Hopp til innhold
Anne

Årets Fluelaks 2006 - HER ER VINNERNE!

Recommended Posts

Her er tre av mine lakser fra sommeren -06 :

Etter at laksefisket løsnet for meg sist sommer, var forventningene til årets sesong store. Jeg er ikke den som har flest døgn i elva, men de få jeg har nyter jeg til fulle. Hadde bestillt 5 døgn i Etne-elva, men da det virket som en hel evighet til første døgn hoppet jeg på en tur den 14.juni. Sonen hadde jeg hverken sett eller hørt noe særlig om fra før. Vannstanden var ikke stor, men allikevel fiskbar

Da vi ankom elva hadde de to andre bestemt seg for å leie en makke-høl i tillegg, så jeg fikk sonen for meg selv :) Kvelden var like fisketom som den var fin, så jeg hoppet i lavvoen for å være uthvilt til morgenfisket. Da jeg ruslet ned til brekket for å kikke etter fisk satte jeg morgenkaffien på vranga. Det sto to storlaks og to mellomlaks på brekket (øverst i bildet over). I iveren som fulgte, kombinert med at øya knapt nok var åpne, treiv jeg enhåndsstanga og raste til elva. På tredje kastet var den minste laksen på flua rett nedstrøms, men satt bare i noen sekunder.

Jeg kastet deretter over elva og lot flua henge i strømmen der jeg hadde spottet den største laksen. Der! Jaddahh :lol: Laksen var sterk og hølen var kort, så jeg måtte legge bra press på den. Etter 3-4min skjer det fatale... Fortommen ryker! "Dette er tydeligvis ikke min dag.." tenker jeg. Opp i gapahuken for å samle tanker og skifte fortom. "Man RYKER ikke fisk" surret i bakhodet mitt. Med pulsen på normal klarer jeg å samle meg og blir straks belønnet med en nydelig hunnlaks på 4.7kg 8) Kampen blir dramatisk da den flett nye Litespeed snella mi holder på å løsne fra snellefoten! Flua var en blåsvart The Sperm

Den neste laksen ble tatt senere i sesongen på liten elv. Sommer og sol gjør at humøret er på et minimum og vi er på vei til å dra fra elva. Da begynner det å skye til og vi avventer situasjonen med et par pils. Etterhvert begynner det å hølje ned, så vi blir værende. Det regner bra på hele natta, så det blir lite søvn under blikktaket (hvem gidder forresten å sette blikktak på en gapahuk???)

Da jeg ikke får sove skikkelig pga av regnet og den danske bamsen som durer som et lokomotiv ved siden av meg, hopper jeg i utstyret og setter på kaffien. Det begynner så smått og lysne etter den 5te koppen. Da jeg trasker ned på broa ser jeg at elva er blitt nydelig cognac-farget! På med en mellomstor T&L tube på enhåndsen, trippelskjekke fortom :roll: og ned i elva. Før jeg får sagt herregud-så-trøtt- og-sli... Javisst!!

Denne tar selvfølgelig også rett nedstrøms og forsvinner. På med en litt mer orangelysebrun The Sperm da elva blir stadig mer farget. Og samtidig som sola begynner å skinne igjen, sitter denne sprelske krabaten på 3.4kg fast i andre enden

Og svidda på 1.3kg :)

Brekket der den største tok

Flua "The Sperm" på 1cm tube med 2.5-3cm vinge

Alle fiskene ble tatt på Scott S3 10fot #7 og Lamson Litespeed snelle

Endret av ford prefect

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Hvordan får jeg lagt inn bilder?

Under skriveruta står det Vedlegg. Bla gjennom til du finner bildet på harddisken din. Merk av bildet, klikk på Legg til dette vedlegget. Bildet lastes da opp. Hvis du vil at det skal stå et bestemt sted i innlegget, setter du markøren der det skal være og klikker på knappen t.h. ut for bildevedlegget. Deretter Legg til svar.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Guest Rob1

Smålaks igjen- - (som vanlig nesten) :blink:

Fisken veide 2.1 kg, ca. 50 cm. og ble tatt i Skibotnelva i Troms den 29 juli.

Den ble tatt på en kulehodenymfe!

Hipp!

Stabbursdalen . 8 august.

Her er laksene fra Stabbursdalsturen, - den største 2,6kg og den andre 2,1kg. begge litt over 50cm

Fiskene tok på "Bomber". - Tøfft!

*kan æ komme over 3 kg?! HÆ?

Robban.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Tok i går min tredje laks for sesongen. Første laksen jeg har fått på land under målrettet laksefiske.

Nå skal det sies at det er 16 år siden sist jeg prøvde meg på laksefiske :)

Fisket tilsammen i ca. tre kvarter. Prøvde to, tre ulike fluer før jeg på pur f....skap heiv på en "Mickey Finn" str#8. Første kast....Pang!! Fast fisk. Nyyydeliig liten fighter på 1,75 blanke kilo.

DSC01238kopier.jpg

DSC01241kopier.jpg

DSC01245-kopi.jpg

Fornøyd nå :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg får vel ta med min eneste laks for året også, da !

Jeg er ingen laksefisker, men fisker mye i elver der det går laks !

Denne ble tatt på ei lita røyenymfe krok #10, et mønster som bare kalles "ulldotten" !

Hadde ikke vekt med meg, men tipper vekta er på ca 2,5kg !

Bildene er fra reisaelva !

post-34-1156369105_thumb.jpg

post-34-1156369307_thumb.jpg

Endret av Daredevil

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det ble en storlaks på meg i år.

Har vært enhånds-fisker i alle år, men tenkte jeg måtte prøve meg på tohånds.

Kjøpte meg et Lts X-3 tohånds sett i fjor høst. Angrer ikke :biggrin:

Fisket siste uka i juni og første uka i juli i Lakselva(finnmark). Fikk en Laks på 11,5 kg.

Flua var en svart treble krok nr 8, hår vinge. Forøvrig den samme som FLU fikk sine, bundet av hans far.

Fisken ga meg litt kamp med 2-3 store utras, men fikk den inn etter ca 20 min.

Den ligger nu ferdig røkt i fryseren.

Fikk fisket to uker til i slutten av juli, beg av august. Da mest etter sjøørret med enhånds. Ble fire smålaks på 1-2 kg og en sjøørret på 1 kg. Moro på enhånds :)

Litt dårlig bilde, tatt med mobilkamera.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
gallery_3576_129_377637.jpg Saarikoski 10 august 2006. Denne kraftkaren veide 19 kilo og var 119 cm. Den må nok være med i laksekonkurransen.Ble tatt på en hi-level 15 fot stang med guideline connect snøre flyt 1-2 og 0.45 fortomm, Snella er en Gold Cup IV. Flua var en liten tube som var svart og rød med krok nr. 8. Den tok på i et stille parti og kom opp som en kanonkule helt fritt av vannet 2 ganger så vassføyka sto da jeg begynte å legge press på fisken. Fisken gjorde nesten som den ville men måtte gi seg etter 25 min. knallhard temming. Forresten kem va d som sa at Altaelva va oppskrytt???

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

tn_gallery_3576_129_135452.jpg

Melder på en 7 kilos laks og en 15 kilos ( bildet) i laksekonkurransen. Begge ble tatt i bollo valdet i Altaelva 20 juli 2006 På en Hi-level 15 fot stang med teeny flyt/inter. snøre med 0.45 fortom

Fikk først 15 kilos laksen etter 5-6 min fiske øverst på plassen, den raste ut 40-50m snøre med engang men ellers var den snill som et lam. Brukte ca. et kvarter fra den tok til den ble tailet iland.

7 kilos laksen tok på samme plassen litt senere på kvelden etter at jeg først hadde mistet en grils 3 min før. Den leide jeg ned til kulpen, den ble temmet på i 5 min før den var på land. Begge laksene tok på en dobbel krok som var svart og gul med sølv kropp.

Resultatet det døgnet Ble 3 laks og 1 grils tilsammen på alle fiskerne.

Altaelva har gitt fantastiske fangster iår, har vært med 5 døgn iår som har gitt mellom 40 og 50 grils/laks tilsammen. Og snart begynne ørret kortet...(1 september) :biggrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei på dere.

Mange fine flue lakser i år. Et par ble røkelaks men mange fikk friheten tilbake. Sender inn bilder av to lakser. Første tatt 13 juli i Eidselva. Vekt 11.2 og 105cm tatt på en liten sunray. Stangen er thomas&thomas 13 fot, snelle loop evotec, snøre er intermedium.

Neste er fra stryn den 20 juli. Den ble satt ut og er en plass mellom 4 og 5 kg feit og fin. Tatt på en lime farget tube har fått kalle navnet lime pussy. Stangen er 14 fot stinger glx med inex snelle og hover snøre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

:) Jeg gleder meg ov er flotte bilder, flotte fisker og flott respons. Jeg koser meg når jeg leser meg gjennom beretningene og titter på fluene.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Årets første laks ble tatt 30.08.2006 i Årdalselven i Ryfylke, Rogaland. Veldig god vannstand pga 2-3 dagers kraftig nedbør. LTS X1 14,6 med sink tip og en svart/oransje ally's shrimp variant.

Vekt: 3.6 kg

Jeg ble "tvunget" til å fiske hakk i hæl på min kamerat fordi jeg måtte rekke ferja og hadde lyst på en siste "fish through" i hølen, og hadde akkurat sjekket klokken fordi det var på tide å dra inn snøret. Jeg skulle akkurat til å rope ulv dvs. gjøre som jeg hadde en fisk på for å skremme kameraten min nedfor, men ombestemte meg for å ikke være frekk. 10 sekund senere så bet det kraftig :) Kanskje snøre til han foran hadde irritert laksen nok til at den ville bite...

Bilde-005.jpg

Bilde-006.jpg

Legger også ved ny rekord fisk for min del, på hele 6.5 kg. Tatt i Håelven fredag kveld rundt 1930 på en gulaktig shrimp flue (jeg døper den til Sneaky Shrimp Assassin). Etter å ha mistet to stykk, fikk jeg endelig en svidde i land utpå ettermiddagen. Så bet denne herligheten på når det begynte å mørkne. Det tok ca 5 min før den viste halen og jeg forstod at det ikke var snakk om en svidde. Etter drakamp til de grader med min 10fot LTS X1, så ble den sveiva iland i full ekstase. Årets fangst var et faktum!

Endret av Magnus Jepson

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Etter at den jævelen kameraten min snek seg inn bak meg og fikk tak i en laks på 3.6 kg i Årdal den 30. august, gikk det en liten djevel i meg og jeg måtte ta igjen.

Jeg kjørte fra jobben kl. 15:55 for å rekke fergen over til Tau fra Stavanger, hadde god tid, men tror dere ikke at køen sto bom fast på veien. Båten seilte ufortrødent avgårde uten min lille Corsa ombord. Forbannet (og med fiskefeber på 41.9) satt jeg og sturte i fergekøen og forbannet alt som heter rushtrafikk og andre biler.

Sesongens siste dag, og etter en sommer av det heller triste slaget sett fra et laksesynspunkt hadde det endelig regnet godt. Jeg prøvde først med en "klassisk" årdalflue, en stor blue charm som jeg fikk laks på i fjor. Ingen lykke.

Så gikk jeg til andre enden av spekteret og prøvde meg med en tube green highlander og en rosa(!) alley shrimp. Ingen lykke der heller. Kompisen min fant da ut at han skulle stikke for å nå ferja hjem, det begynte å skumre og elva så temmelig død ut (ingen hopping og fisk som viste seg).

Jeg bestemte meg for et siste gjennomfisk av hølen for i år, og gikk over til en (sorry, jeg kan ikke navnet på flua) svartvinget tube med sølvkropp. Innslag av sølvtråder i vingen også. (Kanskje noen kan hjelpe meg med navnet?)

Ingenting skjedde.

Jeg bestemte meg for å fortsette et lite stykke forbi der det er "normalt" å stoppe i den hølen (det er en stor terskel der og det er overhengende fare for å miste flua hvis den går over).

Og der satt den. BOOM! Helt på terskelkanten. Den rykket noe voldsomt og raste utover, vekk fra terskelen og oppover i hølen. Jeg begynte jo å skjelve, som den uerfarne fiskeren jeg er, og det var så vidt jeg husket å komme meg på land.

Etter et par utras til, et par nydelige saltoer (med D moment og trippel skru) så klarte jeg å roe fisken ned og lose den mot land. Det tok meg 20 minutter med MEGET forsiktig fisking å få den på land, og jeg var stoltere enn en hane som har nettopp fått vite at han blir president i stolt hane klubben.

Uansett: En 5 kgs laks tatt med en Loop Blackline 14" 9/10, LTS X1 9-13 snelle, Intermediate tip shooting head og 0.38 (18lbs) fortom. Åja, og så var det dette navnet på fluen. Håper at noen andre kan hjelpe meg med navneforslag. Ellers kaller jeg den for Devils silver nightstalker terminator. Her er flua!

Her er fisken igjen, ikke i djevelmodus denne gang:

Endret av skinke

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Åja, og så var det dette navnet på fluen. Jeg skal prøve å få tatt bilde av den, men håper at noen andre kan hjelpe meg med navneforslag.

:biggrin: Vi kan kalle den Silver Stout Variant.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei alle sammen !

Har lyst å melde inn min fineste fiskeopplevelse til nå denne sesongen.

Denne laksen fikk jeg i Hersja-sonen i Altaelva 14. august på ekstrem lav vannstand.

Etter å ha mistet to store lakser lengere ned i Altaelva var det utrolig deilig å lande

denne flotte fisken som veide 12,5 kg.

Jeg fisket med en lett to-handstang, en LTS X1 med lengde 12,6 fot og en snelle

type X2 fra LTS.

Flua var en Alta-spesial Sunray (også kalt 1-2-3 flua), bundet av Geir Zakkariassen fra Alta.

En utrolig fight på dette lette utstyret og en opplevelse jeg lever lenge på utover vinteren !!!!

Forsatt god fiskesommer til alle dere hyggelige fluefiskere jeg treffer langs elvebredden

i løpet av sommeren og tight lines !

Hilsen Marit

Endret av Marit Lund Hansen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Sesongens siste dag 31. august, gav årets eneste laks, rett før det ble mørkt og jeg pakket sammen.

6kg, tatt i Espedalselva på en hjemmebundet Logie (min spesielle favoritt) dobbelkrok 6. Og med klepp, klart det.

Ikke vinner-laksen, og ikke vinner-bildet, men stort nok for meg.

post-202-1157233276_thumb.jpg

Endret av JørgenL

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Her er sommerens høydepunkt for min del. Laksen veide 13 kg. og var ca. 106 cm lang. Den ble fanget i orkla den 24 juni.

Elva gikk på minstevannføring, og det meste så ganske håpløst ut. Det var første gang jeg og kompisene leide et privat vald, skuffelsen over de rådende forholdene var store. Istedet for å sitte å deppe ved elva gikk vi inn i hytta for å nyte en bedre middag og forfriskende drikkevarer. Under middagsforberedelsene kom det et ganske kraftig regnskyll, Jeg tenkte jeg fikk gå ut å prøve et par kast, og på tredje kastet satt den. Kampen ble ganske kort og intens før Torbl iført sokkelesten og kokkehatt fikk landet den. Selv om det var lite vann og mye godt vær ble det en kjempeuke i orkla.

Laksen ble fanget på en 13 fots stang, Flyt/synk1 snøre og den spiste en tubeflue med sølvkropp, rød undervinge, sort lang overvinge, litt sølvfarget flash og jungel cook.

Endret av morty black

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

melder inn laks jeg og da.

22.07.06 Langfjordelva "Laggo"

4,4 Kg på Olsen flua.

Sage launch 6/7, shimano biocraft snelle, SA Ultra 4 WF6 m/ fastsink polyleader.

min første tur til laggo.

vet ikke om vannstanden var normal, men prata med noen der som mente at det var mye vann.

laggo1.JPG

laggo2.JPG

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Nå har jeg snart prøvd en hel sesong på å få en på 0.6 og 35 cmtil konkurransen.

Vel, klarer ikke det.......det blir for smått selv for hjemelva Bjerkreim.

Klarte en sølvblank på 0.8 men glemte å ta bilde da jeg syntes fisken ble i største laget.

Siden det er krav om fisker m/bilde er den minste jeg har 1.1 kg.

Tatt på Allys, stang lecie #5 9`6, snelle Water Elements Troutseeker.

Noen stemningsrapport blir det ikke for man blir ikke i stemning av en slik size på laksen.

Men en påmeldt i i konkuransen blant alle de store kan gi resultat.

Håper jeg vinne.

fiskebjerkreim019.jpg

Endret av Tres Bien

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Rasmus på 14 år fra Danmark, må være svaret på "årets laks". Dette var første gangen at Rasmus var med på premierefisket i Gaula den 1ste juni 2006. Rasmus hadde bare fisket flua een gang før i Gaula førre sommeren !

Vandforholdene var perfekte og været fint. Godt guidet på "plassen" af de gamle rotter, sat han klar da startskuddet lød over elva.

Første turen over strækket gav bare et puf i flua, men da Rasmus rigget om til hjembunden Hitchet flua skete der noget. En fin laks tok flua med et "smæk" i overfladen og det var fast fisk på hans 13´ Loop Yellowline (tenk på en yellowline 13´#9 i høyt vann og storlaks). Rasmus fightet laksen i 30 min. indtil håndtaket på fluehjulet brak av mot fiskevesten i et raskt utløb. Nu var det virklig problemer for unggutten.

Jan fann frem en gren og stak ind i rullen og fisken blev fightet færdig med grenstumpen stikkende ut av rullen. Men lakseguderne var med Rasmus og han fik laksen kørt færdig så den kunne håndlandes i fin stil.

En flot blankfisk på sæsonen første nat på 10,5 kg.

Bemærk grenen som stikker ut av hjulet !!!

Rasmus med sin flotte premierelaks på 10,5 kg.

Flua var en "iceman" tube.

KOCH

Endret av KOCH

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Største fisk ble tatt i Otra 31. mai på tohånds Sage 12,6 streemline og 1' T&L spey tube. 7.74kg og villig til å ta mye snøre!

Sesongens mest minneverdige tok jeg også i Otra, men da på enhånds Sage RPLxi #6 Hover/intermediate og enkeltkrok #6 T&L spey. 5,2kg og utrolig sta!

post-733-1158684001_thumb.jpg

post-733-1158684123_thumb.jpg

Endret av The Poacher

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jaja.. blei ett smålakseår på meg i år.. men får melde på noen fisker fra sesongen :P

Laks 2,5kg

Skibotnelva 28.juli

Scierra MPA 13,3`#8/9 med Hardy Cascapedia MKII 89

Scierra MWF Flyt/Intermediate med 0,33fortom

Flua er ei egen komponert oppkalt etter glunten "LUKAS"

19092006213650Bgn693UvAq3K.jpg19092006213650ARBGe372BY2o.jpg

19092006213650k76OTrsn3d6A.jpg

Laks 1,8kg & 2,0kg

Stabburselva 9.august

Thomas & Thomas 13`#7 med Loop Evotec LW 8-11

Guideline PT Flyt/Synk1 med 0,33 fortom

Flue : Red Frances & Sunray Shadow

190920062136506O4dsNu5daO2.jpg

Laks 1,2kg

Repparfjordelva 11.juli

Thomas & Thomas Horizon 10`#7 med Loop Traditional 3

Scierra MWF flyt og 12`tapert 0,25 fortom

Flua er Red Frances

1909200621365079c6jP51L5D9.jpg

19092006213650U594JVkm1aoS.jpg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Min siste fra Orkla.Fra Liens,siste helga.4,2 kg på Allys Shrimp dbl 8.

Guideline Le Cie 12,6,Loop 3W og Vision Ace flyt.

Lita blank elv.Tok helt bakpå brekket.

post-638-1158741094_thumb.jpg

Endret av eriku7

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Min første laks.

Fikk den 26.08 på en enhånds #7 med allys shrimp variant .

Vekt 4.2 kg

Dette gav mersmak så det er ikke helt umulig at jeg dukker opp i en lakse elv til neste år også. :biggrin:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Melder meg på med denne.

Personlig rekord tatt på tube i Bathagorva/Alta natt til 16 august.

14,6 kg. Loomis Forcelite 14.9` Loop HD 9/13 med flyt/intermediate snøre.Tube oransje/sort vinge. Gull kropp. Sort hackle.

Endelig stor laks på land.(mista to store før denne).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg