Hopp til innhold
TommySJ

Hvilke stenger blir brukt til #5 Cup?

Recommended Posts

Hmmm…

Lurer på om enkelte her har blitt pisket med T5 siden de har så mye imot den.

He he he………

Hmmmm.... hvor mange har snakket negativt om den stanga i denne tråden?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

PS! Det hadde faktisk vært interessant (rent forskningsmessig ihvertfall) å spenne opp en haug med fluestenger med lik utgangsvinkel og oppspenningskraft, og observert hvor langt de ulike stengene klarte å skyte en krampe. Da hadde vi ihvertfall fått en indikasjon om kastepotensialet til de ulike stengene, og vi hadde fått utelukket den største/verste variabelen nemlig kasteren... :roll: :biggrin:

Jepp, fordi da hadde vi kanskje fått vite hvor langt forskjellige kastere kunne kaste med ... en krampe :P Seriøst; F=kx hvor k er fjærstivheten, altså i dette tilfellet omtrent lik ERN. Utgangshastigheten tror jeg ville avhenge omtrent bare av stivhet/masse forholdet fordi krafta vil gå med på å akselerer krampa og massa til stanga.

Men uansett tror jeg ikke vi finner ut noe mye relevant om kasteegenskaper på denne måten <_< , hilsen gledesdreperen.

Siden jeg først er sporer av tråden vil jeg benytte sjansen til å anbefale å gi poeng på stil også 8) Skihopp er jo nesten det samme som fluekasting, begge handler om en blanding av lengde og stil.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Sixpack og FlyAlf!

Det med å spenne opp stanga og slippe har folk både tenkt på og prøvd tidligere. Problemet er at når vi slipper vil stangtoppen tegne en bue som avviker mye fra ei rett linje. Energien går derfor ikke i helhet i kasteretningen. Det er her fluekasteren kommer inn! <_< Vår misjon er å spenne opp og lade ut stanga mens vi får tuppen til å følge en sånn noenlunde rett bane.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Sixpack,

får man ikke like mye info om stangas spenst ved rett og slett å måle frekvensen? Åge har også helt rett i det med den rette linja.

Syversen,

oppfølgingsspørsmål om frekvensen. Du har gjort frekvensmålinger på en del stenger? Hva er frekvensen til f.eks. TCR-590'en din? (snakker da om naturlig frekvens _ikke_ CCS frekvensen). Og hva er frekvensen typisk for helaksjonstenger i samme klasse? (f.eks. TnT Paradigm 905 :P )

Og burde den målte frekvensen sette nedre grense for tiden stanga bruker fra "max bøyd" til RSP (Rod Straight Position) i kastet?

Grunde

Endret av Grunde

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det er veldig greit å måle frekvensen, men er det ikke slik at ved frekvensmålinger så spenner man opp stanga til en viss vinkel før man slipper og måler frekvensen? :unsure:

Hvis dette stemmer så vil jo krafta man bruker for å spenne opp stanga nødvendigvis måtte være mye større på ei stiv stanga kontra en myk. Altså vil den stive stanga ha mer potensiell energi når den er oppspent, noe som igjen vil gi høyere frekvens. Dette vil igjen ikke nødvendigvis være relevant i forhold til et fluekast, der den myke stanga vil spennes opp mer enn den stive under samme belastning/kraft... :roll:

PS! Jeg tilføyer at jeg ikke er veldig oppdatert verken når det gjelder frekvensmålinger eller fysikk, så jeg tar forbehold om at jeg kun prater tull her... :P

PS!! Flue-Alf, du må skifte nick til "Leppa"... :biggrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Sixpack,

får man ikke like mye info om stangas spenst ved rett og slett å måle frekvensen? Åge har også helt rett i det med den rette linja.

Syversen,

oppfølgingsspørsmål om frekvensen. Du har gjort frekvensmålinger på en del stenger? Hva er frekvensen til f.eks. TCR-590'en din? (snakker da om naturlig frekvens _ikke_ CCS frekvensen). Og hva er frekvensen typisk for helaksjonstenger i samme klasse? (f.eks. TnT Paradigm 905 :P )

Og burde den målte frekvensen sette nedre grense for tiden stanga bruker fra "max bøyd" til RSP (Rod Straight Position) i kastet?

Grunde

kan ikke dy meg helt for å sleneg litt mer med leppa :P . *Spenst* kan tolkes som masse/stivhet forhold, dvs det som betyr mest for frekvens.

CCS_Frekvens måles jo med last (tyngde) på stangtupp som skal emulere tyngde av snøre. Dette burde bety at denne er mer "korrekt" i forhold til at en alltid kaster med et snøre, og at det er denne frekvensen som betyr noe?

Angående tiden fra "max bøyd" til RSP så vil kanskje dette være en funksjon av naturlig_frekvens, masse på snøre (og kanskje fart på tupp ved RSP). Eller: bare avhengig av CCS_frekvens?

Grunde: Er det du sier at TCR-en har en raskere frekvens, og derfor bruker kortere tid på å oppnå RST. Paradigmen har en lavere frekvens, men kaster kompenserer for dette med en lengre arbeidsvei, og oppnår dermed samme utgangsfart?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

CCS_Frekvens måles jo med last (tyngde) på stangtupp som skal emulere tyngde av snøre. Dette burde bety at denne er mer "korrekt" i forhold til at en alltid kaster med et snøre, og at det er denne frekvensen som betyr noe?

Poenget med å måle frekvensen med last i CCS var vel først og fremst å gjøre målingene enklere fordi frekvensen blir lavere.

Men hvis man ønsker å se på forskjellen på stenger er dette "ødeleggende" av to grunner.

1) Man normaliserer vekk stivheten ved å la massen man legger på være en funksjon av målt ERN

2) Man minsker betydningen av stangas egenvekt og man får en øvre grense for frekvensen som settes av massen man henger på tuppen...

Så jeg synes at egenfrekvens uten vekt på tuppen forteller mer om stanga enn CCS frekvensen.

Angående tiden fra "max bøyd" til RSP så vil kanskje dette være en funksjon av naturlig_frekvens, masse på snøre (og kanskje fart på tupp ved RSP). Eller: bare avhengig av CCS_frekvens?

Ja det er vel det jeg spør om. Og jeg tror at frekvensen allene kun forteller hele historien for pilbuekast. I skikkelige fluekast tror jeg impulsen i stanga også er viktig.

Grunde: Er det du sier at TCR-en har en raskere frekvens, og derfor bruker kortere tid på å oppnå RST. Paradigmen har en lavere frekvens, men kaster kompenserer for dette med en lengre arbeidsvei, og oppnår dermed samme utgangsfart?

Ja man skulle tro det ikke sannt? Men saken er at fra max bøy til RSP bruker de to stengene like lang tid :blink: Men de bruker ikke like lang tid fra RSP til Max Overslag etter RSP...

Grunde

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

En annen ting også,Alf.

Hvis du har en stang med ERN f.eks = 5,11 og en annen med ERN

5,97,hvilken belastning velger du for hver av dem?

(Drit i desimalene i dette tilfellet Grunde. :biggrin::biggrin: )

Er det noen som blander sammen fart og frekvens her?

Og Alf,hvilken belastning føler stangtuppen akkurat i Grundes tilfelle?

Jeg har desverre litt dårlig tid nå.

Må løpe......

Jeg skal måle litt senere i dag Grunde.

Tom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Som mekanikerne sier det: nedbøyningskurven ved gitt last sammen med stangas egenfrekvens (avhenger av både stivhete og masse/-fordeling) gir deg den informasjonen du trenger om ei stang - dvs. det er hva du trenger til å utføre beregningsoppgaver.

Nå skal ikke vi beregne kastet men heller utføre det i praksis :shock: , og i praksis henger alltid snøret på stanga som ekstra vekt. På den måten blir CCS-frekvensen mer logisk (høyere ERN skulle tilsi bruk av tyngre snøre), men hvilken effekt det vil på kastinga ser ikke jeg klart. Er det noen som har to stenger med sammen ERN og AA men ulik frekvens? Det hadde vært gøy og kjent forskjellen :lol: .

Til Tom Larsen: jeg lurer på testen som som var utgangspunktet for mye av hva som er sagt foran. Det at ingen stang uten videre er den beste for alle kan hjelpe mange til å spare penger. Det er mye annet som kan trekkes ut av en slik test, og et spørsmål er om ikke de beste kasterne kan få fram mer av det som bor i ei stang enn (oss) middels kastere. Tom, har du sett på hvordan rangeringen av stengene ble for f.eks. den beste tredelen?

For tida trener jeg på å ta i maks med gitt stang-snøre uten å overbelaste stanga. For mitt vedkommende aner jeg at det vil gå med mye tid (år!). Vil de beste uten videre finne ut av en ny kombinasjon eller trenger de også noe tid til å justere seg inn?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei Grunde.

Jeg prøvde å få tak i en TT Paradigm 905,men du vet,tid er noe en aldri får nok av.

(Hva er AA og ERN verdien på den?)

Uansett så sjekket jeg noen stenger.Selv om det ikke er akkurat det du spør om,så kan

det få oss til å tenke litt over hva resultatene egentlig sier oss.

Shimano Compre 8``6``#4-5 (Egentlig er den ikke en 3`er engang,og derfor opplever du

den som mykere enn det den egentlig er.AA er rett under 70gr.)

Pendellengde =2,385m

Frekvens =2,679hz

Så til to stenger som virkelig er blaute. :biggrin::biggrin:

Tjøstheim 1470 hul glassfiber 8 3/4 ft.#7-8

(Tren med den stanga i et par år og lag små bukter og prøv å dempe/fjerne overslaget

uten bølger og parlell overline/underline.Blir du ikke verdensmester da,blir du det aldri. :biggrin: )

Pendellengde = 2,375m.

Frekvens = 2,506hz

Neste stang,som ikke er hakket mindre blaut er Vangen 603 - 8,7ft. #7

Pendellengde = 2,38m

Frekvens = 2,31hz.

En annen ting jeg tenker på folkens er,når dere tester en myk stang opp mot en bløt

stang i lengde tester,hvor mange av kasterene er vant med å kaste med en virkelig stiv stang?

Tom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei Åge.

Jeg så innlegget ditt litt etter at jeg la inn mitt eget.

Hva føler stanguppen etter at du har akselleret snøret.

(Langs den rette linjen og i henhold til snørefallet underveis og bla,bla,bla.. :biggrin: )

Vi kan godt utvide X verdien i CCS systemet slik at forskjellen i desimaler blir ivaretatt,

men om jeg flytter de tre øvre ringene på stanga og det allerede ligger litt over 9gr.

spent fast til tuppen av stanga,tviler jeg på at det kan registreres.

I korte trekk så mener jeg å si at sammenligningen mellom en stang med en

tallverdi ikke vil bli helt rettferdig eller riktig.

Tom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takker Tom!

Hei Grunde.

Jeg prøvde å få tak i en TT Paradigm 905,men du vet,tid er noe en aldri får nok av.

(Hva er AA og ERN verdien på den?)

Uansett så sjekket jeg noen stenger.Selv om det ikke er akkurat det du spør om,så kan

det få oss til å tenke litt over hva resultatene egentlig sier oss.

Vet ikke CCS verdiene på Paradigmen, men jeg tipper at den er ikke helt ulik SLT'en min som har ERN/AA=4.5/64. Paradigmen er nok noe dypere...

Målinene dine gir uansett en god ide om frekvensvariasjonene.

Shimano Compre 8``6``#4-5 (Egentlig er den ikke en 3`er engang,og derfor opplever du

den som mykere enn det den egentlig er.AA er rett under 70gr.)

Pendellengde =2,385m

Frekvens =2,679hz

Så til to stenger som virkelig er blaute. :biggrin::biggrin:

Tjøstheim 1470 hul glassfiber 8 3/4 ft.#7-8

(Tren med den stanga i et par år og lag små bukter og prøv å dempe/fjerne overslaget

uten bølger og parlell overline/underline.Blir du ikke verdensmester da,blir du det aldri. :biggrin: )

Pendellengde = 2,375m.

Frekvens = 2,506hz

Neste stang,som ikke er hakket mindre blaut er Vangen 603 - 8,7ft. #7

Pendellengde = 2,38m

Frekvens = 2,31hz.

Er litt overasket over at forskjellen ikke er større. 2.7 til 2.3 Hz er ikke så stor forskjell. Og det gir vel en "naturlig utladningstid" på ca. 0.1 sek. Har du gamle tall for TCR'en din?

En annen ting jeg tenker på folkens er,når dere tester en myk stang opp mot en bløt

stang i lengde tester,hvor mange av kasterene er vant med å kaste med en virkelig stiv stang?

Tom.

Når det bara er casting folk som er med kan man vel trygt anta at det er de fleste :wink:

Er vel også et sikkert høsttegn at temperaturen stiger i kaste forumet :P

Grunde

Endret av Grunde

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei Grunde.

Pendellengden på TCR er 2,45m.

Frekvensen er 3,32hz.

Perioden blir jo da 301 msek.

De andre stengene har som du ser 398,9msek

og 432msek.

Ubelastet snakker vi således om ca. 150 - 215msek.

En annen ting Grunde,uten at jeg i det hele tatt har foretatt noen som helst målinger

på det så vil jeg tro at mange,svært mange trekker igjennom stoppen sin,altså etter

buttstopp og således forsinker stangtuppen.

(Dette her er jeg egentlig ikke sikker på men......)

Det jeg mente med å være vant til en stiv stang Grunde handler mer om å

undeline stanga,ikke om å være vant til en kraftig stang og et tungt snøre, 38 - 40 gr.

hvilket er noe helt annet.

Tom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Til Tom Larsen: jeg lurer på testen som som var utgangspunktet for mye av hva som er sagt foran. Det at ingen stang uten videre er den beste for alle kan hjelpe mange til å spare penger. Det er mye annet som kan trekkes ut av en slik test, og et spørsmål er om ikke de beste kasterne kan få fram mer av det som bor i ei stang enn (oss) middels kastere. Tom, har du sett på hvordan rangeringen av stengene ble for f.eks. den beste tredelen?

For tida trener jeg på å ta i maks med gitt stang-snøre uten å overbelaste stanga. For mitt vedkommende aner jeg at det vil gå med mye tid (år!). Vil de beste uten videre finne ut av en ny kombinasjon eller trenger de også noe tid til å justere seg inn?

Hei Åge!

Jeg har ikke forsøkt å dele inn kasteresultatene etter lengden, for å se om det var forskjeller mellom hvilke stenger de "beste" og de "nest beste" oppnådde sine beste resultater med. Jeg kan titte litt nærmere på rådataene, men jeg mistenker at materialet er litt for lite til å kunne se noe særlig her. Dersom du har lyst til å lese 7'ertesten fra Alt om Fiske i fjor, kan jeg godt maile den til deg (jeg tror jeg har mailadressen din liggende fra planleggingen av det første kastenissetreffet).

Vi har også en ny test med de fleste av de omtalte 5'erstengene i tråden her og flere av problemstillingene, som (forhåpentligvis) kommer i neste nummer av Alt om Fiske om et par uker. Jeg har ikke lyst til å si så mye mer om denne testen før den kommer på trykk, men jeg håper det blir spennende lesing! :wink:

De beste fluekasterne bruker nok også noe tid på å finne ut hvordan de utnytter en gitt stang/snøre kombinasjon optimalt, men det går nok vesentlig raskere en for ikke fullt så erfarne kastere.

Mvh

Tom

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Tom.

Det er særdeles interresant hvordan de forskjellige kasterne i testen

tilpasser seg den stive/myke stanga.

La du/dere merke til hvordan arbeidsvei og aksellerasjon forandrer seg i hvert av tilfellene?

Å hoppe fra den ene stanga til den andre for å sammenligne blir særdeles vanskelig.

Satte der det samme snøret på de forskjellige stengene?

Tom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Tom.

Det er særdeles interresant hvordan de forskjellige kasterne i testen

tilpasser seg den stive/myke stanga.

La du/dere merke til hvordan arbeidsvei og aksellerasjon forandrer seg i hvert av tilfellene?

Å hoppe fra den ene stanga til den andre for å sammenligne blir særdeles vanskelig.

Satte der det samme snøret på de forskjellige stengene?

Tom.

Skulle vi gjort det på en skikkelig måte, måtte vi kanskje ha brukt et høyhastighetskamera som det Grunde har brukt.

Det morsomme med slike tester er at de gjerne skaper enda flere nye spørsmål enn de vi klarer å få svar på.

Mvh

Tom

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takk Tom, jeg abonnerer på AoF og ser fram til å få den neste testen også.

Tom S' kommentar:

En annen ting jeg tenker på folkens er,når dere tester en myk stang opp mot en bløt stang i lengde tester,hvor mange av kasterene er vant med å kaste med en virkelig stiv stang?
går på det samme som jeg var inne på. Aner vi et opplegg til en ny test her - kan man la hver få ei uke med hver stang for så å avlegge testen med DEN stanga? Praktisk vil det si at med 6 kastere og seks stenger vil det hele gå over 6 uker og da aner jeg problemer med å gjennomføre opplegget.

Tom S: Hva føler stanguppen etter at du har akselleret snøret.
Hva med: avspent?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

He,he.

Det er høst,som Grunde sier og da vil det nok skje mer her etterhvert.

Det vil i alle lære av forhåpentligvis. :biggrin:

Det er mulig Grunde har sagt det før meg (jeg husker ikke alle innleggene),men om

spenner opp den myke stanga nevneverdig mer enn den stive vil denne få større fart

i utretningsøyeblikket.

Du må få tak i noen skikkelige stive typer Tom,som er vant til å aksellerere en stiv

stang. :biggrin:

(Det vrimler jo ikke akkurat av Steve Rajeff typer heller da. :biggrin: )

Se på kastetekniken til de fleste deltagerne i NM.Det er veldig mye 9 - 3.

Det funker ikke på den stive stanga.

Men,som du sier Tom,morsomt er det .........

Tom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei gutter, nå synes jeg dette med valg av stenger til kasting med 5`er stenger tar litt av.

I dag testet jeg en G.LOOMIS 9ft #3 på ei 5`er line som er godkjent i 5`er cuppen, og greide ikke å trekke mye lenger med ei tøff 5`er stang.

Så, hvorfor mases det så mye om såkalte stenger i #7 som merkes med #5, når vi ikke greier å spenne disse stengene tilstrekkelil på så lette liner allikevel.

Det har rett og slett ikke noe for seg og benytte for stive stenger til disse linene.

Vi må huske på en ting, jo mere line vi holder vi holder utenfor toppringen, desto tyngre skal lina være.

Dersom noen ønsker å benytte 7`er stenger på hele liner i #5, så vær så god.

Jeg mener de gjør et uklokt valg!

Konsentrer dere heller om å kaste langt.

PEREK

Endret av perek

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Kanskje en DT5 som godkjent snøret til 5'er cup er tingen for å lage litt spenning :P i de stive stengene :biggrin:

Rod

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Forresten - er det noen ccs målinger for 2-hands stenger? Det er mye fokusering for tida på 5'er cup stenger og jeg lurte på om noen hadde sett på f. eks. Guideline Cup stenger - både 1 og 2-hands.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

En DT 5.

Det er klart,noen få klarer akkurat det der Rod.

Å holde litt over 27 gram i lufta og samtidig ha såpass snørehastighet

til at snøret skyter.

Jeg har aldri skjønt hvorfor dette femtallet dukket opp i det hele tatt jeg. :biggrin:

Jeg har ikke sett data på CCS av tohåndsstenger.

Hvordan ville du spenne opp stanga i dette tilfellet Rod.

Tom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei Tom

Det var artig på søndag (da hodet hadde roet seg etter lørdags kveld/søndags morgen... :blink:8) ). Jeg snakket med Fly Alf på trening igår kveld (ja, rett fra flyet til hallen :biggrin: ) og spurt han om CCS og 2hands, og fortalt han det du hadde sagt. Vi kommet frem til 3 måte.

Feste basest hand tak helt bakerst og feste

1) ved snelle feste

2) midt i fremme handtak

3) helt fremst på fremme handtak

Nå du da teste stangen ende du opp med 3 forskjellige resultater - eller gjør du? Er det en målbar forskjell.

My head hurts now...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg