Hopp til innhold
LB

Spey med enhånds - skyteklump kontra WF-snøre

Recommended Posts

Hei ,

Jeg lurte på om noen mer rutinerte fluefiskere kunne gi meg noen råd .

Gikk til innkjøp av en orvis t3 9fot #6 som jeg skal fiske laks med i august.

Har kastet en del med den med Airflo Ridge Line WF klasse 6 , føler dette ikke spenner stanga noe særlig.

Vet mange sier man burde bruke ett 7r snøre på en ren 6r stang, så da kommer jeg til det jeg gjerne vil ha noen innspill på. Da jeg kommer til å speye mye i elva med den lurer jeg på om jeg skal gå for en skyteklump og running line eller ett wf snøre i klasse 7, gi meg gjerne innspill på snører som dere vil anbefale . Og hvis noen har erfaring med akkurat denne stanga og klumper til sjøfiske etter sø, si gjerne lengde og tyngde til meg, har sett på en del anbefalinger men de spriker en del.

mvh.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

ser jeg ikke satt inn at det er en mid-flex , det har jo stor betydning for linevalget,, og jeg setter fortsatt kjempestor pris på om noen legger inn noen innspill :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Til spey hadde jeg personlig valgt skyteklump.

Jeg kjenner ikke til stanga di, men siden den heter midflex antar jeg den er en halvkasjon stang?

Jeg tror, ut fra tidligere erfaringer med andre stenger at du trenger en klumpvekt på ca. 15-16 gram og en klump som ikke er for lang, gjerne 9-10 meter.

Kort klump med endel vekt hjelper utrolig på å få spenn i stanga.

Siden jeg bruker mes powertapere ville jeg kjøpt en PT i #7/8 og kappa til rundt nevnte lengder.

Skal du ha int. eller synk ville jeg ikke gått lengre enn 9-9.5 meter....man må bare prøve hvis ingen har konkrete erfaringer med nevnte stang.

Alternativt kan være å kappe ett DT #10 til 9-9.5 meter, det burde funke bra og du får meget fin utrulling.

Skal selv prøve ett kappet DT 10 til femmeren, antar det vil bli bra rundt 9 meter.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Til spey hadde jeg personlig valgt skyteklump.

Jeg kjenner ikke til stanga di, men siden den heter midflex antar jeg den er en halvkasjon stang?

Jeg tror, ut fra tidligere erfaringer med andre stenger at du trenger en klumpvekt på ca. 15-16 gram og en klump som ikke er for lang, gjerne 9-10 meter.

Kort klump med endel vekt hjelper utrolig på å få spenn i stanga.

Siden jeg bruker mes powertapere ville jeg kjøpt en PT i #7/8 og kappa til rundt nevnte lengder.

Skal du ha int. eller synk ville jeg ikke gått lengre enn 9-9.5 meter....man må bare prøve hvis ingen har konkrete erfaringer med nevnte stang.

Alternativt kan være å kappe ett DT #10 til 9-9.5 meter, det burde funke bra og du får meget fin utrulling.

Skal selv prøve ett kappet DT 10 til femmeren, antar det vil bli bra rundt 9 meter.

Takk skal du ha , da er guideline PT flyt i 7\8 bestillt og running line :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takk skal du ha , da er guideline PT flyt i 7\8 bestillt og running line :)

Jeg håper det funke, det burde det uten at jeg kan garantere noe som helst.

Du må nok helt ned i 9-9-5 meter. da blir det bra spenn...

Jeg har samme til #7 da på 10.3 meter og 18 gram.

Prøv deg fram og kapp ikke for mye, det blir litt dyrt.

Du får slakte meg hvis det ikke funker!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

hei,

da har jeg vært å testa med PT doubble float kappet til 9,5 m og 17 gram , overhodekast gikk 30 m som på autopilot , spey var noe mer vanskelig, må nevnes at jeg er dårlig på spey , men det det gikk lett å løfte fra vannet så det ligger vel mest i teknikken :laughing: hadde 11 fot monofortom , men det blir polyleader på laksefisket i mandal.

bruker guidelines compline 25lbs som skyteline , null minne i det , rett og slett nydelig.

takk for tipset Tres Bien , da får jeg trene på speyen og skremme noen fiskere i mandal , ender jo bare opp med at jeg får brekket for meg selv og kan kjøre på 4 kiloser som i fjor :drool:

btw testa i gudbrandsdalslågen, der tas det sykt mye ørret der denne sesongen , mye av skylda har vel garnfiskerne som har slutta å sette garn i mjøsa...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Høres bra ut, litt tungt kanskje?

Du skremmer sikkert meg og, ligger på lur i ett tre og spiser bananer :yes:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hvorfor en PT 7/8 til en 5/6? Blir ikke det i tyngste laget? Ser at Nordic anbefaler en vekt på 9-13 g til klasse 6. GL snørene er jo i utgangspunkte tunge snører.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Min ubetydelige mening er at med en lett stang vil få enklere spenn og opptrekk med en kort og litt tyngre klump til Spey.

Min grunn for en PT #7/8 er beregnet på at jeg visste ca. vekt og at klumpen ville ende på ca. 15-16 gram rundt 9-9,5 meter. Stanga er oppgitt til #6 og at den er mid flex aksjon, da bør stanga tåle endel vektvariasjon med den type aksjon jeg forstår stangen har. har og oppgitt at jeg ikke kjenner stanga.

En vekt på 9 gram til en #6 er intet annet enn sprøyt hvis man skal bruke det til vannkast.

En #6 bør etter mitt skjønn ha en klump på ca. 15-16 gram- er den da 9 meter får man skikkelig spenn og enkelt opptrekk fra vannet.

Går med 13-15 gram på #3 stanga, må ha litt vekt for å kunne slå over større fluer enn mygg i str. 22.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ja du har vel et poeng der Tres. Men når det gjelder Orvis stenger så er min erfaring at disse er meget godt klassifisert. Med dette mener jeg at et 6er snøre skal passe perfekt til en 6er orvis, men det blir jo selvsagt noe annet når det er snakk om tilpassingen av en klump.

Kommer sikkert til å bli en bra kombinasjon:-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Som sagt kjenner ikke stanga :confused:

Men, han opplyser at Ridgeline ikke spenner stanga slik han ønsker, siden det ikke kom andre forslag tenkte jeg at min oppfatning kanskje kunne hjelpe noe :rolleyes1:

Jeg vill hatt den noe lettere enn 17 gram, ingen tvil om det.

Og 15 gram på #3 er TUNGT, men skal jeg ha ut aluminiumstuba må jeg på med litt vekt for å få overslag.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg har bestandig brukt klump til spey med enhånds, men i år har jeg gått over til Rio sin Outbound. Dette er en helline, men har en markert overgang til klumpen, altså veldig likt en klump/skyteline-rigg. Bruker en 10 fot klasse 7, lina er noe overklassifisert og det anbefales fra leverandør å gå ned en klasse. Klasse 6 er meget bra på min sjuer. Anbefales

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Min ubetydelige mening er at med en lett stang vil få enklere spenn og opptrekk med en kort og litt tyngre klump til Spey.

Min grunn for en PT #7/8 er beregnet på at jeg visste ca. vekt og at klumpen ville ende på ca. 15-16 gram rundt 9-9,5 meter. Stanga er oppgitt til #6 og at den er mid flex aksjon, da bør stanga tåle endel vektvariasjon med den type aksjon jeg forstår stangen har. har og oppgitt at jeg ikke kjenner stanga.

En vekt på 9 gram til en #6 er intet annet enn sprøyt hvis man skal bruke det til vannkast.

En #6 bør etter mitt skjønn ha en klump på ca. 15-16 gram- er den da 9 meter får man skikkelig spenn og enkelt opptrekk fra vannet.

Går med 13-15 gram på #3 stanga, må ha litt vekt for å kunne slå over større fluer enn mygg i str. 22.

Selv om klumpen er kort eller lang, ville du nok mest sannsynlig havne på omtrent samme vekta, det viktigste er at det kjennes riktig for DEG. Det er lett å behagelig å kaste med.En for lett eller for tung klump er ikke det. Det vil nok for de fleste være lettere å speycaste med en kort kompakt klump på 9m og f.eks 15g enn en klump på 10.5m og 15g. I tillegg er det lettere å fiske med store/tunge fluer med en kort kompakt klump. De slår lettere over de tyngre fluene og er lettere å vinkle og til bruk i trange situasjoner, men pass på så du ikke overbelaster den(hvertfall ikke for mye,hehe) Det går fint å få en kort kompakt klump som ikke er for tung...

Har selv en 10' #6 native run. bruker klumper på 15-16g. Synk klumpene er 15g, flyt&flyt/synk er 16g. Dette funker knallbra. Stanga spennes lett opp og du kjenner at hele stanga jobber. Betydelig dypere enn min pensjonerte classic, men med en topp som jobber knallbra i siste del av kastet.

Enig i at 9g hørtes ekstremt lett ut. må være til noen av de der presentation eller hva de nå heter. Tror ikke du bør legge deg så høyt som 17g(nå kjenner heller ikke jeg til stanga di, men 17g + flue blir tungt ja)

Tres; 15g på #3 stang hørtes ut som overlagt drap og det som verre er :laughing: Har en eldre sage #3 som blir brukt i bjerkreim utpå tampen. Testa en av #6 klumpene på den før jeg skrev dette innlegget. Det blir hvertfall helt feil. Testa med små krokfluer og alu.tube 1toms tyyynt dressa. NEI NEI NEI :biggrin::laughing:

Det må være en nedkappa #6 du har :smile:

Den ideelle verden;

Det beste hadde gjerne vært å hatt et komplett sett korte kompakte klumper og et komplett sett lengre klumper til hver stang :laugh:

Endret av Løgnasen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Men når det gjelder Orvis stenger så er min erfaring at disse er meget godt klassifisert. Med dette mener jeg at et 6er snøre skal passe perfekt til en 6er orvis,

Problemet med den metode er, at en 6'er snøre kan være et meget vidt begreb. Lineklassificeringen angiver vægten på de yderste 9,15 meter. Så hvis klumpen er f.eks. 12 meter, vejer den langt mere end en 6'er line med 9 meter klump.

Jeg kender ikke stangen, men generelt vil jeg være forsigtig med at overbelaste stangen med for tunge liner, selvom det er nødvendigt for at få fornemmelsen af, at stangen spændes ordentligt. Når man begiver sig ind på den vej, begynder stangen typisk at lave unoder. Typisk for stort overslag i toppen, ligesom den vil have svært ved at generere linehastighed. Hvis der er plads, vil jeg hellere eksperimentere lidt med at sætte forfanget lidt længere bag stangen. Så behøver man ikke så tung en line, og det hele fungerer mere effektivt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Tres; 15g på #3 stang hørtes ut som overlagt drap og det som verre er :laughing: Har en eldre sage #3 som blir brukt i bjerkreim utpå tampen. Testa en av #6 klumpene på den før jeg skrev dette innlegget. Det blir hvertfall helt feil. Testa med små krokfluer og alu.tube 1toms tyyynt dressa. NEI NEI NEI :biggrin::laughing:

Det må være en nedkappa #6 du har :smile:

Det er en WF 7 Bullet Nymph kappet helt i bakkant, klumpen er ca. 8 meter og funker optimalt på # 5 stanga mi, men er og god å ha på #3 stanga på 9.9` :biggrin: Tro det eller ei!

Hvis vi treffes i Bjerkreim skal du få prøve.

#3 stanga mi er spesiell kan man si, Hilevel #3 9.9 fot custom made med fightbutt, noe begrenset press man kan legge på fisken!

Har bestilt meg ett DT 10 nå som skal kappes til syver stanga og femmerstanga i en farge jeg kan se inn i mørket! Hvem i huleste fant på mørkeblå eller mørkeorange snører??? Helt umulig å se inn i mørkets timer, liker å se konturen av lina så tidlig som mulig på morgenen :laugh:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

hadde 11 fot monofortom , men det blir polyleader på laksefisket i mandal.

Husk på at du prøver på forhånd med polyleaderen, denne er mye tyngre enn monofortommen. Du vil sannsynligvis kappe klumpen litt mer i forhold til det som var idèelt med monofortommen.

Tom

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Speycast har jeg ikke fått til med så kort klump, men switchcast derimot...... En grei regel med de fleste kast som starter fra vannet, er at jo mer (lenger) snøre man klarer å kaste med, jo lengre går det... Kutta ut klumper (ikke helt da) på særlig switchcast, og gått over til WF varianter som, med trening, både går minst like langt, og ikke minst, PENT. Da særlig med lange fortommer. Til det tyngre fisket (tyngre fluer) vil det ofte føles enklere/bedre med kortere tung klump. Husk at en for tung line KAN føles for lett (ja, du leste riktig)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

ALLE stenger. Har ingen erfaring med T5. Du kan bli lurt (selv om problemet har større utslag på tohåndsklumper enn med enhånds)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

ALLE stenger. Har ingen erfaring med T5. Du kan bli lurt (selv om problemet har større utslag på tohåndsklumper enn med enhånds)

hvis en tar utgangspunkt i aftm-systemet kan man bli lurt ..ja. :wacko: Men ut over det må en vel være full eller påvirka av mystiske medisiner for å bli lurt av sin egen smak på tungt ,kontra lett.Kan ikke tenke meg det er et særlig utbredt problem i alle fall.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei ,

Jeg lurte på om noen mer rutinerte fluefiskere kunne gi meg noen råd .

Gikk til innkjøp av en orvis t3 9fot #6 som jeg skal fiske laks med i august.

Har kastet en del med den med Airflo Ridge Line WF klasse 6 , føler dette ikke spenner stanga noe særlig.

Vet mange sier man burde bruke ett 7r snøre på en ren 6r stang, så da kommer jeg til det jeg gjerne vil ha noen innspill på. Da jeg kommer til å speye mye i elva med den lurer jeg på om jeg skal gå for en skyteklump og running line eller ett wf snøre i klasse 7, gi meg gjerne innspill på snører som dere vil anbefale . Og hvis noen har erfaring med akkurat denne stanga og klumper til sjøfiske etter sø, si gjerne lengde og tyngde til meg, har sett på en del anbefalinger men de spriker en del.

mvh.

Hallo!

Ser at Kjell Ove Grimso anbefaler en klump på ca 7,2 meter, med vekt på mellom 13-15 gram til 9 fots #6

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hallo!

Ser at Kjell Ove Grimso anbefaler en klump på ca 7,2 meter, med vekt på mellom 13-15 gram til 9 fots #6

Vær obs på at de fleste snører mister kasteegenskapene på så drastisk nedkapping.

Som regel må snørene kappes i begge ender og gjerne brukes med polyleader for å balansere spissen.

Loop hadde noen snøre som hadde omtrent lik vekt i hele kastedelen og ellers finnes det noen WF-snører som kan brukes. Guideline-klumpene er ikke egnet til å kappe ned så mye (i alle fall ikke de jeg kjenner til).

MVH

HRB

Endret av HRB

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Nå skal man huske at Grimsmo-skolen er for spesielt interesserte, da. 7-meter lange overtunge klumper er ikke akkurat min ide om fluefiske og rekreasjon. -Da begynner du strengt tatt å komme ned i samme lengde/vekt som et tubesøkke :happy:

...neineinei...beklager, jeg tar det tilbake. Skal ikke åpne den debatten! Hver sin lyst, for all del!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

hvis en tar utgangspunkt i aftm-systemet kan man bli lurt ..ja. :wacko: Men ut over det må en vel være full eller påvirka av mystiske medisiner for å bli lurt av sin egen smak på tungt ,kontra lett.Kan ikke tenke meg det er et særlig utbredt problem i alle fall.

Nå med teskjeer :) Trådstarter fikk en FØLELSE av at han ikke fikk spent opp stanga med 6-er. Det jeg mener er at faktisk kan stanga ha "gitt" seg pga. for TUNGT snøre. Dermed en følelse av å ikke få spent opp... Dette er helt elementært???

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Nå med teskjeer :) Trådstarter fikk en FØLELSE av at han ikke fikk spent opp stanga med 6-er. Det jeg mener er at faktisk kan stanga ha "gitt" seg pga. for TUNGT snøre. Dermed en følelse av å ikke få spent opp... Dette er helt elementært???

Hehe.. :biggrin: .så elementært og åpenlyst lett forståelig at du måtte skrive :(ja du leste riktig)...etterpå.Jo takk ta de teskjeen dine og ....

Min Orvis tipflex #5 orker opp i mot 19 gram .Selv om en tipflex er mere kvass kan jeg aldrig i verden tenke meg at et 6'ersnøre på en midflex skulle være så tungt at stanga bryter sammen og en ville føle det for lett.Da er det eventuellt kasteteknikken som er feil ...ikke vekta.

Dessuten har jeg andre slappere #6-stenger som ikke bryter sammen selv av tyngre 6'ersnører.

Hvis meg den stanga som ikke ikke orker et snøre i samme klasse som anbefalt.

Endret av Thormill

Del dette innlegget

Lenke til innlegg