Hopp til innhold
Tom Larsen

5'ercupen 2008

Recommended Posts

Ellers takk :evil: men det heter tross alt 5er cuper hvorfor ikke sette "riktige" grenser .og di som vil ha STIVE stenger bør muligens vurdere casting 8) :huh:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Ellers takk :evil: men det heter tross alt 5er cuper hvorfor ikke sette "riktige" grenser .og di som vil ha STIVE stenger bør muligens vurdere casting 8):huh:

hehe..du nielsen...hvorfor kjøpte du T5'ern da :P :biggrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

hehe..du nielsen...hvorfor kjøpte du T5'ern da :P:biggrin:

Det er da innlysende hvorfor Nielsen kjøpte seg T5`ern.

Når han kjøper seg et #5 snøre i dag så kan han ikke være sikker på

om han får et #6 eller #7 snøre. :biggrin:

Det er greit å ha litt å gå på.

Eller hva mener du Nielsen?

Tom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hva teller di første 9,15 første m. nor resten er blytungt. Fx XXD virker for meg mye tyngere en SNOBEE nor jeg holder 22+m ute. :huh:

Hei PINGLE jeg kjøpte T5er`n for at det er ei kjempegod stang .Hadde planer om å stille i 5er cpen men tenkte på di ungtta som ev. hadde blitt slått av en pengsjonist :P Derfor har jeg drøya det :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei PINGLE jeg kjøpte T5er`n for at det er ei kjempegod stang

åå :shock: ...jeg synes du mumla noe om ERN 5,5 :P

.Hadde planer om å stille i 5er cpen men tenkte på di ungtta som ev. hadde blitt slått av en pengsjonist :P Derfor har jeg drøya det :P

Ikke for å si noe styggt om pensjonister , men de slår i alle fall meg når det gjelder fantasi... :lol:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Når han kjøper seg et #5 snøre i dag så kan han ikke være sikker på

om han får et #6 eller #7 snøre. :biggrin:

Vi vet jo at stenger for 5'ersnører på markedet kan variere i stivhet fra ERN 3,9 til 9,0. Det er jo tross alt ingen offisiell definisjon på hva en 5'erstang er (Nå blir Alf stolt av meg! :biggrin: ). Man kan argumentere for at de allikevel alle er "5'erstenger", men noen er best egnet til korte kast i en liten bekk med et snøre #5, mens andre kan være bedre egnet til ekstremt lange kast på fjellet eller i 5'ercupen med et #5 snøre. Forskjellige fluefiskere/kastere kan også ha forskjellige preferanser for hvor dypt de ønsker at stangen skal jobbe. Når det gjelder fluesnørene er det strikte vektgrenser for hvor mye de kan veie for å kunne kalles 5'ersnører. Man skulle jo forvente at snøreprodusentene har respekt for de offisielle vektgrensene. Vi har nå noen målinger på The Dry og Snowbee XS ED Extreme Distance som viser at disse har vekt som #/7 og #6 snører. Jeg har ikke tidligere tatt meg bryet med å veie de første 30' på andre av snørene mine. Er dette vanlig for fluesnører, eller er disse to snørene unntak fra regelen? Man kan tenke seg at ettersom disse snørene markedsføres som langtkastende, så har produsentene tatt en lten frekkis med å underklasse dem slik at de skal fremstå som mer langtkastende.

Er det noen som har målt mange fluesnører og kan fortelle om disse 2 snørene er unntak, eller om mange snøreprodusenter tar seg friheter med vekten?

Endret av Tom Larsen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Er det noen som har målt mange fluesnører og kan fortelle om disse 2 snørene er unntak, eller om mange snøreprodusenter tar seg friheter med vekten?

hver og en som har interesse av det kan jo veie sine 5'erliner og legge det ut enten i denne eller egen tråd....hadde det vært en ide. :)

Nei,hvorfor skal du si noe stygt om pensjonister Kim?

Fantasi????

Nielsen har båndmålet sitt han.

1m på hans mål er 1m. :biggrin::biggrin:

Fantasi.....

Nope...

Tom.

Hehe..nielsen kaster på tvers over hakkebakkeskogen...selv med 4,9 ERN ..gummiraia mi med hardyline med klumpvekt på snaue 11 gram.......ingen nyhet det.. :wink:

Endret av Thormill

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Vi vet jo at stenger for 5'ersnører på markedet kan variere i stivhet fra ERN 3,9 til 9,0. Det er jo tross alt ingen offisiell definisjon på hva en 5'erstang er (Nå blir Alf stolt av meg! :biggrin: ). Man kan argumentere for at de allikevel alle er "5'erstenger", men noen er best egnet til korte kast i en liten bekk med et snøre #5, mens andre kan være bedre egnet til ekstremt lange kast på fjellet eller i 5'ercupen med et #5 snøre. Forskjellige fluefiskere/kastere kan også ha forskjellige preferanser for hvor dypt de ønsker at stangen skal jobbe. Når det gjelder fluesnørene er det strikte vektgrenser for hvor mye de kan veie for å kunne kalles 5'ersnører. Man skulle jo forvente at snøreprodusentene har respekt for de offisielle vektgrensene. Vi har nå noen målinger på The Dry og Snowbee XS ED Extreme Distance som viser at disse har vekt som #/7 og #6 snører. Jeg har ikke tidligere tatt meg bryet med å veie de første 30' på andre av snørene mine. Er dette vanlig for fluesnører, eller er disse to snørene unntak fra regelen? Man kan tenke seg at ettersom disse snørene markedsføres som langtkastende, så har produsentene tatt en lten frekkis med å underklasse dem slik at de skal fremstå som mer langtkastende.

Og når du først har spurt om det Tom,er det noen som kan vise til et snøre som veier mindre enn det klassen

tilsier?

Så jeg antar at vi i fremtiden blir nødt til å (mulig jeg tar feil ) oppgi lengde,tapering og vekt.

Hvor mange er det som måler snøret sitt da Tom?Det er hype at snøret går "griselangt".

Alt er mulig bare det er tungt nok.....

Tom.

Endret av Tom Syversen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Og når du først har spurt om det Tom,er det noen som kan vise til et snøre som veier mindre enn det klassen

tilsier?

Så jeg antar at vi i fremtiden blir nødt til å (mulig jeg tar feil ) oppgi lengde,tapering og vekt.

Hvor mange er det som måler snøret sitt da Tom?Det er hype at snøret går "griselangt".

Alt er mulig bare det er tungt nok.....

Tom.

Hei Tom!

Jeg tenkte at dersom det er noen som har målt alle snørene sine, så måtte det være deg! :biggrin:

Enig, hverken snører eller stenger er langtkastende uten den riktige mannen, eller kvinnen, bak!

Selv om det stadig er noen som hevder noe annet: :biggrin::biggrin::biggrin:

http://www.flyfishingmasters.se/index.php?...280c05.58568120

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Dere snakker alle som om #5 cupen bare er å kaste langt....

Vel hvis det var tilfelle skulle kansje mange flere kunne hevde

seg, men nå er det sånn at det er flere ting som skal beherskes

og den verste tingen av alt er NERVER!!!

Jeg har sett flere kastere som har gjort det fabelaktig under trening,

men som ikke får det til under konk..

Tight lines Micke.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det du er inne på der Micke tror jeg er en svært viktig ting.

At jeg,skulle mene noe om dette,som ikke er med engang er

kan hende noe snodig,men når det gjelder det å kaste langt vet

de fleste av oss av det skal så utrolig lite til for at det skal gå litt galt.

Det var vel ikke uten grunn at man kalte Bjørn Borg for Iceborg.

(Jammen er det ganske allright å stå alene med sitt eget metermål

og måle sine egne kast.Det er ikke bestandig det stemmer da heller,

men da kan jeg ikke skylde på nerver. :biggrin: )

Men gøy er det...... :biggrin:

Tom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Helt enig med Micke her.

Jeg er "fersk" og vil delta i cupen fremover. Har ingen erfaring her, kun trent bra og fått masse tips...

tipper at en som meg selv kan "drite" meg litt ut hvis nervene slår til, på treninger så kan det til tider gå langt(til å være meg), blir spennende å føle "nervene" i konk....

Slik jeg har forstått det så er jo IKKE bare lengde alfa og omega, men at presisjon også spilller en kritisk fase...

Det blir jo nesten aldri diskutert presisjon, men KUN lengder....

Artig tråd med høy temperatur og mye "internt" som en ung kalv til tider har litt problemer med å forstå... Men jeg skjønner nok mer etterhvert;)

Mvh

Toggi

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Helt enig med Micke her.

Jeg er "fersk" og vil delta i cupen fremover. Har ingen erfaring her, kun trent bra og fått masse tips...

tipper at en som meg selv kan "drite" meg litt ut hvis nervene slår til, på treninger så kan det til tider gå langt(til å være meg), blir spennende å føle "nervene" i konk....

Slik jeg har forstått det så er jo IKKE bare lengde alfa og omega, men at presisjon også spilller en kritisk fase...

Det blir jo nesten aldri diskutert presisjon, men KUN lengder....

Micke er så kjedelig! :biggrin:

Selvfølgelig har han helt rett, skal du hevde deg jevnt og trutt i toppen i 5'ercupen, er det kjempeviktig å fokusere mye på både presisjonen og det mentale. Se bare på to karer som Micke og Martin Nøkleberg, de kaster sjelden dårlig presisjon og er som oftest å finne helt i toppen av resultatlistene. Men er det noe gøy å diskutere presisjon da.... :biggrin::biggrin::biggrin:

Fra spøk til revolver, blant gode fluekastere i 5'ercupen skiller det ofte ikke mer enn 2-3 meter på lengden, mens på presisjonsresultatene kan det ofte skille over 10 poeng. Har du lyst til å hevde deg i 5'ercupen, bør du trene på nedlegg, avstandsbedømmelse og gjerne også kasting i forskjellig lys. Det siste har også mye å si, lysforholdene kan variere veldig på de forskjellige stevnestedene, og det er ikke alltid like lett å holde øye med den lille flua i forhold til presisjonsringene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hvorfor ikke sette ne begrensning på ERN i 5er cupen fx.5.5 (5er stang) :mellow:

Niesen

Blir det ikke litt galt å bruke ERN som en grenseverdi i en konkurranse, da ERN faktisk kan være ganske misvisende?

Har to stenger og begge ble målt til ERN 7. På den ene stanga er XXD svinaktig tung, mens på den andre så er snøret for lett. :huh:

Dessuten kjøpte vi i Tromsø nylig inn to SA ekspert distance #5 direct from fabrikkens collectbånd, det ene var mye lettere enn det andre. :shock: Hvor mange snører må man egentlig kjøpe for å få en som har riktig vekt. :evil:

TTFN

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

... Hei PINGLE jeg kjøpte T5er`n for at det er ei kjempegod stang .Hadde planer om å stille i 5er cpen men tenkte på di ungtta som ev. hadde blitt slått av en pengsjonist :P Derfor har jeg drøya det :P

Jeg slår herved et slag for en ny folkeaksjon:

"Jeg vil gjerne bli slått av en pensjonist (og gjerne av kameraten hans også)" 8)

PS. Jeg kan svinge innom på vei til Tønsberg 6. januar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei Åge !

Hvis du ser deg i speilet og sjekker fødselsnummeret ditt så finner du vel ut at du ikke er i den gruppen

jeg sikter til :lol: :lol:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei Åge !

Hvis du ser deg i speilet og sjekker fødselsnummeret ditt så finner du vel ut at du ikke er i den gruppen

jeg sikter til :lol::lol:

Jeg tar den, Terje, men her er det snakk om det gode eksempelet - rollebilder eller noe i den retningen kaller noen det. :wink:

Så - til alle andre - meld dere på! Ikke la dette forsøket på avsporing stoppe dere.

PS. Jeg er fortsatt klar til å svinge innom på morran 6. januar

Endret av agela

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg tar den, Terje, men her er det snakk om det gode eksempelet - rollebilder eller noe i den retningen kaller noen det. :wink:

Så - til alle andre - meld dere på! Ikke la dette forsøket på avsporing stoppe dere.

PS. Jeg er fortsatt klar til å svinge innom på morran 6. januar

Heisann!

Vet om flere juniorer (og seniorer)fra sørlandet som vil se på det som en ære å bli slått av en gammel hedersmann,tror sikkert at det er noen fra Vestfold som også synes det er helt ok...... 8)

Så hiv deg med det er bare hyggelig med en vennskapelig kappestrid.

Kanskje de gamle fortsatt er eldst...... :)

Men husk har du først meldt deg på ,så blir resultatet stående til evig tid........ :huh:

(Det har jo vært noen forsøk på å få fjernet arbeidsuhell fra resultatlistene før,men ingen har klart det enda. :lol: ....)

Tight Lines

Endret av bælme

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Et lite spørsmål m hensyn til snørevalg.Blir kastet underkjent hvis flua ligger bak snøret? :huh:

Det er bare i Guideline Cup det er et krav at flua skal ligge foran enhver del av fluesnøret, for at lengdekastet skal være gyldig.

Se fullstendig regelverk på:

http://www.castingforbundet.no/Nyheter%20&...P_rev_okt07.pdf

Del dette innlegget

Lenke til innlegg