Hopp til innhold
Erlendw

Kurvekast

Recommended Posts

Er det noen som kan komme med en grei forklaringsmodell for kurvekastet???

Denne er å finne på Sexyloops ( http://www.sexyloops.com/flycasting/tcurved.shtml )

Det er særlig den siste delen av artikkelen jeg finner interessant:

"With practice curved casts are not restricted to side casts, it is quite possible to send a horizontal loop of the top of the rod in an overhead cast: just draw a horizontal U or V-shape with the tip of the rod at the end of the forward stroke."

Jeg har bare sett kastet utført noen få ganger, hhv av Sven Kalmar og Gõran Anderson, og da i et kjapt demo-øyeblikk. Finnes det linker til videoer på nett (mener å ha sett Carlos demonstrere på Sexyloops men finner den ikke igjen) eller gode kaste-dvd`er som gjennomgår dette.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Hei Erlend

Har prøvd å finne info om dette jeg også. Denne artikkelen som ligger på flyfisherman kan kanskje være til hjelp: http://flyfisherman.com/skills/jrcurvecast/

Ellers har Mel Krieger et kapittel om dette i sin bok som jeg i farta ikke husker hva heter. Men da er de gjennomført ved hjelp av sidekast.

Skulle gjerne sett dette på film.

Kurvekast er jo noe alle fluefisker bør kunne, for det er jo en del av grunnteknikken ifølge Gøran A. :):)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei Erlend.

Det er nok ikke mange som driver med akkurat det der.

Sven drev mye med akkurat det.(Mer enn noen andre jeg vet om.)

Det jeg synes er viktig,hvis du vil ha mitt råd,er å tenke på hva stangtuppen gjør.

(De fleste står bare å ser på snøret. :biggrin: )

(Hvis du vil ha snøret til å gå i en eller annen retning,så må stangtuppen også

ha gjort det.Og da snakker jeg ikke om pos/neg kurvekast.)

Og som med alt annet,det er jo alltid mye lettere å si noe enn å gjøre noe.

Det var en periode hvor jeg hadde litt dilla på akkurat dette og da drev jeg og

lekte mye med stanga.Og det er det jeg også mener er det viktigste av alt.

Ta deg tid til å leke med stanga.Prøv å finn ut hva som skjer når du gjør det ene og det andre.

Jo mer du kaster jo bedre blir du.(Prøv å lag en firkantbukt Erlend.Det er selfølgelig ikke det du er ute etter,

men det får deg til å konsentrere deg om stangtuppen. :biggrin: )

Åge (Agela) fikk også sansen for dette og jeg synes han hadde noen virkelige kule kast.

(Det mente forøvrig Steve Rajeff også. :biggrin: Nå får jeg vel høre det Åge. :P )

Når det gjelder Carlos så kan du ta en titt her.

http://www.sexyloops.com/carlos/180curve.shtml

Tom.

Endret av Tom Syversen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takk for linkene! :) Dette skal printes ut og tas med på neste kastetrening. Stanglek er helt klart gøy! Det er fort gjort å se for mye på snøret, slik at man ikke får med seg hva stangtuppen nettopp gjorde. ("Hvordan i h***** fikk jeg til det!??!" :biggrin: ) Men det går også den andre veien :) Jeg trenger et videokamera (og masse tid).

Målet er uansett å få til den "vanskelige" metoden, fremfor den "lette" med stangtuppen pekene ut mot siden. Jeg har aldri blitt så imponert av en kaster som da jeg så Gøran kaste rundt hjørner og tilskuere ved bredden av Orkla i sommer. Stangtuppen rett opp, mens han underhåndskastet kurver kombinert med luftmendinger. Hans (noe kryptiske) svar på hvordan: å redusere farten på snøret til et absolutt minimum. Enig Tom?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har forsøkt Svens metode, fikk det ikke til. Men med kreativitet og lek med stang og snøre har jeg nå fått til et kast hvor snøret legger seg i en rette vinkel i overgangen mellom fortom og snøret. Momentene gjøres etter at stangtuppen er stoppet. I det kastet Sven bruker gjøres nødvendige momenter før stangen stoppes. Det jeg gjør har på en måte utgangspunkt i et luftmendekast, men jeg legger inn en bukt i tillegg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

... Jo mer du kaster jo bedre blir du.(Prøv å lag en firkantbukt Erlend.Det er selfølgelig ikke det du er ute etter,

men det får deg til å konsentrere deg om stangtuppen. :biggrin: )

Åge (Agela) fikk også sansen for dette og jeg synes han hadde noen virkelige kule kast.

(Det mente forøvrig Steve Rajeff også. :biggrin: Nå får jeg vel høre det Åge. :P )

Tom da, her tar jeg et par dagers pause fra nettet og så trekker du fram den Rajeff-historien igjen :wub:

Jeg ble veldig imponert over Sven, og hadde aldri på forhånd trodd de kastene han viste var mulige. Siden har jeg sett at også Tom har et bra repertoar av fikse varianter (hvorfor viste du ikke dem til Rajeff?). Med noen gode råd fra Tom/Sven fikk jeg til mine første kurvekast - sidekast med bråstopp (positivt kurvekast) - og etter det har jeg fått for vane å prøve på ulike varianter. Noen av de beste har vært mislykkete lengdekast - snøret 25 m rett fram og fortommen 90 grader på. Vridninger er ikke alltid en ulempe :wink: , men det gjelder å kontrollere dem. Negative kurvekast, hvor du dreper kastet før fortommen strekkes ut og dermed kan vinkles mot høyre i et overhåndskast er en utfordring (Mel Krieger er enig!). Jeg jobber med å vri markert og opp mot venstre på slutten av framkastet og på den måten forankre flua i vannet mens snøret er på vei mot venstre. Bare et par års trening til så er jeg sikker på at jeg får det til :)

Et spørsmål : hvorfor trener så få på dette :unsure: ? Jeg går fortsatt og tenker på en ørret i sommer som overlevde takket være mislykkete kurvekast. Prøv å se for deg ei elv - glassklar og stillerennende - hvor du står på venstre bredd (når du ser nedover elva) og fisken står nær motsatt side 15 m borte. Bak deg er elvebredden bratt med bjørk. Du kan gå 20 m ned, vade dypt, og legge ut kastet med 25 m rett snøre og fortommen 90 grader på, eller vade forsiktig ut nærmere fisken og prøve med et backhand-kurvekast (venstre side) hvor fortommen legges til venstre for snøret. Til nød kan det gå med et overhåndskast men vinklingen må stemme. Jeg blåste den ørrreten men håper å utfordre den mer seriøst seinere.

Siste kommentar: For å styrke interessen for kurvekast kunne vi ta et kastenissetreff over temaet

Endret av agela

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Siste kommentar: For å styrke interessen for kurvekast kunne vi ta et kastenissetreff over temaet

Høres aktuelt ut 8) ...men skal vi praktisere litt, bør vi vel finne en egnet hall eller noe til formålet , eller spille på lag med værgudene :blink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei igjen,

Jason Borger har lagt ut noen fine videoer på web sidene sine som viser hvordan han gjør "cork screw" kast:

http://www.flycastinginstitute.com/researc...ortsegment.html

Og hvordan stanga oppfører seg i et slikt kast:

http://www.flycastinginstitute.com/researc...capfrontal.html

Filmene ble lagt ut i forbindelse med den tidligere refererte tråden på SexyLoops kommer til å være tilgjengelige et par uker...

Jasons illustrasjon av kastebevegelsen:

post-2-12029-cscc.gif

Så nå er det bare å gå ut og øve øve øve øve øve øve :P

Grunde

Endret av Grunde

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Lærte kurvekast av Sepp Fuchs og Bas de Bruin. Utrolig enkelt når man bare fikk forklart hvordan det skulle gjøres. I deres teknikk er viktig å kjøre med så lav linehastighet som mulig. Det gir mulighet for å manipulere snøret i lufta etter stoppen i fremkastet. Altså; lav linehastighet, stopp, og så kommer trikset: tegn en C med stangtuppen (positiv eller negativ). Jo raskere du tegner C'en etter stopp, jo lenger ut på snøret legger kurven seg. Er du riktig kjapp, kan du vinkle bare fortommen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei Åge.

Egentlig et særdeles godt forslag du kommer med.

Et kastenissetreff over temaet kurvekast.

Kanskje vi kunne fordype oss i det med å utnytte fluestanga.

Det er jo et hav av muligheter her.Å kaste langt er bare en bitteliten del av hele greia.

Tydeligvis så betyr det veldig mye.(For veldig mange. :biggrin: ) Jeg synes at de fleste

er altfor opptatt av det å kaste langt.

Så,skal vi prøve å få ballen til å rulle Åge.......

(Husker du dobbeltbuktene?...... :biggrin: )

Tom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Da foreslår jeg at FF.net krangler litt med flyselskapene og skaffer noen billige billetter til oss distriktsnisser! 8)

Foreløpig må jeg ta til takke med garnstanga. Den funker overraskende bra til kasteleking! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ja.Akkurat de dobbeltbuktene ja. :biggrin:

Når vi legger inn den andre bukta sideveis så får vi en kurve.

(Samtidig er det også gøy å se hvordan hastigheten øker i den første bukta

når du setter inn den andre. :biggrin: )

Det er det som er så gøy med disse kastene.Vi kan legge inn sidebevegelsen både

før og etter stoppen.

Og som du sier,vi burde jo kunne få til noe en eller annen helg.

Tom.

Endret av Tom Syversen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei Åge.

Egentlig et særdeles godt forslag du kommer med.

Et kastenissetreff over temaet kurvekast.

Kanskje vi kunne fordype oss i det med å utnytte fluestanga.

Det er jo et hav av muligheter her.Å kaste langt er bare en bitteliten del av hele greia.

Tydeligvis så betyr det veldig mye.(For veldig mange. :biggrin: ) Jeg synes at de fleste

er altfor opptatt av det å kaste langt.

Så,skal vi prøve å få ballen til å rulle Åge.......

(Husker du dobbeltbuktene?...... :biggrin: )

Tom.

Hør, hør. Kastenissetreff hvor noe av dette blir filmet :).

For oss som bor nordpå i OL byen :) er det jo innendørs treninger 2 ganger i uka i regi av Tromsø Castingclub. Her er det også dyktige kastere. Kanskje verd å foreslå et par kvelder med slik trening?

P.S. takk til Erlend for å ta opp dette (igjen)

Endret av FlyAlf

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det er klart vi burde filme dette.

Klarer vi å få med Håvard en gang til Åge? :biggrin:

Skal vi prøve å finne et sted innendørs og i forkant planlegge

opplegget litt?

Det er utrolig hva vi får til bare vi har lyst. :biggrin:

Tom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Siden han ga meg en DVD med både fullt opptak og en redigert versjon av forrige Kastenissetreff har Håvard vært min dårlige samvittighet. Dessverre hadde jeg ikke leser hverken på jobb- eller hjemme-PC som kunne vise filmen. Skal se hva som må gjøres for å fikse det og høre hvordan det går med kasteinteressen. Med deg som lærer, Tom, må han ha lært mye siden sis :wink: t.

Ellers var det plass på NIH i går til å drive med alt mulig. Det ble også nevnt en hall langt ute i Asker hvor Castingforbundet har hatt trening. Så lenge lengdekast ikke er på agendaen kan det bli lettere å finne hall.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Et kurs med Sven ville helt sikkert blitt bra, Tom.

Ellers går det an å starte med å lære av hverandre og se hva som måtte mangle. Med et kurs kan det bli begrensninger på antall deltakere så da snakker vi om noe annet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

He,he...

Ut ifra avataren min så får jeg ikke engang kastet. :P

Tøfft om du blir med Kim.

Det som er tvilsomt er om jeg klarer å få med Nielsen.

Hvis han kommer,så skal jeg pokker meg stå for wienerbrødene da også.

Tom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hallo Tom..

Hørte det ble nevnt noe om noe wienerbrød :P

Neida.. Jeg har meldt interesse for noe sånt før

og gjør det gjerne igjen..

Vi må bare se å få gjennomført det :evil:

Kurvekast og andre tekniske kast er noe som er

både morsomt og meget verdifult å trene på...

Jeg har fått litt dilla på speykast da...

Bruker nesten ikke overhodekast når jeg fisker etter

sjøørret lenger... Spennende...

Det åpner opp for fiske på plasser du før bare gått forbi Ergo=

MER FISK :biggrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg