Hopp til innhold
Tom Larsen

5'ercupen 2008

Recommended Posts

Nå har jeg målt snøret, slik Lasse foreslo.

De første 9,14 meterne på mitt snøre veier 10,3 gram. I følge linken Tom S. la ved tilsvarer det et normalt 6'ersnøre.

Da har vi to målte snører som begge antyder at disse snørene er underklassifisert med omtrent en klasse. Jeg vet at det er enorm forskjell på stivheten til stenger som er klassifisert som 5'erstenger ( http://www.edgeflyfishing.com/tests/jamfor...lass5_2004.html og http://www.sexyloops.com/articles/8rod.shtml ), det er målt ERN-verdier fra 3,9 til 9,0 - og t.o.m. enda lavere om vi tar med Shimano Freestone 8'6" #5! Tom S. har tidligere målt et Guideline The Dry #5 til å ha vekt som et 7'ersnøre på de første 9,14 meter. Er dette en økende trend i det siste, med feilmerking eller spesialisering av stenger og snører? Eller er det bare vi kastenissene som har blitt mye ivrigere til å ta fram målebåndet og hobbyvekten de siste årene?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Næringen er avslørt! :biggrin:

Men med den store variansen i ERN på stenger og flere snører som f.ex GPX og Outbound som er tyngre enn "normalt", så er vel forvirringen komplett??? :P

Hva er forresten oppgitt vekt på samme lengde i #5?

Endret av ford prefect

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Selv med den store spredningen i ERN-verdier har man kunnet si at hvis stanga (vha kasteren) gjør jobben når man kaster et 5er-snøre så er det ei 5er-stang.

Hvis nå (i tillegg) produsentene ikke følger AFTM-skalaen for snørene så faller grunnlaget for klasseinndelingen fullstendig bort. Vårt eneste faste holdepunkt forsvant! :cry:

Neste trinn blir da at noen produsenter kommer med enda stivere 5er-stenger for kasting med de nye "5er-snørene".

Bør vi følge vekta, og ikke leverandørenes ønske, ved godkjenning av snører til 5er-cupen? :wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Tom S. har tidligere målt et Guideline The Dry #5 til å ha vekt som et 7'ersnøre på de første 9,14 meter. Er dette en økende trend i det siste, med feilmerking eller spesialisering av stenger og snører? Eller er det bare vi kastenissene som har blitt mye ivrigere til å ta fram målebåndet og hobbyvekten de siste årene?

Den gamle AFTM standarden er tiltenkt DT snører. Et DT snøre er beregnet for å ha ute mer en 9,14 meter av stangringene. Om man da lager et snøre som er beregnet for å holde 9-10 meter i lufta før man skyter må det nødvendigvis være litt tyngre enn det AFTM standarden skulle tilsi dersom man vil merke det med den klassen som stangen det er tiltenkt for er merket etter.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Oki doki.

Jeg lager et snøre med 18,5m. klumplengde.

De første 9,14m. veier 9,1 gram.

Hele klumpen på 18,5m. veier 27,6gram.

Hva kaster jeg med da?

Tom

Du kaster med 0.99 gram x antall meter du har uten for stangtoppen. :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Den gamle AFTM standarden er tiltenkt DT snører. Et DT snøre er beregnet for å ha ute mer en 9,14 meter av stangringene. Om man da lager et snøre som er beregnet for å holde 9-10 meter i lufta før man skyter må det nødvendigvis være litt tyngre enn det AFTM standarden skulle tilsi dersom man vil merke det med den klassen som stangen det er tiltenkt for er merket etter.
Det høres på en måte greit ut, men sporer noe av i forhold til diskusjonen så langt. Jeg minner om saken med Snowbee ED hvor klumpen er 60 fot og de første 30 veier mer enn AFTM-skalaen tilsier for et 5er-snøre. Det å klassifisere det som #5 er derfor ingen hjelp til kunden (bortsett fra for dem som har T5 og vil kaste med et tyngre snøre i 5er cupen :biggrin: ).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Du kaster med 0.99 gram x antall meter du har uten for stangtoppen. :P

Er den der veldig dyp Kim? :P

Altså du mener jeg holder 9,14m. utenfor?

Vektsystemet er nødt til å ta hensyn til tapering og lengde.

Tom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Oddbjørn, må lige korigerer dig her, den gamle AFTM standard (som nu hedder AFFTA) gælder for alle liner uanset profil og tapering, og var ment til at rydde op i alle de bogstav klassificeringer som herskede inden.

Standarden siger intet om hele linen/klumpens vægt men sætter udelukkende et mål for hvad en given line skal veje på et bestemt punkt for at kunne få et nummer.

Mvh

Lasse

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Er det ikke korrekt å utelate de fremste 10-15 cm (leveldelen) i målingen av 9,14 meter, når man skal veie et fluesnøre m.h.p. AFTM-klassen?

I min uvitenhet trodde det var de ytterste 9,14 meter som skulle måles uavhengig av leveldelen. Enkelte snører har en lang leveldel, skal den utelates der også?

Forøvrig en fin test du hadde av Snowbee-lina Tom. Veldig informativ, skriv gjerne mer når du har kastet mer med den.

Kristoffer

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

I min uvitenhet trodde det var de ytterste 9,14 meter som skulle måles uavhengig av leveldelen. Enkelte snører har en lang leveldel, skal den utelates der også?

Forøvrig en fin test du hadde av Snowbee-lina Tom. Veldig informativ, skriv gjerne mer når du har kastet mer med den.

Kristoffer

Hej Kristoffer

De fleste liner har en 10-15 cm's level stykke i fronten som slidstykke ved forfangsskift, oprindeligt var det en fabrikationsfejl, hvorfor det ikke blev medregnet i vægten. Mig bekendt er der ikke nogen fabrikanter der med vilje laver længere level stykker?

Mvh

Lasse

ps. AFFTA standard for enhåndsliner

Endret av Karlsson

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Som den nysgjerrige fyren jeg er kan man da anta at Snowbee XS ED #5 snøret er og blir godkjent?

Takk til Lasse og Tom som målte snøret. :)

Jeg tror det er et poeng for castingforbundet å vurdere kriteriene for valg av snører til 5er-cupen. I utgangspunktet er AFTM-skalaen lagt til grunn, og bør da snører som ikke følger den brukes? Hva er f.eks. forskjellen på Snowbee XS ED #5 og en SA XXD #6 (bortsett fra lengden og noen detaljer med skytedelen)?

Neste skritt kan bli at vi får f.eks. en T5+ som vil bære det tyngre snøret bedre, og da har vi tatt et skritt til bort fra det fiskerelaterte.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hej Kristoffer

De fleste liner har en 10-15 cm's level stykke i fronten som slidstykke ved forfangsskift, oprindeligt var det en fabrikationsfejl, hvorfor det ikke blev medregnet i vægten. Mig bekendt er der ikke nogen fabrikanter der med vilje laver længere level stykker?

Mvh

Lasse

Hei Lasse

Det er sikkert riktig, og et level stykke opptil 15 cm stemmer også på samtlige av mine fluesnører i klasse 3-5. Bortsett fra på et snøre. Jeg har et Guideline The Dry #4 som det er en fire meter lang leveldel i front på. Jeg prøvde prototypen av dette snøret i vår og var meget fornøyd med det. Ble svært skuffet da jeg kjøpte snøret for det var noe helt annet. Nå har jeg fått tak i prototypen og det var ganske riktig et annet snøre. I katalogen til Nordic Outdoor er det tegning av profilen på snøret og der ser det ut som det skal være en lang leveldel i front så jeg tror snøreprofilen på snøret mitt er riktig. Noen som vet om det er riktig at leveldelen på The Dry skal være så lang?

Kristoffer

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg tror det er et poeng for castingforbundet å vurdere kriteriene for valg av snører til 5er-cupen. I utgangspunktet er AFTM-skalaen lagt til grunn, og bør da snører som ikke følger den brukes? Hva er f.eks. forskjellen på Snowbee XS ED #5 og en SA XXD #6 (bortsett fra lengden og noen detaljer med skytedelen)?

Neste skritt kan bli at vi får f.eks. en T5+ som vil bære det tyngre snøret bedre, og da har vi tatt et skritt til bort fra det fiskerelaterte.

Enig, så lenge AFTM-skalaen er lagt til grunn, så må den følges. Jeg har forøvrig målt SA sin Extreme Distance og på vekta mi var den innafor skalaen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Selv med den store spredningen i ERN-verdier har man kunnet si at hvis stanga (vha kasteren) gjør jobben når man kaster et 5er-snøre så er det ei 5er-stang.

Hvis nå (i tillegg) produsentene ikke følger AFTM-skalaen for snørene så faller grunnlaget for klasseinndelingen fullstendig bort. Vårt eneste faste holdepunkt forsvant! :cry:

Neste trinn blir da at noen produsenter kommer med enda stivere 5er-stenger for kasting med de nye "5er-snørene".

Bør vi følge vekta, og ikke leverandørenes ønske, ved godkjenning av snører til 5er-cupen? :wink:

Enig.Her forsvant det siste holdepunktet.

Det blir en cup med stive stenger og tunge snører.Burde kanskje bytte navn på cupen?

Tror heller ikke dette er bra for rekruteringen.

Rune

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Personlig liker jeg utstyrsreglene i den amrikanske utgaven av 5'er cupen http://www.americancastingassoc.org/our_ga...ecial_event.pdf

Så lenge reglene for snøre følges tror jeg ikke stangas stivhet er det mest utslagsgivende for resultatet

http://www.sexyloops.com/articles/8rod.shtml

8)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg har et Guideline The Dry #4 som det er en fire meter lang leveldel i front på. Jeg prøvde prototypen av dette snøret i vår og var meget fornøyd med det. Ble svært skuffet da jeg kjøpte snøret for det var noe helt annet. Nå har jeg fått tak i prototypen og det var ganske riktig et annet snøre. I katalogen til Nordic Outdoor er det tegning av profilen på snøret og der ser det ut som det skal være en lang leveldel i front så jeg tror snøreprofilen på snøret mitt er riktig. Noen som vet om det er riktig at leveldelen på The Dry skal være så lang?

Kristoffer

Hei Kristoffer!

I følge en felles kamerat av oss i fiskeutstyrbransjen, så er det nettop det som er tilfelle. Guideline fikk ikke det snøret de hadde bestilt (den prototypen du testet) da The Dry snøret ble levert. Nå skal visstnok SA ta over produksjonen av de fleste Guidelinesnørene, i 2008 vil således the Dry være den opprinnelige (gromme) prototypen og produsert av SA. Forhåpentligvis med en bedere coating enn det som har vært på de fleste Guidelinesnørene jeg har testet til nå.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

... Så lenge reglene for snøre følges tror jeg ikke stangas stivhet er det mest utslagsgivende for resultatet

Akkurat her er det uenighet! Artikkelen til Tom var veldig god og resultatene gir grunn til ettertanke, for den viser at alt ikke umiddelbart blir mye bedre hvis en kjøper ei stiv stang. Men det er noe med at middelverdier i statistikken kan dekke over mye interessant.

Tilhengere av stive stenger hevder, og her er jeg helt enig, at du må jo tilpasse kastinga etter aksjonen. Det gjør du ikke umiddelbart når noen stikker ei ny og anderledes stang i hendene på deg. At T5 kom dårlig ut i testen samtidig som de lengste kastene i 5er-cupen ble oppnådd med T5 vil mange ta som en indikasjon på akkurat det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Et godt innlegg Åge. :biggrin:

Om en tenker på castingen og 38g. snøret og antar at de fleste bruker stenger med

ERN ca. 16 - 19 (Eller gjør de kanskje ikke det?)

Om vi lar disse bruke stenger med ERN 12 - 16 eller 19 - 23 hva vil det gjøre med

kastelengdene?

Man kan også ta castingstanga og kaste et såkalt # 5 snøre.Selfølgelig vil ikke alle kunne

trives med det,men for noen fungerer det veldig bra.

(Det har vi jo prøvd. :biggrin: Noen som husker det?)

Tom

Endret av Tom Syversen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

At de lengste kastene i 5'er cupen har kommet med T5 tar jeg først og fremst som en indikasjon på at noen av de beste kasterne foretrekker den stanga (og den aller beste av dem klarte å vinne fjorårets cup med å bruke 3 forskjellige kina stenger).

Nivået i Tom og co's 5'er test var forøvrig helt på høyde med det som leveres i 5'er cupen. Og det lengste kastet kom ikke med den stiveste stanga.

Så jeg tror fremdeles jeg har mitt på det tørre hvis jeg hevder at kasteren er viktigst, dereter snøret så stanga 8)

Men jeg er enig med deg i at det er en fordel med relativt stive stenger i 5'er cupen. Stive stenger er mindre kilne på at man treffer i timingen, man blir ikke straffet riktig så hardt hvis man "går på" for tidlig, og i en stressende konkuransesituasjon kan det være viktig. Prata om 5'er cupen med Mathias i vinter og hvis jeg forsto han rett, skulle han ønske at han hadde hatt lov til å gå opp en klasse med "sitt merke"...

edit: fixa typo

Grunde

Endret av Grunde

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Neida Grunde, du har ikke ditt på det tørre, du plumper rett uti :lol:

Selvfølgelig har kasteren mest å si, men det er altså ikke poenget. Jeg gjentar det jeg skrev om stangaksjon: Kasteren må jo kunne kaste med ei stiv stang! Når du får ei anderledes stang i hånda er ikke tilvenningen momentan, og det gjelder både stive og myke stenger. Dette er hodepoenget mitt i debatten. Selvfølgelig vil gode kastere omstille seg, men jeg snakker om å få ut det maksimale av ei stang og det er noe hel annet enn å se hva du klarer i løpet av 5 kast.

De gode kasterne som kastet lengst i 5er-cupen har trent mye med nettopp T5, og han som vant fjorårets har fortsatt kastet lengst med T5 til tross for gode resultater med andre stenger (husker jeg riktig her?).

Er det forøvrig opplagt at stive stenger er mindre kilne? Jeg trodde man anbefaler mykere stenger til nybegynnere nettopp pga. de er minst kilne. (Min 38 g-stang er så kilen at jeg unner alle å prøve)

MEN: betyr sluttkommentaren din om Mathias som ville hatt ei stivere stang at du i bunn og grunn er enig? :wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

At de lengste kastene i 5'er cupen har kommet med T5 tar jeg først og fremst som en indikasjon på at noen av de beste kasterne foretrekker den stanga (og den aller beste av dem klarte å vinne fjorårets cup med å bruke 3 forskjellige kina stenger).

Nivået i Tom og co's 5'er test var forøvrig helt på høyde med det som leveres i 5'er cupen. Og det lengste kastet kom ikke med den stiveste stanga.

Så jeg tror fremdeles jeg har mitt på det tørre hvis jeg hevder at kasteren er viktigst, dereter snøret så stanga 8)

At det er den som holder i stanga som betyr mest er det ikke tvil om.

Jeg har testet f.eks T5 opp mot Evelution 2.

For den som ikke er kjent med disse stengen så er T5 en en kjapp

toppaksjon, mens evo 2 er en mye roligere stang.

Etter to testekvelder konkluderer jeg med at jeg i snitt kaster en snau meter

lengre med T5, mens jeg faktisk hadde lengstekast med Evo 2 40,5m(målt og bevittnet).

Jeg har ved begge tester vært utendørs, så forhold bidrar selvfølgelig, men

jeg mener fortsatt at stanga ikke er så utslagsgivende som noen skal ha det til....

Største grunnen til at jeg mest sansynligvis kommer til å bruke T5 i neste #5 cup,

er fordi den er meget god til presisjon....

Tight lines Micke

Del dette innlegget

Lenke til innlegg