Hopp til innhold
Åddvard

Kvikne 2007

Recommended Posts

Jeg er innom og ser på det rett som det er :drool: . La ikke ut mine 4 fra rundt St.Hans, men de er nedskrevet på fiskekortet og blir sendt inn ved sesongslutt. Trenger man separat kort for å fiske i nasjonalparken? Finner man seg plutselig i f.eks. Midtre Gauldal hvis man rigger seg til ved Hiåsjøen?

Drar oppover torsdag :cool: . Får håpe været er litt vennlig, og iallefall ikke blåser mer enn bris :sick: . Håper dette ikke blir årets siste tur, men hvis været forbedrer seg utover i august så tar jeg enda en tur :w00t:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Ligger an til kjempevær i helga :smile1:

Det er riktig som du sier at "kviknekortet" bare gjelder i områdene som ligger inne kviknes grenser. Litjhiåsjøen tilhører Kviknegrunn, grensa går i enden av store Hiåsjøen.

Det burde være mer enn nok gode vann på kviknesida av grensa i området der :wink3:

Spørs om du må snakke med folk i Budal hvis du vil fiske på store Hiåsjøen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Blir tur på fredag... fikk besøk ikveld som ble veldig hyggelig og nå er jeg ikke helt i stand til å pakke sekken fornuftig :drool: skal vi se.... 24 halvlitere, 2 flasker cognac, 3 jegermeister... og så smeller vi på noen minigriller og mætti pølser :shock::drool:

Har sett på kartet og tror kanskje jeg kjører opp via Sverjesjøen og parkerer der inne. Kan man få kjøpt kort for store Hiåsjøen (mest interessert i Hiåelva pluss et par vann i nærheten) på nettet? Eller på Plassen?

Hvis du er der oppe og ser en på snaue 2m med en "ulv" på slep så må du gjerne hilse på. Har med kaffe osv :smile1:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ja ikke noe problem å få kjøpt kort på plassen. Coop og Statoil selger. Tror hotellet også gjør det.

Takker for invitasjonen. :smile:

Får se om jeg kommer meg ut en tur i helga...ser ut som det blir knallvær oppi her!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Tilbake fra 4 dager i fjellet. Det som skulle bli en kanonfisketur blåste stort sett vekk :arrow:

Jeg parkerte ved Sverjesjøen og ruslet, med en altfor tung sekk, inn til Litlhiåsjøen. Teltet ble satt opp, og ja nå vet jeg at det er ei åpen fjellbu der..., og kvelden kom. Utstyret ble rigga opp og jeg hadde på en tass rett ved basecamp. Den slapp unna og kvelden ble etterhvert såpass vindfull fra nord at jeg fant en liten tår i stedet. I.l.a. natta snudde vinden til stiv kuling fra sør, noe som umuliggjorde noe som helst. Hadde nok med å holde teltet nede, og samtidig passe bikkja pga all sauen... Selv om det fort kunne ha blitt lammestekparty i Hiådalen den kvelden :lookaround: . Traff noen vandrere også. Nese natt kom regnet. Mere og mere. I tillegg til vinden... Men jeg sto han av og gikk opp til Gåsengtjønnan i nordenden da det fortsatt blåste fra sør. Flue var helt umulig. Det samme var alle sluker opp til 12g :down: og det ble en kort tur... Men i teltet nedpå myra er det... COGNAC!!!!! Og P4 party på radioen så jeg satt og koste meg og bikkja sov :biggrin: .

Det ble etterhvert nok så jeg rusla fram til sivilisajonen igjen. Ei natt på hytta og en lang tur på vestsida for å sjekke noen "nye" vann. Tror jeg gikk i nesten 6 timer og fiska i Reintjønna (hvor jeg parkerte), Storgardsjøen og Stortjønna. Igjen var vinden altfor sterk, men det var i det minste sol og frisk luft å få. Vannene var interessante nok og er helt sikkert knallbra i bedre fiskevær, så jeg kommer selvfølgelig tilbake. Nappsjøene var et anet alternativ, men der hadde jeg vært tidligere.... Skal tilbake dit igjen også, kanskje allerede om 2 uker :drool:

Så fiskemessig sett ble det ikke det helt store. Jeg tok forresten 1 pinne i Hiåsjøen, men den kan nesten ikke telles da den ikke veide mer enn 50g. Sett fra et friluftslivssatndpunkt så var det helt kanon! Fikk sett mange fine nye områder, bikkja fikk kjørt seg og jeg fikk frisk luft i massevis. ALt hansler nødvendigvis ikke om å fiske selv om det var målet med turen. :yes:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Tror jeg skal oppover en tur til om ca 10 dager, men kommer litt an på været... Satser på Nappsjøen denne gang :rolleyes1: Eller rettere sagt begge sjøene. Men hvis det blir kaldt og vind så gidder jeg ikke denne gang.

Har du fått noe i det siste Arnstein?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei Arnstein

Lurte på om du vet om det er oppkjørte ski- eller scooterspor på østfjellet rundt Sverjesjøene og kanskje spesielt Nappsjøene? Har tenkt meg på isfiske til helga :clapping: :msn-wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Sjekk www.kvikne.no

Der er det oversikt over alle oppkjørte løyper, og når de kjøres :)

Direkte link:

http://kvikne.no/page/1382?id=1996,1202915771

Uansett er det vel alltid løype innover til Store Sverjesjøen.

Ps. En skulle absolutt tatt seg bryet med å klatre opp på Store Gardsjøen. Det skal

etter det jeg har hørt være veldig fin røye der...men den er vanskelig å komme i

kontakt med på sommeren.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Var innom Store Gardsjøen i sommer, uten resultat. Jeg gikk fra Reinstjønna og fulgte bekken/stien dit. Fisket rundt hele pluss en tur over til Storsjøen og tilbake igjen. Ble noen km hehehe, dårlig med bett men godt å gå litt i fjellet. Godt mulig jeg prøver meg der oppe rett over påske :msn-wink: . Har også tenkt å investere i en kano til våren, så da skulle sjansene være større etter den røya :clapping: .

Men hvis du tilfeldigvis er på ski på østsida i helga og ser en som kikker ned i et hull så må du komme bort og hilse på.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Tilbake fra turen. Den ble litt amputert på dag 2 pga regn, vind og skodde, så jeg gadd ikke gå opp lia i dypsnøen en gang til. Men dag 1 var mye bedre :thumbup: ! Tok på skiene og bega meg opp Børlia på noe jeg trodde skulle være oppkjørt scootertrasè. Det var det ikke gitt :badgrin: så det ble drøye 3 timer opp med bikkja på slep og storsekk på rygg med div termos, matpakke og litt nødutstyr i tilfelle rottefelle :scared: . Etterhvert kom jeg meg opp og fikk testa isboret jeg fikk til jul. Snakk om å skjære is som varmt smør! 1m tjukk var isen og jeg trengte ikke anstrenge meg en halv kilokalori engang :clapping: . Sånn skal det være! Været var også bra, tatt i betraktning at det er snaufjellet. Pga den lange tiden det tok å gå opp lia ble fisketiden desto mindre før jeg nådde min time-limit for å begynne nedstigningen til hytta før det ble mørkt. Ca 3 timer til rådighet på isen førte til 5-6 hull, et par forflytninger for å finne rett dybde for fisken :msn-wink: og i det siste hullet, helt på tampen, smalt det på en pen fjellørret på rundt 600g :clapping: Og så var ørretsesongen 2008 igang :thumbup: ! Det ble dessverre med den ene, men jeg regner med å dra tilbake helga etter påske.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Og Stor-nappsjøen - der er det fin røye, men den er ikke lett å lure :badgrin: . Men lures skal den :msn-wink: .

Bjørnar, det er et utrolig fint område for den som liker å fiske i innsjøer på snaufjellet, og ikke treffe så veldig mange andre fiskere, dvs man står aldri i kø :clapping: . Vi bor vel i samme område, så kanskje vi kan ta en tur dit til sommeren.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei gutter, og takk for sist Arnstein!

Nå har det for alvor begynt å krible i fingrene, og jeg må bare ut og blaute på snøret.. Hvordan er øvre Orkla nå? Hele strekket fra dammen og opp, egentlig. Noen tidlige som klekker? Mygg? 1. mai er jo som kjent fridag, og en pen dag å starte sesongen på :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Vet du hvordan snøforholdene er oppover lia nå? Fortsatt mulig å bruke ski, eller må man ta i bruk truger? Har lyst på en siste tur på isen i vår, og samtidig kanskje svinge fluestanga i orkla :clapping::thumbup: Men gjett om jeg gleder meg til isen går på fjellvannene!!!!!! :clapping:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hallo..jeg har vært bortreist i noen dager og kom tilbake i kveld...og gjett om våren er i skikkelig anmarsj :)

Det meste av snøen nede i bygda har smelta, så Orkla er nok klar for fiskesesongen 2008 nå! Jeg har ikke hatt tid til å sjekke klekkinger osv...Men jeg håper og få oppdatert meg på det i løpet av uka.

Truger er nok sikkert trikset for å komme seg inn på fjellvatna. Det er plussgrader hele døgnet nå, så snøen begynner nok å bli temmelig råtten opp lia. Nå er det bare å krysse fingrene og satse på en kanonsesong i fjellet, men det blir vel fort en liten måned før sesongen kan starte der...

Ble det isfisketur på deg eller?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei Arnstein!

Det ble en tur i februar og 1 ørret med hjem og rett i panna. Rød og fin og bra k-faktor :thumbup: . Og jammen ble det ikke en tur til for ca 3 uker siden nå. Da kjørte jeg opp til Bjørklund og gikk skisporet til Stor-nappsjøen. Påskevære og knapt folk å se. Dessverre ingen fisk på den turen, men det gjorde egentlig ikke så mye. Røye er vrien iblant. Isen kom jeg såvidt igjennom. Tipper 130cm :scared: .

Sitter og funderer om jeg skal ta en tur neste helg...hmmmmm Hvis elva er åpen kan jeg jo teste kanoen og kanskje svingt fluestanga med myggimitasjoner, og isen ligger nok fin og tjukk på fjellet fortsatt. I tillegg har jeg ferie så dette lukter jo vinn-vinn :clapping::thumbup: Du er ikke tilfeldigvis i bygda neste helg? Kunne vært artigå hilst på.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jepp. Nå begynner det og ligne gitt! Fikk rapport fra en kollega i dag som har observert vaking i elva. Han har tenkt å starte sesongen i dag! Så jeg venter i spenning :clapping: på rapport fra han.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Da tenker jeg det blir en tur på torsdag!

Som en liten unge, nå. Fiske med tørrflue, nå. :-D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Cool!

Kunne tenkt meg å være med, men jeg er dessverre ikke hjemme på Torsdagen...men få rapport da i allefall!

Steinflue evt. nymfe er nok tingen nå!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Rapport skal bli! Stiller nok opp med alt fra nymfer via mygg til tidlige døgnfluer, selv om døgnfluene kanskje er vel optimistisk. Men her skal man jaggu være forberedt!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg