Hopp til innhold
Jimster

Hvilken stangklasse bør jeg velge?

Recommended Posts

Tenkte jeg skulle prøve meg på å høste noen anbefalinger. Jeg er lite erfaren med fluefiske, men har prøvd noen ganger og faktisk fått fisk (jippi!). Jeg er veldig usikker på dette med de forskjellige klassene og forskjellene på disse, men den jeg har testet er en 9' klasse 5. Den blir noe puslete hvis det er litt vind...synes jeg, men det kan skyldes at jeg ikke kan dette her.

Jeg vil gjerne ha en stang jeg kan bruke til det meste. Den trenger ikke være perfekt til alt, men funke. Jeg er avhengig at den ikke er for stor til ørret/røyrfiske på fjellet, men heller ikke for liten til sjøørretfiske i sjøen.

Det jeg ser for meg er noe mellom 9 og 10 fot og klasse 6 eller 7. Jeg er veldig usikker på den store forskjellen mellom klasse 5 - 6 og 7. Jeg bør ha såppas vekt på snøret for å få ut fluer av litt størrelse til sjøørreten... men det må ikke bli fort stort til småfiske på fjellet.

Setter pris på noen innspill ang dette. Hvilket utstyr dere bruker til hva? Er det noen av dere som har suksess med ett utstyr til det meste?

Takker,

Jim.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Den beste allround klassen vil jeg si er #6, fungerer greit til det meste

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Klasse 5 kan være litt lett for sjøørretfiske og vind.

Jeg vil anbefale klasse 6 eller 7

Men vær klar over at dersom du blir bitt av basillen så vil du helt sikkert ha lyst på en stang til.

Da er det normale at du velger slik:

Klasse 7 og 5

eller Klasse 6 og 4

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

En mulighet er selfølgelig å ha to (eller flere :biggrin: ) snører,og flere ulike fortommer.

(Som egentlig er viktigere enn selve stangvalget i dette tilfellet. :biggrin: )

Selv om snørene er i samme klasse er det viktig hvordan fronttaperingen er.

Kortere/kraftigere frontapering (og klumpdel)sørger for å vende flua over. :biggrin:

Tom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Men vær klar over at dersom du blir bitt av basillen så vil du helt sikkert ha lyst på en stang til.

Da er det normale at du velger slik:

Klasse 7 og 5

eller Klasse 6 og 4

Eller #3,#4,#5,#6,#7 og #8 + #2 og #9 etterhvert selvsagt. Alle klasser i minst to lengder ! 8)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Eller #3,#4,#5,#6,#7 og #8 + #2 og #9 etterhvert selvsagt. Alle klasser i minst to lengder ! 8)

Du glemte at man må ha noen 6-7 delte reisestenger også ......i de fleste klassene..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Du glemte at man må ha noen 6-7 delte reisestenger også ......i de fleste klassene..

hmm...ja for dette tok jo overhodet ikke av... :blink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Har du en #6 9"-10" så kan du fiske Laks og små Ørret.. :wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

hmm...ja for dette tok jo overhodet ikke av... :blink:

Sorry, kunne ikke dy meg. For mange så blir det som jeg beskriver.

Men til den seriøse siden, 6 går både til SØ-fiske i sjøen + til fjellfiske med tørrflue og er det beste kompromisset.

Hvis det blåser svært mye der du fisker SØ i sjøen så vil nok en 7'er gi bedre valuta for pengene.

Hvis du skal fiske ørret ( i normalstørrelse, dvs opptil 1 kg) så vil kanksje en #4 være morsomst.

En anbefaling fra min side er altså en passe rask 6#er hvis du skal ha en stang som dekker begge, alternativt 4 og 7 som dekker det meste av dine behov, men kanskje ikke gir det morsomste fjellfisket etter ørret i vind.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei. Hadde brukt en ikke altfor treg #6. Det finnes masse å velge i. Ta en tur innom en bra fiskesjappe og test noen stenger. Foreks. Sage XP, Streamstix Evolution Stix II eller Redington CPS

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Og om du da rigger opp stanga med f.eks et SA Air Cel Bass Bug og et

LW TT snøre så er det ikke særlig tvil om at det vil være en artig,dvs

lærerik opplevelse.

(Satt litt på spissen,eller kanskje veldig mye på spissen :biggrin: ,en SAGE TCR #5

er en #5 stang......eller en #7 stang......

Hmmmmm.......

Tom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ganske håpløst å anbefalle en mengde stenger og snører til en nybegynner :) Selvom Tom er inne på noe vesentlig så vil de fleste nybegynnere ha det riktig så moro med ei fluestang i dette tilfelle en #6 stang, jeg vil påstå den takler sjøen godt og ikke altfor kraftig for fjellfiske. Og med ett standard WF snøre har han ett snøre som takler både tørrfluer og litt tyngre streamere :)

Fortommene er ei anna lekse :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det er klart det kan gjøres enkelt Hermansen.

Samtidig kan du se av det første innlegget hans at han ser betydningen av

snørevekta/massen for å kunne vende over større fluer.(Masse/Luftmotstand.)

I det andre tilfellet skal snøret lande mer behagelig.

Jeg snakker om to forskjellige snører.

Jeg er ikke uenig med deg at han vil kunne få det moro med en #6 stang.

Men du verden å mye lenger han kommer ved å prøve de to forskjellige snørene.

Tom.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det er jeg jo selvfølgelig ikke uenig med deg i Tom, men ett standard WF snøre som feks AirCel takler nå det meste i alle fall i begynnelsen. Hvorfor gjøre ting vanskelig når det kan gjøres enkelt :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

dette handler jo mye om smak og behag, men jeg mener at for innlandsfiske er en femmer det som dekker de fleste forholdene best. Å få en stang som skal fungere like bra til fiske etter sjøørret på kysten ( gjerne i vind), og i fjellvann med små fluer, blir veldig store kompromisser. Med to stenger, 5 + 7, eller 4 + 6, dekkes det aller meste. Må en stang velges, velg en litt tøff femmer som tåler en vektklasse opp på snøret, dersom det blir nødvendig.

(har forresten kjøpt meg ny stang i dag, Sage XP 590-4.... I morgen er det tur)

Morten

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Tenkte jeg skulle prøve meg på å høste noen anbefalinger. Jeg er lite erfaren med fluefiske, men har prøvd noen ganger og faktisk fått fisk (jippi!). Jeg er veldig usikker på dette med de forskjellige klassene og forskjellene på disse, men den jeg har testet er en 9' klasse 5. Den blir noe puslete hvis det er litt vind...synes jeg, men det kan skyldes at jeg ikke kan dette her.

Jeg vil gjerne ha en stang jeg kan bruke til det meste. Den trenger ikke være perfekt til alt, men funke. Jeg er avhengig at den ikke er for stor til ørret/røyrfiske på fjellet, men heller ikke for liten til sjøørretfiske i sjøen.

Takker,

Jim.

Synes du selv klasse 5 er litt pinglete så for all del ta klasse 6, det er jo viktigere at du selv trives med utstyret i utganspunktet slik at kasteferdighetene bedres og du ikke i steden går lei.

Ellers vil jeg si det at de fleste 6'er-stengene idag er mer enn spenstige nok til at de fint kan brukes til sjøørret , selv bruker jeg til stadig en forholdsvis dyp rolig 5'er-stang.No problemos 8)

Problemstillinga med vind løser man uansett ikke bare med "stangklasse" , det er også i stor grad et spørsmål om snøre og teknikk ,men det er slike ting man løser med tiden. :wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

dette handler jo mye om smak og behag, men jeg mener at for innlandsfiske er en femmer det som dekker de fleste forholdene best. Å få en stang som skal fungere like bra til fiske etter sjøørret på kysten ( gjerne i vind), og i fjellvann med små fluer, blir veldig store kompromisser. Med to stenger, 5 + 7, eller 4 + 6, dekkes det aller meste. Må en stang velges, velg en litt tøff femmer som tåler en vektklasse opp på snøret, dersom det blir nødvendig.

(har forresten kjøpt meg ny stang i dag, Sage XP 590-4.... I morgen er det tur)

Morten

Enig. Som et slags eksempel kan jeg jo nevne at nettopp den XP'en du har skaffa deg funker helt utmerket med snører i klasse 4, 5 og 6. Så med en litt kraftig 5'er, et 5'er snøre og et 6'er snøre er du nære helgardering.

Men bevares, ei stang med #6 på klingen og et "standard" wf 6 er også et godt valg. Hva er forresten forskjellen på en 5'er og en 6'er <_<

Grunde

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Enig. Som et slags eksempel kan jeg jo nevne at nettopp den XP'en du har skaffa deg funker helt utmerket med snører i klasse 4, 5 og 6. Så med en litt kraftig 5'er, et 5'er snøre og et 6'er snøre er du nære helgardering.

Men bevares, ei stang med #6 på klingen og et "standard" wf 6 er også et godt valg. Hva er forresten forskjellen på en 5'er og en 6'er <_<

Grunde

Ah interessant. Flere snører...samma stang. :D

Er det slikt å forstå at snøret egentlig er det viktigste her? Så hvis snøret er gammelt og lite vedlikeholdt så nytter det ikke hvor bra stangen er? Jeg slår nemmlig stor tvil om den 5# stanga jeg har prøvd...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Er det slikt å forstå at snøret egentlig er det viktigste her? Så hvis snøret er gammelt og lite vedlikeholdt så nytter det ikke hvor bra stangen er? Jeg slår nemmlig stor tvil om den 5# stanga jeg har prøvd...

Youp, det er i alle fall min mening om saken. Men når det er sagt vil du nok oppleve at de fleste stenger har sin "sweet spot" for en snørevekt. Og det er som oftest snøreklassen som står på klinga :biggrin:

Så hvis du kommer til å bruke stanga mest på kysten og på fjellet (altså med relativt store fluer og mye vind) går du for 6'eren, hvis du ikke først og fremst skal fiske i sjøen men for det meste etter ørret i ferskvann er kanskje 5'eren tingen. Er kanskje en ide å prøvekaste stanga med både line #5 og #6 før du kjøper stanga.

Grunde

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Kjøp deg ei Lecie #5 9`6.

Den klarer snørevekter fra #4 til #8, har prøvd og det er ingen problemer med AFTM 8.

Stanga er følsom, myk og spenstig.

#6 etter ørreten høres for meg ut som overkill uansett vindforhold i fjellet.

For dere østlendinger (inkl. kvasisvensken) 5 m/s er ikke storm. OG man kan fint kaste i 7 m/s med #4 stang :wink: Hvem tørrfluefisker når det blåser?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Veeel, eksakt hvilken stang du skal kjøpe skal jeg ikke mene noe om. Det finnes utrolig mange bra stenger der ute. Og har du litt tålmodighet er det ingen sak å gjøre et skikkelig kupp i bruktmarkedet. Det er vel mere et spørsmål om hvilke type stenger du liker å fiske/kaste med.

Hvis du f.eks. vil ha en litt kraftig kjapp 5'er er det en grå Loop til salgs her på forumet nå. Sikkert helt kanon den stanga, og jeg er helt sikker på at den håndterer 6'er line godt.

Ellers er eBay.com også et godt tips.

Grunde

Endret av Grunde

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Veeel, eksakt hvilken stang du skal kjøpe skal jeg ikke mene noe om. Det finnes utrolig mange bra stenger der ute. Og har du litt tålmodighet er det ingen sak å gjøre et skikkelig kupp i bruktmarkedet. Det er vel mere et spørsmål om hvilke type stenger du liker å fiske/kaste med.

Hvis du f.eks. vil ha en litt kraftig kjapp 5'er er det en grå Loop til salgs her på forumet nå. Sikkert helt kanon den stanga, og jeg er helt sikker på at den håndterer 6'er line godt.

Ellers er eBay.com også et godt tips.

Grunde

du må ikke nevne ebay vettu.. plutselig sitter han me en masse utstyr :P

det lønner seg å dra rundt i diverse butikker å prøvekaste til den stooore gullmedaljen, så finner du en stang du synes passer deg, så kan du evnt prøøve å finne den brukt..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg har en grå Loop 9" #4 kan bruke # 6 snøre på den.. :wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

jepp...men det handler ikke bare om gamle og dårlige vedlikeholdte snører .Det finnes mengder av snører med ulike taperinger/profiler,synkegrader osv ...når man da i tillegg til dette kan kappe/bygge sine egne klumper/snører blir det nok å velge i mellom :roll: :wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg