Hopp til innhold
Tom Larsen

5'ercupen 2008

Recommended Posts

b) Bruksområde (fiskeslag, fiskeforhold, situasjon, konkurranse?, etc.)

En ting jeg lurer litt på her:

Er det meningen at vi skal ha et hav av ulike "klassifiserte" 5'erstenger til hvert sitt bruk?

eksempelhvis:

#5 til tusenbrødre

#5 til tørrflue

#5 til våtflue

#5 til sjøørret

#5 til gjeddefiske

#5 til konkurranse

#5 til laksefiske

Teit spørsmål? 8) ...hadde det ikke vært likegreit å forholde seg til #4-5-6-7-8-9 hvor en vektlegger den hele og fulle kastevekta og CCS....eller?? :)

Endret av Thormill

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Hei Erik !

Ok. Så hvem klassifiserte verdiene i CCS? Akkurat like "objektivt" som klassifisering fra fabrikken det skulle jeg tro.

Dette er nok feil. Spør de enkelte fabrikantene hva de mener med en klasse 5, og hvordan du som konsument kan sjekke at dette stemmer :huh: . Det finnes ikke noe slikt system fra fabrikanter. CCS derimot gir mål for hvor stiv stanga er og aksjon som er etterprøvbart av alle.

Dersom du skulle kjøpe en sportsbil, hav ville du stolt mest på av "veldig kraftig motor" eller "500 HK" :P ?

Mulig jeg ikke har forstått en døyt, men for meg er en femmerstang en som jeg bruker femmersnøre (etter dagens klassifisering) på. Om den er stiv som en stokk eller myk som spagetti spiller kun en rolle for meg. Hva andre vil kalle den er ikke mitt problem. Det er en femmer - Basta bom! :biggrin:

Nettopp, det er opp til kasteren å bestemme. Hva du velger å kalle stanga er det kanskje ikke så mange som bryr seg om :biggrin: . Men enkelte ønsker å vite noe om stanga, eksempelvis om den er stiv som en stokk eller myk som spagetti. Det er dette CCS gir deg mål på, i motsetning til fabrikanter som bare ønsker å hype opp utstyr :) .

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

En ting jeg lurer litt på her:

Er det meningen at vi skal ha et hav av ulike "klassifiserte" 5'erstenger til hvert sitt bruk?

eksempelhvis:

#5 til tusenbrødre

#5 til tørrflue

#5 til våtflue

#5 til sjøørret

#5 til gjeddefiske

#5 til konkurranse

#5 til laksefiske

Teit spørsmål? 8) ...hadde det ikke vært likegreit å forholde seg til #4-5-6-7-8-9 hvor en vektlegger den hele og fulle kastevekta og CCS....eller?? :)

Båtfiske, nymfefiske, sjøfiske.... ørret, laks, bonefish.... fortomstykkelse.... I dag er det allerede stenger som er beregnet på forskjellig bruk. Eller mener du at T5 var laget og ment som en vanlig 5er stang og at det derfor er noen på fabrikken som har bommet totalt? Klassifisering av stenger er vel sjelden ment for "å lure noen", men oppriktig klassifisert for det det er laget for. Etter produsentens/utviklingsansvarligs/navngivers mening... Om det er galt for noen så er det i hvert fall riktig for den som vil ha dem slik. Uansett; Du som er så inni det med CCS og mener at produsentene stort sett ikke har peil på klassifisering av stenger, bruk CCS til å finne en god tsjekkerstang som jeg også kan bruke til tørrflue. Lengde 10ft - klasse 3, men må også kunne takle 4 og 2 alt etter hva som trengs. Følsomhet under tsjekkisk er et "must" samtidig som den ikke må ryke fortom ved hardt tilslag på kort avstand. Tenk konkurransefiske også. Synsing er vel ikke nødvendig?

CCS er og blir helt håpløst for nybegynnere som kanskje skal prøve seg og se om kanskje fluefiske er noe for dem. Det samme er det for meg. Men kanskje jeg da er klassifisert som uvitende og derfor bør spørre noen som vet hva jeg bør bruke?

Endret av Erik Eikre

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

CCS er og blir helt håpløst for nybegynnere som kanskje skal prøve seg og se om kanskje fluefiske er noe for dem. Det samme er det for meg. Men kanskje jeg da er klassifisert som uvitende og derfor bør spørre noen som vet hva jeg bør bruke?

CCS er ypperlig for nybegynnere som vil ha en passe stiv stang, og vha dette ikke risikerer å ende opp med en såkallt klasse 5 stnag som andre fabrikanter ville ha kallt en klasse 9 :biggrin::P . CCS gir deg og andre hjelp til dette. Ekesmeplvis ville jeg ha anbefalt en nybegyner som skulle fiske med et #5 snøre ei stang med ERN ikke høyere enn 5,5 og AA på ca 60, og selvfølgelig prøve stanga selv. Hva ville du ha anbefalt??

Jeg anbefaler deg å sjekke målinger på ulike stenger for å finne den du liker. Lykke til!

Endret av FlyAlf

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

CCS er ypperlig for nybegynnere som vil ha en passe stiv stang, og vha dette ikke risikerer å ende opp med en såkallt klasse 5 stnag som andre fabrikanter ville ha kallt en klasse 9 :biggrin::P . CCS gir deg og andre hjelp til dette. Jeg anbefaler deg å sjekke målinger på ulike stenger for å finne den du liker. Lykke til!

Som nybegynner vet jeg ikke hva jeg liker ved å sjekke en tabell. Jeg vil ha råd av en erfaren fisker. Gjerne en som er ansatt i en butikk (hvis han er noenlunde serviceminded). Aller helst en instruktør. Deretter må jeg like fullt stole på ham og hans råd når det gjelder valg utifra en tabell jeg ikke skjønner bæret av. Ærlig talt er det vanskelig nok å forklare enn grønn person hva AFTM er for noe om man ikke også skal dra inn CCS, ERN, AA, NF og gud vet hva. Som mer erfaren fisker kan man selvfølgelig dra nytte av en slik tabell. Har heller ikke sagt noe annet.

Det 9er eksemplet er noe oppkonstruert tullball. Da har i så fall selger ikke hatt peiling på utstyr i det hele tatt og burde ikke selge fluefiskeutstyr til noen. Ebay?

Endret av Erik Eikre

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Båtfiske, nymfefiske, sjøfiske.... ørret, laks, bonefish.... fortomstykkelse.... I dag er det allerede stenger som er beregnet på forskjellig bruk.

ja ...ikke akkurat noen nyhet det der og egentlig så skal vel de fleste stenger kunne håndtere 2 eller maks 3 lineklasser, så noe slingringsmon er det vel.

Men om du synes at skal vi tillate et så stort sprik i klassifiseringa at det skiller bort i mot 6-7 lineklasser fra den mest pinglete til den groveste stanga i samme klasse så må du gjerne mene det .Jeg synes det er på tide å få et bedre system for klassifisering av utstyret og en bremsing av stadig "stigende underklassifiseringa"......altså bør ikke ,til eksempel 5'er stenger(gjennomsnittlige) stadige bli stivere og stivere i den grad at de tar over for 6'erstenger...osv.

Eller mener du at T5 var laget og ment som en vanlig 5er stang og at det derfor er noen på fabrikken som har bommet totalt?

Neida ...sikkert ingen som har bommet her .Stanga er nok helt sikkert slik den er tiltenkt. :wink:

Klassifisering av stenger er vel sjelden ment for "å lure noen", men oppriktig klassifisert for det det er laget for.

Oppriktig??... :biggrin:

Vel om du har lest andre produsenters omtale av eget utstyr ...ikke minst "dine egne" så er det vel neppe noen stenger som det skrives noe som helst 100% objektivt ..langt mindre negativt om....eller tar jeg feil.Mener du virkelig at forbruker ikke skal ha muligheten til å kunne gjøre bruk av "objektive måleneheter" i sine vurderinger av utstyr.Men la det hele hvile på produsentens vurderinger.Dessuten er det vel heller ikke alltid så åpenbart hva stanga er laget for.... :huh:

Etter produsentens/utviklingsansvarligs/navngivers mening... Om det er galt for noen så er det i hvert fall riktig for den som vil ha dem slik.

hva folk vil ha eller kalle det har vel ikke så mye med saken å gjøre men hva utstyret i virkeligheten er ...den dagen det skal selges eller brukes i konkurranse

Uansett; Du som er så inni det med CCS og mener at produsentene stort sett ikke har peil på klassifisering av stenger, bruk CCS til å finne en god tsjekkerstang som jeg også kan bruke til tørrflue. Lengde 10ft - klasse 3, men må også kunne takle 4 og 2 alt etter hva som trengs. Følsomhet under tsjekkisk er et "must" samtidig som den ikke må ryke fortom ved hardt tilslag på kort avstand. Tenk konkurransefiske også. Synsing er vel ikke nødvendig?
:biggrin: ...ikke vet jeg hvor godt du husker men som jeg har sakt før .CCS løser ikke alle problemer.Men å "neglisjere" det i forhold til AFTM sytemet er vel omtrent like dumt som å be en tømrer å kvitte seg med målebandet i stål og be ham bruke et i elastikk i stedet.

(Tjekkerstang?....beklager men vi er desverre utsolgt .vi hadde faktisk en fin stang som passet til beskrivelsen) :wink:

Som nybegynner vet jeg ikke hva jeg liker ved å sjekke en tabell. Jeg vil ha råd av en erfaren fisker. Gjerne en som er ansatt i en butikk (hvis han er noenlunde serviceminded). Aller helst en instruktør. Deretter må jeg like fullt stole på ham og hans råd når det gjelder valg utifra en tabell jeg ikke skjønner bæret av.

Om jeg ikke husker feil så står det ikke noe som helst i CCS om at du ikke bør/skal høre på andre erfarne fluefiskere :wink: ...selvfølgelig bør man dra nytte av sine "omgivelser"....skulle bare mangle.Ingen tabeller erstatter "Sosiale utvekslinger" av erfaringer og kunnskaper.

Som mer erfaren fisker kan man selvfølgelig dra nytte av en slik tabell. Har heller ikke sagt noe annet

Så hva er problemet...skulle man utelukke alt som er vanskelig å forklare eller lære bort til en nybegynner så ville man jo aldrig komme noen vei innenfor fluefisket.Om så... burde man da i alle fall fjernet Aftm systemet og innført gram i stedet ...leeeeenge før man satte folk på månen.

Foreløpig trenger en i alle fall ikke tre CCS ned over hue på nybegynnere.

Endret av Thormill

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei

Da var årets første 5er cup unnagjort. Mange debutanter hadde funnet veien og og det var mye bra kasting. Det var faktisk ny rekord på deltakere i 5er cupen, hele 35 kastet. Mikael Blomberg vant foran Knut Ekelund som nr 2 og Martin Nøkleberg nr 3. I juniorklassen vant Martin Nøkleberg mens Jarl Gjessing og Dennis Olaussen ble nr 2 og 3. Dame klassen besto av Helga Gressaker og Marit Skandfer som ble nr 1 og nr 2. Vil takke alle tilskuere og kastere og dere andre dommere som var med på og avvikle dagens stevne. Vi sees i Kristiansand

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei

Knall Robin :) Da vil jeg gratulere Micke som har imponert undertegnende hele tiden under trening. Morsomt å høre om stor deltakelse, gleder meg til å bli med når jeg ikke er syk.

Ungutta imponerer og jenter er med, utrolig gøy for andre som vil teste dette etterhvert. Håper utviklingen på dette vil bare vokse og vokse :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

En kjempefin dag blant en trivelig gjeng fornøyde deltakere. :)

Takk igjen til arrangørene og initiativtakerne bak 5er-cupen!

Endret av agela

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det var en kjempetrivelig opplevelse, som vanlig!

Som Åge også skriver, vil jeg takke arrangørene for et meget godt gjennomført arrangement!

For min egen del, var det noe som gikk bra og noe som ikke gikk fullt så bra. Også det som vanlig! 8) Jeg kunne tydeligvis spart meg for å trene presisjon i romjula, for dette tror jeg var den dårligste presisjonsrunden jeg noensinne har levert. Derimot var det hårfint fra at det gikk stygglangt i lengdedelen, så der gleder jeg meg allerede til neste stevne. Jeg tror det var mange andre som også var fornøyde med lengdekastingen. Selv om det ikke ble noen på 35- og 36-tallet, så har jeg aldri sett så mange som kom seg opp på over 30 meter! Det var mye imponerende kasting i går!

Resultatene er forøvrig lagt ut på www.castingforbundet.no

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg skulle egentlig ha vært med å kastet i denne cupen, men fikke det ikke til å passe med jobben.

Lurte litt på denne med snører, da diskusjonen har gått litt varm her på nette ang dette med snører i cup kasting.

Men hva brukte folk egentlig??

Jeg sitter i Danmark akkurat nå og var ute i dag ette jobb og hadde noen kast med mine DK venner. Her har vi også funne ut at Snowbee snøre går lengst utendørs (vi har ikke prøvd det inne), men vi synes at det Gamle XXD snøre (det som var tynt ei gang) ikke går så veldig mye kortere.

Fikk dere noen erfaringer innendørs om hva som virker/gikk best?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg bruker xxd forstsatt som jeg begynte trene med for 4 år siden...

Det er et snøre som passer T5 meget godt, og

jeg har trua på å trene med samme utstyr over tid

for å bli bedre kjent med det.

Syns xxd er et snøre med stort potensiale både lengdemessig

og til presisjonsbiten"ikke glem den"..

Har prøvd snowbee, men syns spissen forstyrret balansen i snøret

i både lengde og presisjon.

Tight lines Micke

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg bruker xxd forstsatt som jeg begynte trene med for 4 år siden...

Det er et snøre som passer T5 meget godt, og

jeg har trua på å trene med samme utstyr over tid

for å bli bedre kjent med det.

Syns xxd er et snøre med stort potensiale både lengdemessig

og til presisjonsbiten"ikke glem den"..

Har prøvd snowbee, men syns spissen forstyrret balansen i snøret

i både lengde og presisjon.

Tight lines Micke

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Sjekket resultatene nå...

Takk for den Thor!

Håper du stiller på NIH i mars. Det er treningsmuligheter på samme sted framover - blant annet kommende helg. Se castingforbundet.no

Ellers har vel alle lagt merke til at det særlig var presisjonspoengene som skilte.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takk for den Thor!

Håper du stiller på NIH i mars. Det er treningsmuligheter på samme sted framover - blant annet kommende helg. Se castingforbundet.no

Ellers har vel alle lagt merke til at det særlig var presisjonspoengene som skilte.

Har knapt rørt fluestanga siden september, så litt trening fremover hadde absolutt vært bra :) Vært ok med plass i hallen de gangene du har vært der, Åge?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takk for den Micke

Er dette XXD snøre det som er tynt eller?

Jeg synes XXD snørene går godt med de gamle går veldig mye bedre.

Lurer fælt på hvorfor de har "ødelagt" dette snøre (min mening da)

Andre som har gjort seg noen meninger ang snøre?

Endret av th25

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Har knapt rørt fluestanga siden september, så litt trening fremover hadde absolutt vært bra :) Vært ok med plass i hallen de gangene du har vært der, Åge?
Noen helger er det castingsamlinger og da kommer det gjerne flere, men stort sett er ikke plassen et problem selv da.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takk for den Micke

Er dette XXD snøre det som er tynt eller?

Jeg synes XXD snørene går godt med de gamle går veldig mye bedre.

Lurer fælt på hvorfor de har "ødelagt" dette snøre (min mening da)

Andre som har gjort seg noen meninger ang snøre?

Det nye snøret går og kaste lengre med..........

hvorfør???

Jo du klarer å holde mer overheng og skytelinen balanserer

klumpen bedre..

Med det "gamle" snøret var det mer tilfeldig om det gikk langt..

litt skadeskuttkråkeflyving..

Synes ikke det er så stor forskjell på de to snørene

Tight lines Micke

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei!

Gratulerer så mye til vinnerne av første 5èr cup.

Det viser seg at bredden i toppen tilspisser seg, og nivået blir hardere og hardere.

Jeg koste meg blandt hyggelige og kasteglade, og arrangementet ble gjennomført på en ordentlig måte.

For de som lurer på om de skal stille på disse konkurransene, men ikke våger.

Da kan jeg forsikre dere at jeg sliter noe helt forferdelig med vridning, og blir en statutt oppe i det hele.

Jeg jobber med saken, og håper å kunne komme tilbake i god gammel form på ørretutstyret igjen.

Så når jeg våger å delta, så mener jeg det bare er å hive seg inn i det.

Vi har det jo så gøy.

Takker Castingforbundet og Tønsberg Fluefiskeklubb for godt gjennomført stevne.

Kastenissen,

PEREK

Endret av perek

Del dette innlegget

Lenke til innlegg