Hopp til innhold
Hr.NikolajKahn

Nidelv-ørret

Recommended Posts

Fin fisk. Hvordan er ørretfisket i Nidelva egentlig. Er det verdt en tur?

Fikk denne luringen i dag. min hittil største på flue (forholdsvis ny i gamet, men besætt ivrig)

Det var artig som bare det, sterk og flott fisk.

550 gram og 37 cm lang

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Fisket i Nidelva er vrient, men spennende hvis man fisker på rett plass. Først og fremst er klekkingene ofte veldig komprimerte og intense, noe som kan gi et utfordrende fiske på selektiv fisk. Videre er de store veldig sky og står ofte utilgjengelig..Det har tatt meg to sesonger å bli godt kjent med elva og lærer fortsatt for hver gang.

Jeg tror ihvertfall det er en stor fordel å ha litt kunnskap blandet med god innsektskunnskap hvis man skal oppover, da det er et enormt variert insektsliv og veldig selektiv og sky ørrett.

Nå vet jeg ikke hvor du bor, men jeg ville nok heller ha tatt turen til Nea hvis man skal ha sjangs på storfisk, selvom det er tricky der også..Nidelvørrett er av meget fin kvalitet og sterk, så en halvkilos gir seg ikke med det første. Men det kan være et risikoprosjekt å planlegge en lengre tur oppover.

vet ikke om det er lov til å reklamere for et annet forum her inne, så hvis du vil ha et tips på guide til fluefiske i nidelva, så send meg en pm så skal jeg sende deg link.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Nå stiller jeg meg ganske moderat til Catch and release, og det å beholde fisken.

men å ta opp 10 stk. og når noen er på 300g ? eller slapp du ut noe?

Altså, det er jo ikke noe tyngre enn ei stor plate med melkesjokolade. :blink:

Endret av albertsen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Nå skriver vel ikke "Ronnyr" noe om hva han gjorde med fisken etter at den var i håven og da trenger vi ikke spekulere mer på akkurat det. Det får bli en sak mellom ham og fisken(e).

Jeg applauderer :clapping: at han tar seg bryet med å legge inn fangstrapport, som er fint for de som fisker i området. Var det noe klekking på gang da du fisket "ronnyr"?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Nå stiller jeg meg ganske moderat til Catch and release, og det å beholde fisken.

Synes det er gøy å få fisk uansett str på fisken jeg da. 300g er jo fin fisk å steike i panna det...

Men når det er sagt, så slapp jeg ut 7 og de 3 største ble med hjem.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg applauderer :clapping: at han tar seg bryet med å legge inn fangstrapport, som er fint for de som fisker i området. Var det noe klekking på gang da du fisket "ronnyr"?

Ja det var en bra klekking av døgnfluer, sjekket magen på den største og det var stort sett bare døgnfluer den hadde spist. Gøy var det :biggrin:

Er ikke alltid like lett å få fisk i nidelva, så 10 stk på 3 timer synes jeg er bra.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takk for svar Ronnyr. Det blir ofte fart i fisket når vår- og døgnfluene rører på seg. 10 stk på 3 timer er meget respektabelt i en til tider vrien elv. Det er ofte veldig konsentrerte klekkinger og da blir ofte fisket deretter.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det å ta matfisk i Nidelva er bare fint. Elva er svært fiskerik. Fiskebiologiske undersøkelser viser at ørretbestanden tåler en beskatning på 3 tonn pr.år. Tviler på at dette realiseres hvert år.

Stein

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Fisketur 16.04.2009

Da var årets første ørret tatt, en skikkelig "slugger" :biggrin:

Fisken ble tatt av min bror i dag, 55 cm og en vekt på nesten 1.8 kg :clapping:

Tatt i øvre del av Nidelva.

Endret av ronnyr

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Fisketur 16.04.2009

Flott fisk :) Blei den tatt på flue?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Flott fisk!

Jeg gikk mg en tur langs øvre deler av Nidelva i påska, og synes det var bra med klekkeaktivitet på diverse stienfluer i hvertfall. Så flere svirrende Protonemuraer og Taeniopteryxer. Spottet også etpar beitende ørreter, men disse tok noe rett under vannfilmen og gå ikke de forventede sprutvakene som ofte framprovoseres av disse større steinfluene oppå vannet. Disse par tre ørretene jeg så var ihvertfall ikke et gram under kiloen hvis jeg skal dømme eter bølgene og skvulpene de etterlot seg....og de var innenfor kastehold! Stanga lå igjen hjemme dessverre.

Eidt: Var det noe ørekyt i magen på fisken?

Endret av rigor mortis

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Fisketur 16.04.2009

Gratulerer med flott fisk.

Dette er ikke kritikk, bare litt løpende kommentar: brunørret trenger utrolig mye lys for at bildet skal bli bra. Og sa er det jo greit å få tatt bildet før sløyinga pabegynnes.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Synes det er gøy å få fisk uansett str på fisken jeg da. 300g er jo fin fisk å steike i panna det...

Men når det er sagt, så slapp jeg ut 7 og de 3 største ble med hjem.

Hva med å heller høste i riktig ende? Dvs heller ta opp de 7 små, og heller sette tilbake de store igjen.

De små er jo som du nevner fine å steike i panna.. Og det hadde jo vært hyggelig å kanskje ha muligheten til å fange de store en gang til når de har vokst seg enda større.

Og de vil da få muligheten til å gyte, og videreføre de gode genene sine som har gjort dem store og fine.

Bra fangst forresten!

Johan

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Dette er ikke kritikk, bare litt løpende kommentar: brunørret trenger utrolig mye lys for at bildet skal bli bra. Og sa er det jo greit å få tatt bildet før sløyinga pabegynnes.

Som jeg skrev innlegget mitt, var det min bror som fikk fisken. Jeg var desverre ikke med, men var innom senere på kvelden å tok bildet. :msn-wink:

Om det var ørekyt i magen vet jeg ikke, fisken vat tatt av min bror. Han er 16 år å bryr seg lite om hva fisken har spist :biggrin:

Men har fått et bilde i ettertid som var tatt før sløying.

Visit My Website

Endret av ronnyr

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei !

Grattis med kanonfin Nidelv ørret :-)

Har fisket leneg i Nidelva med flue, men ikke tatt så stor fisk.

De aller største blir tatt gjerne tidlig på våren med sluk og mark og ofte der denne ble tatt.

Stein

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

:clapping: Kjempe fin fisk, fisket en liten time igår over tillerbrua tok en på 36cm 5hg på nymfe godt og være igang

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

hvor er det bra og fiske ørret i nidelva.?

jeg har bare fisket med flue i 1 år , men noen tips? :msn-wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Sjekk Klæbu Grunneier sine sider på inatur. Der ligger det en guide jeg kjenner godt.........

Stein

fant ikke så masse om hvor i nidelven det var bra ..

er leirfossen bra?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei !

Da må du lese den en gang til.

Leirfossen er tidvis bra, men det er ikke så enkelt å komme til med flue her, men det er lommer innimellom.

Beklager men jeg kan ikke "kjøre" deg til plassene.

Stein

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

hvor er det bra og fiske ørret i nidelva.?

jeg har bare fisket med flue i 1 år , men noen tips? :msn-wink:

VELDIG interesert i det samme.. Nording som bor her nede, og er lite kjent :P Men vil lære meg nidelva å kjenn med flue, noe tips på hvor man burde dra å prøve osv?

Tor

Del dette innlegget

Lenke til innlegg