Hopp til innhold
odd

Hot copper flash

Recommended Posts

Hot copper flash ( tubeflue )

Er det noen som har hørt om denne.

I så fall, vet dere hva slags materiale som blir brukt ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Jeg surrer litt med Hot Copper og Hot Copper Flash, men jeg mener Flashen er et mønster fra Stein Grønnberg. Hvis jeg ikke er helt på jordet nå er dette i utgangspunktet ei orange flomflue som jeg bruker veldig mye (også på normal vannstand).

Jeg binder disse med svart bindetråd, på korte tuber, copper kropp, stor orange revehale vinge med blått flash i.

Høres dette fornuftig ut :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

dere har feil begge 2;)

hot copper flash er et mønster fra arild guthje fredriksen, mener jeg å huske..

svært populær i otra ja. hørte stein g sa at det var et stort problem å få inn nok hot copper fluer til sesongen da de forsvant i rekordfart..

selv har jeg aldri fått fisk på denne flua og den er faktisk ikke i boksen min lengre..

tror det er brukt sånne flashabou mylarslanger til kroppen på den.

er ikke helt sikker men her er mønsteret slik jeg ville ha bundet den:

tube: metall eller plast

kropp:orange/kobber flashabou mylarslange. inbiller meg at det bare er

bakrehalvdel av kroppen denne dekker

fremrekroppshalvdel tror jeg er sort flashabou dubbing

rib:oval tinsel kobber

undervinge: orange/hot orange hår. ville selv brukt tempelhund. men mener det er geit som er brukt i originalen. legg gjerne noen strå kobberfarget flash over denne. angelhair eller gliss n' glow.

fronthackel: orange/hotorange farget høne eller hane.

overvinge: sort hår. som sagt ville jeg brukt tempelhund, men jeg tror det er geit som er brukt også her i originalen.

sider:orangefarget jc

hode:sort bindetråd. selv bruker jeg kun 12/0 benecchi. sort eller kobberfarget conehead benyttes på plasttuber.

som sagt ikke 100%sikker på om dette er riktig beskrivelse, men det er slik jeg ville ha bundet den...

lykke til gutter!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

dere har feil begge 2;)

hot copper flash er et mønster fra arild guthje fredriksen, mener jeg å huske..

svært populær i otra ja. hørte stein g sa at det var et stort problem å få inn nok hot copper fluer til sesongen da de forsvant i rekordfart..

selv har jeg aldri fått fisk på denne flua og den er faktisk ikke i boksen min lengre..

tror det er brukt sånne flashabou mylarslanger til kroppen på den.

er ikke helt sikker men her er mønsteret slik jeg ville ha bundet den:

tube: metall eller plast

kropp:orange/kobber flashabou mylarslange. inbiller meg at det bare er

bakrehalvdel av kroppen denne dekker

fremrekroppshalvdel tror jeg er sort flashabou dubbing

rib:oval tinsel kobber

undervinge: orange/hot orange hår. ville selv brukt tempelhund. men mener det er geit som er brukt i originalen. legg gjerne noen strå kobberfarget flash over denne. angelhair eller gliss n' glow.

fronthackel: orange/hotorange farget høne eller hane.

overvinge: sort hår. som sagt ville jeg brukt tempelhund, men jeg tror det er geit som er brukt også her i originalen.

sider:orangefarget jc

hode:sort bindetråd. selv bruker jeg kun 12/0 benecchi. sort eller kobberfarget conehead benyttes på plasttuber.

som sagt ikke 100%sikker på om dette er riktig beskrivelse, men det er slik jeg ville ha bundet den...

lykke til gutter!

Ja dette stemmer røffly med beskrivelsen av mønsteret på s. 39 i boka 'Fluer i regnbuens farger' av nevnte AGJ. Veldig bra bok spesielt tubemønstrene. :)

AGJ beskriver kroppen på flua slik:

'Bakre tredel kobber kroppslange som vrenges og limes eller lakkes over og under. Fremre 2/3 flashabou kobber dubbing.'

Ellers likt med det ErikR beskriver.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takker Andersen

For 2 stk tubefluer og en god handel av bøkene.

Liktre den grønne flua, veldig lik den vi fikk mest på i fjord sommer, bare med svart kropp. (grønnemann) eller noe sånt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takker Andersen

For 2 stk tubefluer og en god handel av bøkene.

Liktre den grønne flua, veldig lik den vi fikk mest på i fjord sommer, bare med svart kropp. (grønnemann) eller noe sånt.

:biggrin::biggrin:

Ja det skulle bare mangle at en ikke hjelper i petribror i nøden. Den grønne flua som du nevner er ELLILA etter Arild Gythje Fredriksens mønster, den har vært knallgod for meg og spesielt i Otra sone 4 og 5A.

Lykke til med bindinga før sesongen..

Tight lines

8) Helge

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Den grønne flua som du nevner er ELLILA etter Arild Gythje Fredriksens mønster, den har vært knallgod for meg og spesielt i Otra sone 4 og 5A.

Har du bilde? :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg surrer litt med Hot Copper og Hot Copper Flash, men jeg mener Flashen er et mønster fra Stein Grønnberg. Hvis jeg ikke er helt på jordet nå er dette i utgangspunktet ei orange flomflue som jeg bruker veldig mye (også på normal vannstand).

Jeg binder disse med svart bindetråd, på korte tuber, copper kropp, stor orange revehale vinge med blått flash i.

Høres dette fornuftig ut :P

Jeg vet ikke om vi snakker om samme flue, men den jeg har (som jeg fikk av Stein), er bundet på 0,5" plasttube, med kobber tinsel og rib og med oransje kort vinge og fronthackle.

Mvh

Tom

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

sikkert en variant...

skal se om ikke stein har inne den slangen.. skal ta å binde den idag eller imorgen og ta et bilde av den,selv om beskrivelsen ligger her allerede;)

ligger en variant av ellila her : http://www.fluefiske.net/flybox/index.php?flyID=317

syntes dog den lignet mer på en greenlander..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg vet ikke om vi snakker om samme flue, men den jeg har (som jeg fikk av Stein), er bundet på 0,5" plasttube, med kobber tinsel og rib og med oransje kort vinge og fronthackle.

Mvh

Tom

Høres riktig ut hvis det er litt blå flash i vingen. Om vingen er kort, tja, dobbel så lang som tuba kanskje.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Høres riktig ut hvis det er litt blå flash i vingen. Om vingen er kort, tja, dobbel så lang som tuba kanskje.

Den flua dere henviser til heter ORANGE EXPRESS og mønsteret er vel opprinnelig Stein sitt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Den flua dere henviser til heter ORANGE EXPRESS og mønsteret er vel opprinnelig Stein sitt.

OK, jeg gir meg :biggrin: Men sinsykt god er den iallefall.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hot copper flash er en flue fra umpqua si samling. Den gikk ut av prod i fjor. De har en variant som heter orange copper.

http://www.nordic-outdoor.no/

Den nye flua fisker godt den å 3/4" tube (Copper tube)

Hot copperen var litt mer brun enn orange 1/2" fisket best. og det var en plast tube med copper tråd dubbing?

Endret av hubro2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg