Hopp til innhold
axel

Vefsna, Fusta, Drevja

Recommended Posts

Hallå!!

Är ny här på detta forum och är lite nyfiken på älvarna Vefsna , fusta o drevja!!!!

Finns det någon som vet vart när o hur man ska fiska där??

Alla tips är välkomna!!

Tackar på förhand!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Heisann, har fisket noe i disse elvene. Sesong begynner 1. juni og varer ut september. Fusta er vanskelig tilgjengelig i den beste oppgangstiden, mens Vefsn og Drevja har åpent kortsalg på de fleste strekkene hele sesongen.

Skal man peke ut en tid på sesongen hvor sjansen for fast fisk er størst så er nok det september måned, men fisken er da for det meste brun, og det kan være langt mellom nygått fisk. Jeg foretrekker tiden fra st.hans(23.juni) og ut juli, da er fisken som regel nygått og sprek.

Det du skal være oppmerksom på, som alltid ved fiske, er været. Disse elvene fisker sjeldent bra hvis nedbøren uteblir. Er det lite nedbør forblir elvene krystallklare, og fisken svært vanskelig å komme på tale med. Og med tanke på at vefsn for det meste er 150-200 meter bred så skal det lite til før fisken trekker utenfor kastehold. De tre siste årene har det vært svært lite nedbør om sommeren, og fisket har vært meget tregt, i år var oppgangen dårlig hele juni, juli og august. Om det kom noe særlig fisk i slutten av september vet jeg ikke, men frem til midten av måneden var det labert ihvertfall. Vi får håpe på regn neste sommer for da blir det nok oppstramming av snøret!

Btw,et lite tips kan være å sjekke ut svenske fluefiskeforum, det er flere svensker enn nordmenn som fisker i disse elvene :biggrin:

Endret av LJL

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hvis du har tenkt deg til disse elvene pga laksefisket,så tror jeg du heller skal finne noen andre elver ettersom det er dårlig med laks her(gyro you know)

Hvis du er interessert i sjøørretfiske,ja da er du kommet til rette stedet.

Drevja er ei flott lita elv hvor sjøørreten også tar tørt,men den blir fryktelig lita og tørr hvis regnet uteblir. Denne elva har mange rolige partier hvor man kan spotte fisken på lita elv og dette er ei enhåndselv,hvor man gjerne kan bruke ørretstanga si.

Vefsna synes jeg personlig blir bare bedre og bedre jo mindre den blir. Selvsagt blir fisken var når elva blir lita og klar men det gjør jo bare utfordringen større,og når det gjelder sjøørret så er jo det først og fremst ett nattfiske i juli/august så da spiller det mindre rolle.

Personlig fisker jeg ikke så mye i Vefsna men mine kompiser får brukbart med sjøørret hver sommer,og stort sett hele sommeren igjennom såfremt det ikke er veeeldig mye vann. Regner det mye oppi dalen så blir Vefsna veldig skitten,og får leirfarge pga.ei lita leirelv lengre opp i vassdraget. Under slike forhold funker mask best og man kan dra mye fisk :wacko:

Jeg ville valgt begynnelsen av august kanskje hvis jeg bare skulle dratt en tur til Vefsna. Da er det bra med fisk i elva og sjangsen for å få pen fisk er bra. Drar man i september så får man garantert fisk hvis forholdene er ok,men fisk av en viss størrelse har da stått så lenge på elva at den bare er å slippe tilbake igjen.

Som LJL sier så er det vanskelig å skaffe fiskekort i Fusta.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Man får tacka för tipsen!!

Det blir antagligen 2:a eller 3:e uken i august vi åker o prövar dessa elver eller nån av dom.

Det först o främst sjöörretten vi ska förska lura , men biter det på en lax så är det bara bonus.

Kom gärna med flera tips om vart man köper kort o sträckor som är bra för fluga.

tackar på förhand.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Man får tacka för tipsen!!

Det blir antagligen 2:a eller 3:e uken i august vi åker o prövar dessa elver eller nån av dom.

Det först o främst sjöörretten vi ska förska lura , men biter det på en lax så är det bara bonus.

Kom gärna med flera tips om vart man köper kort o sträckor som är bra för fluga.

tackar på förhand.

Hej.

Om du skall fiske tidligt på sessongen,da mener jeg tidligere en uke 28 da är det best fra forsjola og nedover mot kvalfors.Kort till disse streker kan du köpe på kippermoen camping samt hydro,det finns også grundeiere som delger kortmen det är vanskeligt å finne fram till dom (dårligt skiltet) du kan også fiske lengst ned i elva fra stjernebekken kort finns på nemte platser,på denne strekken finns det en riktigt fin plats det är en ö som du får vade ut till Rossvold holmen är du der på stigende älv kan du få ditt livs fiske.Fra uke 29-30 bruker det vara igang oppe på dom folktette platsene Laksfors osv. Vefsna är egentlig bra for flue på alle strekker som jeg nemt det är synnes jeg en bra flue elv fin farge på elva varierende dybde det som är minus är bredden,men fisken är ikke alltid mitt i elva. :biggrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg