Hopp til innhold
Hr Lucky Fly

Blyhagl ute? Eller?

Recommended Posts

Har skutt en del ryper med vismuth nå og må innrømme at det fungerer utmerket. Har brukt Eley Grand Prix HV (32g) i både 6 og 5. Bruker ikke noe annet nå. Men fortsatt synes jeg at blydebatten må tas opp igjen. Er enig at man kan bruke stål i våtmarksområder og leirduebaner. Da har man kommet langt. Å kalle Zink en miljøpatron er helt bak mål. Stål har jeg ikke mulighet å bruke siden jeg går mest etter fjellrypa i steinur. Tungsten-matrix er så jævlig dyrt og Heavyshot tør jeg ikke bruke i min gamle hagle. Vismuth er eneste alternativ.

Det jeg lurer på er om det gjøres noen undersøkelser her til lands om blyhagl som ligger etter jakta virkelig er farlig og forurensende. Virker som det bare har blitt opplest, vedtatt og sånn er det. Slik virker innstillingen til NJFF. Skal man bare godta det?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Det er gjort undersøkelser på dette, finnes dokumentasjoner. problemet er at disse aldri har blitt lagt til grunn for den bestemmelsen som er trådt i kraft. Som du sier, dette er blitt opplest og vedtatt. Se i bladet Jakt, der har Bakka en fin artikkel om dette.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

100% sikker på å ta livet av rypa eller andre dyr kan man aldri være.

Hadde selv en opplevelse sist høst, var helt klart en 100% sjanse. Fikk en orrhane inn fra høyre på 15 meters hold, skikkelig treff så fjæra sprutet, fuglen slo kollbøtte og falt ned bak en liten haug.

Løp bak haugen og fuglen hadde allerede rukket å løpe vekk. Første fugel jeg har skadeskutt, er helt sikker på at med bly hadde den ligget på stedet.

Sven Erik

Hei !

Har opplevd det samme, men med bly. Det var ei røy, kjernetreff på ca 20 meter så fjæra "sto". Tror det skytes "bort" mye skogsfugl når en ikke bruker hund.

Stein

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg for min del har en hagle fra sekstitallet med full trangboring, så den skal jeg ikke stappe hverken stål eller vismuth i; jeg skal derimot slå et slag for den gode gamle snare og fellefangsten. Så slipper man høye og forstyrrende smell også. Kanskje pil og bue hadde vært tingen?

vismuth kan du fint putte i den gamle muskedunderen, så lenge den tåler røyksvakt krutt (regner med du ikke måtte bruke svartkrutt før blyforbudet tredde i kraft :P ) Børsa mi er 1957-modell, så...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

(Først en "disclaimer": Min egen erfaring med jakt spenner ikke mer enn to sesonger, så jeg har aldri jaktet med bly. Jeg har egentlig ingen egen erfaringsbasert mening om bly i forhold til andre materialer.)

Det er vel ikke, strengt talt, mye tvil om at bly er ute? Vi har et forbud som har vært i kraft i et par år, og det er neppe så enkelt å reversere det. Alle er klar over at de miljømessige begrunnelsene for forbudet ikke holder, men dette er en enkel signalsak for politikerne. Hvilken politiker vil - i disse tider - fronte en sak som går ut på å tillate å spre et giftig metall i naturen (selv om vi vet at det ikke ville gjøre noen skade)? Jeg tror ikke man helt kan sammenlikne med situasjonen i Sverige, heller. Der fikk man et vedtak om å forby bly i ALL ammunisjon (også rifle), så vidt jeg har forstått, men man lot være å sette i vedtaket i kraft fordi det ikke finnes gode alternativer for alle disse ammunisjonstypene.

Om man skulle prøve å reverse forbudet i Norge, holder det neppe å vise til det tynne grunnlaget for vedtaket. Man måtte i så fall ha dokumentert at alternativene ikke er gode nok. Det er mange som melder om dårlige erfaringer med alternative hagl, men det er også mange som sier at de skyter like godt eller dårlig som med blyhagl. Uansett får dette form av mer anekdotiske beviser som ikke gjør særlig inntrykk på dem som skal fatte vedtak. Det evt. som skal til, tror jeg, er at man viser statistisk at de alternative materialene gir mer skadeskyting/har dårligere drepeevne, eller at inntrengningsevnen er vesentlig dårligere. For å være helt ærlig tror jeg man vil få problemer med det. For meg er det også noe litt ulogisk i at alternative materialer nødvendigvis skal være dårligere, ut fra følgende resonnement (men om noen finner brister i tankerekka er jeg helt åpen...har som sagt ingen mening):

- Dyr blir drept av at hagl trenger inn i kroppen og lager hull.

- Det som avgjør drepeevnen til et hagl er derfor evnen til å trenge inn

- Inntrengningsevne er avhengig av haglets bevegelsesenergi

- Om et hagl har stor nok bevegelsesenergi er materialet uinteressant i forhold til inntrengningsevne

- Bevegelsesenergi = 0,5 * massen * kvadratet av farten

- Det vil si at med samme fart har et tungt hagl større energi enn et lett, men også at det gir større effekt å øke farten enn å øke massen

- Lettere og hardere materialer som stål (og til dels vismut) kan lades til høyere hastighet og dermed få høy energi selv om materialet er lettere enn bly

- Ergo vil man forvente at hagl i alternative materialer har god nok inntrengningsevne og dermed også drepeevne bare utgangshastigheten er høy nok.

De testene jeg har lest, hvor man prøver inntrengningsevne til hagl i forskjellige materialer, viser jo også at patroner i god kvalitet med andre materialer i bly kommer langt nok inn. Skuddbildet er også bra på høykvalitetspatroner.

Testjegerprosjektet som ble utført av forskere ved Høgskolen i Hedmark, var en statistisk behandling av erfaringer fra et stort antall jegere, og heller ikke her kunne man finne noe som skulle tilsi at alternative materialer ga dårligere drepeevne enn bly. I rapporten (som er interessant lesning) vises det også bl.a. til en amerikansk undersøkelse som ikke har funnet noen signifikant forskjell i drepeevnen til stål ift. bly.

I alle fall: når det spørres om de alternative haglmaterialene er gode nok, så er det faktisk sånn at så langt tyder alle undersøkelser på det, og vi må forvente at de som skal gjøre vurderinger i forhold til å skulle reversere blyforbudet vil basere seg på slike rapporter. Prisen er selvsagt en annen diskusjon :cry: (men for min egen del er uansett utleggene til jaktammunisjon enn så lenge en av de mindre utgiftspostene...dessverre...)

Når det gjelder holdningen til NJFF, kan man beskylde dem for å være feige og slappe i denne saken. Jeg synes de får mer pepper enn de fortjener. Dersom forbundet skal prøve å overbevise politikerne om å gjøre om forbudet, må det brukes store ressurser til lobbying, informasjon og "propaganda", spesielt med tanke på at det fra politikerhold sies at dette er en "lost case". Det kan absolutt diskuteres om blysaken er så alvorlig at den skal gjøres til NJFF's viktigste sak, når man tenker på hvor mange andre områder forbundet bør øke innsatsen sin på. En annen sak er selvsagt at man risikerer å skape et mer negativt bilde av jegeres holdning til miljøvern.

Endret av Henning Lund

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

vismuth kan du fint putte i den gamle muskedunderen, så lenge den tåler røyksvakt krutt (regner med du ikke måtte bruke svartkrutt før blyforbudet tredde i kraft :P ) Børsa mi er 1957-modell, så...

Ja det er jeg klar over, men avstanden man må opp i for å få en noenlunde akseptabel spredning tror jeg overgår maksavstand mht til effektivitet på disse vismuth-kornene. Men jeg har altså ikke prøvd.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

(Først en "disclaimer": Min egen erfaring med jakt spenner ikke mer enn to sesonger, så jeg har aldri jaktet med bly. Jeg har egentlig ingen egen erfaringsbasert mening om bly i forhold til andre materialer.)

- Dyr blir drept av at hagl trenger inn i kroppen og lager hull.

- Det som avgjør drepeevnen til et hagl er derfor evnen til å trenge inn

- Inntrengningsevne er avhengig av haglets bevegelsesenergi

- Om et hagl har stor nok bevegelsesenergi er materialet uinteressant i forhold til inntrengningsevne

- Bevegelsesenergi = 0,5 * massen * kvadratet av farten

- Det vil si at med samme fart har et tungt hagl større energi enn et lett, men også at det gir større effekt å øke farten enn å øke massen

- Lettere og hardere materialer som stål (og til dels vismut) kan lades til høyere hastighet og dermed få høy energi selv om materialet er lettere enn bly

- Ergo vil man forvente at hagl i alternative materialer har god nok inntrengningsevne og dermed også drepeevne bare utgangshastigheten er høy nok.

Er det selve inntrengningen som dreper, eller er det anslagsenergi og sjokk? Det er ihvertfall sjelden snakk om noe stor blødning. Jeg har sett f.eks en hare ligge stein død ved siden av en minkfelle; den hadde kommet borti fella slik at denne gikk av, og rett og slett dødd av smellet fella lagde.

Endret av morpho79

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg mener at det meste av nyere forskning har avlivet den gamle "myten" om "sjokkeffekt" ved hagl. Det er gjennomtrenging av vitale organer som dreper; også når det gjelder småvilt og haglskurer....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg mener at det meste av nyere forskning har avlivet den gamle "myten" om "sjokkeffekt" ved hagl. Det er gjennomtrenging av vitale organer som dreper; også når det gjelder småvilt og haglskurer....

Ja men da er jo den saken grei, og vismuth for min del blir enda mer uaktuelt. Jeg holder meg til fellefangsten...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Er det selve inntrengningen som dreper, eller er det anslagsenergi og sjokk?

Tja, uansett er anslagsenergien til et hagl det samme som haglets bevegelsesenergi (den energien som overføres til dyret når haglet treffer), så resonnementet blir vel det samme enten man tenker inntrengning/blødning eller "sjokk". For øvrig mener jeg også å ha fått med meg det samme som torbl når det gjelder denne sjokkeffekten.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ja det er jeg klar over, men avstanden man må opp i for å få en noenlunde akseptabel spredning tror jeg overgår maksavstand mht til effektivitet på disse vismuth-kornene. Men jeg har altså ikke prøvd.

Det er ikke så dumt å prøve...Jeg har ikke gjort det selv, før i går. Da tok jeg med meg litt papir og noen patroner ut og det var interessant nok. Jeg vet ikke hva du anser for å være akseptabel spredning, men nå prøvde jeg to typer vismutpatroner, Rio Venatum #4 og Eley Alphamax # 3 i begge løpene, på ca 18 m. Riopatronen i høyre løp med 1/4 boring ga et mønster som dekket ca 50 cm, uten åpninger som kunne slippe gjennom noe som er større enn en trost. Eley'en ga et noe trangere mønster, kanskje 40-45 cm, med jevn dekning. Det dekker i alle fall en orrhane og alle viktige deler av en tiur...

Det venstre løpet med 1/2 boring ga skuddbilder som var kanskje 10 cm trangere på den avstanden.

Jeg skjøt også et skudd med en Tungsten Matrix-patron i det høyre løpet. Dette materialet skal jo ha noenlunde samme egenskaper som bly - mykt og med samme tetthet. Men skuddbildet var ikke tillitsvekkende, det var nokså trangt og glissent med en hel del klumping. Det kan forklare et par orrhaner som fløy uaffisert videre etter noe jeg følte var OK skudd...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Drar litt liv i debatten igjen. Abonnerer på bladet JAKT, som er et flott lesestoff, ikke minst med Jørun. Erik og Dag som har meningers mot og ikke minst bakkekontakt. På side 8 i årets første blad er det en artikkel om Blysaken, der Styret i NJFF Hedmark har enstemmig besluttet og ikke akseptere blysaken død. Dette er interresant, da de er en av landets største kretser.

Jeg vil appelere til de som er enige i dette og ta opp dette i sine foreninger. kanskje blir vi mange nok til og ta saken opp igjen.

Det er en kritikkverdig prosess som har vært ført i denne saken, der reelle fakta og hensyn ikke har blitt tatt til følge som har endt opp i et blyforbud. Er ikke yrkeskritiker, men i en slik alvorlig sak bør ihvertfall argumentene for et forbud være basert på reelle fakta med fordeler og ulemper.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg vet ikke hva som er motivet bak NJFFs første handlinger i blysaken, men man har jo sine mer eller mindre konspiratoriske teorier :) Karrièrejeger som ville fram og kjente et behov for å vise handlekraft kanskje? Redselen for å bli utelatt fra prosessen?

Dessverre har vi en ny skitten sak i gang fra NJFF. Obligatorisk treningsskudd med hagle. Den sterkeste motivasjonen bak dette er nok å øke aktiviteten på egne baner. Det er jo stort sett bare NJFF som har lerduebaner i Norge. Den eneste forskning når det gjelder skadeskyting og treningsskudd viser til noen få treningsskudd bare fører til mer skadeskyting. De klarer bommene blir dårlige treff. Håper myndighetene holder tunga rett i munnen denne gang og begrunner et evt. vedtak på fakta.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Går vel den veien etter hvert...

http://www.dagbladet.no/2011/04/15/nyheter/forsvaret/sikkerhetspolitikk/forsvarspolitikk/innenriks/16210892/

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

En parallell sak til forsvarsledelsens helomvendig finner vi hos ledelsen i Norges Jeger og Fiskerforbund som etter massivt press fra grasrota omsider snudde i favør av blyhagl - siste status ligger her

http://www.njff.no/portal/page/portal/nordland/lokallag/bodo/nyhet?element_id=103951957&displaypage=TRUE

Da gjenstår det bare at regjeringen tar til fornuft og tillater bruk av blyhagl igjen snarest mulig !

Får håpe de tette båndene mellom største regjeringsparti og NJFF toppene tross alt gir en fordel i denne saken ..

Endret av Kingfisher

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Synd at så mye her i landet skal styres gjennom symbolpolitikk. Følelser framfor fakta. For å få et godt alternativ til en patron med blyhagl som før kosta 3-4 kroner må man nå ut med 20 kroner. Blyforbudet betyr veldig lite for 95% eller mer av Norges befolkning, det er vel kanskje derfor det er så lett å innføre et slikt idioti?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Synd at så mye her i landet skal styres gjennom symbolpolitikk. Følelser framfor fakta. For å få et godt alternativ til en patron med blyhagl som før kosta 3-4 kroner må man nå ut med 20 kroner. Blyforbudet betyr veldig lite for 95% eller mer av Norges befolkning, det er vel kanskje derfor det er så lett å innføre et slikt idioti?

Symbolpolitikk/og dobbeltmoral går igjen i veldig mye i samfunnet. For å holde meg til saken så skal jeg IKKE skrive en full side :closedeyes:. Det gikk vel prestige i denne lovinnføringen og :closedeyes:. Hvor er organisasjonen vår der? Det enkleste er å tute med ulvene.....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Guest Asbj.R.

Med et overskudd av blypatroner i våpenskapet blir det til at patronbeltet er fylt med wismuth, mens blypatronene ligge klar i lomma. En pris på over 20 kr. pr skudd er horribelt. Som aktiv leirdueskytter på 70- og 80- tallet kan jeg ennå huske at en leirduepatron kostet under ei krone hvis man kjøpte 1000 skudd i slengen. På høstjakta og sikre hold gikk det fint å felle ryper med disse skuddene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

På den tida var vel lerdueskuddene 32g? Så ble de 28 og nå er de 24. Tror du kan få lerdueskudd nå også for ca. 1 krone på XXL, men de er totalt ubrukelige på fuglejakt. Mulig de er brukbare på sittende trost i morelltreet :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg