Hopp til innhold
bwmikkel

Sesongkort i Reisa

Recommended Posts

I dag var det annonsert i Framtid i Nord at de nye sesongkortene ble lagt ut for salg. De som er interessert må melde fra til Halti. Hvis det blir flere enn 30 personer som melder sin interesse blir det loddtrekning den 15.mai :wink: Vil også si i fra at interesseforeningen for reisaelva er stiftet og mere informasjon derfra vil komme på Reisaelva.no :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Finner ikke årets regler, bare de fra 2006.

Hvordan er det med utenbygds og sesongkort? Og eventuelt ukekort?

Hilsen Mats

Det er 30 kort sesongkort som kan selges til skjærvøy, kåfjord, kvænangen og de i nordreisa som er utafor de gamle kommunegrensene fra 1963. Elvelaget har fjernet ukekortene denne sesongen, så det er bare døgnkort tiljengelig. :biggrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det er 30 kort sesongkort som kan selges til skjærvøy, kåfjord, kvænangen og de i nordreisa som er utafor de gamle kommunegrensene fra 1963. Elvelaget har fjernet ukekortene denne sesongen, så det er bare døgnkort tiljengelig. :biggrin:

Ja, er det ikke fantastisk :huh:

Skulle så veldig gjerne hørt et godt argument for hvorfor man ikke får kjøpe ukeskort, eller i det minste 3-døgnskort ?

Hva med de som er langveisfra ? Ved å ikke lenger tilby ukeskort sikrer man jo at folk ikke reiser landet på langs for å fiske her, men det er kanskje det som er meningen ?

Endret av Daredevil

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har samene råderett også over denne elven eller er jeg" hinnsides."Ser dessverre tendenser i fler og fler elver. Begynner å minne om "russermafia" på kola. :evil:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ukeskort og døgnkort er vel ikke særlig vanlig i lakseelver, iallefall ikke nordpå. Vel, ikke i de elvene jeg har vært i.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hvorfor har Statsskogs representanter i elvelaget gått inn for å begrense utenbygds fiskeres adgang til elva.

Jeg siterer fra Statsskogs egne sider på internett: Statsskog skal:

"legge til rette for allmennhetens tilgang til jakt, fiske og annet friluftsliv"

Er visst bare pængan so teller der også

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Statskog er grunneier i øverste del av Reisaelva, og har kun noen "lapper" i nerelva. Synes at Statskog kjører et fornuftig løp i øvre del. Der får man kort som gjelder alle soner bortsett fra "grunneiersonen", fornuftig spør du meg.....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Statskog er grunneier i øverste del av Reisaelva, og har kun noen "lapper" i nerelva. Synes at Statskog kjører et fornuftig løp i øvre del. Der får man kort som gjelder alle soner bortsett fra "grunneiersonen", fornuftig spør du meg.....

Ikke i år. Kortene som blir solgt på øverelva er bare på en sone, med et tak på 3eller 4 kort på hver sone. Derfor må du nok belage deg på å fiske på en sone pr. kort. :wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ikke i år. Kortene som blir solgt på øverelva er bare på en sone, med et tak på 3eller 4 kort på hver sone. Derfor må du nok belage deg på å fiske på en sone pr. kort. :wink:

Og ikke nok med det : Du må også belage deg på å betale mer for kort på EI sone i år enn du tidligere har betalt for kort som gjelder for flere soner :blink:

Noe jeg syntes er rart er at disse temmelig omfattende nye reglene kommer på så kort varsel før sesongen starter !

Skal vedde på at det finnes en del folk som har planer om å besøke elva i år som enda ikke vet noe om disse endringene :unsure:

Hadde vært mer naturlig om disse reglene ble gjeldende fra sesongen 2008 !

Endret av Daredevil

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Og ikke nok med det : Du må også belage deg på å betale mer for kort på EI sone i år enn du tidligere har betalt for kort som gjelder for flere soner :blink:

Noe jeg syntes er rart er at disse temmelig omfattende nye reglene kommer på så kort varsel før sesongen starter !

Skal vedde på at det finnes en del folk som har planer om å besøke elva i år som enda ikke vet noe om disse endringene :unsure:

Hadde vært mer naturlig om disse reglene ble gjeldende fra sesongen 2008 !

Regelendringene i Reisa har vært og er en merkelig sak. Det henvises til regler og regelendringer i hytt og pine, men jeg klarer ikke å finne reglene i sin helhet. Regelendringene har gått i ryktebølger siden FORSLAGENE kom i opp i elvelaget og i begynnelser ble til og med forslagene lansert som vedtatte regler....

Hvis det er noen som finner reglene så si ifra slik at man får lest dem svart på hvitt.... Er lei av å se at det vises til nye regler hele tiden som ikke er publisert på en skikkelig måte. Synes at elvelaget i Reisa må skjerpe seg stort, og er HELT enig med Daredevil i at så drastiske regelendringer som ryktene tilsier må annonseres langt tidligere enn det som er tilfelle her!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Regelendringene i Reisa har vært og er en merkelig sak. Det henvises til regler og regelendringer i hytt og pine, men jeg klarer ikke å finne reglene i sin helhet. Regelendringene har gått i ryktebølger siden FORSLAGENE kom i opp i elvelaget og i begynnelser ble til og med forslagene lansert som vedtatte regler....

Hvis det er noen som finner reglene så si ifra slik at man får lest dem svart på hvitt.... Er lei av å se at det vises til nye regler hele tiden som ikke er publisert på en skikkelig måte. Synes at elvelaget i Reisa må skjerpe seg stort, og er HELT enig med Daredevil i at så drastiske regelendringer som ryktene tilsier må annonseres langt tidligere enn det som er tilfelle her!

Det er ikke så store endringer fra tidligere år. I hovedsak er det jo sesongkort for utenbygds og ukekort som forsvinner, samt at det blir 50 kr dyrere i døgnet. I tilegg blir det jo sånn at et kort bare gjelder en sone, men det er vel ikke så uvanlig ellers i andre elver heller? Det vil jo bli bedre plass for alle da en unngår opphopning av folk på en "god" sone. 8)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det er ikke så store endringer fra tidligere år. I hovedsak er det jo sesongkort for utenbygds og ukekort som forsvinner, samt at det blir 50 kr dyrere i døgnet. I tilegg blir det jo sånn at et kort bare gjelder en sone, men det er vel ikke så uvanlig ellers i andre elver heller? Det vil jo bli bedre plass for alle da en unngår opphopning av folk på en "god" sone. 8)

Ikke så store endringer :blink:

Det är ju bare att telle antalet kort till försäljning för att se att det har skett en markant förändring/försämring till i år.

Både vad det gäller zon-kort och Statsskogskort.

Detta tror jag kommer att få meget negativa konsekvenser för turismen.

Vet många som tvekar om dom ska åka till Reisa i år.

För allvarligt talat.... inte har det väl varit någon "opphopning" av folk i större mängd.

Har aldrig haft problem att finne någonstans att lägga ut fluen :wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Elvelagets politikk har vel alltid vært at reglene og eventuelle regelendringer først skal offentliggjøres umiddelbart før fiskesesongen starter. Da unngår man for det første at noen får mulighet til å påvirke prosessen, samtidig som man holder utenforstående kritikere unna. Elvelaget bruker jo hjemmesiden til Nordreisa kommune som info kanal, og så vidt jeg kan se så ble reglene for 2006 lagt ut 7. juli 2006, dvs. 8 dager før sesongstart. Elvelagets taushet ovenfor brukere og andre interesserte, tror jeg kommer av lagets forhistorie, sammensetning, og sist men ikke minst grunnerierinteressene som vel i stor utstrekning har styrt forvaltningsprinsippet til laget. Ser vi på andre elver i landsdelen, så finner vi fort at mange av disse legger ut reglene og eventuelle endringer allerede i løpet av februar/mars måned. Jeg har tidligere her på forumet hevdet at Reisa Elvelag for lengst burde ha lagt ut egen hjemmeside, der regelverket og all nødvendig informasjon om fiske i Reisavassdraget lå. På den måten ville alle interesserte kunne finne nødvendig informasjon, og kanskje spesielt for utenbygdsfiskere som ofte er avhengig av å planlegge sine fisketurer i god tid.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Elvelagets politikk har vel alltid vært at reglene og eventuelle regelendringer først skal offentliggjøres umiddelbart før fiskesesongen starter. Da unngår man for det første at noen får mulighet til å påvirke prosessen, samtidig som man holder utenforstående kritikere unna. Elvelaget bruker jo hjemmesiden til Nordreisa kommune som info kanal, og så vidt jeg kan se så ble reglene for 2006 lagt ut 7. juli 2006, dvs. 8 dager før sesongstart. Elvelagets taushet ovenfor brukere og andre interesserte, tror jeg kommer av lagets forhistorie, sammensetning, og sist men ikke minst grunnerierinteressene som vel i stor utstrekning har styrt forvaltningsprinsippet til laget. Ser vi på andre elver i landsdelen, så finner vi fort at mange av disse legger ut reglene og eventuelle endringer allerede i løpet av februar/mars måned. Jeg har tidligere her på forumet hevdet at Reisa Elvelag for lengst burde ha lagt ut egen hjemmeside, der regelverket og all nødvendig informasjon om fiske i Reisavassdraget lå. På den måten ville alle interesserte kunne finne nødvendig informasjon, og kanskje spesielt for utenbygdsfiskere som ofte er avhengig av å planlegge sine fisketurer i god tid.

Hvis det medfører riktighet at reglene ble sendt ut så sent i fjor så viser det bare elvelagets arroganse ift de som fisker i Reisaelva, tenker da spesielt på tilreisende. Det var vel i grunnen svært få endringer ifjor slik at det var forholdsvis uproblematisk å ha en så sen utsending av regelverk. I år er situasjonen en helt annen.

Per Jarle har også et poeng i forhold til hjemmeside. Hverken Nordreisa kommunes hjemmeside eller reisaelva.no er bra nok... Nordreisa kommunes hjemmeside er knotete å finne fram til, og reisaelva.no oppdateres sjeldent.

Er fortsatt spent på hvordan kortsalget for utenbygds annonseres i år. Må vel lite på at rykteflommen når fram...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Dette er en svært interessant diskusjon å følge med på. Jeg anser meg selv som reisaværing, og har alltid bodd innenfor de gamle kommunegrensene, noe som medfører at jeg var en av de som hadde fiskerett. Siden jeg nå har sett meg tvunget til å endre adresse, og dermed inngår i kategorien "utflytta reisaværing", får jeg altså ikke tilgang til elva på samme måte som før. Min "makker" når det gjelder fiske er i samme båt som meg, og resultatet for vår del er at vi ikke kommer til å bruke særlig mye tid, penger og energi på å fiske i reisaelva. Kanskje tar vi et døgn eller to, men vi blir ikke liggende i reisa i ukesvis slik vi har gjort tidligere - med alt det medfører av tapte inntekter for bios, sportsforretningene, matbutikkene osv. Nå er vel ikke bare VI tungen på vektskåla for om kommunens næringsliv skal "overleve", men jeg tror at det er mange andre i samme situasjon som oss. Man møter jo mange fra skjervøy, kåfjord osv som har hatt sesongkort, og bruker mye tid i elva. I år blir det jo færre av disse.

Jeg kunne godt tenke meg at dersom det fortsatt skal være sesongkort for utenbygds fiskere, burde det være like premisser for alle, og ikke begrensning på at du må bo i tilstøtende nabokommuner.

Er forøvrig helt enig med tidliger innlegg ift offentliggjøring av fiskeregler. Dette bør komme om vinteren, og ikke like før folk skal sette seg på flyet, i bilen, bussen e.l. for å reise på fisketur til reisaelva.

Forøvrig leste jeg i avisa at det er utlyst anbud på oppsynstjenesten i elva. Det blir interessant å følge oppsynstjenesten i den grad man klarer det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jaja vi kan være sint og sur for regelendringen, men det eneste som kan føre til at reglene endres er:

1. Hvis næringslivet i Nordreisa tjener mindre penger og presser elvelaget til å snu

eller

2. Elvelaget får inn mindre penger i kassa med den nye ordningen.

Til syvende og sist er det bare pængan som betyr noe. Med regelendringen har de egentlig sagt: Vi vil helst ikke ha utenbygds folk i elva (de sier jo at det er for mye folk....?), men vi må få tak i pængan demmes (skru opp prisen)!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

"Ryktene om min død er betydelig overdrevet" sa den amerikanske forfatteren Mark Twain en gang for svært lenge siden. Og sånn er det med svært mange rykter; det man mangler av substans tar man igjen i dramaturgi..!

Statskogs fiskekort på øverelva skal fortsatt være et kort for øverelva, - også i 2007. Ikke noe kort for sone 15, - evt. 19 - og som bare gjelder der. Kortene gjelder hele strekninga, med unntak for de til enhver tid rullerende grunneiersonene. (Også kalt 'stengt' sone) Er ikke det bra? :)

Som andre har påpekt har Statskog større sammenhengende eiendommer bare ovenfor Bilto. Det gjør det selvsagt lettere å å ha en tilpasset forvaltning her. Nedenfor Bilto blir staten bare en av mange grunneiere, og må nødvendigvis ta til seg det forvaltningsregimet som er ønsket av flertallet. Det vil bety begrensninger i antallet næringskort pr. sone, - evt. også en prisjustering i henhold til det flertallet bestemmer. Sånn er det bare, - og hva hadde i grunnen vært alternativet?? :huh: Statskog i direkte konkurranse med elvelaget?? Tror neppe overskriftene hadde talt til Statskogs fordel med en slik strategi...

Forøvrig er den min overbevisning at de fleste - også i år - vil finne rom for gode fiskeopplevelser og gode fiskeplasser med armslag nok til å trives. Det skal i grunnen bare litt fantasi og fleksibilitet til fra oss fiskere: Elva er 8 mil (lakseførende), og har faktisk to elvebredder over alle de 8 milene. Med 160 km starndlinje burde det være mulig å finne en bra plass! Det er simpelthen ikke sant at alle de gode plassene er å finne innenfor sonene 4 - 7!! 8)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

För visso sant att alla goda platser inte finns i sone 4-8, men dom nya medlemmarna i elvelaget som jag tror har haft stor inverkan på förändringen fiskar nog själv inom dom sonerna och vill nog ha lite mer plats själva. Även några andra som har jobb, till exempel på avisen eller på annat sätt kan skrika högt, så att elvelaget hör, fiskar själv inom dessa soner :evil: Jag tycker fortfarande att man skulle ha väntat med dessa ändringar av reglerna tills dess att man fått se vad en sesong med fiskestart den 15 juni hade gjort. Jag är helt övertygad om att det inte skulle vara trångt vid elven på premiärveckan då, det var det inte tidigare då man fick börja att fiska 15 juni. Fisketrycket dom första veckorna skulle sprida ut sig på en längre period. Dom reisaväringar jag nämde ovan skulle inte ha upplevt att det var så trångt på premiärveckorna då, och kanske kunde ha låtit tidigare regler gälla. Hälsningar Göran Luleå, med snart 20års fiske i elva, hoppas på 20 till, med en förhoppning om en möjlighet att kunna köpa uke eller säsongskort i framtiden. :) :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Forøvrig er den min overbevisning at de fleste - også i år - vil finne rom for gode fiskeopplevelser og gode fiskeplasser med armslag nok til å trives. Det skal i grunnen bare litt fantasi og fleksibilitet til fra oss fiskere: Elva er 8 mil (lakseførende), og har faktisk to elvebredder over alle de 8 milene. Med 160 km starndlinje burde det være mulig å finne en bra plass! Det er simpelthen ikke sant at alle de gode plassene er å finne innenfor sonene 4 - 7!! 8)

Det där är både sant og ikke sant :wink:

Om man ikke har tillgang till båt, så är det ikke så bara att förflytta sig opp å ner på överelva.

Speciellt ikke om man har camping och fiskeutstyr för en ukes fiske.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Dette er en svært interessant diskusjon å følge med på. Jeg anser meg selv som reisaværing, og har alltid bodd innenfor de gamle kommunegrensene, noe som medfører at jeg var en av de som hadde fiskerett. Siden jeg nå har sett meg tvunget til å endre adresse, og dermed inngår i kategorien "utflytta reisaværing", får jeg altså ikke tilgang til elva på samme måte som før. Min "makker" når det gjelder fiske er i samme båt som meg, og resultatet for vår del er at vi ikke kommer til å bruke særlig mye tid, penger og energi på å fiske i reisaelva. Kanskje tar vi et døgn eller to, men vi blir ikke liggende i reisa i ukesvis slik vi har gjort tidligere - med alt det medfører av tapte inntekter for bios, sportsforretningene, matbutikkene osv. Nå er vel ikke bare VI tungen på vektskåla for om kommunens næringsliv skal "overleve", men jeg tror at det er mange andre i samme situasjon som oss. Man møter jo mange fra skjervøy, kåfjord osv som har hatt sesongkort, og bruker mye tid i elva. I år blir det jo færre av disse.

Jeg kunne godt tenke meg at dersom det fortsatt skal være sesongkort for utenbygds fiskere, burde det være like premisser for alle, og ikke begrensning på at du må bo i tilstøtende nabokommuner.

Er forøvrig helt enig med tidliger innlegg ift offentliggjøring av fiskeregler. Dette bør komme om vinteren, og ikke like før folk skal sette seg på flyet, i bilen, bussen e.l. for å reise på fisketur til reisaelva.

Forøvrig leste jeg i avisa at det er utlyst anbud på oppsynstjenesten i elva. Det blir interessant å følge oppsynstjenesten i den grad man klarer det.

Det er vel heldigvis ikke sånn at Reisa er helt avhengig av fisketuristene? Det viktigste, synes jeg, i forvaltningen av en slik vakker og god elv er å legge til rette fisket på en god måte. Slik det er gjort iår som mange nevner; uforutsigbare regler som kommer seint, er ingen god og forutsigbar måte å organisere fisket på. Personlig er jeg ikke avhengig av å gå å kaste i elva hele sommer'n/høsten, men ville satt like stor pris på et konsentrert fiske på feks 3 dager- dersom det hadde vært tilrettelagt for å få et vald/en sone for en begrenset periode.

Hva det gjelder "kultiveringskortene"/sesongkortene; kan de fiske hvor de vil?? Etter hva jeg har oppfattet, tror jeg de kan det. Og jeg ser vel for meg opphopning på de kjente plassene i elva. Noe som er bra og dårlig. Bra fordi man kan ha større deler av elva "for seg selv" og dårlig fordi det er vanskelig å komme til de gode plassene.

En "alta-liknende" organisering med utlodding av soner kunne kanskje vært noe?? Ville fått opp eksklusiviteten på fisket i elva. Prisen på kort er det ingenting å si på. Det er organiseringen som fremstår som rotete for en nyinnflytta fiskeidiot.....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Om man ikke har tillgang till båt, så är det ikke så bara att förflytta sig opp å ner på överelva.

Her er jo det som av mange oppleves som sakens kjerne! Elvebåt! Og dette har "alle" reisaværinger som fisker i elva. De kan forflytte seg når de vil, hvor de vil, uten en eneste begrensning såvidt meg bekjent.

Vi vanlige dødelige må nok enten gå eller kjøre, og har da "bare" 4 mil med elv... Minus alle plassene man ikke kommer lett til uten båt.

I tillegg har jeg i en annen tråd stilt et litt kritisk spørsmålstegn ved bruken av båt i nerelva, men dette trengs sikkert ikke diskuteres i denne tråden også.

Det hele koker vel egentlig bare ned til at alle vi som ikke får fiske like fritt som vi har gjort tidligere, er litt misførnøyde... :wink:

Forøvrig er vel ikke næringslivet helt avhengig av fisketurisme i reisa, men jeg er hellig overbevist om at det legges igjen en god slump penger der ila sommerhalvåret.

Er også enig med Bilto, som foreslår åpning 15. juni. Ihvertfall etter røye.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det där är både sant og ikke sant :wink:

Selvfølgelig kan ikke alle fiske alle steder til alle tider. Lokale fiskere, - gjerne med tilgang til båt - vil alltid ha en fordel. Sånn er det i vel i de fleste elver, eller? Mitt poeng var vel mer at vi kanskje skulle se nærmere på de 'oppleste sannhetene' om at de gode plassene er å finne einnefor sonene 4 - 8, - eller noe sånt. Skal på ingen måte påberope meg noen guru-status som fluefisker/sportsfisker, men det er nå et fordømt faktum at jeg sjelden og aldri føler meg i en kø-situasjon under mitt fiske. Har funnet mange 'hull' der jeg i stor grad kan være alene, - og faktisk også få en og annen fisk. :biggrin:

For den tilreisende fisker (og lokale og for den del!!)kunne det faktisk innebære en ny dimesjon i fiskeopplevelsen å leie seg skyss opp elva så langt man kan/gidder/har råd, - og så fiske seg nedover ved hjelp av kano. En fabelaktig naturopplevelse og muligheten til å finne de mest jomfruelige fiskeplassene underveis. Har gjort det selv, og kan varmt anbefale opplevelsen til flere!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det blir vel neppe noe problem å følge med oppsynstjenesten; spørsmålet er vel heller om oppsynstjenesten klarer å følge med ugjerningsmenn. For min del tror jeg at jeg holder meg til reisafjorden; MYE bra fisk der, helt gratis, regelfritt og køfritt, og så får dere bare holde hverandre under oppsyn så mye dere vil! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hvis det medfører riktighet at reglene ble sendt ut så sent i fjor så viser det bare elvelagets arroganse ift de som fisker i Reisaelva, tenker da spesielt på tilreisende. Det var vel i grunnen svært få endringer ifjor slik at det var forholdsvis uproblematisk å ha en så sen utsending av regelverk. I år er situasjonen en helt annen.

Per Jarle har også et poeng i forhold til hjemmeside. Hverken Nordreisa kommunes hjemmeside eller reisaelva.no er bra nok... Nordreisa kommunes hjemmeside er knotete å finne fram til, og reisaelva.no oppdateres sjeldent.

Er fortsatt spent på hvordan kortsalget for utenbygds annonseres i år. Må vel lite på at rykteflommen når fram...

Jeg forholder meg her til hjemmesiden til Nordreisa kommune, linken fiske i Reisaelva, og oppdateringsdatoen for denne siden: Sist oppdatert av May Halonen, 07.07.2006 Så vidt jeg husker så var fiskereglene det siste som ble redigert på denne siden. Jeg ber imidlertid om ovenbærenhet dersom dette ikke skulle være riktig....

Del dette innlegget

Lenke til innlegg