Hopp til innhold
Ignita

Tørrfluelandet 3

Recommended Posts

Elva er ikke uforutsigbar bare man vet nok om den og hva svingninger i vannstand gjør med fisken. Vannstanden er uforutsigbar, men det vil ikke automatisk si at det er umulig å finne "rett" fisk.

Tror nok ikke Dr. Fismen kan ta seg fri på måfå fra sine plikter for å spille inn fiskefilm. Men det er nok noen som kjenner til elva meget godt som har kommet med kvalifiserte råd i god tid før gutta kom. Klekkingene er ikke veldig uforutsigbare, men varierer som ellers, kanskje med litt større diff enn en ikke-regulert elv.

Traff du forresten gutta oppi der da du fisket?

Forøvrig enig med deg at det burde bli en stabil vannstand. Det holder ikke for tilreisende at vannstanden varierer med en meter i halvtimen.

Hei !

Nettopp ! En skal ha gått noen dager og kvelder elvelangs her, gjerne over flere sesonger for å nettopp finne ut av dette når vannet varierer. Det finnes steder som er bra når det går godt med vann, og det finnes noen få steder som tidvis er bra når det går lite vann. Når det på det værste kan være 2-3 store vannstandsendringer i døgnet, så kan jo enhver bli svimmel. De som har fisket på stor fisk i elver med svært lite vann, vet jo hvor enkelt det er.....

Elva skrumper jo inn til 1/4 av eller mindre av full størrelse, når de kjører elva på minimum.

Eksempel, var der 0900 en dag i sommer. nesten ikke vann, 1000 var det full elv. ca kl 13 begynner elva å synke igjen, kl 1430, stiger den igjen, kl 18 synker den igjen, ca kl 2000 gikk elva på minimum. Det eneste som er stabilt her om sommeren, er forandringer.

Jeg gjorde 4 forflyttninger denne dagen. Fisket var selvfølgelig vanskelig, det ble med en stor fisk.

Hadde en paradis situasjon en kveld i sommer med 5-6 store fisker på 20 meter elv. De vaket jevnt hele gjengen. Jeg var i PARADIS ! De stod vanskelig til og jeg måtte kaste oppstrøms på de, så synker elva raskt og vipps. Game over ! (nå hadde jeg vært her før da og tok en av de :-) )

Stein

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Har raskt skummet igjenom tråden her, men kan ikke se at noen har fått med seg noen slippdato på filmen... Finner heller ikke noe mere på sia til Sherpa. Er det noen som vet når ca den kommer?

Mvskittfiskeh

fra en som gleder seg til den kommer :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har raskt skummet igjenom tråden her, men kan ikke se at noen har fått med seg noen slippdato på filmen... Finner heller ikke noe mere på sia til Sherpa. Er det noen som vet når ca den kommer?

Mvskittfiskeh

fra en som gleder seg til den kommer :P

Etter det jeg vet, så må vi vente ca 1 års tid.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Etter hvert kom tråden inn på mye fornuftig rundt TF3 i Nea. 8)

Har vært noe involvert i prosjektet og kan komme med noen innspill!! :biggrin:

- Det er opprettet en prosjektgruppe som involverer Selbu & Tydal kommune og hhv Turistinfo/Næringsforum og Grunneierlag til Nea. Det første de fokuserer på er tilrettelegging av forhold for tilreisende og lokale. Tilgang, Gapahuk, Informasjon osv.

Ivareta ALLE interesser er det viktige. Den lokale "guten" som skal sykle til elva med markstanga, tilreisende spinnfiskere og fluefiskere.

Egne fluesoner vil bli opprettet.

Overnatting; de som kommer med telt, de som ønsker hytte og evt de som ønsker hushold. I tillegg vil Guider være tilgjengelig.

Neavassdraget er langt, så det er plass nok til alle. Om det står noen og fisker der du hadde tenkt deg blir det ikke langt å dra til neste ledige plass. Det føler jeg meg sikker på. Vil ikke være bekymret for fiskepress i dette vassdraget.

Vassdraget har alle karakterer på sin vei nedover dalen. Fra intime kulper og små stryk, terskler hvor det danner seg nærmest små vann og flodlignende i nedre partier.

Det diskuteres priser, og Nea er billig sammenlignet med mange andre vassdrag. Alle interessenter er veldig oppmerksom på hva som har skjedd i andre vassdrag og den negative vinklingen dette har fått.

For å fortelle litt om nivået: Det vurderes å gå opp på sesongkortprisen som i dag er på Nkr 250,- ( FOR SESONG I NEA) :lol: ( Dette involverer nesten hele elva, kun avbrutt av små private strekker )

Uka som Lenth & Co var der var banket i god tid. Dette ut fra lokal kjennskap selvfølgelig. Forholdene var heldigvis bra ( Men det kunne vært bedre). Steder de var på ble plukket ut fra flere kriterier både fiskemessig og selvfølgelig filmmessig. De to nevnte som hjalp til var selvfølgelig viktig for å være på rett sted til riktig tid osv, men fisken skal jo tas da. Og her ligger det flere overraskelser på lur på filmen. MANGE kommer til å heve øyenbrynene og smile når de får se resultatet. At gutta er dyktige fiskere er det ingen tvil om.

Et lite innspill om de gutta som hjalp til på filmen. De var VELDIG betenkte og hadde en hel del innspill rundt det å hjelpe til på filmen. Bekymringer som kommer frem i denne tråden. Det ble snudd til muligheter for å kunne påvirke fremtiden for Nea. De har laget et forslag til forvaltning for Neavassdraget og er involvert i den videre prosessen i Nea. Gutta gjorde også en kjempejobb under innspillingen og er sterkt delaktig til at resultatet ble som det ble.

For de som HAR fisket i Nea før vil de oppdage mye positivt som et resultat av TF3 og for de som har tenkt seg dit, mottoet til Selbu er : Selbu, et lykkeland.

De som bekymrer seg for at Nea er vanskelig å fiske i, tja, det at det har tatt noen år for å lære seg Nea henger kanskje også sammen med at de i samme prosessen lærte seg fluefisket etter ørret og da gjerne med tørt. For de som er habile fiskere og kan å lese en elv vil få det enklere enn de som starter fra scratch. Informasjonsfoldere og bedre tilrettelegging langs elva vil hjelpe mye. For de som vil ha det helt enkelt vil jeg vel anbefale Put and take-vann!! 8) (Noe flåsete?)

Jeg vil anbefale de som tenkte å ta turen til å se litt på kart over området. Om forholdene ikke skulle være optimale i elva er det MYE interessant å finne på i de fleste vann i Selbu & Tydal. ( Billig dette også).

Ser at det ble nevnt tidligere å komme med henstillinger til Selbu/Tydal med bekymringer for hva fremtiden vil bringe som et resultat av TF3 i Nea!

JA: Gjør det, gi gjerne meldinger til de involverte i den prosessen de nå er i, MEN kom ikke med sure oppstøt; heller konstruktive innlegg rundt hva DERE forventer å møte i Nea.

Er ikke sikker, men mener vi ikke trenger å vente et helt år på filmen. Jeg gleder meg til å se det ferdige resultatet ihvertfall.

Ble vel kanskje noe rosenrødt dette innlegget, men, men. Frem til nå har dette vassdraget vært kjent blant de fleste lokale fiskere, noen tilreisende fra Norge og Sverige og det er i områder litt vel stort fiskepress med matauk som formål. At det gjennom dette prosjektet blir satt opp en forvaltningsplan for området som tar sikte på å opprettholde og bevare storfiskstammen i Nea, kan jeg absolutt tolerere å se flere av petri brødre langs elva. :biggrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Gleder meg til å se hva de får til, men er litt skeptisk, da jeg har hatt besøk av gutta i ei av mine elver, og sett effekten i sommer... Men jeg kommer til Selbu og Nea til sommeren, og ser fram til det.

En viktig faktor det bør jobbes med fra "arbeidsgruppa" rundt Nea er vannstandsproblematikken. Jo-jo vannstand er vel ikke så bra for hverken fisken eller maten dens...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

For å fortelle litt om nivået: Det vurderes å gå opp på sesongkortprisen som i dag er på Nkr 250,- ( FOR SESONG I NEA) :lol: ( Dette involverer nesten hele elva, kun avbrutt av små private strekker )

Stemmer dette da? Jeg var innom i sommer og betalte mer. Tror det var 250,- pr uke eller 400,- uke hvis man bruker båt?

Hadde forøvrig dårlig fiske (dårlige klekkinger) og fikk (den skuffende) meldingen om at "gutta fra TF" hadde vært der tidligere og filmet :-(

Jeg tror at noe av problemet med Nea er at fiskerne kommer til å klumpe seg. Fint for noen, selvfølgelig ;-)

Endret av bånngjedda

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei

Bare en liten avklaring når det gjelder sesongkort.

Det er vel et sesongkort for den delen av Nea som renner i Selbu kommune og et kort for den delen som er i Tydal.

Eller tar jeg feil?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

For de tilreisende som har fisket i Nea noen år er dette selvfølgelig helt ødeleggende uansett hvordan en ser på det. At det for lokalsamfunnet er lurt og bra er en helt annen sak, men når det argumenteres ut fra et forvaltningsperspektiv så tror jeg ikke på det.

I praksis er dette et pent ord for Donald duck fiske eller put and take.

Jeg har aldri møtt en ørretfisker som gjerne vil ha gapahuker med skaisofaer og merkede fiskestier i sin favorittelv.

Dette lukter lakseforvaltning. :wink:

Når min favorittelv også blir eksponert bigtime i løpet av vinteren blir jeg oppgitt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Håper for guds skyld at de iverksetter tiltak som fluesoner, maks-min. mål, fangstbegrensende tiltak og etc. Tror mange vender bort derfra visst slike tiltak ikke kommer i orden fra første stund. De nederste delene hvor noen av de aller største ørretindividene befinner seg, får nok merke pågangen ganske kjapt. Skandale visst det ikke kommer i gang noe vern av noe slag.

Så forresten vak her om dagen! <_<

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Tror planen er å slippe filmen på seinhøsten 07.Har forøvrig sett en feminutters snutt fra filmingen i Nea,

meget lovende bilder :biggrin: Den kan sees hos Selbu turistkontor for den som er i nærheten.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg