Hopp til innhold
Dr Salvelinus Alpinus

Valg av tohånds...

Recommended Posts

..etter hardbarket å ha holdt meg til enhånds og ditto fiske har jeg nå kommet til det punkt hvor også laksefiske har meg vel bevart i sin hule hov. Jeg har i år peiset etter laks med alt fra #4-#7 enhånds, og tidvis har dette vært særdeles vellykket. Mindre vellykket ble det når jeg pådro meg en fishers elbow, altså fiskerens ekvivalent til golf-/tennis-albue, spesielt etter døgns intens kasting med syveren.

For å komme til poenget så ønsker jeg innspill fra tohåndsfiskere, hvis jeg kan kalle dem det, på funksjonelle løsninger og helst lettest mulig dog ikke for underdimensjonert for klassiske norske lakseelver. Ender vel opp i såvel Tana og Alta som Repparfjordelva og Stabburselva til året. Innser at kombi for disse ikke er ideelt, og trolig vil jeg gå for enhånds i de minste.

De eldre kjøttfiskerne i elva mener stadig at #10 er minimumskrav i feks Altaelva. Klarer ikke helt å se for meg at dette stemmer. Mitt ønske om tohånds handler mest om kastearmsavlastning.

Erfaringer fra drilling av storlaks på lette stenger i store elver? Kan egentlig ikke forstå at en nier ikke holder. Blir trettenfotere for korte?

Ok. Nok fra meg. Ser frem imot innspill og bivåner gjerne en god debatt..

Skitt fiske ønskes

Dr S

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

..etter hardbarket å ha holdt meg til enhånds og ditto fiske har jeg nå kommet til det punkt hvor også laksefiske har meg vel bevart i sin hule hov. Jeg har i år peiset etter laks med alt fra #4-#7 enhånds, og tidvis har dette vært særdeles vellykket. Mindre vellykket ble det når jeg pådro meg en fishers elbow, altså fiskerens ekvivalent til golf-/tennis-albue, spesielt etter døgns intens kasting med syveren.

For å komme til poenget så ønsker jeg innspill fra tohåndsfiskere, hvis jeg kan kalle dem det, på funksjonelle løsninger og helst lettest mulig dog ikke for underdimensjonert for klassiske norske lakseelver. Ender vel opp i såvel Tana og Alta som Repparfjordelva og Stabburselva til året. Innser at kombi for disse ikke er ideelt, og trolig vil jeg gå for enhånds i de minste.

De eldre kjøttfiskerne i elva mener stadig at #10 er minimumskrav i feks Altaelva. Klarer ikke helt å se for meg at dette stemmer. Mitt ønske om tohånds handler mest om kastearmsavlastning.

Erfaringer fra drilling av storlaks på lette stenger i store elver? Kan egentlig ikke forstå at en nier ikke holder. Blir trettenfotere for korte?

Skitt fiske ønskes

Dr S

Har fisket endel i de elvene du nevner og en god del i Altaelva og andre store elver som Gaula osv..At du må ha en stang i #10 er nok en sannhet med visse modifikasjoner. Selv om det er stor fisk i disse elvene så gjør normalt sett en 13 foter av god kvalitet absolutt jobben. Begrensningene hos disse stengene ligger i fiske med synkeliner og store fluer. Der er det utvilsomt stor fordel med noe kraftigere skyts. Hvis du likevel skal ha en allrounder så synes jeg en 14 foter i #9 er et godt valg for disse elvene! Men det er også fantastisk gøy å fiske med enhånds selv i disse største elvene når forholdene ligger til rette for dette!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Du kan få kjøpe min 14 fot Vision 3zone 9/10 + koma snelle med backing, skytesnøre og scierra sinktip klump. (skytesnøret er litt slitt, men klumpen er nesten ny) Stanga er strøken. tube følger med, dog med ødelagt glidelås.

Dette er ditt for 2250kr :)

Grunnen til salg er at jeg har kjøpt en annen.

Endret av max_fishing

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei.

Har fisket en god del i de elvene du nevner. Selv bruker jeg stort sett favorittstanga som er i klasse 9 og 13 fot lang. Denne passer utmerket til synkelinefiske samt store tuber. Skøy er det også når jeg får fisk. En 13 foter kjennes mye lettere i hånda en feks 15 foter.

MVH

Tommy

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Skitt fiske ønskes

Dr S

I Alta brukes båt en del, og en ror greit på fiskeplassene. Dog fisker jeg lite med 12-13 fotere her.

Grunnen for min del er at jeg føler meg litt naken med disse småstengene, samt at klasse 9 ikke har nubbetjangs med en hurtigsynk påmontert en 12 cm Väheniva eller Bahtagorva.

Skulle en ryke borti grov fisk, kjennes det tryggere med en 14-15 foter klasse 10/11 - sånn for min del:-)

Dog skal det sies at på en GLX 15` - bør det minimum være 7-8 kg`s laks for å ha noen stor følelse av temming..

I Tana gjelder det samme, utover det, kan det sies at det etter min erfaring går mye smålaks der, men at en på mange fiskeplasser trenger å kaste litt for å rekke ut til de store - og da føler jeg meg begrenset med klasse 8-9, kaster rett og slett ikke langt nok, med fluestørrelsen jeg bruker mest.

Mvh OKP

Endret av Sageman

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

takk for innspill!

Jeg synes svarene går relativt entydig mot innkjøp av nier på tretten eller fjorten fot. Tokiloslaksene som jeg i høst tok på firerstanga ville neppe vært like stas på en tier. :) spørs vel om en nier ville gjort seg stort bedre, men jeg kommer ikke vekk fra jo lettere jo bedre..

Regner med debatten rundt valg av snøreklasse, tid på fight, helhetsopplevelse og etikk rundt drilling av fisk har hatt noen runder her tidligere?

Selv om jeg innser at smaken er som baken og stangvalg avhenger av denne tar jeg gjerne mot råd om spesifikke stang- og snørekombinasjoner av ovennevnte type.

Skitt fiske

Dr S

Endret av Dr Salvelinus Alpinus

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hvis du er ute etter en god stang til en rimelig penge, ville jeg gått for en Redington Redfly hos Nordisk! Til 1470kr på tilbud

Nordisk Fiskeutstyr

Har selv 13 foteren #8, og med en PT 9\10 går det unna. Stanga fikk 5+ og beste kjøp i AoF's stangtest et par år tilbake. Får den også i 14fot #9. Hadde også en Greyline som jeg solgte fordi Redington'en var mye bedre...

Endret av ford prefect

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg har en 15" #11/12 som blir brukt skjeldnere for hvert år og i år var den ikke i bruk i hele tatt.

Grunnen til dette er at jeg synes stanga er tung og at 13 foteren min gjør jobben i de elver som jeg

fisker i.

Det er ikke dermed sagt at det er unødvendig med ei lang stang, for i noen elver eller høler KAN det være

avgjørende med ei lang stang om du får fisken eller ikke. Dette kan være på grund av en hard strøm

eller steiner som man må løfte snøret over.

For min egen del bruker jeg en gul 13"2' #9/10 til tidligfiske og når det er mye vann i elva. Har to klumper som er en flyt/synk1 og en synk3 som jeg bruker tuber med vinge på opptil 17,5cm.

Til sommerfiske har jeg en gul 12"4' #8/9 og er den stanga jeg bruker mest.

Har i høst bygd om ei 10 fot stang sånn at jeg kan sette på et håndtak så den kan brukes som tohånds til smålaks/sjøørret og ørret/harr.

Nå er jeg av den oppfatning at jeg er ikke bekymret for å bruke lette stenger så lenge fortomen er tykk og sterk nok.

Ei stang på 12"6' til 14 fot i klasse 9/10 burde kunne gjøre jobben du er ute etter.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ettersom jeg ikke har lov å anbefale deg utstyr som jeg kjenner godt,fisker med hele sommeren og som funker som F, få får jeg komme med en generell betraktning.

Du ønsker i hovedsak en "kastearmavlastning" og da er nok en stang på 13`# 9 det rette. Den har sine begrensninger men kaster det meste av hva du måtte ønske. Og har du nok backing på snella,ja da er du godt rustet :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ettersom jeg ikke har lov å anbefale deg utstyr som jeg kjenner godt,fisker med hele sommeren og som funker som F, få får jeg komme med en generell betraktning.

Tror ikke dere vinner flere kunder ved denne type innlegg.

Forøvrig når det gjelder valg av utstyr så har jeg brukt 13 fot, men og kjøpt en 15 fot.

Med begge disse klassene i bagasjen er ma sikret 100% under alle forhold.

13 foteren er mest anvendelig, lett å holde under fiske, enkel å kaste ned til synk2, mere synk enn det blir det tungt i løpet av en hel dag eller ei uke, da er det greit å ha 15 foteren som enkelt vipper ut synk4 uten bruk av krefter. 15 foteren er noe "tung" å holde under avfisking, men det er nok mest pga at jeg liker å fiske med enhånds og er vandt til en helt annen følelse.

Nå brukes jo flyt synk1, intermediate mesteparten av sommeren, så 15 foteren hviler mye, men under junifiske og i skottland skal det bli deilig med litt tyngre synkelineskyts og ikke minst er den triviell til langliner vinterstid.

Det er mange gode høstilbud i flere nettbutikker og sikkert i de lokale butikkene også, så finner man noe billig kan man jo kjøpe begge deler på en gang til samme pris!

Endret av Tres Bien

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

For ett par år siden jobbet jeg på Intersport i Alta. Der er det ihvertfall ingen tvil om hvilke stenger det selges desidert mest av til laksefiske. Det er uten tvil 15 fots stenger i #10-11, og det er ikke uten grunn. Fisker du fks på Steinfoss nakken i Sandia og får en bra laks på kroken så vil du være prise deg lykkelig for at du har en stang med skikkelig "rygg"!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Veel, hvor mye du kan holde igjen med avhenger vel først og fremst av tykkelsen på fortoms spissen...

Grunde

Endret av Grunde

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Veel, hvor mye du kan holde igjen med avhenger vel først og fremst av tykkelsen på fortoms spissen...

Grunde

Sant det, men med en lengre stang løfter du mer snøre av vannet under temmingen og får derfor også mer kontroll på fisken :wink:

Endret av Stinger Streamdance

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Sant det, men med en lengre stang løfter du mer snøre av vannet under temmingen og får derfor også mer kontroll på fisken :wink:

Det kan jo være et poeng ja :wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Grunde

Det samme mener også jeg, men med ei lang stang har du fordelen av å kunne løfte mer av snøret

opp av vannet slik at det blir mindre press på snøret eller løfte snøret over steiner og lingnende.

Selv foretrekker jeg korte stenger.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Grunde

Vel. det er jo helt riktig - selv fisker jeg sjelden under 0.43. I år har jeg ikke fisket "lettere" enn Loop fluo - 0.43 og det var sist på sesongen.....

Både på 15 og 12.6 foter.... Har fått en del laks - 4 over 10, største på 17.9, minste 11.2 samt masse smålaks og sånn - har fisket fra 26 juni-31 aug sånn i utstrekning av sesongen....

Så til dere gutter som mener at spissen er viktig, den er kanskje det..

Selv tror jeg at fisketeknikken, eller fiskemåten er det viktigste, parret med rett sted til rett tid og rett dypde(oftest synk på de største)

Det er ikke så vanskelig som det høres ut, da det alltid er et eller annet sted eller stryk som

ikke alle tenker på - som faktisk gir fisk.. Følg vannstrømmen - hvor ville DU stått og hvilt eller ventet(på gyting), eller hentet oksygen?.. 8)

Endret av Sageman

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

På meg virker det som du allerede har bestemt deg for en lett 12-13' stang #8/9 og det trenger ikke være feil.......

Jeg har valgt flere stenger:

2 x 10' hhv #7 og #8/9 for mindre elver, tørrflue, og når det ellers passer :wink:

12,6#8 for små elver og lavvannsforhold i store elver

14' #9 som allround

2 x 15' til juni fiske og flomfiske i middels og store elver

Sånn jeg tolker deg ønsker du en allround stang, og da er mitt råd 13' - 14 ' klasse 9. Denne vil fungere selv i Tana i flom ( om enn med et lite handicap :wink: ) og i småelver.

Men selv velger jeg variasjon i utstyr, liker ikke å låse meg til ett oppsett 8)

Edit: Som en ser kan jeg til en viss grad bruke snører i klasse 8/9/10 på stenger mellom 10' til 14' Også noe å tenke på når en velger snøreklasse.

Endret av moby

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

På meg virker det som du allerede har bestemt deg for en lett 12-13' stang #8/9 og det trenger ikke være feil.......

Jeg har valgt flere stenger:

2 x 10' hhv #7 og #8/9 for mindre elver, tørrflue, og når det ellers passer :wink:

12,6#8 for små elver og lavvannsforhold i store elver

14' #9 som allround

2 x 15' til juni fiske og flomfiske i middels og store elver

Sånn jeg tolker deg ønsker du en allround stang, og da er mitt råd 13' - 14 ' klasse 9. Denne vil fungere selv i Tana i flom ( om enn med et lite handicap :wink: ) og i småelver.

Men selv velger jeg variasjon i utstyr, liker ikke å låse meg til ett oppsett 8)

Edit: Som en ser kan jeg til en viss grad bruke snører i klasse 8/9/10 på stenger mellom 10' til 14' Også noe å tenke på når en velger snøreklasse.

Ved ekspedisjon til boden blir jeg stadig overrasket: Hvem eier alle disse stengene? Lett utstyrsfreak med bred tilnærming til fiskesporten ender ofte opp med mye rart. Jeg vil på sikt helt sikkert ende opp med flere stenger av den typer du nevner dersom tohåndsfisket fanger meg og jeg opplever begrensninger med det jeg allerede har. :)

Du har rett når det gjelder dette kapittelets begynnelse: velger meg en trettenfots 8/9 for starters. Gode råd her på forumet er som andre råd litt dyre. Men hva gjør man vel ikke for skjønnheten i livet? Har forsåvidt akkurat også kjøpt en nifots nier til tropisk, så øvre segment kompletteres altså sakte men sikkert :biggrin:

sånn går no dagan.

skitt fiske ønskes.

dr S

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Vel. det er jo helt riktig - selv fisker jeg sjelden under 0.43. I år har jeg ikke fisket "lettere" enn Loop fluo - 0.43 og det var sist på sesongen.....

Både på 15 og 12.6 foter.... Har fått en del laks - 4 over 10, største på 17.9, minste 11.2 samt masse smålaks og sånn - har fisket fra 26 juni-31 aug sånn i utstrekning av sesongen....

Så til dere gutter som mener at spissen er viktig, den er kanskje det..

Selv tror jeg at fisketeknikken, eller fiskemåten er det viktigste, parret med rett sted til rett tid og rett dypde(oftest synk på de største)

Det er ikke så vanskelig som det høres ut, da det alltid er et eller annet sted eller stryk som

ikke alle tenker på - som faktisk gir fisk.. Følg vannstrømmen - hvor ville DU stått og hvilt eller ventet(på gyting), eller hentet oksygen?.. 8)

Sjelden under 0,43? Det vil underforstått si at du av og til går over? Blir ikke det veldig i overkant på alt under 15 kg? Blir aldri helt enig med meg selv om hva som er god sport? Forsåvidt ustas å miste fisk grunnet fortomsbrudd, men etter min mening skjer det først og fremst ved dårlig kjøring. Og som dedikert ørretmann virker alt over 0,35 som tau. Har sett dyktige fiskere som under meitefiske med toppknytte stenger feks har landet 3 kilos ørret på 9 meter 0,12 sene. Det er en meget stor prestasjon i mine øyne, og bittelitt flaks. Fisken har en fair sjanse? Eller er det ikke fair?

Så kan man jo som du nevner spørre seg om fortomstykkelse har all verden å si for å FÅ laks på kroken.. Synes som dine erfaringer går i retning av ikke. Regner med folket har delte meninger her. Er det lov?

skitt fiske.

dr S

Del dette innlegget

Lenke til innlegg