Hopp til innhold
zyrtec

Spey med enhånds

Recommended Posts

Er ikke helt enig i at toppaksjonsstenger er uegnet til speykasting. Det har vel mest med teknikk å gjøre.

Hei halv eller helaksjonsstang er vel kanskje "enklere" å bruke da du får litt bedre tid til å utføre kastet.

Her er noen tips:

Stangtyper

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Ang stanga di Zyrtec, så kjenner jeg den ikke. Vil anbefale deg å bruke klump fremfor helt snøre, men det er en smaksak egentlig.

Vil tippe at klumplengden vil bli på ca 10,4 - 10,5 meter. vekt; fra ca 17 og opp mot 19 gram. Viktig at du prøver deg frem her før du kapper klumen endelig. Vei/kapp den på 11 meter først, så kjenner du hvordan dette føles og tilpasser etterhvert.

Godt ment, men veldig bombastiske påstander om valg av klumplengde og tyngde! :)

Den optimale kumplengden og vekten for vannkasting, vil nødvendigvis variere med fiskeforholdene (trangt/åpent/utvadet m.m.), kasterens teknikk, hvilken skyteklumpmodell man har valgt, stangens stivhet (målt som ERN), stangens lengde og behovet for kastelengde. Skal jeg snakke for min egen del vil optimal klumplengde for samme stang kunne variere fra rundt 7 meter i trange og intime Ørstaelva og Bondalselva på Sunnmøre, til 12-14 meter (f.eks. en ukappet GL Power Taper eller en ukappet SA SSD) om jeg skulle fiske i trøndelagselvene (mer typiske tohåndselver). Dette poenget illustreres også ved spennvidden i enhåndsklumper på markedet, fra Loops adapted klumper på 8-9 meter til SA's SSD på 14,5 meter.

De mest ekstreme ytterpunktene jeg kjenner for valg av klumplengde, er Kjell Ove Grimsmo som i noen spesielle høler har brukt synkeklumper på 5-6 meter og på den andre siden Mathias Lilleheim og Michael Blomberg som bruker klumper på over 20 meter til Guideline Cup. Eksemplene er alle for 10' #7 stenger!

Man kan selvfølgelig si at 10,4-10,5 meter er perfekt lengde for en fluefisker, som kun fisker i en elv med en stang og en spesifikk skyteklumpmodell, og som alltid vader like lite eller mye.

Ellers vil jeg gjerne anbefale Mathias Lilleheims bok og medfølgende DVD "Zzzzap", for å gå i dybden på inntrening av vannkast. Det er av de få kasteinstruksjonene som tar for seg enhånds vannkasting grundig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Vel, jeg oppfattet trådstarter slik at han er nybegynner på enhandsfronten og gav råd ut fra det for å hjelpe han. Tror ikke hverken 7 meter eller 20 meters klumper er noe for han akkurat på dette nivået.

Uansett hvordan man snur og vender på det, tror jeg han vil ende opp med de lengder/vekter jeg har tipser om. Sånn omtrent iallefall for normale fiskesituasjoner.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Vel, jeg oppfattet trådstarter slik at han er nybegynner på enhandsfronten og gav råd ut fra det for å hjelpe han. Tror ikke hverken 7 meter eller 20 meters klumper er noe for han akkurat på dette nivået.

Uansett hvordan man snur og vender på det, tror jeg han vil ende opp med de lengder/vekter jeg har tipser om. Sånn omtrent iallefall for normale fiskesituasjoner.

Speyen,

om du er overbevist om at han nødvendigvis kommer til å ende opp med akkurat de lengdene og vektene du beskriver (uten å vite noenting om trådstarter), da tror jeg ikke du har så mye erfaring med så mange stenger, snører og fiskesituasjoner. Mitt poeng var at å bombastisk påstå at 10,4-10,5 meter og 17-19 gram er det beste for alle, er så unyansert at det ikke nødvendigvis er noe kjemperåd.

En 20 meters klump var bare et eksempel på det mest ekstreme jeg har sett, derimot tror jeg (med forbehold om at jeg aldri har sett zyrtec kaste) at en 7 meters klump med ganske lang fortom kan være et meget godt valg for å lære inn vannkasteteknikk. I starten mener jeg det vil være lettere å få til vannkastingen med en noe kortere klump.

Zyrtec, jeg har kastet litt med stangen du har kjøpt (Sage SP 10' #7), og jeg likte den i hvertfall godt til vannkasting. Ikke blant de aller raskeste og jobber ganske fypt, slik at timingen ikke er like kritisk som for en del av de mer toppaksjonerte stengene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Må si meg rungende enig med Herr Larsen.

Jeg synes heller ikke det nødvendigvis er et must å bruke skyteklump. Et WF snøre med kort baktapering og lengde på 7 til 10 meter er glimrende til vannkasting. Da slipper man også å sette seg inn i klumpkappingens mystiske verden (og innkjøp av kjøkkenvekt).

Zyrtec, ikke la deg forvirre. Stanga og klumpen du har skaffet deg bør matche bra, så stikk ut og øv. Det er der du har mest å hente. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Speyen,

om du er overbevist om at han nødvendigvis kommer til å ende opp med akkurat de lengdene og vektene du beskriver (uten å vite noenting om trådstarter), da tror jeg ikke du har så mye erfaring med så mange stenger, snører og fiskesituasjoner. Mitt poeng var at å bombastisk påstå at 10,4-10,5 meter og 17-19 gram er det beste for alle, er så unyansert at det ikke nødvendigvis er noe kjemperåd.

Vel....jeg har faktisk fisket m flue siden 1984....tror jeg vet hva jeg snakker om. Men la oss se hva han ender opp med da :biggrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

men gutter - jeg sier ikke at dere ikke har poeng i det dere sier, men ut fra vanlige normale fiskesituasjoner, mener jeg han vil komme best ut av det med en klump rundt de vekter/lengder jeg anbefaler. Men dere har absolutt et poeng!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hmmm.... Ryktene sier at Hr.Larsen har kastet litt over gjennomsnittet med fluestanga :wink:

Om jeg skal anbefale en "standard" lengde og vekt på en all-round klump er jeg ikke uenig med deg speyen. Men det finnes ikke noen fasit ang. lengde og vekt, dette kan variere mye i forhold til fiskeplass, situasjoner og personlige preferanser! Og om man er uerfaren på enhåndsspey, ville jeg heller hatt en klump på 8m enn en på 15...

Hva er forresten en normal fiskesituasjon?

Om jeg er etter SØ i sjøen, utvadet og med vind, ville jeg hatt en 9m intermediate klump. Men en stille dag med nok av baksleng og vann til anklene ville jeg kanskje heller hatt et XXD...

Endret av ford prefect

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei,

Jeg øver og er egentlig ganske fornøyd med utstyret jeg har,

og har nå fått en del triks og tips for hva jeg kan gjøre ang. teknikk og klumper osv.

Takk for all hjelp.

Zyrtec

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei,

Jeg øver og er egentlig ganske fornøyd med utstyret jeg har,

og har nå fått en del triks og tips for hva jeg kan gjøre ang. teknikk og klumper osv.

Takk for all hjelp.

Zyrtec

Når det gjelder snørevalg klump vs helsnøre lengde på klumpen osv. har jeg gjort meg en del erfaringer.

Jeg fisker både med klumper og helsnører. Valg av helsnører koker ned til to ting for meg; bedre mulighet for mending i vannet og muligheten til kortere kast uten å hele tiden irritere seg over skjøt mellom skyteline og klump som lugger i ringene.

Når det gjelder lengdene på klumpene jeg bruker har disse med årene blitt kortere og kortere. Liker meg godt med klumplengder rundt 8-9,5 meter dette gjelder både for flytesnører og synkesnører ned til S4. Med disse lengdene skal det være ganske trangt for å ikke prestere kast med brukbare lengder. Jeg snakker da om komfortlengder rundt 25-30 meter på spey. Jeg har ikke blitt dårligere til å kaste i løpet av de årene jeg har fisket, men har funnet meg nok ganger i situasjoner hvor jeg pga. klumplengder rett og slett ikke har fått fisket slik jeg ville. Vel sies det at man mister lengde ved bruk av kortere klumper, men jeg har etter utallige timer i ulike lakseelver innsett at det kjedeligste man kan komme ut for- ikke er mangelen på fisk, men mangelen på fisk og samtidig kaste som en idiot. Jeg kan akseptere at jeg ikke får fisk, men at kastingen går dårlig den sliter jeg litt mere med. Ja til korte klumper.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Vel sies det at man mister lengde ved bruk av kortere klumper, men jeg har etter utallige timer i ulike lakseelver innsett at det kjedeligste man kan komme ut for- ikke er mangelen på fisk, men mangelen på fisk og samtidig kaste som en idiot.

Kongekommentar :lol: :lol:

Selv kjører jeg en standard klump i flyt, 10.5m, men etter å ha knotet noe grønnjæ*** i trange situasjoner, satser jeg på en 8.5-9m klump neste sesong. Elva "mi" er bare 15-20m brei så en kortere klump vil uansett ikke gjøre at jeg ikke får dekket elva..

Endret av ford prefect

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Sjekk denne:Fra Scierra

To venner skal fiske sammen. Den ene er 175 cm. høj, den anden 195. De bruger begge en 9 fods klasse 6. Den ene bliver anbefalet en klump på 9,09 cm inkl. løkker. Hans 20 cm højere kammerat bliver anbefalet at klippe præcis samme klump til en længde på 9,67 cm. Det giver en forskel på 58 cm. på baggrund af en højdeforskel på 20 cm! Og det er som sagt den samme klump, de klipper i.

Man kan jo fundere over, hvorfor ingen andre end Scierra opererer med personhøjde som en betydende faktor...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Heisann!

Det ble jo nevnt så vidt tidligere i denne tråden, men dersom du er interessert i enda et filmtips, så synes jeg Kjell Ove Grimsmo's "Fluekasting for et bedre fluefiske" var veldig bra! Jeg har lærte meg mange triks etter å ha sett den filmen. Ikke minst air-snake kastet som jeg synes er helt genialt når jeg fisker med tørt i elv med begrenset plass til baksleng og må tørke flua med noen luftkast før utlegget.

Simbad

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

To venner skal fiske sammen. Den ene er 175 cm. høj, den anden 195. De bruger begge en 9 fods klasse 6. Den ene bliver anbefalet en klump på 9,09 cm inkl. løkker. Hans 20 cm højere kammerat bliver anbefalet at klippe præcis samme klump til en længde på 9,67 cm. Det giver en forskel på 58 cm. på baggrund af en højdeforskel på 20 cm! Og det er som sagt den samme klump, de klipper i.

Man kan jo fundere over, hvorfor ingen andre end Scierra opererer med personhøjde som en betydende faktor...

Hvorfor skal en person på 195 cm ha en tyngre klump enn en på 175 cm ?? :unsure:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hvorfor skal en person på 195 cm ha en tyngre klump enn en på 175 cm ?? :unsure:

Ja, det er også det, jeg gerne vil vide. Jeg tror, Scierra folkene har spekuleret mere i linens længde end dens vægt. Men jeg kan stadig ikke se logikken...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ja, det er også det, jeg gerne vil vide. Jeg tror, Scierra folkene har spekuleret mere i linens længde end dens vægt. Men jeg kan stadig ikke se logikken...

Jeg vil tilpasse etter vekt. Lengden kommer i annen rekke.

Spensten i stanga påvirkes av vekt og ikke lengde.......

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det har vel seg slik at når du er 2m lang så trenger du en lenger klump for å få riktig feste på vannet pga din ekstra høyde iforhold til om du hadde vært kortere i lortefallet. For vekten i denne lille ekstra lengde blir vanskelig å kompensere for ved å gå ned en hel vektklasse på snøret. Liker du lette liner, så gå da heller ned en klasse. For line til en 14fot tohånds snakker en om en lengdeforskjell på snaue 40cm, dette vil vel være bortimot ubetydelig vektforskjell for snører i klasse 9/10 :huh:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Kan du ikke fortelle hva et spycast er da?

Et speykast utføres med lengere (hel)liner og med en mye større bevegelse på høyrearmen (den øverste armen på stanga).Kastet "oppstod" i River Spey på De Britiske Øyer, der er det tett vegitasjon langs elvebredden som umuliggjør vanlig kast m/baksleng.

Det vi i dag snakker om her, er et "modernisert" speykast med kortere liner og skyteklumper. Det var vel svenske Gøran Anderson (mannen bak flere LOOP-stenger) som var først ute her. Teknikken skiller seg vesentlig fra speykastet først og fremst med at det er den underste armen (venstre for vanlige høyrekastere) som gir kraften i kastet. Dette danner mye trangere snørebukter, kastet lar seg bedre retningsstyre også.

Noen kaller dette "underarmskastet" eller "Anderson-kastet".

Håper du forstår...:-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Et speykast utføres med lengere (hel)liner og med en mye større bevegelse på høyrearmen (den øverste armen på stanga).Kastet "oppstod" i River Spey på De Britiske Øyer, der er det tett vegitasjon langs elvebredden som umuliggjør vanlig kast m/baksleng.

Det vi i dag snakker om her, er et "modernisert" speykast med kortere liner og skyteklumper. Det var vel svenske Gøran Anderson (mannen bak flere LOOP-stenger) som var først ute her. Teknikken skiller seg vesentlig fra speykastet først og fremst med at det er den underste armen (venstre for vanlige høyrekastere) som gir kraften i kastet. Dette danner mye trangere snørebukter, kastet lar seg bedre retningsstyre også.

Noen kaller dette "underarmskastet" eller "Anderson-kastet".

Håper du forstår...:-)

Hi...

Det som jeg er litt opptatt av er at med begge teknikker så handler det om få "satt" snøret/klumpen foran eller ved siden av kroppen, for så å kaste/skytes frem... Om du bruker mest kraft med høyre eller venstre arm synes jeg er helt urelevant hvorvidt det kalles for speycasting eller ikke. Det blir omtrendt som å kopiere en flue å kalle den opp etter seg selv... :lol:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg