Hopp til innhold
Leifern

Padling/fiske i Reisadalen?

Recommended Posts

Vi er en liten gjeng som driver å planlegge vår årlige kanoekspedisjon.

Tenkte å prøve oss på Reisaelva i år.

Planen var å starte ved Reisajavre hvis jeg husker rett, og padle oss nedover til bebyggelsen (10-12mil).

Blir mest for turen sin del, men som ihugga fluefisker blir jeg å fylle kanoen med fluestenger og håpe på gode forhold :P

Problemet er at vi ikke er særlig kjent der oppe, har lest litt reportasjer og funnet ut at elva er relativt stri ovenfor fossen, så har belaget oss på en del bæring de første milene.

Men, lurte litt på om hvor padlbar elva egentlig er her oppe med Ally 16.5 kano.

Har foreløpig planlagt turen til slutten av Juli grunnet de andre ekspedisjonsmedlemmenes store angst for mygg :blink:

Men, lurer litt på hvor stor innvirkning vannstanden har på padlbarheten, etter mye "staking" og to utslitte padleårer under fjorårets tur tenkte jeg det var lurt å ta dette i betraktning :)

Også litt interessert i fiskekortoppdelinga nedenfor fossen, vanlig norsk soneinndeling med nytt kort hver hundrede meter og trekning hvert døgn,

eller er det mulighet for bestilling av kort i de øvre delene av den lakseførende delen?

Lurte på om det var noen lokalkjente eller andre med litt info om dette her inne :wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder
  • [[Template core/front/sharelinks/email is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]

Vi er en liten gjeng som driver å planlegge vår årlige kanoekspedisjon.

Tenkte å prøve oss på Reisaelva i år.

Planen var å starte ved Reisajavre hvis jeg husker rett, og padle oss nedover til bebyggelsen (10-12mil).

Blir mest for turen sin del, men som ihugga fluefisker blir jeg å fylle kanoen med fluestenger og håpe på gode forhold :P

Problemet er at vi ikke er særlig kjent der oppe, har lest litt reportasjer og funnet ut at elva er relativt stri ovenfor fossen, så har belaget oss på en del bæring de første milene.

Men, lurte litt på om hvor padlbar elva egentlig er her oppe med Ally 16.5 kano.

Har foreløpig planlagt turen til slutten av Juli grunnet de andre ekspedisjonsmedlemmenes store angst for mygg :blink:

Men, lurer litt på hvor stor innvirkning vannstanden har på padlbarheten, etter mye "staking" og to utslitte padleårer under fjorårets tur tenkte jeg det var lurt å ta dette i betraktning :)

Også litt interessert i fiskekortoppdelinga nedenfor fossen, vanlig norsk soneinndeling med nytt kort hver hundrede meter og trekning hvert døgn,

eller er det mulighet for bestilling av kort i de øvre delene av den lakseførende delen?

Lurte på om det var noen lokalkjente eller andre med litt info om dette her inne :wink:

Tror de fleste som har padlet fra Reisavannet har brukt kajakk og ikke kano. Vet om en som har padlet ruta minst 2 ganger med kajakk. Ta kontakt med Torkel hvis du lurer på noe, beskrivelsen av en av turene hans finner dere her:

http://www.reisaelva.no/bli-med-kajakktur-...8727-19934.html

Allykano fra Nedrefossen og nedover er plankekjøring og gir lite utfordring. Får vel 1-2 i i vanskelighetsgrad i padleguiden- med rette vil vel noen si....

Det er slik at Statskog eier den øverste delen av den lakseførende delen av Reisaelva, og de har de siste årene solgt kort som gjelder hele denne delen dvs ingen soneinndeling. Lenger ned i elva er det straks mer komplisert, men det ser ikke ut til at dere skal padle helt ned til Storslett- kun til Saraelv?... Fiske starter ikke før 15 juli så er det sagt...

Når det gjelder mygg så finnes det ikke noen fasit på når det er "best". Sen start på en slik tur kan gi andre utfordringer som f.eks veldig lav vannstand...

Lykke til!

PS: For en del år siden møtte jeg en kar som kom bærende på en sykkel ved Imo. Han hadde syklet fra Biddjovagge. Alt er mulig...

Endret av pulpfiching

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
  • [[Template core/front/sharelinks/email is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]

Takker for info :)

Blir nok å padle helt til havet hvis tida strekker til.

Kjøper meg nok kort i de områdene av den lakseførende delen som statskog styrer, men dropper fisket i nedre del.

Leste reportasjen og undersøkt litt mer, virker som endel stryk er litt drøye for kano.

Må nok belage oss på endel bæring ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg