Hopp til innhold
Flyfisher1

Reisestang

Recommended Posts

Vurderer å gå til innkjøp av en flerdelt femmer-stang som reisestang. Har foreløpig sett på Orvis Frequent Flyer og Redington Wayfarer. Noen som har noen erfaringer eller synspunkter å komme med rundt disse, eventuelt andre stenger som bør taes i betraktning?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

psst! min scott ses eclipse #4, 9', 6-delt?! :whistling1:

ellers winston lt 5-delt, slate ...9-delt, mulig du kan få nordisk til å ta inn sage slt 5-delt oxo.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har er Redington Wayfarer. Er veldig fornøyd med den. Bruker den til Havvabbor og til Bonefish. Veldig lett. Den nye er 6 delt.

Nordisk hadde gode priser på den 5 delte som går ut. Ellers er Orvis Frequent Flyer veldig liten. Om den kaster ok regner jeg med å kjøpe en i #6

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei.

Jeg har ikke så stor erfaring med ulike stenger, men videreformidler fra mer erfarne fiskere i Telemark at Pool 12 har en rimelig 7-delt stang som visstnok skal være veldig bra. De er ihuga Orvis-fans, men hevder at Pool 12 stanga (som Orvis visstnok står bak) kan måle seg med mange av de dyrere Orvis-stengene. Den kommer også godt ut i en stor test jeg har lest. Og ikke minst: Den får plass i sekken!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Vurderer å gå til innkjøp av en flerdelt femmer-stang som reisestang.

Patricia (dama med ørreten i galleriet mitt) bruker vanligvis en Orvis Frequent Flier. Den later til å funke bra.

T

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei.

Jeg har ikke så stor erfaring med ulike stenger, men videreformidler fra mer erfarne fiskere i Telemark at Pool 12 har en rimelig 7-delt stang som visstnok skal være veldig bra. De er ihuga Orvis-fans, men hevder at Pool 12 stanga (som Orvis visstnok står bak) kan måle seg med mange av de dyrere Orvis-stengene. Den kommer også godt ut i en stor test jeg har lest. Og ikke minst: Den får plass i sekken!

Har du en link til testen du refererer til eller har du lest den i et eller annet blad?

Endret av Flyfisher1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har Orvis Frequent Flyer i femmer..strålende fornøyd med den. Min er Tipflex, om jeg ikke tar feil har Orvis den i mid flex også. Sikkert greit å "ta og føle på" dem begge før du kjøper..? Kanskje du tilogmed kan prøve dem..(?) Tror nok ikke mitt Ultra 4 snøre er det optimale for min stang..men-men, jeg kan jo prøve meg litt fram her..Sneaky stang som tar "ingen plass" i sekken eller siderom på bilen din, på den ferien der din utvalgte var stolt av deg for at du klarte å la fiskeutstyret ligge igjen hjemme..

:yes::whistling1:

Håper du blir fornøyd uansett hva du ender på..

-Øgle

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har Orvis Frequent Flyer i femmer..strålende fornøyd med den. Min er Tipflex, om jeg ikke tar feil har Orvis den i mid flex også. Sikkert greit å "ta og føle på" dem begge før du kjøper..? Kanskje du tilogmed kan prøve dem..(?) Tror nok ikke mitt Ultra 4 snøre er det optimale for min stang..men-men, jeg kan jo prøve meg litt fram her..Sneaky stang som tar "ingen plass" i sekken eller siderom på bilen din, på den ferien der din utvalgte var stolt av deg for at du klarte å la fiskeutstyret ligge igjen hjemme..

:yes::whistling1:

Håper du blir fornøyd uansett hva du ender på..

-Øgle

pøh, kjøp heller en 2-delt stang og en flerdelt utvalgt som kan puttes inn i siderommet på bilen din :tongue: .

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

En god kompis har en Frequent flyer #5 (tip flex). Jeg har prøvd den og den er veldig bra. Ikke spessiellt toppete heller.

Jeg har også gjort CCS målinger på denne stanga og den har ERN/AA = 5.6/64

som betyr at det er en "spot on" 5'er med moderat til rask aksjon. Stanga veier 90 gram og kjennes ikke topptung ut som enkelte mangedelte stenger gjør.

Eneste jeg ikke liker med Orvisen er at den ikke kommer i eget stangtrekk, men har tube med separate rom.

En annen spennende reisestang er March Brown Hidden Water serien. http://www.marchbrown.com/home.html

Test her: http://www.marchbrown.co.uk/review.asp

Har sett flere av dem billig på eBay.

Grunde

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

En god kompis har en Frequent flyer #5 (tip flex). Jeg har prøvd den og den er veldig bra. Ikke spessiellt toppete heller.

Jeg har også gjort CCS målinger på denne stanga og den har ERN/AA = 5.6/64

som betyr at det er en "spot on" 5'er med moderat til rask aksjon. Stanga veier 90 gram og kjennes ikke topptung ut som enkelte mangedelte stenger gjør.

Eneste jeg ikke liker med Orvisen er at den ikke kommer i eget stangtrekk, men har tube med separate rom.

En annen spennende reisestang er March Brown Hidden Water serien. http://www.marchbrown.com/home.html

Test her: http://www.marchbrown.co.uk/review.asp

Har sett flere av dem billig på eBay.

Grunde

Så stilige ut de! Har du prøvd Hidden Water-stengene?

Når det gjelder Orvis FF så vurderte jeg 8,6-fotern med midflex som den heteste kandidaten da jeg antok at 9" tipflex ble for rask og røff, men i følge det du sier så virker jo tipflex'en til å være litt dypere enn jeg fikk inntrykk av?

La forøvrig merke til den mildt sagt idiotiske løsningen med stangrør uten trekk for Orvis'en i femmertesten i AOF, men velger å ikke la det være avgjørende for valget :-)

Endret av Flyfisher1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Så stilige ut de! Har du prøvd Hidden Water-stengene?

Nei, men jeg skulle gjerne ha testa dem :drool:

Når det gjelder Orvis FF så vurderte jeg 8,6-fotern med midflex som den heteste kandidaten da jeg antok at 9" tipflex ble for rask og røff, men i følge det du sier så virker jo tipflex'en til å være litt dypere enn jeg fikk inntrykk av?

Nei den er ikke spesielt toppete. Den er faktisk ørlite dypere (og litt stivere) enn Sage SLT 590-4. Den er rett og slett en flott 5'er stang :cool:

La forøvrig merke til den mildt sagt idiotiske løsningen med stangrør uten trekk for Orvis'en i femmertesten i AOF, men velger å ikke la det være avgjørende for valget :-)

Enig. Men det er da noe som enkelt kan fixes :laughing:

Grunde

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Nei, men jeg skulle gjerne ha testa dem :drool:

Nei den er ikke spesielt toppete. Den er faktisk ørlite dypere (og litt stivere) enn Sage SLT 590-4. Den er rett og slett en flott 5'er stang :cool:

Enig. Men det er da noe som enkelt kan fixes :laughing:

Grunde

Ble vanskelig nå. Ble faktisk ørlite fristet til å bestille en March Brown :lookaround:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg