Hopp til innhold
Tom Larsen

5'ercupen 2008

Recommended Posts

Nå har omsider Castingforbundet kommet ut med info om 5'ercupen:

http://www.castingforbundet.no/

Det første stevnet i vinterens 5'ercup blir først 6. januar 2008 i Tønsberg.

Det blir noen regelendringer, bl.a. blir tiden til lengdedelen økt fra 2 til minutter.

Tillatte snører:

BIOS

Scientific angler mastery expert distance #5

Scientific angler mastery expert distance tournament #5

Mustad & Søn

Vision presentation 2 #5 (erstatter Vision extended #5)

Vision extrem distance

Seeberg

Snowbee XS ED Extreme Distance #5

Tundra Outdoor

Rio selective trout #5 (erstatter Rio accelerator)

Jeg synes spesielt Snowbee XS ED Extreme Distance kan se ut som en skikkelig utfordrer til SA's Expert Distance/XXD, som har vært omtrent enerådende de siste årene. Snowbeesnøret har en klumplengde på 60 fot, omtrent det samme som SA Expert distance. Jeg har ikke prøvd denne varianten men normallengde Snowbee XS snøret synes jeg er meget bra.

http://www.flyfishingmasters.se/index.php?...f1f2a8.31754688

Perek blir vel fornøyd nå som Rio Selective Trout har erstattet Acceleratoren fra Rio. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Nå har omsider Castingforbundet kommet ut med info om 5'ercupen:

http://www.castingforbundet.no/

Det første stevnet i vinterens 5'ercup blir først 6. januar 2008 i Tønsberg.

Det blir noen regelendringer, bl.a. blir tiden til lengdedelen økt fra 2 til minutter.

Tillatte snører:

BIOS

Scientific angler mastery expert distance #5

Scientific angler mastery expert distance tournament #5

Mustad & Søn

Vision presentation 2 #5 (erstatter Vision extended #5)

Vision extrem distance

Seeberg

Snowbee XS ED Extreme Distance #5

Tundra Outdoor

Rio selective trout #5 (erstatter Rio accelerator)

Jeg synes spesielt Snowbee XS ED Extreme Distance kan se ut som en skikkelig utfordrer til SA's Expert Distance/XXD, som har vært omtrent enerådende de siste årene. Snowbeesnøret har en klumplengde på 60 fot, omtrent det samme som SA Expert distance. Jeg har ikke prøvd denne varianten men normallengde Snowbee XS snøret synes jeg er meget bra.

Perek blir vel fornøyd nå som Rio Selective Trout har erstattet Acceleratoren fra Rio. :)

Hallo Tom.

Ser at Snowbee kommer med et interesant snøre.. Spørsmålet er hvor du får kjøpt det i klasse 5.

Seeberg har det ikke og de er vel hovedforhandler. vet du noe mer? Micke.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei Micke!

Jeg er enig, det snøret ser veldig interessant ut.

Tommy Aa. har det i #6, og synes det er knallbra.

Morgan Andersson (generalsekretær i NCF) fortalte i dag at Seeberg har nettop tatt inn 20 liner i #5. Da kan du sikkert be en forhandler om å skaffe det, eller kontakte Seeberg selv.

Ellers ser jeg at Svenske Fly Fishing Masters har dette snøret i #5:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei Micke!

Jeg er enig, det snøret ser veldig interessant ut.

Tommy Aa. har det i #6, og synes det er knallbra.

Morgan Andersson (generalsekretær i NCF) fortalte i dag at Seeberg har nettop tatt inn 20 liner i #5. Da kan du sikkert be en forhandler om å skaffe det, eller kontakte Seeberg selv.

Ellers ser jeg at Svenske Fly Fishing Masters har dette snøret i #5:

Hi Micke...

Kan bekrefte det som Tom skriver. Kastet en del med dette inne i våres i klasse 6 (brukte 10' #6)og konklusjonen var at det gikk svine langt. Skal bli spennende å prøve det i klasse #5.

Tommy Aarkvisla

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Sakset fra http://www.castingforbundet.no/ i dag:

"Nordic Outdoor blir også med som sponsor av 5#cup 2008, og leverer Guideline snørene "The dry" (ny) og "Punch pro", begge flytende aftm#5. Disse kommer da i tillegg til tidligere annonserte snører, og vi venter nå ikke flere snører til godkjenning."

De siste årene har vel alle som har hevdet seg i toppen av 5'ercupen brukt SA's XXD eller Expert Distance, men med de nye snørene nå er jeg ikke overrasket om en del kommer til å gå over til enten The Dry eller Snowbees XS ED Extreme Distance.

Det begynner å bli litt vanskelig å holde tunga rett i munnen med alle disse snørene som kan forkortes med ED, både fra Scientific Anglers, Vision og Snowbee. :wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei!

Det er spennende at flere og nye snører kommer til i 5`er cupen.

Jeg mener at det gir rom for flere å velge det snøret som passer kasternes lynne og valg av stang.

Vi er nå litt forskjellige skrudd, alle mann.

Du har helt rett Tom, jeg er veldig glad for at Rio Selektive Trout er med i cupen.

Det er et snøre som flytter seg, og er meget godt til press.

Jeg er jo litt bedre skrudd sammen i år, enn de to forrige årene.

Håper dette gir resultater.

Nå kjenner jeg Rio Selektiv Trout best, siden det er dette snøret som ble førstevalget mitt, og har allerede slitt ut et snøre.

Ikke for det at snøret ikke tåler juling, for det gjør det virkelig.

Jeg har rett og slett kastet så mye, at de fleste snører ville tatt kvelden lenge før.

Snøret er meget lettkastet, og tåler mye heng.

Det setter stramme bukter, og skyter bra.

Snøret kommer i en gul-grønn farge snart, og forbedret overflate.

Det gleder jeg meg til å prøve.

I år gleder jeg meg virkelig til 5`er cupen, og håper så mange som mulig stiller.

Dette er en fin sport, og alle som en, har mye å hente i en slik sammenheng til det praktiske fisket.

Blir man god til å kaste, så får man også bedre tid til å fokusere på det som er viktig i vårt praktiske fiske.

DE ALLER FLESTE AV KONKURANSEKASTERNE, ER OGSÅ MEGET DYKTIGE FISKERE.

DET KOM VEL IKKE SOM ET SJOKK?????

Alle som har lyst til å delta, så still med det dere kan.

Det er alltid rom for forbedringer, og det er her dere lærer å kaste.

Bare et lite hint !!!!!!!!!!

Kastenissen

PEREK

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei!

Det er spennende at flere og nye snører kommer til i 5`er cupen.

Jeg mener at det gir rom for flere å velge det snøret som passer kasternes lynne og valg av stang.

Vi er nå litt forskjellige skrudd, alle mann.

Du har helt rett Tom, jeg er veldig glad for at Rio Selektive Trout er med i cupen.

Det er et snøre som flytter seg, og er meget godt til press.

Jeg er jo litt bedre skrudd sammen i år, enn de to forrige årene.

Håper dette gir resultater.

Nå kjenner jeg Rio Selektiv Trout best, siden det er dette snøret som ble førstevalget mitt, og har allerede slitt ut et snøre.

Ikke for det at snøret ikke tåler juling, for det gjør det virkelig.

Jeg har rett og slett kastet så mye, at de fleste snører ville tatt kvelden lenge før.

Snøret er meget lettkastet, og tåler mye heng.

Det setter stramme bukter, og skyter bra.

Snøret kommer i en gul-grønn farge snart, og forbedret overflate.

Det gleder jeg meg til å prøve.

I år gleder jeg meg virkelig til 5`er cupen, og håper så mange som mulig stiller.

Dette er en fin sport, og alle som en, har mye å hente i en slik sammenheng til det praktiske fisket.

Blir man god til å kaste, så får man også bedre tid til å fokusere på det som er viktig i vårt praktiske fiske.

DE ALLER FLESTE AV KONKURANSEKASTERNE, ER OGSÅ MEGET DYKTIGE FISKERE.

DET KOM VEL IKKE SOM ET SJOKK?????

Alle som har lyst til å delta, så still med det dere kan.

Det er alltid rom for forbedringer, og det er her dere lærer å kaste.

Bare et lite hint !!!!!!!!!!

Kastenissen

PEREK

Hei perek

Kunne ikke sagt meg mer enig :) Skal ut å fiske med Micke nå. Han er jammen en god kaster, men han er et levende bevis på at flere gode kastere også er gode fiskere, sikkert som deg selv.

Så dere i Tønsberg i en kjip vind, ble imponert ja.

Skal bli morsomt å teste ut div snøre kombinasjoner og stenger, for en debutant som meg så er nok det kritisk viktig.

Gleder meg, skal trenes hardt fremover :biggrin:

Det å kaste bra gjør deg til en bedre fisker. Hvorfor?

Etter f.eks en tur med tørrflua og 5 fisk så husker du ikke kastinga engang, du husker fiskene.

Da har man gjort noe rett :biggrin:

Mvh

Toggi

Endret av Trøger

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei Trøger!

Jeg mener du har fattet påenget.

Og, Micke er både en ivrig og dyktig kaster/fisker.

Det å fiske og kaste sammen med denne mannen, vil helt klart gjøre noe med deg som fluefisker/kaster.

Jeg mener helt bestemt at han er en av de aller beste kasterne i verden.

Jeg synes at mange fluefiskere kunne ha godt av å se litt av det vi driver med i denne sporten, for det er rettet mot det vi kan kalle for god kasting til vårt fluefiske.

Så klart strekker vi grensene til det ytterste, men vi har restriksjoner å forholde oss til, så det blir ikke casting.

Dette gir klare begrensninger, og settingen er i aller høyeste grad fiskbar.

Jeg fisker med nesten samme setting som jeg benytter under konkurranser på tohåndsen, men noe letter og kortere liner på enhåndsen.

Håper flere viser interesse for sporten, og vi har et veldig fint miljø, nesten som en stor familie.

Kastenissen

PEREK

Endret av perek

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det er ikke rare erfaringen jeg har gjort meg, men her følger mitt førsteinntrykk av Snowbee XS ED Extreme distance #5.

Snøret kostet 699,- på Nordisk Fiskeutstyr, der jeg kjøpte det. Da jeg pakket opp snøret, la jeg merke til at det fulgte med både smøremiddel og 2 flettede løkker i esken. Det synes jeg er positivt, selv om det ikke kostet dem så mange kronene. Fluesnøret er tofarget, skytlinen har en yndig og feminin rosafarge mens selve klumpen er hvit. Ellers er snøret meget langt (47,4 meter!!), sammen med omtrent 50 meter backing fylte snøret opp en Loop Evotec clw 5eight.

På pakken er klumpen oppgitt å være 60 fot lang (=18,29 meter) og veie 18 gram, mens de første 30’ skal veie 9,4 gram. Det var litt vanskelig å se nøyaktig hvor klumpen sluttet og skytelinen startet, så ta målingene mine med en liten klype salt. Jeg anslo klumplengden til å være 18,5 meter, og denne lengden veide 20,0 gram på hobbyvekten min. Dette tyder på at snøret mitt er noe tyngre enn de oppgitte 18,29 meter/18 gram.

Til praktisk fiske vil et snøre med så lang klump fungere omtrent som et DT-snøre i mange fiskesituasjoner, ettersom man ofte fisker på såpass korte avstander at klumpen ikke kommer skikkelig utenfor toppringen. Nå var det imidlertid som en arvtager til XXD’en jeg testet dette snøret, så da dro jeg opp til Holmendammen og trakk ut store deler av den 150 fot lange lina. Det fungerte godt å kaste med hele klumpen og litt overheng utenfor toppringen. Sammenlignet med XXD/Expert distance, så skyter Snowbee XS ED Extreme Distance betydelig bedre. Til kastekonkurranser utendørs i medvind ville jeg uten tvil valgt Snowbee-lina, ettersom jeg opplever at XXD’en er glimrende når det gjelder å holde mye line i luften mens skyteegenskapene ikke er like bra. Dessverre blåste det så mye på Holmendammen på fredag at det var vanskelig å vurdere den opp mot XXD’en. Det kan se ut som om det er mulig å holde omtrent like mye av Snowbeeen i luften som XXD’en, mens den skyter bedre. Fordelen av bedre skyteegenskaper vil bli mye mindre innendørs i vindstille forhold. Derfor er det ikke mulig å kåre en vinner mellom disse to linene, før de kastes mot hverandre innendørs, men så langt så virker Snowbeeen som en virkelig verdig konkurrent til SA’s XXD/Expert Distance som tidligere har vært omtrent enerådende i 5’ercupen. Det er også mulig at andre fluekastere med andre sterke og svake egenskaper m.h.p. teknikken, kan gjøre seg helt andre erfaringer enn meg.

Jeg testet snøret på en Sage TCR 9’ #5 (ERN/AA = 7,4/72).

Dette snøret skal visstnok ha vunnet en test av fluesnører for lange kast i Trout Fisherman i november 2006. Jeg har ikke klart å finne denne testen ved å Google. Er det noen av dere som har lest testen, og kan fortelle litt om hvilke andre snører den ble testet mot og hvordan testen ble gjennomført?

Uansett vil jeg si at Snowbee XS ED Extreme Distance ser ut til å være en meget spennende nykommer til 5’ercupen i vinter!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Dette snøret skal visstnok ha vunnet en test av fluesnører for lange kast i Trout Fisherman i november 2006. Jeg har ikke klart å finne denne testen ved å Google. Er det noen av dere som har lest testen, og kan fortelle litt om hvilke andre snører den ble testet mot og hvordan testen ble gjennomført?

http://www.snowbee.co.uk/moreinfo/Distancelines1.pdf

http://www.snowbee.co.uk/moreinfo/Distancelines2.pdf

http://www.snowbee.co.uk/moreinfo/Distancelines3.pdf

http://www.snowbee.co.uk/moreinfo/Distancelines4.pdf

http://www.snowbee.co.uk/moreinfo/Distancelines5.pdf

http://www.snowbee.co.uk/moreinfo/Distancelines6.pdf

http://www.snowbee.co.uk/moreinfo/Distancelines7.pdf

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Er ikke 18-20 gr. litt mye for ei 5er stang :blink:

Jeg er enig i at dette høres mer ut som en vekt for en skyteklump i #7. :biggrin:

Det føltes helt fint ut på min TCR #5. I følge Mikael Blomberg, som har veid klumpdelen på XXD'en, så veier denne 18 gram. Helt subjektivt, kan jeg si at det kjentes også ut som om disse to linene belaster stanga omtrent likt ved lengdekasting.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg er enig i at dette høres mer ut som en vekt for en skyteklump i #7. :biggrin:

Det føltes helt fint ut på min TCR #5. I følge Mikael Blomberg, som har veid klumpdelen på XXD'en, så veier denne 18 gram. Helt subjektivt, kan jeg si at det kjentes også ut som om disse to linene belaster stanga omtrent likt ved lengdekasting.

Hei Tom!

Og TCR "#5" er hvor stiv? Mer lik en del andre stenger anbefalt for #7 snøre :biggrin::biggrin:

Ellers blir jo SA Sharkshin snørene hypet opp, regtner med at SA komer en et slikt i en XXD utgave?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei Tom.

Hvor mye veier Snowbee XS ED snøret i henhold til AFTMA?

Hei Tom!

Jeg forsøkte ikke å veie bare de første 30 fot (9,14 meter), men Snowbee oppgir selv vekten til å være 9,4 gram for "AFTM-lengden".

Er det i henhold til AFTM-skalaen for et 5'ersnøre?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg skal se om jeg får veid det i løpet av en dag eller to.

Er det ikke korrekt å utelate de fremste 10-15 cm (leveldelen) i målingen av 9,14 meter, når man skal veie et fluesnøre m.h.p. AFTM-klassen?

Det blir kanskje vanskelig å veie snøret helt korrekt når to biter av snøret må henge ut av koppen på vekten. vi får se hva jeg finner ut.

Jeg er ikke villig til å ofre meg så mye for kunnskapen, at jeg kapper snøret av på 9,14 meter! Da vil jeg heller være en ignorant barbar! :lol:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei Nielsen.

Det er klart det er tung.Det skal jo gå langt.

Tom

Det er greit det Tom.men jeg har prøvd xxd snøret på t7 og det funka mye bedre.Føler at t5ern blir litt spe til xxd

snøret (t7 er vel målt tilei 11er stang!) :badgrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Joda Tom.

Jeg kjenner ikke Snowbee snøret,men om vi antar at spissen er ca. 20cm så kan

jeg tenke meg at den veier noe sånt som ca. 0,12 - 0.16gram.

Du kan jo måle spisslengden om du gidder.

Si ifra hva du finner ut Tom.Kjekt å vite. :)

Og joda Nielsen.

Det er flere enn deg som mener det.Jeg synes å erindre at Kalmar nevnte noe om det der.

En annan ting Nielsen,husker du Reddington Nti #10 stanga og XXD snøret?

Og når du først er inne på dette med stenger,så er Vangen V-Pro #10 stanga di mykere enn

T-7 stanga.(Så du kanjo stille opp med den på NM. :) )

Tom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Var ute sammen med Harald Ø i kveld og testa Snowbee ED #5 på T5. Det gikk bra! Fikk spent opp stanga bra og snøret skyter fint. Nå var det et variabelt, lite drag i lufta så det var vanskelig å si hvor mye hjelp vi fikk. Med ca 20m i lufta virker snøret tyngre enn XXD. Sammenlikningen med mitt eget SA Expert Distance ble dårlig siden det er ei stund siden sist dette ble smurt.

Ang. 5'er-cup-snører: Er SA Mastery Expert distance Tournament nytt av året eller er dette det samme orange snøret vi alle har? Det står ikke Tournament på boksen jeg kjøpte i fjor.

Endret av agela

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ellers blir jo SA Sharkshin snørene hypet opp, regtner med at SA komer en et slikt i en XXD utgave?

Du har sikkert sett denne allerede:

http://solutions.3m.com/3MContentRetrieval...version=current

Sharkskin-lina har jo profil som en litt kort XXD. Tror du at de vil komme med den i en lang og en kort utgave?

Det blir spennende å prøve den, men det svir jo litt om man kjøper den usett og misliker den. Prisen ser ut til å havne rundt tusenlappen i Norge.

Edit: Trykkleif

Endret av Tom Larsen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Det blir spennende å prøve den, men det svir jo litt om man kjøper den usett og misliker den. Prisen ser ut til å havne rundt tusenlappen i Norge.
Når en ser hva norsk pris blir på snører som koster $60 i USA så bør vi kanskje starte egen import!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg skal se om jeg får veid det i løpet av en dag eller to.

Er det ikke korrekt å utelate de fremste 10-15 cm (leveldelen) i målingen av 9,14 meter, når man skal veie et fluesnøre m.h.p. AFTM-klassen?

Det blir kanskje vanskelig å veie snøret helt korrekt når to biter av snøret må henge ut av koppen på vekten. vi får se hva jeg finner ut.

Jeg er ikke villig til å ofre meg så mye for kunnskapen, at jeg kapper snøret av på 9,14 meter! Da vil jeg heller være en ignorant barbar! :lol:

Hej Tom

Man skal kun udelade leveldelen såfremt linen har en sådan, og snowbee ED har inte en level bit i spidsen (ikke min i hvert fald)

Jeg har idag fået fingre i en snowbee ED og efter et par vejninger fundet frem til at den på 9,14 meter vejer 10,5 gram hvilket ifølge AFFTA standarden er en 6'er........ Håber min er en mandagsmodel :cry:

Mvh

Lasse

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Når en ser hva norsk pris blir på snører som koster $60 i USA så bør vi kanskje starte egen import!

Her på berget tviholdes det på 10x prisingen selv om dollaren er på det halve.... Om dette er helt nødvendig pga lite marked, lave marginer, grådige grossister, dyr arbeidskraft etc etc vites ikke, men slik har det altså vært helt siden dollaren pushet 9 tallet :mellow:

Sharkskinsnørene koster $99 over dammen, så veil. pris i Norge blir nok 1000-1100kr.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg