Hopp til innhold
jbk

Alta 2008?

Recommended Posts

Ta en tur inn på Altalaks sine sider... Prisen for å SØKE på kort for oss "utlendinger" har steget til 400 kroner... :shock:

Kanskje like greit for å få redusert antall 'halliker' som sender inn dusinvis med søknader....

Selv har jeg ikke giddet å sende inn søknad de siste årene når en vet at en blir 1 søknad av 5-6000. Nesten større sjanse å vinne i lotto. Hvor mange kort er det på utenbygdstrekkingen, 70?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

snakker vi pengegriske folk??

sykt! blir jo som å måtte betale for å komme inn på butikken jo! bortsett fra at i Alta er visst oddsen for å komme hjem med varer minimal....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Alta leverer på alle måter. Håper ett av loddene gir døgn i 2008.

Alta leverer, men kortene vi utenbygds må kjempe om er ikke kremdøgn for å si det mildt. Har startet en link om dete her før. 400 :shock: ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Er vel et forsøk på å redusere antall søkere pluss et ønske om enda større inntekter. Hvis de skulle hatt et snev av folkelighet rundt denne trekningen burde de ikke tillatt overføring av kort til andre. Den som vant måtte fiske selv (deling av stang kunne jo fortsatt vært lov). Da kunne man ikke søkt på hele slekta. Søknadene burde også vært hver for seg med underskrift av den som søker.

Men da hadde det jo blitt mye mindre søkere og ALI hadde ikke tjent like mye penger :no2:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ingen som fikk lønnsforhøyelse i år?

Dersom antallet søkere skulle bli redusert, blir det jo større sjanse.

Endret av rovfisk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Alta leverer, men kortene vi utenbygds må kjempe om er ikke kremdøgn for å si det mildt. Har startet en link om dete her før. 400 :shock: ?

I mine øyne er iallefall ner- sierra kremdøgn!

Det var jo med på trekninga i år!! Kan ikke få så mye bedre plass enn dette!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Oddbjørn,

Jeg trodde overføring av kort til andre ikke var lov....? Eller kanskje det er slik at salg av kort til andre ikke er lov...? Eller kansikje begge deler er lov...?

Uansett ville jeg tro at en høyning av loddprisen ville senke salget, og dermed øke sannsynligheten for gevinst. Hvis ikke salget minker, så tåler markedet tydligvis høyere priser.

Inge

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

I mine øyne er iallefall ner- sierra kremdøgn!

Det var jo med på trekninga i år!! Kan ikke få så mye bedre plass enn dette!!

De har vel et eller to kort oppe i elva. De resterende er nede i elva. Det som irriterer meg litt er at vi på forhånd ikke vet hvilke kort som blir lagt ut. Vi vet altså ikke hva vi søker på.

Det må sies at fordelen med utenbygdskortene er at de er to døgn.

Skjønner heller ikke argumentet med at de vil ha færre søkere på utenbygdstrekkinga. Tror heller de vil ha mer penger i kassa. Innbiller meg at det blir like mange søkere som i fjor likevel. Jeg slenger nok en søknad, men i år søker jeg ikkje kort på nanet til nabobikkja. :laugh:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

I ner -sierra fks er det ikke to døgn. To døgns er kun i sandia og raipas.

Hei Stinger,

alle utenbygdskort bortsett fra raipas-sonen er to-dögn-kort. Helt sikkert!

Hilsen laksoman

Endret av laksoman

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei Stinger,

alle utenbygdskort bortsett fra raipas-sonen er to-dögn-kort. Helt sikkert!

Hilsen laksoman

Men er det ikke sånn i Raipas et en vinner to døgn i slengen, feks ett på Elvestrand og ett på Midterfaret?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Men er det ikke sånn i Raipas et en vinner to døgn i slengen, feks ett på Elvestrand og ett på Midterfaret?

Samme gjelder oppe i elva, men du får ikke to døgn på samme plass. Har vært med en kompis som fikk Bollo-Vinakorva første døgnet og Kavala-Øvre Sierra andre døgnet. Kanonkort, så sjansen er der selv om den er minimal.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hvet ikke om man får også to-dögn-kort i Raipas som utenbygds i juni eller juli, men i August er det 3 dögn 1. til 15de August og 6 dögn utover....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Samme gjelder oppe i elva, men du får ikke to døgn på samme plass. Har vært med en kompis som fikk Bollo-Vinakorva første døgnet og Kavala-Øvre Sierra andre døgnet. Kanonkort, så sjansen er der selv om den er minimal.

Hallo Laksefiskere.

Har fisket i Alta noen ganger. Det er en flott elv, det er helt sikkert.

Men 400,- kr. bare for å være med på kort-trekking er vel i drøyeste laget. Spesielt når man ikke vet hva slags kort man er med å trekke om.

Har en mistanke om at flesteparten er nede i Raipas sonen, og bare noen få oppe i elva.

Var så heldig å få være med en lokal opp i elva i år og det frister til gjentakelse, men han sa at på utenbygds er nesten alle kort nede i Raipas, så sjansen er minimal.(får bare holde vennskapet ved like)

ALI burde legge ut en liste over fordelinga av de 80 kort som legges ut i 2008, så kan alle se hva vi trekker om..

mvh. JOS

Hvet ikke om man får også to-dögn-kort i Raipas som utenbygds i juni eller juli, men i August er det 3 dögn 1. til 15de August og 6 dögn utover....

Hallo.

Gå inn på www.altalaks.no , så klikker du utenbygds. Der står info om antall døgn osv.

mvh. JOS

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Tror jeg driter i hele Alta jeg.

Selv om jeg har råd til det, så syns jeg dette blir jekla griskt gjordt og hvem som helst vil vel føle seg snytt med den prisen. Og det bare for å få lov til å søke....som de simple utenbygds vi er.

Det stinker av hele opplegget med pris og trekning.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Tror jeg driter i hele Alta jeg.

Selv om jeg har råd til det, så syns jeg dette blir jekla griskt gjordt og hvem som helst vil vel føle seg snytt med den prisen. Og det bare for å få lov til å søke....som de simple utenbygds vi er.

Det stinker av hele opplegget med pris og trekning.

Trekningssystemet er fantastisk synes jeg. Selvfølgelig finnes det argumenter både for og imot, men i det store og hele har det store fordeler. For det første blir lokalbefolkningen prioritert først, de som tross alt bor der året rundt!!

For det andre gjør systemet at "alle" har en mulighet til å få fiske på skikkelige krem plasser en eller flere ganger i livet. Det er iallefall ikke tilfelle i andre gode elver i landet som fks i "min" elv Gaula! Der kan iallefall jeg se langt etter muligheten til å få fiske Gaulfossen, frøsethølen, vildmannsøyen osv der... Der er det dessverre kun lommeboken som bestemmer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg er helt enig med deg!! Prioritering av lokalbefolkningen er bare positivt etter min mening. Elva betyr så mye for lokalsamfunnet at det bare er på sin plass. Den dagen trekningssystemet endres og de lokale ikke lengre blir prioritert kan jeg garantere større fraflytning fra området.

For oss andre blir det litt lotto, men vi har da sjanse til å få 7 rette iallefall....

Synes det er flere som burde tatt etter dette systemet. Gaula og Orkla med prioritering av folk fra Midt-Norge og trekning av totalt 100 døgn for utenbygdsboende hadde vært fint.... :drool:

Hilsen en trønder :shock:

Trekningssystemet er fantastisk synes jeg. Selvfølgelig finnes det argumenter både for og imot, men i det store og hele har det store fordeler. For det første blir lokalbefolkningen prioritert først, de som tross alt bor der året rundt!!

For det andre gjør systemet at "alle" har en mulighet til å få fiske på skikkelige krem plasser en eller flere ganger i livet. Det er iallefall ikke tilfelle i andre gode elver i landet som fks i "min" elv Gaula! Der kan iallefall jeg se langt etter muligheten til å få fiske Gaulfossen, frøsethølen, vildmannsøyen osv der... Der er det dessverre kun lommeboken som bestemmer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

:mad: Det må da vel for f gå an for folk flest å kjøpe seg ett fiskekort utenom først reise Norge rundt midtvinters for å sitte på en trekning. :angry::angry: Få heller slutt på fremleie av diverse vall i elvene så er vi kvitt problemet, og det gjelder vel en del i midt Norge.

Beklager litt sur men sesongen er over for meg. midtvinters

Jeg er helt enig med deg!! Prioritering av lokalbefolkningen er bare positivt etter min mening. Elva betyr så mye for lokalsamfunnet at det bare er på sin plass. Den dagen trekningssystemet endres og de lokale ikke lengre blir prioritert kan jeg garantere større fraflytning fra området.

For oss andre blir det litt lotto, men vi har da sjanse til å få 7 rette iallefall....

Synes det er flere som burde tatt etter dette systemet. Gaula og Orkla med prioritering av folk fra Midt-Norge og trekning av totalt 100 døgn for utenbygdsboende hadde vært fint.... :drool:

Hilsen en trønder :shock:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

:mad: Det må da vel for f gå an for folk flest å kjøpe seg ett fiskekort utenom først reise Norge rundt midtvinters for å sitte på en trekning. :angry::angry: Få heller slutt på fremleie av diverse vall i elvene så er vi kvitt problemet, og det gjelder vel en del i midt Norge.

Beklager litt sur men sesongen er over for meg. midtvinters

Her må Alta ekspertene korrigere meg, men er ikke situasjonen slik at selve Altaelven ligger på statens grunn, og at forvaltningen er overlatt til ALI?

Jeg er 100% enig i at systemet i Alta er bra, om en noe komplisert, og selvfølgelig tilgodeser det ikke meg i den grad jeg kunne ønske.

Og lodde ut kremhølene i norske elver hadde jo vært flott, men dette er ønsketenkning.

Selv fsker jeg i en liten elv i Nord-Trøndelag hvor man har et "semi-folkelig" system. Ett døgn i uka får den lokale JF forening selge et visst antall kort i elva. Disse går stort sett til lokale fiskere. Resten av uka er elva eksklusiv. Forklaring her er at grunneier eier hele elva og kan gjøre som han lyster. De lokale slipper til litt av tiden, og grunneier opprettholder et rimelig godt forhold til bygda som så.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Forskjellen mellom å være utenbygs søker og Altaværing er ikke så stor:

1.Vi betaler også for å være med i lotteriet.Dog kr.100 og det er ca.4000 registrerte og det legges ut ca.700 kort,dvs 1/5 sjanse på få ett kort.Over nr.450 er bare møl stort sett.

Vi får lang nese vært år når vi ser hva som er igjen av kremplassene

Utebygs har litt mindre sjans : 70-80/1500 betyr ca.1/20 sjans på kort

2.De kort som legges ut er over hele elva.2 døgns i Sandia og raipas.Dog mesteparten i Raipassonen.

ALI har verdens beste forvaltning av en lakselv.Se bare rundt dere.De kunne tjent millioner på millioner og selgt hele jævla sesongen til rike amerikanere.

Men de gjør det ikke.Kun 3 uker går til utenbygds og Raipassonen er åpen hele sesongen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Er enig med Oddbjørn vedr. trekninga. Den som vinner døgn i elva skal selv ta del i fisket!!!

Hvis vedkommende av ulike årsaker ikke kan gjøre det, bør kortet trekkes på nytt.... :wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg