Hopp til innhold
Jon Martin

Hvordan kaster jeg med fluestang?

Recommended Posts

Hei jeg fikk en LAWSON 9` #5-6 KODIAK FLY

for ikke så lenge siden men får ikke til å kaste med fluestang

hvordan kaster jeg med fluestang?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Foreslår vel at du melder deg på et nybegynnerkurs fremfor å prøve å forklare teknikken her :-)

Endret av Flyfisher1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det er bare til å knytte ei skikkelig tung flue i enden og kaste som med slukstanga :biggrin:

Neida, det var en dårlig spøk.. Men å forklare her hvordan en kaster med flue er bortimot umulig! Du må enten finne en bekjent som kan kaste eller melde deg på et kurs.

Velkommen i de sinnsykes rekker! :wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Et kurs vil gi deg en flying start. Ikke utsett det og ikke prøv for mye på egen hånd. Jeg har prøvd å lære meg selv å kaste i 15 år! Nå har jeg begynt på kurs og sliter med å få bort gamle uvaner. Bare etter det første kurset økte jeg kastelengde med 5 meter. Hvor bor du? Kjenner en god instruktør i Vestby som er veldig fleksibel og flink til å lære bort.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

gi meg 1000 kr under bordet, og jeg garanterer deg kast over 30m og fisk over 2kg i løpet av ei uke 8)

tulla! jeg klarer ingen av delene selv :P . men du bør melde deg på kurs. jeg krøp selv til korset etter 1 mnd med grisehaler og kastelengder på 7m. :lol:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei Jon Martin.

Du kan lære deg å kaste med flue på en dag.

Som med en mange andre ting tar det deg et helt liv å utvikle det.

Ved å melde deg på et kurs så vil du spare veldig mye tid.

Innlæringkurven din blir veldig mye kortere.

(Veldig mye kortere.)

Det er flere gode videofilmer om fluekasting.

Sjekk videoene til Mel Krieger.

Hvor bor du i verden da Jon Martin?

Ta deg en tur på Holmendammen.

Tom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Som selvlært fluekaster kan jeg på det sterkeste anbefale å melde seg på et kurs! Er på ingen måte umulig å lære det på egenhånd, og det har unektelig (hatt) sin sjarm, men som de andre har sagt, vil kyndig veiledning hjelpe deg til et nivå du både vil ha glede av og kunne bygge videre på mye raskere og med mye mindre frustrasjon :P Personlig måtte jeg også bli totalt hektet og nesten sykelig opptatt av fluefisking/kasting før jeg begynt å få skikkelig dreis og stabilitet på kastingen min, antageligvis mye på grunn av at jeg rotet med mange ulike stiler uten tilstrekkelig innsikt i og forståelse for de grunnleggende prinsippene i et fluekast.

Hvis du er på jakt etter instruksjonsfilmer, er Krieger's filmer helt kurante, men jeg ville nok heller valgt Spey to Z... Selv om den i hovedsak handler om speykasting med tohåndsutstyr, er Way Yins introduksjon til enhånds overhodekast (og hvordan de samme prinsippene videreføres til andre kastetyper) rett og slett fantastisk! Fremstillingen er kortfattet, poengtert og etter min mening pedagogisk overlegent alt annet jeg har sett i sjangeren.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hvis du er på jakt etter instruksjonsfilmer, er Krieger's filmer helt kurante, men jeg ville nok heller valgt Spey to Z... Selv om den i hovedsak handler om speykasting med tohåndsutstyr, er Way Yins introduksjon til enhånds overhodekast (og hvordan de samme prinsippene videreføres til andre kastetyper) rett og slett fantastisk! Fremstillingen er kortfattet, poengtert og etter min mening pedagogisk overlegent alt annet jeg har sett i sjangeren.

Helt enige med det du sier om Way. Way har vært gjennom flere instruktør prøver selv hvor han man måtte overbevise noen uavhengige dommere at han kan lære noen andre å kaste, og han selv er dommer for andre forhåpentfulle instruktører: utgangspunktet i de grunnprøvene - både AAPGAI og FFF er at man skal kunne lære en nybegynner. Hovedtrykket er da på grunnprinsippene som er felles til til både enhånds og tohånds kasting - SLP - (Straight line path). (Kiss - Keep it simple stupid) (Sistnevnte er noe som instruktøren skal huske!)

mvh

Endret av Steven Mear

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Mine første forsøk med fluestang var ganske trasige. Flua havnet enten i en snøreklase 5 meter fra land, i en tretopp bak meg, i enga bak meg, eller den ble rett og slett "slått" av som følge av alt for tidlige kastebevegelser, den havnet i stangtuppen, den huket seg i snøret, i armen, i et elektrisk ku-gjerde som var mer elektrisk enn jeg satte pris på, etc. Faktisk havnet den en gang i manen på en hest som hadde lurt seg inn på meg bakfra. Den sprang avgårde, og jeg følte meg rimelig dum når snøret hylte ut og jeg stod der med stanga og et snøre som hylte ut av snella som om det var storlaks jeg hadde på kroken. Når det så ut til å lysne og jeg fikk noen gode bevegelser kunne du banne på at snøret på bakken huket fast i en sukkertopp, eller at jeg stod på det, og alt gikk uansett i dass. Jeg ble ganske lei. Min første fisk på flue fikk jeg ved å gå med flua over til andre bredden på et mindre vann (trakk ut hele snøret og backing) og deretter gå tilbake for å trekke inn tvers over vannet. Fisken var stor (canadisk bekkerøye på 500 gram), og jeg hadde mitt livs opplevelse. Deretter var jeg fortapt. Etterhvert har jeg sluttet å "gå ut flua".

Mitt tips er å ikke gi opp. Vær sta. Alle kan lære seg å få kaste flua ut - man skjønner kastelogikken etterhvert som man prøver. Får man ut flua noen få meter kan man få fisk, og så er man i gang - uavhengig av teknikk. Kurs og instruksjon er selvfølgelig flott, og kan gi en raskere vei til god kastetknikk uten for mange unoter, men man kan godt på egenhånd lære seg tilstrekkelig for å ha et gøyalt fiske. Aldri har jeg stått ved siden av noen som "kan", og aldri har noen som "kan" sett meg fiske, men jeg har stor glede av fluefisket likevel - selv om jeg helt sikkert gjør mange feil. Jeg startet for 2 år siden. Når jeg lurer på noe stiller jeg spørsmål på forumet, og så er jeg gjerne et skritt videre!

Hilsen nybegynner med en gryende selvtillit!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Mine første forsøk med fluestang var ganske trasige. Flua havnet enten i en snøreklase 5 meter fra land, i en tretopp bak meg, i enga bak meg, eller den ble rett og slett "slått" av som følge av alt for tidlige kastebevegelser, den havnet i stangtuppen, den huket seg i snøret, i armen, i et elektrisk ku-gjerde som var mer elektrisk enn jeg satte pris på, etc. Faktisk havnet den en gang i manen på en hest som hadde lurt seg inn på meg bakfra. Den sprang avgårde, og jeg følte meg rimelig dum når snøret hylte ut og jeg stod der med stanga og et snøre som hylte ut av snella som om det var storlaks jeg hadde på kroken. Når det så ut til å lysne og jeg fikk noen gode bevegelser kunne du banne på at snøret på bakken huket fast i en sukkertopp, eller at jeg stod på det, og alt gikk uansett i dass. Jeg ble ganske lei. Min første fisk på flue fikk jeg ved å gå med flua over til andre bredden på et mindre vann (trakk ut hele snøret og backing) og deretter gå tilbake for å trekke inn tvers over vannet. Fisken var stor (canadisk bekkerøye på 500 gram), og jeg hadde mitt livs opplevelse. Deretter var jeg fortapt. Etterhvert har jeg sluttet å "gå ut flua".

Mitt tips er å ikke gi opp. Vær sta. Alle kan lære seg å få kaste flua ut - man skjønner kastelogikken etterhvert som man prøver. Får man ut flua noen få meter kan man få fisk, og så er man i gang - uavhengig av teknikk. Kurs og instruksjon er selvfølgelig flott, og kan gi en raskere vei til god kastetknikk uten for mange unoter, men man kan godt på egenhånd lære seg tilstrekkelig for å ha et gøyalt fiske. Aldri har jeg stått ved siden av noen som "kan", og aldri har noen som "kan" sett meg fiske, men jeg har stor glede av fluefisket likevel - selv om jeg helt sikkert gjør mange feil. Jeg startet for 2 år siden. Når jeg lurer på noe stiller jeg spørsmål på forumet, og så er jeg gjerne et skritt videre!

Hilsen nybegynner med en gryende selvtillit!

Hahahahahahahaha det med hesten er noe av det morsomste jeg har lest :laughing:

takk for svar.

Men i sommer når jeg skulle øve meg i hagen traff jeg et berg bak meg med stanga sån at den brakk

Kjøpe ny da vet du! Du vil neppe angre!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Prøv noen kast!

Gjør det samme med 90% mindre kraft.

Meld deg på et kurs.

Bruk alle sparepengene dine på utstyr du KAN komme til å trenge en dag.

Gratulerer! Du er smittet, og med i klubben :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Synes du skulle skrive en bok om din første erfaring med fluefiske. Her er både grilling i strømgjerder og fanging av hester. Kunne blitt en krim av dette........

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei, eg kupper tråd her, er totalt grønn ang fluefiske, og trenger ei hjelpande hand, bur i nærleiken av førde i sunnfjord, nokon som veit kor eg eventuelt finner kurs som skal gå i fylket?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Traff fetteren min i skrittet med flue. Har aldri sett noen bli så blek så fort :scared: . Heldigvis festet flua seg bare på utsiden av buksa.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ser det er en gamme trå, men har selv drevet å søkt etter kaste teknikk. Hvis andre i nyere tid skulle se denne tråden kan denne siden være til stor hjelp. Jeg syntes den hjalp mye :)
Er med video til mange ulike kasteteknikker.

http://www.bomann-larsen.no/info/kasteskole.html

Endret av Stein_Are

Del dette innlegget

Lenke til innlegg