Hopp til innhold
zyrtec

Spey med enhånds

Recommended Posts

Jeg synes dere rett og slett snakker litt forbi hverandre! :)

I Norge er det to skoler når det gjelder forståelsen av ordet spey. For meg ser det ut som krangelen oppstår fordi begge gruppene respekterer de gamle skottene, men de kan ikke enes om den beste måten å gjøre det på. Den ene gruppen mener at man med speykastet forstår et kast med lengre bevegelser, øvrehånden gjør en større del av kastet enn det Andersson beskriver og linene som brukes er enten en tradisjonell DT eller en moderne speyline. I respekt for de gamle skottene skal man reservere ordet spey til bruk om kastet som minner mest om kastet slik det er beskrevet i eldre britisk litteratur.

Den andre skolen mener at underhåndskastet (les: Anderssonkastet) bare er en naturlig tilpasning av speykastet når man har valgt en helt annen utstyrssammensetning (kortere klumper, raskere stenger, den nederste hånden gjør mesteparten av kraftinnsatsen). Derfor kaller man dette også for speykast, i respekt for de gamle skottene som først fant ut man kan bruke snørets motstand i vannet for å spenne opp stangen i utkastet. Intet nytt under solen, kun en tilpasning (eller en liten endring) av en gammel teknikk til moderne utstyr. Dette vises også gjennom alle de personlige stilene og mellomvariantene som man kan se flinke fluekastere benytte med alle de utstyrssammensetningene som ligger mellom 18' greenhart og 12' moderne karbonstang.

Mulig dette ikke stopper diskusjonen. Det kan flisespikkes og diskuteres hvem som har aller mest rett, men et språk er levende, i utvikling og eies av de som bruker det. Målet må jo være at vi kan snakke sammen og forstå hva den andre fluefiskeren mener.

Signalhorn foreslår at det enkleste er om vi deler inn fluekastene i underhånds- og overhåndskast. Jeg har sans for prinsippet, men ordet underhådskast er nå så sterkt knyttet til Göran Andersson og hans kastefilosofi at jeg tror det vil være bedre å benytte et ord som vannkast. Vannkast er i ferd med å etableres som samlebetegnelse for alle de kast som baserer seg på snørets motstand i vannet for å spenne opp stangen i utkastet, og det har ingen forhistorie som bidrar til misforståelser.

Nå føler jeg meg som en riktig fredsmegler. :thumbup:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Vet ikke jeg Tom.

Hvorfor ikke kalle det ene kaster Altakastet og det andre Gaulakastet så er det fornorsket og ikke bestemt av literatur eller annet groms fra fortiden.

Vannkast inkluderer jo også det spesielle Deekastet så det ville være litt trist med en samlebetegnelse, samtidig som det selvsagt kan virke fredsdempende i tråden :shock:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

hva heter spey,vannkast,underhåndskast etc....på henholdsvis nynorsk og samisk....(dumt spørsmål...eller ikke?? :biggrin: )

som vår kjære fredsmegler er inne på , er et språk levende, i utvikling og eies av de som bruker det.

Om eventuelle ord eller begreper brukes feil er det ikke opp til oss vanlige dødelige å bestemme eller forandre , der kommer det vel inn språkråd eller andre "statlige overhoder" og setter ned foten dersom det forekommer et åpenbart misbruk. :)

Endret av Thormill

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg får lyst til at gentage, hvad jeg tidligere har skrevet. Kender og forstår du, hvad Andersson teknikken går ud på? Hvis ikke - hvordan kan du så sige, at det bare er endnu en opfindelse af krudtet.

For mig handler det her ikke om, hvilken metode der er bedst. Det er en helt anden diskussion. Det handler om, hvorvidt det skal være tilladt at skelne mellem forskellige metoder indenfor kriteriet: "friktionen mod vandet spænder fluestangen". Nogen burde måske filosofere lidt over, hvor mennesket var i dag, hvis enhver udvikling var blevet mødt med meldingen: "øv øv, det er der da ikke noget nyt i..." Hvorfor skal sproget formes efter laveste fællesnævner...?

Jeg kjenner og forstår 8) Men for meg blir det som å kalle et overhåndskast med åpne bukter for Danske kastet og et med trange bukter for Norske kastet :P

Fra spøk til revolver, jeg synes det er helt greit med betegnelsen Anderson kastet. Det begrep som jeg synes skaper mest forvirring er underhåndskast, da dette fra gammelt av er et eget kast som ikke har noe med speykasting å gjøre.

Vil bare igjen anbefale DVD'n "The Art of Speycasting" hvor hele spekteret av Spey stiler demonstreres uten at noen kicker på at de hamner under paraplyen Speycasting :) Jeg kjøpte min hos Mar Lodge. sjekk med Steven Mear her på FFN

Endret av moby

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg kjenner og forstår 8) Men for meg blir det som å kalle et overhåndskast med åpne bukter for Danske kastet og et med trange bukter for Norske kastet :P

Fra spøk til revolver, jeg synes det er helt greit med betegnelsen Anderson kastet. Det begrep som jeg synes skaper mest forvirring er underhåndskast, da dette fra gammelt av er et eget kast som ikke har noe med speykasting å gjøre.

Vil bare igjen anbefale DVD'n "The Art of Speycasting" hvor hele spekteret av Spey stiler demonstreres uten at noen kicker på at de hamner under paraplyen Speycasting :) Jeg kjøpte min hos Mar Lodge. sjekk med Steven Mear her på FFN

Spørgsmålet er vel, om dine overarme er tykke nok til at fremture med en sådan norsk selvtillid :P

Jeg er enig i, at det er forkert at kalde Anderssons kast for underhåndskast. Han var ikke engang født, da det blev opfundet. Jeg synes, man kan bruge samme argumentation i forhold til speykastet. Men jeg er omvendt også klar over, at man kæmper forgæves mod navnerodet. I dag er det mest udbredt at kalde Anderssons kast for underhåndskast - og alt andet én eller anden form for spey. Og det gør det sværere at diskutere fluekast, fordi man først skal spilde en masse tid med at blive enige om, hvad der egentlig tales om.

Har filmen 8)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Spørgsmålet er vel, om dine overarme er tykke nok til at fremture med en sådan norsk selvtillid :P

He he, de er tykke som danske rødpølser :biggrin: så du har lite å frykte :wink:

Endret av moby

Del dette innlegget

Lenke til innlegg