Hopp til innhold
bluebird

Sørlandet - noe liv i sjøørreten - del III

Recommended Posts

Ble en i dag også. Under kiloen, tok fluen mens jeg lot den synke og kroket seg selv. Det tror jeg faktisk ikke jeg har opplevd i sjøen tidligere.

Ble ellers forstyrret av en kajakkpadler (ny kajakk, alt bling-blinget på plass på dekk + gps+ tørrdrakt, dette er langt inne i en fjord, tydeligvis en nyslått padler som har fått lov av konen til å ta en prøvetur hvis han var veeeeldig forsiktig)

Men hyggelig med litt prat uansett, så lenge han ikke hadde fiskestang med seg så.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Har hatt en tur stort sett hver dag siste dagene. Fått fisk hver gang, ingen store, men synes det må jobbes (mye leting) for å få uttelling. Har imidlertid sett en del fisk som har beitet i overflaten, spesielt om kvelden. Regner det som høyst sansylig at det er børstemark den beiter på. Har imidlertid enda ikke klart å lure en eneste en på børstemarkimitasjoner og er rimelig frustrert. Kaldt i vannet og kalt i været, med mye nordavind gjør at jeg gjetter på begrenset børstemarksverming, og har følgelig hatt mest tro å mindre utgaver, men som sagt uten hell.

Derfor, om det er noen som har gode tips om børsteark som fungerer nå, tar jeg gjerne imot.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Langtfra sikkert at det er børstemark de tar. Kan være små fisk eller annet. Det kan også være annen fisk enn sø. Om du ikke har sett med egne øyne at det er sjøørret kan det fort være sei eller annen fisk. Fort å bli lurt på det.

Jeg bruker somregel alltid en rødbrun børstemark på dagtid og en stor sort zonker på natten.

Du burde også prøve ut reker og sildeimitasjoner i ulike størrelser,fiskedyp og inntrekkshastigheter.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

De gangene jeg har kommet nær nok til å se selve fisken har det vært både småsei og sjøørret som har gått å beitet i overflaten. Grunnen til at jeg gjetter de tar børstemark er hvor rolig de kruser/vaker runt. Det er neppe yngel de tar i overflaten. Det er også for kalt til å være landinsekter. Kompisen min fikk imidlertid på rekeimitasjon og dette kan selvfølgelig være en løsning. Har også fått dem til å ta når jeg har fisket med mudlere, zonkers på inntrekk, men målet var liksom å få de til å ta en børstemark som ligger å "dirrer" i overflaten. Og der er jeg ikke i mål enda.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Var ute i både går og i dag etter sø, og det var mer enn nok action. For øyeblikket jakter den på brislingstimer og de vi hadde om bord spydde ut sådanne i relativt stor size. Hadde vel i alt 7 oppe på ei lita stund i går og jeg var bortpå og landet rundt 8 i dag tidlig. I dag gikk det i vading og brukte både flue og haspel. Fiskeimitasjoner funket best. Ikke de aller største, mener de lå rett opp under kiloen. Så flere båter som dorget og landet flere. Tempen i vannet i går lå på rett opp under 4. I dag tidlig var det isflekker..... noe dritt å kaste blandt:)

Mange vak, og mye brsling som spratt alle veier....

Endret av Pero

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

De gangene jeg har kommet nær nok til å se selve fisken har det vært både småsei og sjøørret som har gått å beitet i overflaten. Grunnen til at jeg gjetter de tar børstemark er hvor rolig de kruser/vaker runt. Det er neppe yngel de tar i overflaten. Det er også for kalt til å være landinsekter. Kompisen min fikk imidlertid på rekeimitasjon og dette kan selvfølgelig være en løsning. Har også fått dem til å ta når jeg har fisket med mudlere, zonkers på inntrekk, men målet var liksom å få de til å ta en børstemark som ligger å "dirrer" i overflaten. Og der er jeg ikke i mål enda.

om du fisker med en børstemark imitasjon og det ikke er megasverming skal du få den til å ta. Du kan selvsagt binde opp noen lange børstemarkfkluer med foam innerst mot krokstammen slik at den streker i overflaten. Men min erfaring tilsier at dette ikke er nødvendig. men det er jo et spennende fiske, veldig visuelt!

Selv bruker jeg jeg en mørk stor zonker eller en rødbrun krokflue med langt tempelhundshår i halen når fisken beiter børstemark.

Men jeg fisker da helst etter mørkets frembrudd...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

hei

Har opplevd dette en del i det siste her i vestfold og vi harfått den til å ta på små tanglopper. En annen flue som har vist seg og funke er klinkhammer.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Godt når de litt større vil ta innimellom...

Penere fisk skal man lete lenge etter!!!!

Tatt de siste dager??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Penere fisk skal man lete lenge etter!!!!

Tatt de siste dager??

Ja, et par dager siden. D var kaldt som f da kulda seig inn. Problemet m nattfiske på denne årstiden vet du...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Etter ermere 2 timers fiske idag, i noe av det fineste været vi har hatt på lenge, ble det tilslutt ingen SØ. Ingen SØ sett.

Var ute på Ryvingen. Prøvde meg litt rundt inne i sundet mellom holmene der.

Ikke en dritt. :blink:

Tror kansje jeg må begynne med noe nytt jeg :blush:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hva med quilting?

Ja du skal se det. Sitte på holmene å SY?

Nei jeg føler jeg ikke har hellet på min side for tiden. Nå er jeg ganske traust med fluevalget. Bruker rekeimitasjon som jeg har brukt de siste åra. Har fått mye på dem tidligere. Men ikke i år.

Det var kansje noe fint vær idag og. Sånn bare for å finne en unnskyldning.

Blikk stille. Ikke ett vindpust.Men kalddt på morgenen. 7 kalde kl 8. Det er spiggent det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ja, et par dager siden. D var kaldt som f da kulda seig inn. Problemet m nattfiske på denne årstiden vet du...

Hva veide den?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Nydelig vårvær i kveld. Svarttrosten synger, og SØ`n sippvaker i buktene. Lykken er å la båten gli inn mot de yre fiskene, legge ........flua forsiktig inn mot nærmeste fisk, og naturen går sin gang.....fytti så deilig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Fint ute i kveld også. Fikk en kilos, mistet en som var ørlite grann større, samt en del småsei som heiv seg på flua.

Skremte tydeligvis vekk en båt som var på vei inn mot der jeg sto. Kan vel ha noe å gjøre med det garnet som står der tenker jeg.....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Tok 2 sjøørret og 2 sei i snøværet i dag her i kr.sand :) Hadde jeg nå ennå vist hvor fint det kom til å bli utover kvelden hadde jeg kanskje venta :)

Endret av Rulle

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Var en tur ute i Tingsakerfjorden i kveld. Masse børstemark og forhåpningene var store. I det det mørkna begynte det å vake masse og fisken begynte og bite..

Resultat var 9-10 torsker i størrelser fra 200gram til 1.5 kg!

Hvor er sjøøretten?

Like skuffa for hver eneste fisk jeg dro opp....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Typisk under de gjeldende forhold du beskriver. Under de såkalte svermingene kommer torsken alltid sigende og sjøørreten er ikke å se.

Jeg foretrekker å fiske når det ikke er sverming.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg