Hopp til innhold
Robin O

Gjeddefiske

Recommended Posts

Er det noen som har no skikkelig erfaring med gjeddefiske m fluestang.

Har fått noen fine fisker selv. hva er fluerekord nå? Hva regnes for stor Gjedde på flue?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Hei.

Jeg har fisket en del gjedde i sommer, men har ikke fått de helt store "krokodillene", men fiskekompisen min har tatt to meget pene, som jeg var så heldig å fikk være med å lande.

De var på henholdsvis 7 og 9kg. :D

Fluerekorden på gjedde er, ifølge www.villmarksinfo.no , 12,6kg.

Der har de komplett liste over alle sportsfiskerekorder.

Vi fisker gjedde fra bellyboat, og da synes jeg alt over 5kg er ganske brutalt, men kan vel kanskje ikke regnes for stor gjedde.

Uansett så er gjedde sinnsykt moro å fiske med flue :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg skrev litt om gjeddefiske i mai etter et par fine turer. Det har ikke blitt

no mer gjeddefiske på meg enda, men når laksesesongen er over kommer jeg til å gå målrettet etter de store gjeddene.jeg har et lite skriv på forsiden av denne siden der står det litt om hvor mye gøy man kan ha det med gjedde

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Vi har fisket mest med store hvite streamere i flash.

Men det råeste skal jo være å få de på poppere, da er det skikkelig attack!

Vi har fisket mest i litt mindre vann, hvor vi har ligget i bellyene og kastet helt inn til land.

Gjeddefiske er nok på sitt beste tidlig om sommeren, og rett etter at isen har lagt seg, men da fisker vi jo ikke med flue :oops:

Men, det er som med alt annet fiske, at den som har "utstyret" mest i vannet, får mest fisk...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Best på våren ja, fordi den er skrubbsulten etter gytingen. Fisk langs sivkanten. Helt klart fordel med belly da du kan ligge på utsiden og fiske inn mot eller i sivet. Min erfaring er at det er nesten like bra på høsten, og da er den også i bedre kondisjon. Også da ligger den gjemt i sivet og angriper fisk som angriper fisk som angriper fisk.....hvis du skjønner.

Har også vadet ut mot kanten av sivet og kastet i vifteform, når jeg ikke gidder å ta med belly'n.

Har aldri tatt de helt store, men gjedde på 2kg og oppover er pen fisk og gøy å ta på fluestang.

Tore

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Gjeddefiske er best på høsten fordi da har gjedda best kondisjon og er apsolutt sprekest. Etter min mening er ikke fluestørrelsen vktigst men kontrasten. Har erfart at rød/hvit eller rosa/hvit fungerer veldig bra. Som fortom brukker jeg 0,60m maxsima det har holdt hittil. Fisker fra bellyboat selv og har opplevd å bli dratt rundt i vannet.Så folkens for de av dere som føler at laks eller ørretsesongen er blitt misslykket så kom dere ut å prøv dere på storgjedda noen kommer helt sikkert til og bli overasket. Hvis dere kan så slipp de store gjeddene tilbake, de er viktige for økosystemet der de kommer fra og gjør seg ikke på bodet.Lykke til

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Må si meg enig i Andreas.

Bruk stålfortom av en fleksibel type, som er lett å knyte.

I 80% av tilfellene kroker man så bra at det holder med mono, men det er surt å miste et "beist" pga av dårlig fortom. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Dere som diskuterer gjeddefiske; vår, høst, monofortom, stålfortom... - har dere et par enkle, greie mønster på gjeddefluer?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg fisker hovedsaklig med rød/hvit eller rosa/hvit

Prøvde poppere i helga det var dritkult det var litt vanskelig og få dem til å sitte men fikk noen stykker ikke de helt store.Hvis du ser på forsiden på den artikkelen som heter Gjeddefiske med belly så ser du et mønster som virker kjempebra

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

...artikkelen som heter Gjeddefiske med belly så ser du et mønster som virker kjempebra

Artikkel hvor?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ser egentlig ingen grunn til å ikke bruke stålfortom. Om man lar den være på maks 30cm ruller den store fluer lett over, samt at man kan hale og dra om flua setter seg fast i siv o.l... Det kan man for så vidt med tykk mono også, men man trenger iallfall ikke være nervøs når storgjedda sitter på. Bare pump den opp :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Fisket i sommer i en av sideelvene til Tana. Da jeg hadde fisket noen timer tok jeg meg en pause og fisket litt med ørretstanga. Tørrflua lot jeg flyte helt inn til sivkanten.

Bang, sa det! Der satt laksen, trodde jeg. Det viste seg å være gjedde. 6,7kg! 0.25 fortom. Skal være sagt at fortommen røk når gjedda ble landet, men likevel!

Tok et tital gjedder den kvelden, riktignok ikke på ørretstanga og 0.20 i fortom, men det var sinnsykt artig likevell!

Nå er jeg utrustet med et diverse utvalg av poppere og muse,froskefluer. Så nå gleder jeg meg til i begynnelsen av juni!! :D

Det skal være sagt at vi bare fikk en laks på hele turen!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg