Hopp til innhold
Dr Salvelinus Alpinus

Fortom til tropisk

Recommended Posts

godt nytt år til alle fluefiskere!

Fint å tenke på at vi alle kan sette ny årsbeste snart :biggrin:

Jeg reiser tre uker til India nå i januar. Tar selvfølgelig med meg fluestangen. Og det blir en nier. Med SA sitt bonefishsnøre. Men når det kommer til fortom trenger jeg råd.

Ja, jeg vet det kommer an på hvilke arter jeg skal gå etter, men det igjen er noe jeg ikke vet noe om før jeg er der. Og jeg tviler på det er lett å få tak i taperte fluorcarbonfortommer på beachen i Sør-India.

Noen med erfaring? Råd?

og jeg er enig med den som måtte mene det er helt greit med tre ukers sol i januar. 8)

takk.

dr S

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Hei Dr Salvelinus Alpinus,

Jeg har hatt glede av å fiske i varme strøk i noen år. Jeg har benyttet både vanlige steelhead/lakse fortommer og bonefish/tarpon fortommer. Forskjellen var ikke så stor, men man kunne se at de tropiske fortommene krøller seg ikke så fort som de andre. Prisen på slike fortommer (bonefish) er den samme som på laksefortommer. Tarpon er 2-3 ganger dyrere.

PR

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Men når det kommer til fortom trenger jeg råd.

Ja, jeg vet det kommer an på hvilke arter jeg skal gå etter, men det igjen er noe jeg ikke vet noe om før jeg er der.

Jeg har dessverre ingen erfaring fra tropisk fiske å bidra med, men kaster meg allikevel ut på dypt vann. :)

Er det mange arter med skarpe tenner i farvannene du skal fiske?

Da kan det kanskje ha noe for seg å ta med en rull 0,70 mm til slitefortom ytterst, eller en wirefortom.

Mvh

Tom

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det hoeres ut som du vet lite om hva slags arter du kan komme borti, og selv har jeg ingen erfaring fra India desverre.

Jeg har fisket en god del i tropiske farvann opp gjennom aarene, og bruker veldig lite ferdigfortommer. Jeg pleier aa ha med meg ett godt utvalg av fortomsmateriale (10 - 100 lbs bruddstyrke), og lager det jeg trenger paa stedet. Du kan regne med at noen arter er fortomssky, mens de fleste antagelig ikke bryr seg stort om tapering. Som allerede nevnt boer du nok ha med noe skikkelig kraftig som kan brukes som shocktippet......70-100 lbs bruddstyrke, i tillegg til en spole med myk wire. Du finner mange tropiske arter med en imponerende tanngard.

Men bevares, det er ikke noe i veien med ferdigtaprede fortommer, og som Peter Ross skriver, saa er nok bonefish/laks og tarpon de modellene du boer satse paa.

Selv bruker jeg ikke saa mye fluorkarbon, da jeg har hatt daarlig erfaring med knutestyrken.

God tur og lykke til.

Inge

Del dette innlegget

Lenke til innlegg