Hopp til innhold
bluebird

Sørlandet - noe liv i sjøørreten - del III

Recommended Posts

har vært en del SØ rundt om Rona de siste dagene. sjelden og 1kg. men når vannet i utdraget renner ut til "moloen" pleier de å stå like ved utløpet og vake, kan trekke det man ønsker i 20-30min. etter det blir det foreløpig for mye drit som driver ut og gjør det nærmest umulig å gjøre annet enn å hekte seg i det. Biter best på innsektimitasjoner.

Var faktisk rundt de traktene i dag. Men jeg så fint lite fisk, og det var veldig lite etter flua også. Kan tenkes at tordenværet har hatt litt invirkning på fisket. Skal ta å teste ut Rona en av dagene. Noe spesielt tidspunkt på døgnet du pleier å fiske der?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Ute en tur i ettermiddag. Ingen SØ men en feit torsk. Gledelig, må være 3-4 år siden jeg har sett en torsk, langt mindre fått på flue.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Noe liv i sjøørreten?

NEI. :mad2: Fordi det er faen ikke mulig å ferdes i skjærgåden uten å komme over garn på kryss og tvers på annenhver sjøørretplass!!!

Helt utrolig hvor hjernedøde folk er. Dagens garn stod rett utenfor en bekk i Vallesverd. Samme plassen har jeg dradd opp og ødelagt 3 garn ved 3 ulike anledninger.

Denne gangen var det to levende hunn ørret i garnet, fikk disse løs. Får bare håpe at de klarer seg, pene fisker på kilo-halvannen. Den tredje hunnfisken var ikke så heldig..

Johan

post-2739-011195200 1286705442_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

En del mennesker har beklageligvis et helt annet perspektiv på sjøørret og fiske enn vi som fanger den på flue. Melder du fra til politiet/oppsynet om disse ulovlige garnene? Akkurat det området du henviser til her, bør jo beskyttes ekstra, da den elva/bekken er svært viktig for sjøørretbestanden i Vallesverd.

Stian

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har ringt oppsyn/polis tre ganger tidligere. Har aldri fått noen respons. Tilogmed når "oppsynsmannen" bor fem minutter fra garnplassen har det ikke vært mulig å få de til å gjøre noe.

Derfor har man alltid med seg kniv for å kutte garn i fillebiter. Skal man ha noe gjort må man tydligvis gjøre det selv.

Den ene gangen jeg ringte unnskyldte "oppsynsmannen" garnsetterene med at "ja, folk er jo ikke klar over at det ikke er lov" Det lå da ørretgarn koblet sammen langs grunna på Hamresanden.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Min erfaring er at folk i mange tilfeller er klar over at det ikke er lov, og at det dermed er ekstra spennende. Meget skuffende å høre at ikke oppsynet/politiet tar det på alvor. Men de er vel ikke "tildelt nok ressurser" til å gjøre jobben sin. Kanskje vi må opprette et maskert "sjøørretvern", og banke litt god gammeldags frykt inn i disse innavlede bondetampene som voldtar skjærgården med garnene sine...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

:badgrin: Ja, så akkurat Inglorious Bastards for tredje gang, plukket opp et par gode ideer der :clapping:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

hmm... hva med å plassere noe IED'er i garnene som enten går av eller ikke når det dras opp?

Burde få renset genpool'en for eventuelle spenningssøkende garnsettere ganske raskt :badgrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

:badgrin: Ja, så akkurat Inglorious Bastards for tredje gang, plukket opp et par gode ideer der :clapping:

Bra film!! Har sett den flere ganger selv.

Og ja - man kan få noen ideèr av den :msn-wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ingen garn i sjøen i dag... men en god del SØ derimot. Ca 50/50 blankfisk og nyutkommen gytefisk. Ingen over kiloen, men noen feite blanke tett på.

Kombo-tur i morgen etter HA og SØ .... Håper bassen ikke syns det er for kaldt

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ingen garn i sjøen i dag... men en god del SØ derimot. Ca 50/50 blankfisk og nyutkommen gytefisk. Ingen over kiloen, men noen feite blanke tett på.

Kombo-tur i morgen etter HA og SØ .... Håper bassen ikke syns det er for kaldt

Godt å høre!

Har vært ute hver dag i tre uker nå, men her ikke fått en eneste jækla Sjøørret. ikke Torsk eller Lyr engang!

Vet ikke hva jeg gjør galt men jeg får bare Bonefish, haier og Barracuda! Mulig det ikke er sjøørret sesong her på Bahamas....

Lykke til med bassen, gi den en suss fra meg!

Johan

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ny kort tur fra land. Ble en feit blank kilos på første kast, stille etter det. Tok siluett i skumringa...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Du har nok et poeng der ja, appropo varne så er det ganske mildt i dag. Nesten så man kunne vurdert å ut å prøve en tur.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ny liten tur etter jobb i går. En smellfeit sø på 1.1 kg og to samme size som slapp etter litt plask og sprut. Enormt full magesekk... og god i rømmesaus

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ny tur i går. Sixpack og undertegnede lurte 5 stk på land, og mistet noen selvsagt også. Minste opp var 1068gr og største mista rundt 3 kg....

Pene fisk, feite og faktisk litt spreke... Fisken lot seg denne gangen knipse før de fikk svømme videre en erfaring rikere

post-944-028514100 1295295124_thumb.jpg

post-944-084897400 1295295142_thumb.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

heia

noen som vet hvor jeg kan fiske SØ nå. Med tanke på at isen har lagt seg di fleste steder helst rund Vågsbygd området

Vågsbygd kan vel være litt vanskelig når isen legger seg, men har du sjekket om det finnes åpent vann rundt Andøya? (I hvert fall det beste forslaget jeg kan komme på).

Lykke til.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ikke helt bra fettprosent, men flotte fjordørreter.

De er ikke smellfeite, men et par av de var temmelig feite i buken. De på bildet gikk ut igjen...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Noen ganger er det ikke like lett å se at de har dårlig kjøtt, noen fisker kommer seg raskere, spesielt de som bare er i fjordene. De gyter gjerne i småbekker og er rett på beite i fjorden like etterpå. Det er verre med de som skal bli blanke igjen, de syntes jeg gjerne er mye mer slunkne og bruker lengre tid på å bli runde og fine.

Så det er ikke alltid sånn at fjordene er fulle av støinger. Si fks nå på denne tiden da syntes jeg ofte at en får laaange tynne ute på sjøen. Sånne rullere som hvis du åpner de er grå i kjøttet. Noe man ikke gjør.

Samtidig er de også der ute at prakteksemplarene oppholder seg. Må ut å prøve snart merker jeg!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ja, sant det. Fiskene her har alerede gått noen måneder og slurpa reker og små ålekvabber. De vi har tatt opp siste tiden har vært serdeles fulle i magen.

Bare ut å prøve, ser det er meldt kremvær neste uke. Varmt og lite vind... jammen litt lys etter jobb for tia også, blir bare bedre og bedre for oss med behov for stramme liner

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hadde en tur i helga. Hverken kjente aller så sjøørret, men så et beist av en torsk på rundt 7/8 kg!

Det var til tider en god del drivis..

post-11338-046802500 1296063945_thumb.jp post-11338-072244700 1296063932_thumb.jp

Endret av Vetle Kjærstad

Del dette innlegget

Lenke til innlegg