Hopp til innhold
Grunde

Noen høyhastighetsvideoer

Recommended Posts

Halloen Kastenisser og nissefruer,

som noen sikkert har fått med seg har jeg hatt liggende noen høyhastighetsvideoer av fluekast en stund (noen av dem var også med på Dr. Fismens kastevideo).

Pga. treeeghet i forbindelse med annen publisering har jeg så langt holdt resten av godsakene tilbake. Men her har dere altså et lite utvalg. Alle kastene er korte (ca. 10 meter line utenfor stangtoppen) og uten dobbeltrekk. Det brukes to forskjellige stenger i klippene, en TnT Paradigm (PA 905-3) og en Sage TCR (590-4) begge er 9 fot og anbefalt for line #5. Videoraten i filmene er 500 fps. :biggrin:

Kasterne er Mathias Lilleheim og Andreas Fismen.

Filmene er i to forskjellige varianter, en hvor stangtuppens bane er tegnet inn og en hvor jeg har malt på et kosteskaft som flyttes og roteres som stanga.

Paradigm:

http://one.revver.com/watch/238295 (Mathias Lilleheim)

http://one.revver.com/watch/229567 (samme, med kosteskaft)

http://one.revver.com/watch/238443 (Andreas Fismen)

http://one.revver.com/watch/238431 (samme, med kosteskaft)

TCR:

http://one.revver.com/watch/238440 (Mathias Lilleheim)

http://one.revver.com/watch/237759 (samme, med kosteskaft)

http://one.revver.com/watch/238422 (Andreas Fismen)

http://one.revver.com/watch/238435 (samme, med kosteskaft)

Kos dere!

Grunde

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Utrolig tøfft Grunde. :biggrin:

Det er skikkelig artig å sitte å studere hvert klipp.

Jeg prøvde å se på sekvensen fra RSP til maks overslag,og fra maks overslag

til RSP på TCR og Paradigm.(Også på Supersonic back cast.)

Nå er det lett å ta feil,men så vidt jeg klarer å se,så mener jeg at når det gjelder

TCR så er RSP - Max Bend ca.52msek,

Fra Max Bend - RSP ca.82msek.

Totalt 134msek/3,73hz.

For Paradigm RSP - Max Bend ca.62msek.

Fra Max Bend - RSP ca.90msek.

Totalt 152msek/3,28hz.

Det er også skikkelig artig å se hvordan hånden til kasterne er i stoppen.

I og med at hånden også beveger seg fremover i stoppen så får jeg ikke

noe forhold til den første positive flanken.

Uansett hvordan en ser på det så har det gitt meg to verdier.

Det hadde jo vært særdeles artig om jeg hadde fått lov til å måle de to aktuelle stengene.

Jeg husker jeg spurte en gang om hva stangtuppen drar på i det den slår over.

Du skal ha takk for at du la in klippene Grunde.Jeg kommer til å sitte å kose meg

skikkelig jeg. :biggrin:

Tom.

Endret av Tom Syversen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takker Tom!

Har faktisk akkurat den Paradigmen i labben nå for å måle på den. Til nå har jeg ikke rukket å måle mer enn ERN og AA (4.1 og 63).

Det er Mathias sin stang men det lar seg sikkert gjøre at du gjør noen frekvens målinger på den ;-)

Når det gjelder den aktuelle TCR'en så var det ei demo stang jeg lånte på Nordisk, så akkurat den stanga blir det nok vanskelig å grave fram... Forøvrig en stor takk til Svein på Nordisk som lot meg låne en liten haug med stenger den natta, desverre rakk vi ikke å kasten med flere enn TCR'en.

Grunde

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hallå Grunde eller noen andre.

Jeg fant ut at de verdiene jeg la inn i forrige innlegg ble litt feil. :blink: Sorry.

(De kan rett og slett misforståes.)

Men uansett,hvis vi antar at jeg har sett riktig med hensyn til RSP-MB=52msek og

MB-RSP=82,og for Paradigm RSP-MB=62 og MB-RSP=90 så får vi verdiene som jeg

har korrigert i innlegget over.

Verdiene er nok for høye.I og med at hånden fortsetter fremover i sekvensen MB-RSP

så blir tidsintervallet kortere enn om jeg hadde målt stanga i riggen.Enig?

Det skulle vært skikkelig gøy å få sett et kast med utpreget stikking og retur av stoppen. :)

Hvis du får god tid engang Grunde? :)

Tom.

Endret av Tom Syversen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Enig,

siden det er et dynamisk system blir "utladningstiden" en helt annen enn den du finner i frekvensmålinger.

Grunde

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Interessante filmsnutter.

Litt vanskelig å se med det blotte øye, men det ser ikke ut som om tupphastigheten til TCR eller Paradigm er så veldig mye høyere enn kosteskaftet. Kanskje TCR har 20% høyere hastighet?

Men i dette forsøket burde du heller brukt den langtkastende og høyteknologiske piazava-kosten som har et enormt skyv i bunndelen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Tror vi snakker om mellom 15 og 20% i alle de fire kastene ja...

Og den langtkastende og høyteknologiske kosten er med (TCR'en) :biggrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg får vel ringe Mathias slik at jeg får målt Paradigm hans. :)

Skikkelig gøy å sitte å se på klippene.

Nå er det jo ikke uten videre enkelt å se nøyaktig alle ting her.

Men fremdeles er det drabla gøy. :biggrin:

Blant annet ser det ut som om Mathias står litt lengre unna kameraet.

(Og litt er kanskje 30-40-50cm?)

Uansett så er det gøy å se hvordan de to kasterne har forskjellig

aksellerasjon,total stangvandring(tuppen),rett linje med stangtuppen,som egentlig er mye

kortere enn man kanskje kan tro.

Med utgangspunkt i en viss feilmargin fra min side så ser det umiddelbart ut som

om følgende er tilfelle:

TCR1.Total vandring=ca.4,8m

Rett linje=ca.1,5m.

Høydeforskjell mellom øvre/nedre linje for stangtupp=ca.70cm.

Bukthøyde=Litt over 0,5m(Dette er litt avhengig av når det måles.)

TCR2.Total vandring=5,2m

Rett linje=ca.2m.

Høydeforskjell mellom øvre/nedre linje for stangtupp=ca.90cm.

Bukthøyde=Ca.65cm.

Som jeg sa,muligheten for at jeg ser feil er absolutt tilstede.

Sannsynligvis så gjør jeg det også. :)

Om jeg hadde kortet inn kastesektoren,for fremdeles å kunne holde den samme

snørelengden ute,så måtte jeg sannsynligvis konsentrert meg om at den rette linjen

måtte bli lengre,eller måtte jeg kanskje ikke det? :)

Tom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Dette var veldig fete filmer, håper du holder oss oppdatert med mer om det skulle komme!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Sikkelig fine videor dette , flott vising av fremre 'stopp' . :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Disse klippene er skikkelig fine!

Spesielt er det tøft å se hvordan undersnøret løfter seg, nesten magisk, helt på slutten av bakkastet! :w00t:

Husker du hvilken stang og snøre Mathias brukte, samt hvor mye snøre han hadde i luften?

Mvh

Tom

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det er en Sage TCR 590-4, Vision Extreme distance #5 og jeg tror han har 16 meter snøre utenfor stantuppen (muligens noe mer).

Og løftet på slutten av bakkastet er _ikke_ magisk :wink:

Grunde

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Og løftet på slutten av bakkastet er _ikke_ magisk :wink:

Jeg ser at det, selv for en biolog, ikke var verdens beste formulering! :blushing:

I den lille filmruta, er det snabla tøft å se hvordan undersnøret løftes opp på slutten av bakkastet når den utrullende bukten drar den opp. :wink3:

Mvh

Tom

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg ser at det, selv for en biolog, ikke var verdens beste formulering! :blushing:

He he :whistling1:

I den lille filmruta, er det snabla tøft å se hvordan undersnøret løftes opp på slutten av bakkastet når den utrullende bukten drar den opp. :wink3:

Ikke sannt! Og jo større fart overlina har jo mere "løft" får man :shock:

Kult med nye smilys forresten :confused::sly::sick::w00t:

Grunde

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hehe, dere legger mye vitenskap i dette.

Ikke at det er galt med litt teori men jeg tror nok at en teoretisk tilbakestående som har trent finmotorik og følelse gjennom kastetrening og fiske, kaster like bra og kanskje bedre en doktorgradskasterne..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hehe, dere legger mye vitenskap i dette.

Ikke at det er galt med litt teori men jeg tror nok at en teoretisk tilbakestående som har trent finmotorik og følelse gjennom kastetrening og fiske, kaster like bra og kanskje bedre en doktorgradskasterne..

Husk på at alle har forskjellige interesser også innen fluefiske. Mens det sikkert finnes mange som fokuserer på fiskedelen utelukkende, er det også en del som synes det er interessant å finne ut mest mulig om mekanikken bak for eksempel et fluekast. Dessuten, her kan man også få i pose og sekk for en gangs skyld :biggrin: . Fine videoer Grunde!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Gøy å se på "Ultimate back cast" og se at det så og si er rotasjon

hele veien.(Bortsett fra minimalt i starten.)

Dernest kan vi jo følge stangtuppen og se på/etter den "rette linjen". :smile:

Kule videoer. :yes::yes:

Tom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Husk på at alle har forskjellige interesser også innen fluefiske. Mens det sikkert finnes mange som fokuserer på fiskedelen utelukkende, er det også en del som synes det er interessant å finne ut mest mulig om mekanikken bak for eksempel et fluekast. Dessuten, her kan man også få i pose og sekk for en gangs skyld :biggrin: . Fine videoer Grunde!

Har vært en tur i Orkla noen dager og har følgelig ikke fått med meg din reaksjonen på min provokasjon.

Klart kan man få i både pose og sekk men jeg sitter med en følelse av at veldig mange ikke følger dere når dere tar av med formler, målinger og ulike vitenskaplig tilnærmelser. Som jeg også ser av diverse tråder så er det ganske få som deltar når formler og vitenskaplige begrep hagler. Det er sikkert mange ellers oppegående forumbrukere som ikke har kjangs til å følge diskusjonene.

Utfordringen til kastenissene er å gjøre resultatene av det dere holder på med forståelig.

Skulle sikkert ikke være noe problem for dere med slik dyp innsikt i kastingens mysterier.

Ellers må jeg si at desse glimrende videoene viser mer en tusen kastetråder kan forklare..

MVH

HRB

Endret av HRB

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Som jeg også ser av diverse tråder så er det ganske få som deltar når formler og vitenskaplige begrep hagler.

HRB, hva er problemet ditt?

Fluefiske.net hevdes av ledelsen her på siden å være nordens største fluefiskeportal, med 4243 registrerte medlemmer. Da sier det seg selv at det vil være stor spredning, både i interesseområder og ferdigheter, blant medlemmene innen det vi kaller fluefiske. Jeg synes derfor det bør være like stor plass til tråder som "Hvordan fester jeg bindetråden?" som til "Hvordan får jeg den siste finishen på silkekroppen for å hevde meg i Mustad Scandinavian Open?" under mappen Fluebinding. Det bør også være like stor plass til "Jeg har drevet med fluefiske i 1 uke, og har problemer med at snøret slår i vannet" som "Høyhastighetsvideoer" under mappen Fluekasting. I mine øyne er det åpenbart at ikke alle tråder her på diskusjonsforumet kan være like interessante for alle 4243 registrerte medlemmer.

Hvis du ikke liker denne tråden, hvorfor kan du ikke starte en tråd om noe du liker i stedet! Du mener vel neppe at det bare er de trådene du liker innholdet og nivået på som skal være tillatt her?

Når det gjelder det å dele med seg av kunnskaper, så mener jeg å ha lagt merke til at de dedikerte kastenissene ivrig deltar også der hvor de som ikke er så erfare kommer med spørsmål.

Mvh

Tom

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

HRB, hva er problemet ditt?

Fluefiske.net hevdes av ledelsen her på siden å være nordens største fluefiskeportal, med 4243 registrerte medlemmer. Da sier det seg selv at det vil være stor spredning, både i interesseområder og ferdigheter, blant medlemmene innen det vi kaller fluefiske. Jeg synes derfor det bør være like stor plass til tråder som "Hvordan fester jeg bindetråden?" som til "Hvordan får jeg den siste finishen på silkekroppen for å hevde meg i Mustad Scandinavian Open?" under mappen Fluebinding. Det bør også være like stor plass til "Jeg har drevet med fluefiske i 1 uke, og har problemer med at snøret slår i vannet" som "Høyhastighetsvideoer" under mappen Fluekasting. I mine øyne er det åpenbart at ikke alle tråder her på diskusjonsforumet kan være like interessante for alle 4243 registrerte medlemmer.

Hvis du ikke liker denne tråden, hvorfor kan du ikke starte en tråd om noe du liker i stedet! Du mener vel neppe at det bare er de trådene du liker innholdet og nivået på som skal være tillatt her?

Når det gjelder det å dele med seg av kunnskaper, så mener jeg å ha lagt merke til at de dedikerte kastenissene ivrig deltar også der hvor de som ikke er så erfare kommer med spørsmål.

Mvh

Tom

Ikke så hissig nå da, ingen grunn til å være hårsår.

Jeg har lagt merke til at tråder som har startet som et enkelt spørsmål går over til å bli temlig avanserte.

Det peker seg ut noen faste som blir med på den tralten.

Da er det bare å godta at jeg bringer mine synspunkt inn der jeg synes det passer.

For ikke å miste "tråden" totalt skal jeg holde meg litt til tema også.

Dr Fismen har en grunnfilosofi jeg tror de fleste her har noe å lære av. Mannen kan sine ting uten å være bombastisk på metode. Videoene som Grunde la ut på denne tråden viser at mannen kan sin kasting.

Fluekasting trenger et enkelt språk slik at både nybegynnere og mer erfarne deltar i samme verden.

Fluekasting er egentlig enkelt, men skal man beherske alt blir det naturlig nok arbeid for en hel livstil.

Å dele kunnskap kan jeg bli med på er viktig, selvfølgelig men det skjer til stadighet at enkle spørsmål blir besvart på en grei måte for deretter å bli sabla ned av bedrevitere.

Mange har nok større lyst å delta en å bidra.

Jeg hevder min rett til å ytre meninger selv om enkelte ikke liker det.

Jeg får også godta kritikk om ikke noen eller alle er enig med meg. Jeg var provoserende i ordbruken tidligere og fikk reaksjon på det, og det er helt greit.

MVH

HRB

Del dette innlegget

Lenke til innlegg