Hopp til innhold
Silver rat

Å skille guttene fra mennene?

Recommended Posts

Nei, alt er ikke bare sorgen.

Men når det er 5 lokale som mer eller mindre kjenner hverandre er de eneste som stiller fra lokalt hold her i Stavanger området. Da er noe......nei greit jeg skal ikke si noe negativt. Innad i denne lille gruppen snakkes det sammen, og vi blir opplyste av hverandre osv.

Men hvor blir det av resten? Vi har jo tross alt en større by her i sørvest også. Oppmøte på demoer med LTS osv....det vises nok av interesserte. Hvorfor stiller det så mange der og ingen på Ålgård??

Folk hører ikke om det.......få reklamen i avisa/butikken. FLUEFISKE.NET er ikke verdens navle.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Men hvor blir det av resten? Vi har jo tross alt en større by her i sørvest også. Oppmøte på demoer med LTS osv....det vises nok av interesserte. Hvorfor stiller det så mange der og ingen på Ålgård??

Folk hører ikke om det.......få reklamen i avisa/butikken. FLUEFISKE.NET er ikke verdens navle.

Der er jeg helt enig med deg.

Plakater med informasjon om stevnene burde vært sendt ut til alle fiskeutstyrsjappene i områdene rundt stevnene samt de største sjappene nasjonalt, det burde vært skaffet omtale, eller i hvert fall en notis om stevnedatoen, i Jakt&Fiske, Villmarksliv og Alt om Fiske. Invitasjon til stevnet burde vært sendt til alle de populære nettstedene om fluefiske i Norge, ikke bare FF.net (der de mest kasteinteresserte holder til).

Selv om det er mye som kan forbedres, så synes jeg det allikevel er bedre at vi har et konkurransetilbud (med forbedringspotensiale :biggrin: ), enn ikke noe! Disse stevnene arrangeres av NCF i samarbeid med lokalforeningene. NCF har en heltidssansatt person og alt arbeid som gjøres i foreningene er på frivillig basis. I Norge, der det blir vanskeligere og vanskeligere å få folk til å ta på seg verv i foreninger, synes jeg det er viktig å være takknemlige for at noen i det hele tatt gidder å gjøre noe for andre. Man skal ikke la være å komme med kritikk, men jeg synes en frivillig stevnearrangør stiller i en hel annen klasse en en profesjonell aktør som kun er inne for det økonomiske aspektet.

Mvh

Tom

Endret av Tom Larsen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Største problemet ville nok bli all reisingen jeg måtte ut på for å delta.

Hadde vært gøy å kunne få til et stevne i Ålesund-traktene.

Var det foresten 5`cup i trøndelag i år?

Mvh

HelgeB

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Nei, det var 5'ercup i Tønsberg, Kristiansand og Oslo.

Mvh

Tom

Hm.. Hadde blitt ca 4500 kilometer i bil det... Hadde sikkert vært best med fly.

Men som man kan se av hvor stevnene blir avholdt så forblir det nok et fenomen for folk på østlandet..

Mvh

HelgeB

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hm.. Hadde blitt ca 4500 kilometer i bil det... Hadde sikkert vært best med fly.

Men som man kan se av hvor stevnene blir avholdt så forblir det nok et fenomen for folk på østlandet..

Mvh

HelgeB

Er vel bare å ytre et ønske om å arrangere et stevne hos dere dersom dere er en forening som kunne ønske å få igang noe. Det krever bare 2-3 ildsjeler som kan dra det igang.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hva hoen er det som jobbes så mye med der da? :lol:

Resultatet av antall lokale oppmøtte på GL Cup Ålgård sier jo sitt! Her er det ikke gjort mye for å trekke folk. Ikke en kjeft som reklamerer. Heller ikke de lokale butikkene underretter folk.

Jeg stilte på GL cupen jeg, og kommer til å gjøre det igjen hvis det er GRATIS!! 75 kr skulle de ha, FEMOGSØTTI KRONER FOR Å STÅ Å DENGE MED FLUE I 6 MINUTTER!!!! HÆ? Er det løye folk ikke gidder....

Det jobbes konstant med å utvikle konkurransene slik at de skal være mest mulig det folk ønsker. Det at det møter få folk på Ålgård er veldig synd, skulle gjerne hatt fler som stilte der.

Såvidt meg bekjent har det vært printet noen reklamer i noen av "fiskebladene" pluss at hovedsponsoren også har skrevet en del om arrangementet i sin salgskatalog, +++++

75 spenn er ikke mer en du bruker på kebaben på vei hjem fra byen, så kan ikke akkurat tro at du ble ruinert av det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei!

Måtte slenge inn et innlegg her!

Jeg er en representant for fluekastemiljøet i Tønsberg og omegn og vi ser ut til virkelig å ha fått dreis på vår del av 5'er Cup og GL Cup. I tillegg til at vi har vært aktive med kastetrening gjennom vinteren, har klubben sørget for et fint bryggeanlegg (kanskje det fineste i Norge?) som kan brukes til trening og GL Cup. I tillegg til dette er vi aktive med å informere lokalmiljøet vha plakater/oppslag rundt om over alt (butikker, populære fiskesteder, klubbens hjemmeside, aviser, m.m.), samt at vi lar "jungeltelegrafen" løpe løpsk i perioden før stevet. Det ser ut til å ha fungert. Kanskje en ide for andre arrangementer?

Ellers må jeg si meg enig i mange av de argumentene som har komme frem her (de positive selvsagt - spesielt fra Tom, Rolf Magne og Erik). Imidlertid vil jeg gjerne påpeke et faktum. De observante har kanskje lagt merke til at de fleste arrangementene avholdes utenfor den viktigste fiskesesongen!!! Selvsagt! Dette er jo fordi alle de som vanligvis deltar i slike arrangementer er ute og fisker så snart de kan. Det er noe tull og rør dette her med at vi som driver med fluekastekonkurranser ikke er spesielt opptatt av fisking. Tvertimot! Mange av oss lever og ånder for det, samtidig som vi koser oss med kastetreningen og arrangementene rundt dette. Hvis du kikker litt rundt på fangstlistene for mange av lakseelvene våre, så tror jeg du vil se mange kjente navn fra GL Cup f.eks. Og hvis jeg ikke husker helt gæli, så har Mathias Lilleheim (kjent konkurransemann) en eller annen slags uoffisiell norgesrekord i tørrfluefanget ørret fra Hemsila!!! Og Erik Eikre (kjent fluefisker) har jo også nå blitt konkurransemann!! Meget bra!

Når jeg leser alle negative og lite konstruktive innspill som gulpes opp i forbindelse med disse kastekonkurransene, så synes jeg egentlig litt synd på vedkommende. Det må da finnes mange andre og viktigere saker å ergre seg over!

PS! Som en kjent konkurransemann sa; Ser jeg en virkelig god kaster langs ei fiskeelv eller et fiskevann, så skal det mye til for at jeg ikke kjenner navnet på'n! Godt sagt hva!

8) Fluekastehilsen og skitt fiske til alle i sommer!

Endret av kekelund

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Er vel bare å ytre et ønske om å arrangere et stevne hos dere dersom dere er en forening som kunne ønske å få igang noe. Det krever bare 2-3 ildsjeler som kan dra det igang.

[/quo

Her er ikke mange av oss lenger, det lille miljøet som var er nærmest borte.

Men jeg skal gjøre et forsøk på å riste liv i det. Hadde vært utrolig gøy å fått til noe sånt.

Jeg skal holde noen kurs utover sommeren og håper å få med noen av de som var aktive før.

Mvh

HelgeB

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Bare et lite spørsmål;

Hvorfor kan ikke speykastet utføres fra enden av brygga, slik at man får kastet tilnærmet et vanlig speykast?

Mvh

HelgeB

Endret av HelgeB

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

75 spenn er ikke mer en du bruker på kebaben på vei hjem fra byen, så kan ikke akkurat tro at du ble ruinert av det.

Kebaben smaker bedre enn 75 kr til Aktiv Fritid. Trodde dette var en ren og skjær Aktiv Fritid konkurranse siden den het Guideline Cup, og var representert i katalogene deres osv.

Men man blir jo mer og mer opplyst gjennom denne tråden, og skjønner jo etterhvert at det er i regi av castingforbundet? eller tar jeg feil nå?

Men, uansett. Jeg tror at det ville gjerne stilt en mann eller to ekstra dersom en hadde kuttet ut kasteavgiften. Kan ingenting i dette landet være gratis. :biggrin: Guideline cup er i en oppstartsfase, få nå med folkene før enn krever penger. Jeg er absolutt overbevist om at en kunne presset 2-3 stykker av tilskuerne ut på brygga dersom de slapp å kjøre bort i minibanken eller rote etter kronestykker for å være med. Selvfølgelig er 75 kroner ikke mye, men jeg er overbevist om at det blir en sperre for enkelte. Ikke økonomisk. Hvorfor i det hele tatt betale 75 kr for å stille når enn vet at en vil havne nederst på lista, når , ikke har trent, ikke er forberedt, ikke får medalje rundt nakken for god innsats :biggrin: og enn ikke har noe forhold til castingforbundet sådan.

Det jobbes konstant med å utvikle konkurransene

ja, de jobber nok som svetten renner... :biggrin: Det er jo flott at noen gidder å komme her til Ålgård å måle lengden på kastene våres.

Synes forøvrig at det burde bli kastet med samme stang og snøre, gjerne som ett tilleggskonk.

PS! Som en kjent konkurransemann sa; Ser jeg en virkelig god kaster langs ei fiskeelv eller et fiskevann, så skal det mye til for at jeg ikke kjenner navnet på'n! Godt sagt hva!

I det lille lokalmiljøet sitt ja.

Endret av rovfisk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Bare et lite spørsmål;

Hvorfor kan ikke speykastet utføres fra enden av brygga, slik at man får kastet tilnærmet et vanlig speykast?

Mvh

HelgeB

Fordi det skal være likt for høyre og venstrehendte og fordi det sikkert skal kastes i samme retning pga vind osv. Måling er visst ett stort og vanskelig problem.

Derfor hadde det vært fint med brygge som gir kastemulighet i begge ender, blir likt for alle mann også de som er født med venstrearme som kastearm :)

Dette viser litt hvilken holdning som råder.

Litt fleip er det nok skrevet som, men likevel, grøss og gru......

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Kebaben smaker bedre enn 75 kr til Aktiv Fritid. Trodde dette var en ren og skjær Aktiv Fritid konkurranse siden den het Guideline Cup, og var representert i katalogene deres osv.

Men man blir jo mer og mer opplyst gjennom denne tråden, og skjønner jo etterhvert at det er i regi av castingforbundet? eller tar jeg feil nå?

Men, uansett. Jeg tror at det ville gjerne stilt en mann eller to ekstra dersom en hadde kuttet ut kasteavgiften. Kan ingenting i dette landet være gratis. :biggrin: Guideline cup er i en oppstartsfase, få nå med folkene før enn krever penger. Jeg er absolutt overbevist om at en kunne presset 2-3 stykker av tilskuerne ut på brygga dersom de slapp å kjøre bort i minibanken eller rote etter kronestykker for å være med. Selvfølgelig er 75 kroner ikke mye, men jeg er overbevist om at det blir en sperre for enkelte. Ikke økonomisk. Hvorfor i det hele tatt betale 75 kr for å stille når enn vet at en vil havne nederst på lista, når , ikke har trent, ikke er forberedt, ikke får medalje rundt nakken for god innsats :biggrin: og enn ikke har noe forhold til castingforbundet sådan.

ja, de jobber nok som svetten renner... :biggrin: Det er jo flott at noen gidder å komme her til Ålgård å måle lengden på kastene våres.

Synes forøvrig at det burde bli kastet med samme stang og snøre, gjerne som ett tilleggskonk.

I det lille lokalmiljøet sitt ja.

Å betale 75 spenn ser ut til å være et helvete for deg, stakkars deg som må knuse sparegrisen din.

Hadde det vært et stevne i nærheten skulle jeg gladlig betalt kr 75 og jeg hadde sikkert spandert på deg noen kroner også. Så fikk du deltatt og samtidig fortsatt hatt en intakt sparegris :lol:

Mvh

HelgeB

Endret av HelgeB

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg siterer igjen.

Selvfølgelig er 75 kroner ikke mye, men jeg er overbevist om at det blir en sperre for enkelte. Ikke økonomisk

Det er ikke snakk om å ikke ha råd. Det er snakk om å gjøre påmeldingen så glatt som mulig for folk som ikke er så veldig interessert. KANSJE, kan dere få med flere folk på den måten.....

Jeg har bare vært med på dette en gang, men jeg vet at det stod 1 jækla god kaster, og en potensielt god kaster å kikket på. Hadde denne konkurransen vært gratis ville en helt klart kunne presset de to ned på brygga. Det hadde gått glatt!!

Takk Helge, tar gjerne imot pengene dine jeg. Jeg kunne også trengt å bli sponset med konkurranse stenger. :wink:

Kan jeg velge fra øverste hylle?

Endret av rovfisk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hvis ikke det skal mere enn 75 kr. til for å hindre en selv til å delta , så er man i utganspunketet ikke interessert nok spør du meg ...hvis man da ikke er en familiefar med 20 unger som alle skal delta :P

Greit nok at det bør gjøres noe med rekruteringa , men et visst minimum av "egeninteresse" bør nå den enkelte "ofre". :wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

De kan bli interesserte hvis de får prøvd seg......"første skuddet er gratis", så blir de hekta?

Men jada, nok kverluering og forslag fra meg for å få bukt med flaskehalsene som kan være en demper på deltakelsen. Får håpe de ansvarlige klarer å trekke med seg "de ikke interesserte"....slik at det faktisk kan bli litt folk på disse stevnene......"i distrikts noreg"

Endret av rovfisk

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei !

Det er virkelig bra at vi har "fluekasting" som underforum, her for da har vi ihvertfall et tema som alltid engasjerer folk. 8)

Personlig tror jeg ikke det er reglene som fratar folk lysten til å delta, og jeg tror heller ikke det er vinklingen av vannkastene som skiller guttene fra mennene. Jeg føler meg ganske sikker på at de som topper listene i dag også ville vært med i toppen også med andre regler. De som kaster lengst gjør det vel fordi de trener mest, og det er vel bare et spørsmål om hva en trener på. (må kanskje også korrigeres litt for talent). Men hvis nye regler kunne få flere til å bli interessert i å trene like mye, ville en jo fått med nye navn i toppen også.

Jeg tror laber deltakelse kanskje skyldes:

- for få lokale tilknytninger til casting-miljøet.

- for lite tilbud til "bredden"

- kanskje interessen ikke er større

Sagt på en annen måte: En skal være rimelig interessert for reise halve landet for å delta i sin første kastekonkurranse mot "eliten" i Norge. Skal bli spennende å følge med i hva som skjer i Tromsø framover.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei!

Tror heller ikke at det er reglene som hindrer folk fra å delta.

Det skal nok mye til for at en fluefisker som ikke er tilknyttet noe kastemiljø plutselig bestemmer seg for å delta i GL-cupen. Er man derimot med i en klubb eller et miljø der det drives med kastetrening er terskelen ikke lengre så høy.

Det ble stiftet en fluefiskeforening i Tromsø for snart 2 år siden. Denne foreningen har innendørs kastetrening 2 ganger pr. uke i vinterhalvåret.

Det var meget stor pågang fra nybegynnere som ønsket å lære seg fluekasting. Disse nybegynnerne har kun kastet litt over 1 år, og allikevel deltar noen av dem i guidelinecupen, som arrangeres i Tromsø 24. juni. Veldig bra! :biggrin:

Tromsø er en by med mange dyktige fluefiskere/kastere. Bortsett fra noen få, har ikke de erfarne fluefiskerne vist noen interesse for foreningen. Kanskje det er som Saulo skriver, at interessen ikke er større? Hvis interessen allikevel er der, så er det på tide at dere erfarne fluefiskere i Tromsø tar kontakt med foreningen. Foreninga har nemlig bruk for dere! :wink:

Husk GL-cupen i Tromsø på Vallhall stadion, lørdag 24 juni, kl 11.00.

Mvh

Johnny Smørsgård

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Rart at reglene skal være ett hinder for enkelte til å delta på kastekonkurranser <_< det er no vel heller at man kanskje e litt redd for å drite sæ litt ut :biggrin: .

Synes det blir dumt å lese kritiske innlegg om Guide-line cupen, av folk som ikke engang gidder eller prøver å delta på konkurransene

Tilhører casting foreninga i Tromsø og blir å delta i konkurransen forde om jeg på forhånd, vet at jeg havner på den nedre delen av resultatlista. Har ikke trent noe på presentasjon,spey,vinkling kun litt på lengde-kasting me enhåndsstang :blink: .Trur nok jeg skal klare kast opp mot 40 mtr. på en god dag :huh:

Vet me sikkerhet at det over hele landet er mange fluekastere, som kunne ha hevdet seg i en slik konkurranse.Synd at så få deltar,fordi det kunne gitt fluekasting skikkelig rekruttering!

8):biggrin: :blink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Rart at reglene skal være ett hinder for enkelte til å delta på kastekonkurranser <_< det er no vel heller at man kanskje e litt redd for å drite sæ litt ut :biggrin: .

Synes det blir dumt å lese kritiske innlegg om Guide-line cupen, av folk som ikke engang gidder eller prøver å delta på konkurransene

Tilhører casting foreninga i Tromsø og blir å delta i konkurransen forde om jeg på forhånd, vet at jeg havner på den nedre delen av resultatlista. Har ikke trent noe på presentasjon,spey,vinkling kun litt på lengde-kasting me enhåndsstang :blink: .Trur nok jeg skal klare kast opp mot 40 mtr. på en god dag :huh:

Vet me sikkerhet at det over hele landet er mange fluekastere, som kunne ha hevdet seg i en slik konkurranse.Synd at så få deltar,fordi det kunne gitt fluekasting skikkelig rekruttering!

8):biggrin::blink:

Kritikk kan være saklig og kritikk kan være usaklig. Enkelte er veldig hårsåre og andre er lydhøre for Kritikk.

Jeg er ikke redd for å drite meg ut og jeg er ikke redd for å kritisere så lenge jeg mener det er saklige grunner for det.

Men det er strengt tatt ikke kritikk når jeg sier at reiselengder på 120-150 mil blir for mye, ei heller er det for jeg er redd for å konkurere.

Vi som brenner for fluekasting og fluefiske "ute i distrikta" burde prøve å dra i gang miljøer slik at vi kan kanskje ha slike konkuranser og ikke minst ha reisefølge så reisekostnadene blir akseptable.

Jeg tror nemlig at fluekasting slik som GL-cup kommer til å vokse raskt og jeg for min del vil gjøre et skikkelig forsøk på å få til noe her på mine kanter for å dra i gang noe.

Jeg har nemlig steike lyst å ta del i miljøet.

Noen som kan tipse meg om hvor jeg henvender meg?

Mvh

HelgeB

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Vi som brenner for fluekasting og fluefiske "ute i distrikta" burde prøve å dra i gang miljøer slik at vi kan kanskje ha slike konkuranser og ikke minst ha reisefølge så reisekostnadene blir akseptable.

Jeg tror nemlig at fluekasting slik som GL-cup kommer til å vokse raskt og jeg for min del vil gjøre et skikkelig forsøk på å få til noe her på mine kanter for å dra i gang noe.

Jeg har nemlig steike lyst å ta del i miljøet.

Noen som kan tipse meg om hvor jeg henvender meg?

Du kan kontakte Morgan Andersson, generalsekretær i Norges Castingforbund, for enten å få vite hvor nærmeste forening er, eller starte opp en egen forening. Medlemsskap i Norges Castingforbund, for en forening, er gratis. Morgan kan kontaktes på telefon 21 02 97 95 eller e-mail Morgan.Andersson@nif.idrett.no .

Om du/dere ønsker å arrangere et GL-cup stevne, vil du/dere da kunne få hjelp både med banemateriell og med det praktiske fra NCF.

Mvh

Tom

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Er ikke helt enig med deg her Biro. Såvidet jeg har skjønnt er problemet å få fler til å delta, ikke at de som allerede er med ikke er fonøyd med reglene. Da er det naturlig å spørre de som ikke stiller hva som kan gjøres for at de faktisk skal bli med.

For min egen del er det ganske enkelt. Jeg har ikke lyst til å gjøre konkurranse av fiskingen og kastingen min. Jeg har vært med som tilskuer et par ganger, men det er også dit det strekker seg for min del. Kasting er utrolig moro, men jeg foretrekker å gjøre det utenfor konkurranser.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Er ikke helt enig med deg her Biro. Såvidet jeg har skjønnt er problemet å få fler til å delta, ikke at de som allerede er med ikke er fonøyd med reglene. Da er det naturlig å spørre de som ikke stiller hva som kan gjøres for at de faktisk skal bli med.

For min egen del er det ganske enkelt. Jeg har ikke lyst til å gjøre konkurranse av fiskingen og kastingen min. Jeg har vært med som tilskuer et par ganger, men det er også dit det strekker seg for min del. Kasting er utrolig moro, men jeg foretrekker å gjøre det utenfor konkurranser.

Å det er synd så god som du har blitt!!!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Tja, føler meg fremdeles som novise hver tirsdag på dammen :biggrin:

Er vel som i det meste annet, når du føler deg ferdig utlært er du ferdig, ikke utlært. Poenget mitt er at jeg har (som de fleste andre) vokst opp med å skulle konkurrere i alt. Føler meg i grunn mett på konkurranser, og synes det er deilig å kunne drive med noe der jeg ikke må prestere etter klokke.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg har ikke kastet så veldig lenger, men skal hoppe på og delta (selv om jeg bare har en 5'er stang). Jeg kommer antakelig å dumme meg ut, men jeg har lyst å hjelpe og viser at det er flere her oppe som er interesert i kasting, og få en lengere deltager list. Det er stort at Guideline Cuppen kommer opp her og etter ryktene å dømmer skal Hr. Lilleheim, Blomberg og Nøkkelberg (håper det er stavet riktig...) kommer. Det er veldig bra at noen fra kasting miljøet i Sør Norge gidder å kommer hit - jeg vil ikke at det skal være forgjeves 8)

______

Beklager alle skrive/grammattikk leif - måtte skrive mellom jobber. :blink:

Endret av Rod

Del dette innlegget

Lenke til innlegg