Hopp til innhold
jan erik

Sovepose - igjen!

Recommended Posts

2 år tilbake kjøpte jeg en Ajungilak Goosebay 3 sesongs dunpose. Den fungerer utmerket;men kan bli litt varm (og defmed svett og ubehagelig) på over 7-8 grader. Derfor trenger jeg en "superlett" pose;gjerne(les :helst) dun) som kan brukes i sommerhalvåret;kanskje ned mot en 2-3 grader. Forslag på en som funker? Synes stoffet i Ajungilakken "puster" dårlig;blir lett klam. Men dette kan ha noe med dunfyllingen å gjøre??

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

MCKINLEY KODIAK ULTRA LIGHT 899,-

Den optimale dunposen for den som er opptatt av lav vekt og lite volum. Ultra Light er

en ren sommerpose, fylt med 150 gr. 90/10 gåsedun av 650 fillpower. Posen veier

kun 600 gram, og er velegnet for sykelister, motorsyklister etc. Størrelse 210x80 cm.

Vekt: 600g.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg kjøpte nettopp goose bay summer på xxl for 499kr

Kjempe pose med 700+ fillpower og veier under 1 kg

Kansje den kan passe til deg? Komfort temp ned til o grader, ekstrem -5

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Takk for alle forslag! Ble en Marmot/ajungilak Altitude summer samt et silketrekk for sikkerhetsskyld(les:tåler litt kaldere vær) Goosebay summer er utsolgt. Fin vekt samt glidelås hele veien ned.(ja;litt begrenset av ev. silkegreia) gjorde utslaget! Samt at den ser kul ut. Mye kulere enn på bilder jeg har sett.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Marmot/ajungilak Altitude er tingen.Prøvd den i Finnmark sist sommer 0-20+.Topp.

Komprimert går den fint inni sidelomma

Husk bare å begrense tiden den er komprimert og luft ut/dekomprimer før bruk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Marmot/ajungilak Altitude

Går ut fra at det er Mammut du mener (Marmot er et helt annet merke). Irriterende småpirkete :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ikke så nøye hvilken pose man velger til sommerbruk, så lenge den ikke føles klam mot huden (les: nylonstoff mot huden). Temperaturen rundt de fleste norske elver og vann er vel ikke akkurat faretruende i sommerhalvåret.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ikke så nøye hvilken pose man velger til sommerbruk, så lenge den ikke føles klam mot huden (les: nylonstoff mot huden). Temperaturen rundt de fleste norske elver og vann er vel ikke akkurat faretruende i sommerhalvåret.

Nei, de aller fleste dagene går det greit, og varmen og den evige sommersola er vel ofte det største problemet! Men så hender det en annen gang at nordavind og kaldvær kaster seg over fjell og vidde. Har ved et par anledninger opplevd dette, ufyselig kaldt har det da vært i den tynne sommarposen. Underkjøling, dvs vinden blåser og du får trekk under teltdukbunnen, kan virkelig sette sommerutstyret på prøve. En tresesongspose, helst i dun, eller et godt yttertrekk til posen kan da være "redninga".

nilsen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Forslag til vinterposer folkens, syntetisk med confy temp 25-30' ?

Ajungilak tyin winter extreme ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hvis jeg ikke tar feil, har Lars Monsen brukt "isbjørn" sovepose på ekspedisjonen i Alaska. Står en liten test i boka hans "Villmarksboka".

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg fikk sydd to poser av Isbjørn. En veldig lett sommerpose med glidelås, som jeg bruker utenpå en varm vinterpose. Det har fungert fint.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg