Hopp til innhold
Åddvard

Kvikne 2007

Recommended Posts

Vind, kaldt, lummert. Ikke mye som skjedde i vannet, gitt. Men fikk i det minste bløtt på snøret og trent litt kast før helga, så jeg klager ikke!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Steike! Stusselig vær i dag ja gitt.

3-5 grader setter ikke igang den store aktiviteten noen steder egentlig

Siste krampetrekning fra kong vinter får en håpe.

For det blir å teste fisken i helga...uansett..koste hva det koste vil!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Skal bli brukbart i helga, så da er det absolutt håp. Jeg drar til Agdenes-området i morgen og blir til søndag. Er det ikke klekking i skogsvannene blir det sjøørret. Helgardering :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Vært avgårde igjen? Tipper det er helt knall i elva nå. Men hva med isen på snaufjellet? Mulig å kare seg opp for å få svingt stanga?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det er i full gang i elva nå. Var nedi en tur på fredag og det vaket bra da. Elva har fortsatt fryktelig stor vannføring, da det smelter masse snø på høyfjellet nå. Så jeg regner med det blir kanonfiske i elva når vannstanden begynner å gå ned igjen.

Når det gjelder fjellet har jeg fått ulike rapporter. Innerdalsmagasinet er isfritt.

En kjenning hadde vært innover forrige helg.

Litjinnsjøen hadde fortsatt islokk da, kun et par råker der enda.

Men ting skjer fort med over 20 grader i skyggen og stekende sol hver dag, så det kan kanskje være mulig å prøve fjellfisken allerede til helga!:)

Jeg har ikke hørt noen rapporter fra østfjell, men snøen forsvinner som regel tidligere der så...

Hvis isen er borte på fjellet til helga, blir det å karre seg oppå en tur ja!

Nå klør det etter å komme igang

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Dette høres veldig bra ut :clapping:

Skal til Isteren ved Femunden til helga med en kompis fra nord, helga deretter er det jobb, men SÅ tror jeg at jeg blir å finne i god-bygda :thumbup: Og da skulle det være fullt mulig å svinge fluestanga på fjellørreten ogå :clapping: Alltid moro rett etter isløsning. Og som du sier... når elva går ned igjen :msn-wink:

Er forresten i Bodø akkurat nå og skal sørover med fly på torsdags morgen. SKal posisjonere meg slik at jeg kan følge med og se hvordan ståa er. Fra orkesterplass :biggrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hvordan er det med helga di, Arnstein? Lørdagen min er ledig fra morgen til kveld, så om du er interessert i å sveipe litt snøre er jeg mer en lysten på en tur jeg!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg blir vel å finne på den faste plassen... der vi åpner fjell-sesongen hvert år ;)

Pål og jeg stikker innover på fredag kveld. Du er hjertelig velkommen til å komme innover på

lørdag og sveipe litt snøre ja!

Det kribler skikkelig nå altså!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg blir vel å finne på den faste plassen... der vi åpner fjell-sesongen hvert år ;)

Pål og jeg stikker innover på fredag kveld. Du er hjertelig velkommen til å komme innover på

lørdag og sveipe litt snøre ja!

Det kribler skikkelig nå altså!

Du må for all del komme med årets første fangstrapport Arnstein :msn-wink: Gjerne temperaturforhold, vannstand i tillegg hvis du gidder :thumbup:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Kanskje jeg til og med kommer innover sent fredag kveld Arnstein, har litt jobb å gjøre unna på fredag først.

Du tror ikke det er litt tidlig da? Vi har jo gått på den smellen de siste åra?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hvis det er samme sted som du tipset meg om ifjor Arnstein, så skal jeg kikke litt etter når jeg kommer flyende over imorgen tidlig :msn-wink: . Ser ikke detaljene, men ser tydelig om det er isfritt :thumbup:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

http://www.fluefiskesiden.no/Design/fluesi...nicaspinner.jpg

Der tror jeg vi har trikset på fisk som vaker agressivt på Secret Spot. Sleit uti Agdenes/Snillfjorden, prøvde alt på fisk som hoppa halvmeteren opp, men det var ikke antydninger før jeg satte på en lys olivenbrun spinner med hvite vinger, krok 16. Tror kanskje 12-14 er mer ideelle størrelser på Secret Spot. Døgnfluene er jo faenmeg de største jeg noen gang har sett oppi der.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Rapport fra luftens baron; go-go-gadget flyrods!!!!! :clapping::thumbup:

Ser helt fantastisk ut innover og alle vann på begge sider av dalen er isfrie :clapping:

Av erfaring var jeg oppover rett før St. Hans ifjor, og gjorde det bra i 2-3 tida på ettermiddagen. Endel vak, noen hopp og ingen andre på fjellet siden jeg måtte gå de siste 800m inn :msn-wink:

Kom gjerne med rapport, for jeg tror jeg skal oppover om 2 uker :scared:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hallo!

beklager sent svar...men det blir mindre tid til datapekking når fiskesesongen er igang.

Alle veiene opp på vestsida er nå åpne. Kviknebronaveien åpna for 10-12 dager siden!

Flere storinger er allerede fanga...sjekk fiskebørsen www.storeng.no

Tjuvstarta sesongen i fjellet i år. Vi var 6 mann som bestemte oss for at nå er sesongen i gang, UANSETT!

Så vi brukte spade og grov oss gjennom 4-5 snøfonner før vi nådde destinasjonen. Og det var verdt det!

Vi traff på et eventyrlig fiske etter isgangen. Fisken tok stort hva det måtte være i enden av snøret, så fikk ørret i bøtter og spann (vi satte tilbake ca. halvparten av fangsten) Gj.snitt. 300g. Den største veide 1100g.

Helga etter var et par av oss på samme sted. Resultatet ble da bare en ørret. Så vi traff nok akkurat på det sagnomsuste "isgangsfisket" den første helga.

Ellers har jeg hatt noen turer i fjellet den siste uka uten at de store ruggene har latt seg lure av meg. Det har vært bikkjekalt , så fluefisket har vært rimelig tregt. En kamerat landet likevel en på 920g (da var det 2 grader + i lufta brr)...så det er uansett ikke umulig.

I dag har endelig sommervarmen kommet tilbake, så i kveld blir det en tur til fjells. Håper tempraturøkningen setter fart på ørreten.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Gjelder å være tidlig ute etter at isen har gått. Da er ørreten på sitt aller dummeste :clapping: og tar så å si hva som helst. Men det høres ut som det var en fin tur allikevel!

Skal oppover idag og kommer til å campe ved Tharaldtjønna etter all sannsynlighet. Spådd veldig bra vær, så det kan fort bli sent, og imorgen skal det fortsatt være varmt med noen skyer. Dette har jeg trua på kan bli bra! Kjøper kort på pluscampen i ettermiddag.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hoho!

Vulgataklekking i elva (orkla) like før helga.

Moro og oppleve. Det fikk i alle fall fart på vakinga ei stund.

Urutinert og ikke ha vulgataimitasjoner klare :blush: , men lite ante jeg om at de svermet her oppe!

De blir i alle fall og finne i flueboksen min fra nå av!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

MORO!!!! :clapping:

Får håpe på en fin varmeperiode til ca 10 dager fram i tid slik at vi kanskje kan oppleve bibo-sverming igjen. Har fått noen dager til rådighet, så jeg tror jeg tar 2 netter ved det vannet vi snakket om og 1 natt på det andre man må gå litt for å finne :msn-wink: . Fikk skikkelig trua etter sist tur. 1,4 og 1,2 som de største, og et par fine steikefisk på 400g gjorde turen komplett :thumbup:

Hoho!

Urutinert og ikke ha vulgataimitasjoner klare :blush: , men lite ante jeg om at de svermet her oppe!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hoho!

åssen er innsektslivet og vannstand der oppe nå ??

Og sikker på at det ikke var Danica som klekket ?

Er det noen vann som er tilgjengelige ganske nært Kvikne Camping som er og anbefale ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det er noen vann på Kvikneskogen som kan være interessante, men jeg vet ikke hva som klekker der. Ellers er det snaufjellet som er tingen. Og 7er stang så klart :msn-wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det er noen vann på Kvikneskogen som kan være interessante, men jeg vet ikke hva som klekker der. Ellers er det snaufjellet som er tingen. Og 7er stang så klart :msn-wink:

7er stang ?? , er det så stor fisk der oppe ?? :biggrin:

Stikker ihvertfall oppover dit i morgen , så får man bare prøve lykken . Tar gjerne tips på PM og hvis noen som er kjente der oppe som trenger selskap så bare si i fra

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Skal du på fjellet må du regne med litt vind. I tillegg er det greit med litt mere distanse med 7er snøret :clapping: Så stor fisk er det nok ikke, men kilosen burde være mulig å oppnå. Men Arnstein er storfiskerguruen, så han vet nok best.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Skal du på fjellet må du regne med litt vind. I tillegg er det greit med litt mere distanse med 7er snøret :clapping: Så stor fisk er det nok ikke, men kilosen burde være mulig å oppnå. Men Arnstein er storfiskerguruen, så han vet nok best.

Gikk bra med 5 er stanga altså , det samme med kilosgrensa :thumbup:

Flott plass , litt mye småfisk i elva og synd kraftselskapet kjører elva opp og ned som gale.

Sikkert mye bedre under stabile forhold og litt bedre vær enn jeg hadde.

Kan bli en utrolig bra plass med litt bedre forvaltning , er ganske sterk beskatning av feriefiskerne la jeg merke til, ikke alle tok minstmål eller andre magamål :unsure:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Høres ut som en fin tur ja :thumbup: . Elva har jeg knapt vært i, men som du sier så tas det endel der. Minstemål osv for en campingplassfisker er kanskje ikke et 100% vanntett begrep :unsure: . Men samtidig så holder de seg stort sett til elva, eller de vann som man kan kjøre til. Heldigvis! For som alle andre steder, hvis man tar på seg marsjstøvlene og går litt etter kartet et par tre timer så kan man virkelig treffe på fine vann og elver helt for seg selv :clapping: Og det er DER jeg er å finne når jeg er oppover.

Kraftselskaper er seg selv lik. Det eneste som betyr noe er cashflow og riverflow. Her må det nok et strengere regelverk til for å få styring med problematikken.

Det blir gjort endel forvaltning i form av utsetting av fisk i noen vann med noen års mellomrom. Kanskje derfor er det ikke baglimit heller?

Jeg håper inderlig at det ikke blir innført baglimit pga at folk ikke klarer å begrense seg litt når de treffer på god-bettet.

Men kanskje vi ses der oppe en gang i framtida? Jeg prøver å få til minst en tur til i sommer :clapping:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg