Hopp til innhold
Erlendw

Kurvekast

Recommended Posts

Litt teit at vi ikke ser hva stangtuppen gjør. :P

Tom.

jepp....kanskje vi kan gjøre noe med det...du kaster jeg filmer :P

Endret av Thormill

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Er det noen fare for at det kan bli et "oppdatert kurvekast-treff" på Holmedammen i år da....gutter? :biggrin:
Jeg har fått kjempedrag på kurvekast siden sist. Det er bare synd at så få har møtt opp i 5er-cupen og sett på. Jeg klarer 25 m rett fram og 5-7 m 90 grader ut til sida. :thumbup:

Når det gjelder Holmendammen må vi se det litt an siden det er en del is og snø som må smelte unna. Vi følger spent med på hvordan våren utvikler seg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Er det noen som kan komme med en grei forklaringsmodell for kurvekastet???

Denne er å finne på Sexyloops ( <a href="http://www.sexyloops.com/flycasting/tcurved.shtml" target="_blank"><a href="http://www.sexyloops.com/flycasting/tcurved.shtml" target="_blank"><a href="http://www.sexyloops.com/flycasting/tcurved.shtml" target="_blank">http://www.sexyloops.com/flycasting/tcurved.shtml</a></a></a> )

Det er særlig den siste delen av artikkelen jeg finner interessant:

"With practice curved casts are not restricted to side casts, it is quite possible to send a horizontal loop of the top of the rod in an overhead cast: just draw a horizontal U or V-shape with the tip of the rod at the end of the forward stroke."

Jeg har bare sett kastet utført noen få ganger, hhv av Sven Kalmar og Gõran Anderson, og da i et kjapt demo-øyeblikk. Finnes det linker til videoer på nett (mener å ha sett Carlos demonstrere på Sexyloops men finner den ikke igjen) eller gode kaste-dvd`er som gjennomgår dette.

Hei .. dette er veldig enkelt kast. Når du slipper ut sena, vri hånda 90 grader(med stanga selvfølgelig), og hold den der. Sena/fortommen legger seg da pent sideveis til slutt....stol på det...

Har gjort dette meange ganger etter en demo av Mel Krieger..

GP

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei .. dette er veldig enkelt kast. Når du slipper ut sena, vri hånda 90 grader(med stanga selvfølgelig), og hold den der. Sena/fortommen legger seg da pent sideveis til slutt....stol på det...

Har gjort dette meange ganger etter en demo av Mel Krieger..

GP

Det er en stund siden 2006 (da jeg skrev innlegget du siterte), så du er lovlig sent ute med å svare! :msn-wink:

Jeg har etterhvert begynt å få litt tak på denne typen kast. Dog er det bare det "positive" kurvekastet (mot venstre) jeg får til med presisjon. Og det er j**** kjedelig for en som stort sett havner i situasjoner hvor jeg må kaste oppstrøms. Dermed er dette foreløpig noe som er på listen over morsomme kaste-på-plenen triks, og ikke et hyppig brukt fiskekast.

Er det noen som har erfaring med kurvekast og fortom på 15-16 fot?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg har etterhvert begynt å få litt tak på denne typen kast. Dog er det bare det "positive" kurvekastet (mot venstre) jeg får til med presisjon. Og det er j**** kjedelig for en som stort sett havner i situasjoner hvor jeg må kaste oppstrøms. Dermed er dette foreløpig noe som er på listen over morsomme kaste-på-plenen triks, og ikke et hyppig brukt fiskekast.

Hvis du liker det positive kurvekastet,så tren på å kaste back hand da vel. :biggrin:

(Den positive kurven blir i bak-kastet.)

Stilig,ikke sant? :biggrin:

Tom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hvis du liker det positive kurvekastet,så tren på å kaste back hand da vel. :biggrin:

(Den positive kurven blir i bak-kastet.)

Stilig,ikke sant? :biggrin:

Tom.

Joda, det har slått meg. Planen var at jeg skulle lære meg å kaste anstendig med venstre i løpet av vinteren. Men før treninga kom i gang brant den forbanna idrettshallen ned. Bra unnskyldning, ikke sant? :biggrin:

Nå skal det fiskes frem til oktober, og da blir det fint lite tid til trening.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Du fisker vel ikke 16 - 18 timer i døgnet fra April til Oktober vel? :biggrin:

Du har i hvertfall tid til å se på denne:

http://www.youtube.com/watch?v=rDzTPMVYCRk

Tom.

Nei, jeg må dessverre både spise, sove og jobbe litt innimellom. :glare:

Fin film. :thumbup:

Tom, har du noen formening om hvordan ulike snøretaperinger influerer på dette kastet? Og kombinert med lange fortommer (som jeg har spurt om, men ingen har svart på?! :) )

Göran er en racer på denne typen kast, og jeg har fått med meg hvilke snøretaperinger og fortomslengder den mannen foretrekker.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

hei allesammen. jeg har såvidt begynt å kaste igjen. håper jeg får tilbake gløden.jeg har været langt nede i kjelleren lenge :unsure: og jeg trengte virkelig en pause for å tackle mine personlige demoner. det virker som det går rett vei. jeg er edru og besettelsen ser ut til å ha sluppet taket.

kurvekast har jo hele tiden vært en av mine spesialiteter så kanskje det var mulig å lage en slags workshop el.likn.

det er mange metoder og varianter kombinasjoner osv. jeg har skrevet et par tre artikler om dette en i tyskland , en i FIN og en i alt om fiske. hva med å legge en eller fler ut her? det er i såfall ok for meg..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

heisann til linespeed i sverige beklager at jeg ikke har svart deg. ja du kan ta timer med meg . dette gjelder forsåvidt alle som måtte ha lyst. EEn til EEen er jo det optimale. ække dyr --ring 613 23 936 eller sen en mail...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Nei, jeg må dessverre både spise, sove og jobbe litt innimellom. :glare:

Fin film. :thumbup:

Tom, har du noen formening om hvordan ulike snøretaperinger influerer på dette kastet? Og kombinert med lange fortommer (som jeg har spurt om, men ingen har svart på?! :) )

Göran er en racer på denne typen kast, og jeg har fått med meg hvilke snøretaperinger og fortomslengder den mannen foretrekker.

Hei Erlend.

Jeg var ute og testet/lekte meg litt i dag.Jeg tok med noen femmersnører

med Rio 3X - 15ft+3ft. spiss 0,18.

Et snøre som slår godt over er SA Sharkskin Ultimate Trout Taper.

Jeg synes at det fungerte veldig allright. :biggrin:

Jeg prøvde samme fortom på et DT4 Shakespeare men da hadde jeg

problemer med å få overslag gitt.Det fungerte egentlig ikke i det hele tatt

for meg.

Det er nok ikke noen ulempe at man bruker et snøre som slår godt over med

lang fortom Erlend. :biggrin:

Hei på deg Sven.

Skikkelig hyggelig at du dukker opp igjen. :clapping:

Jeg blir svært gjerne med for å lære mer om du lager en eller annen workshop.

Jeg kan ikke tenke meg noen som gjør det der bedre enn deg Sven. :biggrin:

Tom.

Endret av Tom Syversen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

erlend jeg kjenner gøran meget godt gjennom timer på timer med samtaler hvor gøran har satt meg inn i hans filosofi og teknikk.

gøran bruker mye å sette in en slags liggende bukt i kastet som lil forplante seg ut igjennom fortommen hvis denne er riktig konstruert. teknikken er helt forskjellig fra leftys metode . jeg bruker begge etter som . syversen og jeg rota med noe som fikk navnet dobbelt bukter. dette er en slags videreutvikling av dette...du jobber i forsjellige plan med primære sekundære og evt tertiære bukter--jeg har faktisk et lite bokmanus liggende om emnet,,,må få ut fingern .... :scared:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei Sven.

Jeg har snakka med Göran et par ganger, men han var lite villig til å lære bort curvetriks. Han kjørte zen-buddist stil, og var meget kryptisk. Fjellet kan ikke komme til deg, du må komme til fjellet osv. :)

Jeg fikk et lite hint: "Man måste lugna ned linhastigheten"... :biggrin:

Han bruker så korte bevegelser, og når han kjører demo varierer han vinkler hele tida, så det er vanskelig å observere nøyaktig hva han gjør. Men imponerende teknikk, det har han!

Tom, takk for rapporten! Jeg har såvidt testet et Rio Gold, som ikke er så ulikt Ultimate Trout i tapering, men det eneste jeg hadde for hånden der og da var en 3x fluocarbon fortom på 9 fot. Det funka ikke så bra. Skal denge litt med lengre fortom, så snart vår herre blir ferdig med å dynke meg med nedbør.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

hei erlend jeg tror gøran har blitt mer slik med årene. jeg veit ikke om noen kaster som har blitt mer ripped off enn am.(JO meg... :badgrin: )FOLK har tatt TIL SEG HANS METODER og brukt det videre uten tillatelse fremstillt det nsom egne påfunn.jeg har skriftlig tillatelse fral gøran til om å skrive prate om hans tanker og teknikker. men jeg er også pinlig nøyaktig med å nevne hvem som har lært meg hva osv.... derfor boktittellen "Menn uten ære" en bok om bla slike ting som konner....håperjeg.

gøran har aldri været kryptisk eller lukket mot meg.kanskje han har respekt for meg selv om langliner definitift ikke er hans greie. that doesnt matter. jeg vurderer gøran på lik linje med lefty, steve, harald,osv lee wulff krieger.en unik kaste kunstner som har hatt en enorm invirkning på det moderne fluefiske.

tilbake til kurve kast. de rolige bevegelsene du snakker om . gøran sammen ligner høy line hastighet med å kjøre i 180 i et boligstøk. kast rolige pendelkast med markerte tilig e stopper drift, gør et rolig bestemt fremkast stopp kl 11 IKKE lenger ned i fremkastet slik får du en passe ,ikke for trang bukt, umiddelbart etter at du har stoppet stanga ,paralellforskyv hele stanga litt til siden bare 5-10 cm med hånda ev armen med en kjapp ikke rykkete bevegelse.og tilbake . det er sværet viktig at du ikke gør dette nedover. resultatet er at du får en ny liten bukt, liggende,. denne vil rulle utover linat og forskyve bukt 1 slik at denne ruller over til siden.en lang riktg konstruert fortom vil følge etter. hvi s rytmen i kastet er EEn to tre fie. 1234osv skal du legge til den lille vippen på TO2 altså 1, TO,3,4 .hvis du er for sein får du en liten luftmending i steden mens bukta ruller ut rett frem .li ta teg god tid dette finmekanikk. timing, og presisjon men det er ikke så vanskelig, å utføre teknisk eller skalman si fysisk. dette er en liten del av et konsept jeg har jobba med lenge uavhengig av gøran. jeg kaller det dobbelt bukter. tom syversen kom med navnet da han rota med liknende fenomener....så online kastebok skrevet live.....not bad..sorry til grunde for at forklaringen sikkert er helt på tryne.. jeg kan ikke en dritt om fysikk akkurat som du ikke kan en dritt om kasting.... :biggrin: ha en god dag ps det er en mulighet for at jeg kan få til å lage en workshop nordpå..denne gangen som uavhengig kaster .ikke noe streamstix el likn. søstra til kona bor nordpå og vi skalø kjøre en tur..ta deg en prat med jonny eller kanskje helst rod . han var hos meg en uke og jeg viste ham litt bobbelt bukter trippel bukter trippel trekk og andre relaterte teknikker....

Endret av Sven Kalmar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

hei trur jeg må presisere litt. når jeg snakker om dette merer jeg ikke folk som syrstad, henrik mortensen osv.. at man påvirker hverandre er en ting jeg tenker på tng som skjedde tidliger . enkelte hadde problemer med å forstå at feks begrepet "anderson kast"er ikke bare er legitimt m bidrar til å oppklare.i og med at utstyret og teknikker er enHELHET og den er klart definert.en periode var det politisk korrekt ikke å gi kreditt.... :scared: mage av de beste enhåndskasterne i norge i dag har blitt inspirert avmeg det vet jeg ..kan man få noe bedre kompliment...jeg har heller ikke opplevd noe nevneverdig ubehag med dette...jeg thumbup: g i det skjulte i det små. syrstad gutta og jeg har alltid hatt ett knall forhold..jeg tar av meg hatte for dem- først "de beste i verden med klumper", for så å klare den lange tunge overgangen til lang liner og hevde seg i verdenstoppen der+ sykdom ...awesome jeg traff kun herik M en eller to ganger og så forsvant jeg ut av showet..jeg husker jeg hadde lyst til å nevne både han og hywell i et innlegg som svært hyggelige og interessante kastrere begge too..men alt kokte bort....jeg ville gjerne bare si dette....så all the best hywell og henrik.. mellow:

Endret av Sven Kalmar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Godt å ha deg tilbake,Sven :thumbup: Vil bare anbefale ALLE til å få med seg en workshop e.l med Sven.En opplevelse for livet!!Etter å ha sett stortsett hele "verdenseliten" kaste,nøler jeg ikke med å påstå at Sven er den mest komplette kasteren jeg har sett!Behersker alle stiler!(er dessuten en suveren pedagog).Rock On :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

THANKS SUPERDICK! det er det jeg har lyst til workshops o.l. dessuten er jeg i god form, uavhenging... Det burde være mulig å få til noe. Keep on truckin' what a long strange trip it IS!! :scared:

Endret av Sven Kalmar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg