tying basic. Da har du spart pengene du hadde brukt på bøker og kan bruke de på noe bedre materialer i første omgang.

Vi lever nå i 2007 :)

Når grunnprinsippene sitter som de skal, kan man gå videre. Finnes masse bøker man kan velge her også, men igjen kan man like gjerne bruke internett. Når det gjelder imitasjonsfluer til innlandsfisk er konkurenten www.fluefiskesiden.no helt klart best, gode beskrivelser (steg for steg bilder). Imitasjonsbøker for utlandet (altså ikke norden) er som regel ekstremt overloadet med unyttige imitasjoner og insekter du aldri vil se og en haug du nesten aldri vil se. Du sitter da igjen med ei bok på 600 sider der man kan rive ut 570 sider for å få ei bok egna for nordiske forhold.

Og i bunn og grunn så trenger man jammen ikke mange imitasjoner for å fiske på ett par selektive fisk i Norge.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hvis du vil litt inn i materien etterhvert, er fluebinderens plattform av Pål Hedenstad ei fin bok. Eventuelt Fluebindeteknikker av Schollmeyer/Leeson.

Her er det ikke så mye oppskrifter, men forklaring av de fleste kjente teknikker.

Du vil sikkert oppdage etterhvert som du utvikler deg at det er gøy å komponere litt selv, da er disse bøkene fine!

Mvh

Helge

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Flugbinding på mitt sätt er den viktigste boka for imitasjonsfiskeren i Norden, men jeg vil ikke påstå at det er en nybegynnerbok siden den er full av gamle teknikker, gammelt materialvalg etc. Men vi har nå internett, finner det meste der på diverse sider

Nåvel, Lennart er grundig og super-perfeksjonist. Dette var min første bindebok, og den gav ikke meg stort mer enn frustrasjoner med unødvendige teknikker som vingebrenning etc. Pål Krogvold føler jeg har lettere og bedre løsninger (som et eksempel kan jeg nevne hvordan man binder oppbundet hackel som vinge på spent spinner; her er Krogvolds versjon mye lettere forklart). Men Flugbinding... er kanskje enda mer omfattende. Som Hermansen sier, denne er bra hvis du vil lære litt gamle teknikker, og du bør helst ha bundet litt før den åpnes. Nymfene vil jeg trekke fram som veldig bra i denna boka.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Nåvel, Lennart er grundig og super-perfeksjonist. Dette var min første bindebok, og den gav ikke meg stort mer enn frustrasjoner med unødvendige teknikker som vingebrenning etc. Pål Krogvold føler jeg har lettere og bedre løsninger (som et eksempel kan jeg nevne hvordan man binder oppbundet hackel som vinge på spent spinner; her er Krogvolds versjon mye lettere forklart). Men Flugbinding... er kanskje enda mer omfattende. Som Hermansen sier, denne er bra hvis du vil lære litt gamle teknikker, og du bør helst ha bundet litt før den åpnes. Nymfene vil jeg trekke fram som veldig bra i denna boka.

Ja, helt unødige teknikker og ukjente fluer slik som Streaking Caddis, Superpuppan, Rakkelhanen... :P:biggrin:

Vel jeg synes fortsatt Lennarts bok er blant de beste, men så er jeg jo veldig gammeldags da :wink:

Ellers så synes jeg Engle's bok Tying small flies er veldig bra for små fluer, og selvsagt Popovitchs for saltvann.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ja, helt unødige teknikker og ukjente fluer slik som Streaking Caddis, Superpuppan, Rakkelhanen... :P:biggrin:

Hehe, greit, selv om jeg husker at jeg aldri kunne fatte hvordan han fikk superpuppan så perfekt 8) . Det samme med klipping av Streaking Caddis (det ble straks lettere når jeg oppdaget hairstacker).

Nå er det nokså sikkert at det var min begrensning innen bindeteknikk som gjorde at boka ikke egna seg så godt for meg, heller enn kvaliteten på verket.

Jeg lærte også whipfinish av Lennart.

Men mønstrene du nevner finnes og i Krogvolds verker, og er bedre (lettere hvertfall) forklart der synes jeg. Det fine med bøker er jo at man kan bla i dem før man kjøper, så det er vel et universelt råd vi kan gi :biggrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Begynte selv med en video som heter "Grunnleggende Fluebinding" Lær deg fluebinding på en enklere måte med Mikael Frødin og Jon Lenæs. Syntes den var ganske bra, det ble forklart enkelt og uten de store ord og vendinger. Lykke til. :) :wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

kan på det sterkeste anbefale the flytying bible, den har mange mønster lette og vansklige, med bildebeskrivelser og hva denne flua fungerer til osv. alt lagt opp for at en nybegynner såvel som en erfaren skal kunne binde disse fluene. Ps! er på engelsk. det var denne boken jeg startet med også fikk veldig mye ut av den i forhold til andre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg