Hopp til innhold
LB

Spey med enhånds - skyteklump kontra WF-snøre

Recommended Posts

Siden ingen har noen innspill på DT spørsmålet har jeg eksperimentert litt.

DT snørenes frontapering varierer definitivt.

Fikk også ett DT 9 i posten og dette med helt annen frontapering enn det føste som var DT 10.

DT 10 snøret kappa jeg 1 meter i fronten og da ble alt mye bedre, skal nå håndtere polyleader, lang fortom og større fluer uten at det ble særlig styggere presentasjon.

DT 9 ble kappa 55 cm i front også dette endret overslagsprosenten drastisk.

Men fyttigrisen, de fyker avgårde nydelig og til en pris de fleste klumper aldri kan matche.

Man får jo to klumper pr snøre og utrullingen er ekstremt jevn og fin samt man kan lage snøret akkurat som man vil i begge endre. krever noe mer arbeid og tenkning, men absolutt verdt prisforskjell på 2400,- og ikke minst at man blir litt lurere når det gjelder snører, overslag og hva som er mulig mhp størrelse på flua i forhold til lengde på frontapering.

DT 10 er nå 17-18 gram og 9 meter, passer glimrende til #7 stanga, lett å trekke opp og masse pounch.

DT 9 er kappa til 8,8 meter og passer til #5 stanga ca. 15 gram og perfekt til vannkast.

Jeg er lykkelig og litt lurere tror jeg?

Vel Tres, jeg ser tidligere i tråden at jeg selv har fremstilt meg som om jeg utelukkende bruker korte klumper.

Det er ikke tillfellet: jeg liker best klumplengder på mellom 10 og 14 m.

DT liner er like godt egnet til lange klumper som til korte.

Ser at du kappet fronten og det er ofte helt nødvendig på korte klumper.

Hva slags skyteline bruker du?

MVH

HRB

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Jeg har enn Loomis Cross Current 9,9 fot klasse 8.

Noen tips om snøre som egner seg til spey kasting med denne stanga ?

Jeg anbefaler deg å prøve GL RM-spey.

Et veldig bra balansert snøre som kaster lett og har fin presentasjon. (jøss, nesten som en katalog-tekst)

MVH

HRB

Endret av HRB

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Vel Tres, jeg ser tidligere i tråden at jeg selv har fremstilt meg som om jeg utelukkende bruker korte klumper.

Det er ikke tillfellet: jeg liker best klumplengder på mellom 10 og 14 m.

DT liner er like godt egnet til lange klumper som til korte.

Ser at du kappet fronten og det er ofte helt nødvendig på korte klumper.

Hva slags skyteline bruker du?

MVH

HRB

Til enhånds orker jeg ikke klumper lengre enn 10.5 meter, blir for tungt for meg flere dager på rad å dra opp og vinkle.Trives best med kortere klumper, kaster mer enn langt nok og er enkle å vinkle spesielt med lang fortom.

De lengre enhåndsklumpene synes jeg krever for mye plass for min kastemåte, mer behagelig og med ingen irritasjon over at D bukta hekter seg i ett eller annet møkk. Fisker også på plasser der det ikke er mye plass å sette bukta.

Bruker Amnesia 25 lb på enhånds #5-7 på #3 laksestanga bruker jeg 20 lb. (plastliner)

Har prøvd firedevil: GRUSOMT, aldri mer, er tatt av snella og kasta.

det ble for dyrt å ha coata skyteliner som ble snudd og bytta 2 ganger pr sesong :kwasny:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

har fiska siden lørdag i mandalselva nå , 0 fisk , klumpen er nå 9,16m og 16 gram , fungerer supert med 12 fot polyleader interm. med ,25 i spissen. lett å løfte fra vannet , synes det spenner stanga helt perfekt , og om du ser meg i elva og reagerer på dårlig speying er det fordi det er rimelig nytt for meg , noen som vil gi meg en liten leksjon her i elva på sone 3 , pm meg :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg