Hopp til innhold
Ztranger

Finnemarka

Recommended Posts

Noen som har vært inne i Finnemarka drammen enda? myrdammen landfalltjern eller andre? setter stor pris på tilbakemeldinger, evt. andre vann i nærheten som er ørret klare ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Hvorfor ikke ta deg en tur på egen hånd? Til Landfalltjern kjører du jo, og turen inn til Myrdammen tar maks 20-25 min. Ser fram til rapport!

Har selv planer om å ta en titt på Hvalsdammen i ettermiddag! Tar sykkelen opp alle bakkene inn til Årkvisla i vårsola! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Dette bildet fra Tverken oppdateres kontinuerlig og forteller sitt om hvordan ståda er, ihvertfall om forholda i f.eks Goliaten og Ytre Langvann området.

http://dt.no/apps/pbcs.dll/section?Category=WEBCAM&WID=1

Snøen ligger fortsatt litt glissent, og da har ikke isen gått heller, men at det tegner til rekordtidlig start er sikkert.

Spenner på meg sykkelskoa om litt og skræver over ramma for å tråkke opp til Hvalsdammen. Rapport kommer i løpet av kvelden!

Endret av Mattis!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Dette bildet fra Tverken seint i ettermiddag forteller vel sitt, ihvertfall om forholda i f.eks Goliaten og Ytre Langvann.

http://dt.no/apps/pbcs.dll/section?Category=WEBCAM&WID=1

Snøen ligger fortsatt litt glissent, og da har ikke isen gått heller, men at det tegner til rekordtidlig start er sikkert.

Spenner på meg sykkelskoa om litt og skræver over ramma for å tråkke opp til Hvalsdammen. Rapport kommer i løpet av kvelden!

Sitter uten bil så da er det ikke like lett å ta turen sånn uten vidre ;) ellers hadde jeg vært der alt he he, snakket med en venn i dag som nylig vært på landfalltjern og der er det slush og is så må nokk vente en uke eller så regner jeg med...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Sitter uten bil så da er det ikke like lett å ta turen sånn uten vidre ;) ellers hadde jeg vært der alt he he, snakket med en venn i dag som nylig vært på landfalltjern og der er det slush og is så må nokk vente en uke eller så regner jeg med...

Og da har jeg vært på Hvalsdammen, og der lå det både litt snø her og der og isen dekte fortsatt vannet, unntatt i ei smal stripe der vannet velter seg over demningskanten. Men til forskjell fra tidligere år er isen i år mye tynnere, og det var lett å observere i den lille råka jeg nevnte, for den ser du rett inn på når du går brua over fossen. Normalt har istykkelsen vært 15-20 cm i råkkanten, men nå var den sikkert ikke mere enn 5cm, så da er det mye mindre is som skal smeltes. Sikkert mulig å fiske der i slutten av neste uke, og da er det kjapt åpent i de andre vanna innover også, for sjøl om Hvalsdammen ligger lavere i terrenget, er det et kuldehøl på vinteren og like mye vinter som lengre innpå.

Rekordtidlig er det uansett, for normalt er det ikke isfritt før noen dager ut i mai! :)

Endret av Mattis!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Og da har jeg vært på Hvalsdammen, og der lå det både litt snø her og der og isen dekte fortsatt vannet, unntatt i ei smal stripe der vannet velter seg over demningskanten. Men til forskjell fra tidligere år er isen i år mye tynnere, og det var lett å observere i den lille råka jeg nevnte, for den ser du rett inn på når du går brua over fossen. Normalt har istykkelsen vært 15-20 cm i råkkanten, men nå var den sikkert ikke mere enn 5cm, så da er det mye mindre is som skal smeltes. Sikkert mulig å fiske der i slutten av neste uke, og da er det kjapt åpent i de andre vanna innover også, for sjøl om Hvalsdammen ligger lavere i terrenget, er det et kuldehøl på vinteren og like mye vinter som lengre innpå.

Rekordtidlig er det uansett, for normalt er det ikke isfritt før noen dager etter ut i mai! :)

Lover jo bra for denne sessongen det ja, håpe å faktisk få fisk i år da siden det nå er 2 sessonger uten, ikke bare morro det nei men gir pokker ikke opp av den grunn nei he h he

Ok takk for rapporten :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Veiene innover, er de fortsatt dekket av snø? Eller går det ann å ta seg en sykkeltur innover?

Mye hard, porøs is der sola ikke står på. På vinteren er jo dette en del av hovedløypenettet, så det er årsaken! Måtte trille sykkelen fra Årkvisla og rundt Hvalsdammen da jeg sjekka vannet for noen dager siden! Ta en titt på linken til Tverkenbildet som jeg har lagt ut!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Kan rapportere at på Konnerudsiden er isen gått i sørenden av Stordammen. Da er det ikke så mange dagene til det blir fiskbare råker i andre vann også ;-)

Grunde

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ute å kikka litt på Konnerudsden søndag (15/4).

På Hagatjern og Ormtjern var isen helt gått (tipper den gikk rundt 10/4 på Hagatjern). På Bremsa var isen gått på en del av vannet (langs land på østsiden), og på Sagdammen var det kun ei lita råk i nordenden. Det var jo varmt i været i går, og så blåste det på ettermiddagen så jeg vil tippe at sørenden av Bremsa nå er isfri...

Våren er nå kommer like langt som den var 5/5 for ett år siden.

Bremsa og Ormtjern ligger vel på rundt 300 meter, noen som vet hvor mye senere isen går i Finnemarka (Nerdammen og Mellomdammen f.eks.)?

Grunde

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hvalsdammen er isfri, Landfalltjern det samme, og her har gutta tatt ørret på mygg. Sikker på at vanna innover også er isfrie, og det går lett å bruke sykkelen fordi også nesten all isen har smelta også i de skyggefulle delene av vei og stier. JIPPI!! ....ja, Grunde, tre uker før normalen! Sjøl skal jeg ta turentil det lille lurevannet dere ser til venstre en av de første dagene. Styggtjern er et fint ørretvann og supert tilgjengelig med flue!

Endret av Mattis!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Sjøl skal jeg ta turentil det lille lurevannet dere ser til venstre en av de første dagene. Styggtjern er et fint ørretvann og supert tilgjengelig med flue!

Det ligger da ganske høyt gjør det ikke? Nesten 200 meter høyere enn f.eks. Landfalltjern... Men er det solrikt kan det jo likevell være isfritt :wink:

Hvis vi f.eks. skuler litt til Nordmarka så er ikke isen gått på Bjørnsjøen (337 moh.) ennå: http://www.kikutstua.no/index.php?side=vaer

Grunde

Endret av Grunde

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

..."en av de første dagene.".....behøver vel ikke være i morgen eller i helgen hvis en ser litt romslig på utsagnet. I hvertfall åpent i innløpsosen der den lille elva fra Lurvann renner inn. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Får vel nesten ta meg en tur opp snart selv også da, tatt meg meg ferie uke siste uka i mai, så da blir det telt og fiske ja, i år skal jeg pina dø få fisk, siden jeg ikke fikk noe i fjor.......

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Var en tur oppe på søndag, første turen i skogen, kaldt vått og ingen fisk men utrolig deilig å komme ut litt,

landfalltjern var helt stille, et vak like ved meg mens jeg sto å fikkla med stanga etter et av de mange sleiv kasta men sånn er livet.. he he ut en tur igjen i dag.

Bare finne ut hva jeg skal fiske med også nå da. blir fort blind plukking i boksen he hehe. Men maur skal vell funke nå`?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Sett på tynn fortom (0,12 ) og mygg . kast ut og vent , og vent og vent :)

Litt tidlig for maur , selv om den fungerer nå også .

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Fin, sprek skogsørret på 550g tatt rett ut for odden på bildet. Veldig lite vaking så, jeg forlenga fortommen med et par meter og satte på ei nymfe med kobberkropp og gikk i dybden. Smalt på ved tredje inntrekk!

Fisken var proppa med digre øyenstikkerlarver hvor flere var i live, og det var nok forklaringen på lite vaking. Disse tar den nok nærmere bunnen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Grattis Mattis!

Da vet jeg hvor jeg tar meg en kveldstur en av de nærmeste dagene ;-)

Grunde

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Noen av dere gutta som tilfeldigvis har vært ved Vrangla?

Ligger isen der enda?

Anders...

Finnes ikke et vann i Finnemarka nå med is!

Ta bilen inn til Ulevann, beina eller sykkelen videre og fisk i vei!! Fortsetter du forbi har du Tretjerna, myrkanter og fin fisk på kloss hold! Maur, mygg eller et eller annet smått! Garantert fisk i håven! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Finnes ikke et vann i Finnemarka nå med is!

Ta bilen inn til Ulevann, beina eller sykkelen videre og fisk i vei!! Fortsetter du forbi har du Tretjerna, myrkanter og fin fisk på kloss hold! Maur, mygg eller et eller annet smått! Garantert fisk i håven! :)

Takk for det. Da blir det tur! :)

Fant ikke Ulevann på kartet, men regner med at det var Ulevannveien du mente man kan kjøre. Hvor langt kan man kjøre på den?

Endret av Kal-El

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Vi var 3 stk. som lå over fra lørdag til søndag ved lurevannet til Mattis. Det ble 3 på land og 1 som klarte å lure seg unna i siste liten. 2 på PTN med gullhode og 1 på spinner (en slik sluk sak altså :huh: ) Tåke og litt vind ødela litt for kveldsfiske med flue. Men en fanastisk fin tur!

Endret av G*Zu$

Del dette innlegget

Lenke til innlegg