Hopp til innhold
Silver rat

Å skille guttene fra mennene?

Recommended Posts

Jeg er ingen deltaker i kastekonkurranser, ei heller noen spesielt dyktig fluekaster. Men det er lov å komme med noen meninger om emnet.

Stående på sidelinjen er det umiddelbart merkelig at casting konkurranser utføres på plener og i idrettshaller. Det siste kan jeg selvføgelig skjønne når det er vinter, men etter min mening er fluekasting helt klart en vannsport. Det er bra at NM og guideline cup holdes på vann. En riktig utvikling etter min mening, men det må mere til.

Beklager å si det , men jeg har liten respekt for castere som klarer 100 m fluekast på en plen eller i en hall. Fluekasting er etter min mening en vannsport og når de samme kasterne maks er i stand til å klare 30 m vinklet (50 grader) speykast i det rette element - ja da bør de holde seg til plenen. Det viktigste med fluekastingen er etter min mening nettopp hvordan kasteren "behersker vannet" .

Etter min mening er det med vinklingen av speykastet at en skiller guttene fra mennene. Få er istand til å vinkle og samtidig kaste langt.

Se resultatene fra NM. Mikael Blomberg vant NM i kast uten vinkling , men mot Syrstad og bare 35 grader vinkling får han bank under tweed angling fair.

Syrstad er norges desidert beste speykaster nettopp fordi han behersker vannet og vinklingen. Det som utføres på holmendammen er etter min mening for lekekasting å regne.

La oss få se vinklede speykast (som i Musto). Da kan vi se hvem som kan og hvem som ikke kan. Harde ord. Men ser en på utlandet så er det vinklet kast som gjelder og det er rett utvikling. Ingen som kaster spey - skal gjøre dette med 2 kast.????

Er det noen spesiell grunn til at det er umulig å vinkle speykast på holmendammen.????? Kanske det i bunn og grunn er for vanskelig for den "etablerte""eliten", og at det derfor ikke passer????.

En grunn til at jeg sier dette er at for ett år siden lærte jeg en kamerat speykast. I vår laget vi en "kaste bane" i vannet her hvor vi målte opp å markerte fløyt på 20, 30,35,40 og 45 m.

Det var overraskende å se at han i helt stille vind og med vann til over knærne la ut over 40 m kast - Det kastet dere kaller med hindring bak bare etter få dagers trening. Derimot når kastet skulle vinkles ....... Jaja. Det er noe helt annet. ---- det er krevende.

Det er fint hvis vi kunne få skilt guttene fra mennene og få se de "dyktigste på pallen. Dette må selvfølgelig gjelde både enhånds og tohånds spey.

Mvh hyh

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Helt enig :biggrin: Et speykast skal være vinklet og flua skal lande først.

Alt annet er tøv :P .

Mvh

Ole

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ikke nok med at kastet må vinkles, det bør i tillegg utføres med vann iallfall til knærne. Da har du en realistisk fiskesituasjon

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det er klart da blir det verre for dem..... :wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Se resultatene fra NM. Mikael Blomberg vant NM i kast uten vinkling , men mot Syrstad og bare 35 grader vinkling får han bank under tweed angling fair.

Syrstad er norges desidert beste speykaster nettopp fordi han behersker vannet og vinklingen. Det som utføres på holmendammen er etter min mening for lekekasting å regne.

La oss få se vinklede speykast (som i Musto). Da kan vi se hvem som kan og hvem som ikke kan. Harde ord. Men ser en på utlandet så er det vinklet kast som gjelder og det er rett utvikling. Ingen som kaster spey - skal gjøre dette med 2 kast.????

En merkelig "vinkling" på det hele egentlig. Det var da tross alt jevnt mellom de to og de ble nr. 2 og 3. Så det kan da ikke være så ille. Men jeg forstår hva du mener, og er enig i at det kanskje bør være mer fiskerelaterte kastekonkurranser. Jeg tror heller ikke at det er så mange som har noe i mot det. Problemet kan nok heller være det praktiske.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Vil dere delta hvis det blir vinkling? Eller vil dere fortsatt bare sitte på sidelinja og kritisere?

Det er helt sikkert litt mere styr å arrangere en slik konkuranse. Kanskje flere deltakere kan rettferdigjøre det.

NB! er selv en elendig kaster som bare har vært med innendørs en gang for å sjekke.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg er ingen deltaker i kastekonkurranser, ei heller noen spesielt dyktig fluekaster. Men det er lov å komme med noen meninger om emnet.

Stående på sidelinjen er det umiddelbart merkelig at casting konkurranser utføres på plener og i idrettshaller.

Beklager å si det , men jeg har liten respekt for castere som klarer 100 m fluekast på en plen eller i en hall.

Fluekasting er etter min mening en vannsport og når de samme kasterne maks er i stand til å klare 30 m vinklet (50 grader) speykast i det rette element - ja da bør de holde seg til plenen.

Er det noen spesiell grunn til at det er umulig å vinkle speykast på holmendammen.????? Kanske det i bunn og grunn er for vanskelig for den "etablerte""eliten", og at det derfor ikke passer????.

Jeg vil her kommentere noen av punktene i innlegget til Silver rat.

1. Castingkonkurranser har vært arrangert på gress siden starten av 70-tallet. Den gang var overgangen omdiskutert, men årsaken var et ønske fra datidens kastere for å få en mer rettferdig bedømning. Det fortelles blant annet om en konkurranse, der dommerne som satt i båt, mistet den ene åren i sterk vind og mye bølger, og innen de hadde fisket opp åren hadde lengdekastet drevet flere meter med vinden. Når fluen ligger stille på gressplenen er det mye enklere å skille nøyaktig kast som er omtrent like lange.

2. Jeg er en av de få som har kastet over 100 meter i castingøvelsen Flue lengde tohånds. Denne øvelsen har lite med Guideline cup/NM i fluekasting å gjøre, det kastes bare overhodekast og med en skyteklump på inntil 120 gram. Det krevde 10 år med mye trening, en konkurransedag med mye vind og et kast med teknisk full klaff. Det er leit at du har liten respekt for denne prestasjonen (for det skal jeg være ubeskjeden nok å innrømme at jeg synes det er!). Da var det heldigvis ikke for din skyld at jeg la ned all den tiden som skulle til, jeg gjorde det bare fordi jeg hadde utrolig lyst til å finne ut hvor langt det var mulig for meg å kaste denne dømrades skyteklumpen!

3. Siden du rettet neste setning mot de som har kastet over 100 meter i casting, tar jeg meg friheten å svare på den også. Jeg innrømmer gladelig at jeg er mye bedre med tohånds castingstang enn med fiskestang, og ja, jeg tror ikke jeg klarer å kaste stort lenger enn 30 meter i et vinklet speykast i elva. Du skriver da at jeg ikke har noe å gjøre i vann, enten det er på fisketur eller kastekonkurranse. Mener du virkelig det, at jeg ikke skal ha love til å kaste i vann, ettersom jeg ikke klarer mer enn 30 meter i et vinklet speykast?

4. Insinuerer du her at den såkalte "etablerte eliten" i landet har designet en konkurranse, slik at de enkelt skal kunne hente seg heder og ære de ikke fortjener? Da synes jeg du skal være så hederlig at du forteller hvem du sikter til, slik at ikke uskyldige skal føle seg mistenkeliggjort! På de 10 første plassene under årets NM kom: Mikael Blomberg, Stein Grønberg, Eirik Hernes Larsen, Mathias Lilleheim, Kåre Waabenø, Einar Norgaard, Harald Økern Jensen, Bjørn Anders Forberg, Martin Nøkleberg og Per Morten Storengen. Er det noen av disse du tenker på?

Jeg registrerer at her, som hver eneste gang når det framsettes personbeskyldninger som ikke kan dokumenteres på FF.net, så gjøres det av en person som ikke er modig nok til å underskrive innlegget med eget navn!

Send meg gjerne en PM om du er redd for å ta dette åpent på forumet!

Mvh

Tom

Endret av Tom Larsen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Mye underlig her...

Jeg er en av de som sliter med kastinga til tider. Det er jo åpenbart at disse som trener kasting enten det er på plen eller i vann blir bedre kastere. Å si noe annet blottlegger en altomfattende mangel på forstand. Å spenne opp en stang kan gjøres på mange måter. Forståelse for kastet ved trening på plen gir bedret teknikk også i elva når det må vinkles. Vind er en faktor i kastekonkuranser. Jeg missunder noen av dem som har vært kloke nok til å trene i motvind og sidevind.

Det jeg ikke kan fatte er hvorfor enkelte ikke kan se det jeg ser... at alle disse som nevnes er fantastisk gode kastere? Syrstad, Grønberg, Lilleheim osv... de denger lengre, strekker fortom og vinkler oss andre rett vekk. Spiller vel knapt nok noen rolle hvilken leir man er tilhenger av...

Riktignok er jeg enig i at kastekonkuranser med fordel kunne vært mer realistiske. Dette fordi jeg kunne hatt moro av å være med på noen. Vinne kan jeg aldri, men jeg kan bli en meget bedre kaster og dermed bedre fisker!

Kutt ut det smålige...

Ikke nok med at kastet må vinkles, det bør i tillegg utføres med vann iallfall til knærne. Da har du en realistisk fiskesituasjon

En smart fisker holder seg på land med mindre han tvinges til å vade! Folk som bedriver kasting som hobby voldtar ikke muligheten for fangst i overbefolkede elver, men det gjør disse som tror vading er en ekstremsport.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hei Silver rat.

Innlegget ditt som viser en manglende respekt for folk med andre fluekaste-interesser enn deg, er nok dessverre et innlegg i Smågutteklassen. :biggrin:

Hilsen

Nemoura

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Å skille guttene fra mennen er vel enkelt?

* Guttene konkurerer

* Mennene drar til elven for å fiske 8)

Endret av Ingar

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

er ikkje eit vinkla kast, med eller uten vatn til knes, på 30 meter langt nok ofte?

berre lurer sia eg har trent ein gong sia forrige sesong...

Eg har no fått mykje fisk på kortare kast, men det er få som har stilt seg opp foran meg å hevda at eg ikkje er mann nok til å fiske :blink:

Eg stiller meg i allefall i køa over beundrerar over at folk kastar 100 meter, og i køa av beundrerar av dei beste fluebinderane. flinke folk fortener kreditt, og får det av meg, utan at det foringar min eigen glede...

mvh

jon a

p.s. viss vi først skal skille gutta frå mannfolka, er vel det at mannfolka er gamle nok til å køyre til fiskeplassane 8)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg vil her kommentere noen av punktene i innlegget til Silver rat.

1. Castingkonkurranser har vært arrangert på gress siden starten av 70-tallet. Den gang var overgangen omdiskutert, men årsaken var et ønske fra datidens kastere for å få en mer rettferdig bedømning. Det fortelles blant annet om en konkurranse, der dommerne som satt i båt, mistet den ene åren i sterk vind og mye bølger, og innen de hadde fisket opp åren hadde lengdekastet drevet flere meter med vinden. Når fluen ligger stille på gressplenen er det mye enklere å skille nøyaktig kast som er omtrent like lange.

2. Jeg er en av de få som har kastet over 100 meter i castingøvelsen Flue lengde tohånds. Denne øvelsen har lite med Guideline cup/NM i fluekasting å gjøre, det kastes bare overhodekast og med en skyteklump på inntil 120 gram. Det krevde 10 år med mye trening, en konkurransedag med mye vind og et kast med teknisk full klaff. Det er leit at du har liten respekt for denne prestasjonen (for det skal jeg være ubeskjeden nok å innrømme at jeg synes det er!). Da var det heldigvis ikke for din skyld at jeg la ned all den tiden som skulle til, jeg gjorde det bare fordi jeg hadde utrolig lyst til å finne ut hvor langt det var mulig for meg å kaste denne dømrades skyteklumpen!

3. Siden du rettet neste setning mot de som har kastet over 100 meter i casting, tar jeg meg friheten å svare på den også. Jeg innrømmer gladelig at jeg er mye bedre med tohånds castingstang enn med fiskestang, og ja, jeg tror ikke jeg klarer å kaste stort lenger enn 30 meter i et vinklet speykast i elva. Du skriver da at jeg ikke har noe å gjøre i vann, enten det er på fisketur eller kastekonkurranse. Mener du virkelig det, at jeg ikke skal ha love til å kaste i vann, ettersom jeg ikke klarer mer enn 30 meter i et vinklet speykast?

4. Insinuerer du her at den såkalte "etablerte eliten" i landet har designet en konkurranse, slik at de enkelt skal kunne hente seg heder og ære de ikke fortjener? Da synes jeg du skal være så hederlig at du forteller hvem du sikter til, slik at ikke uskyldige skal føle seg mistenkeliggjort! På de 10 første plassene under årets NM kom: Mikael Blomberg, Stein Grønberg, Eirik Hernes Larsen, Mathias Lilleheim, Kåre Waabenø, Einar Norgaard, Harald Økern Jensen, Bjørn Anders Forberg, Martin Nøkleberg og Per Morten Storengen. Er det noen av disse du tenker på?

Jeg registrerer at her, som hver eneste gang når det framsettes personbeskyldninger som ikke kan dokumenteres på FF.net, så gjøres det av en person som ikke er modig nok til å underskrive innlegget med eget navn!

Send meg gjerne en PM om du er redd for å ta dette åpent på forumet!

Mvh

Tom

Må bare si meg helt enig med Tom her, kunne ikke sagt det bedre selv.

I åpningsinnlegget snakkes det om vinkling av spey kast, og det nevnes 50 grader som et tall man bør vinkle. Da er mitt spørsmål, hvordan ble 50 grader det magiske tallet for vinkling av spey kast?

Endret av rolfmagne

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Synns Silver R. inlegg har endel bra ting selv om enkelte noe sikker er satt litt på spissen for og provosere.

Har stor respekt for det seriøse castere driver på med, men det er og blir casting selv om mye av grunnprinsippene kan overføres til fluefiske.

Bortsett fra tilløp i kastet da :roll:

De som er imponerene er når noen greier å behersker både casting og flueksting.

Vinkling og at flua lander først osv, å stå i vann til knærene er ikke nødvendig da det ikke er et must å vade, selv om en skulle tro det etter noen år i elva :roll: .

Konkuranse er og blir konkuranse, men greier en ha reglene så tett som mulig opp til praktisk fiske så får den som behersker dette mye større respekt i mine øyne.

Er enig i at Knut Syrstdad er norges beste tohånds fluekaster, om han hadde nådd helt opp i casting vet jeg faktisk ikke :P .

Det er på bakrunn i det Silver R skriver at Spey-O-Rama,Tweed Angling Fair,CLA game fair osv har en mye høyere status i fluekastermilijøene(tohånds) en feks VM i casting.

Mvh

Ole

Endret av Ole

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Dette som ofte nevnes, at man ikke trenger å kaste langt og ikke trenger å vade for å få fisk, er jeg ikke helt enig i :mellow: Det er plasser i de fleste større elver en ikke når, om man ikke klarer å kaste langt og det er mange plasser, spesielt på flommen :shock: der en ikke kommer til uten å vade. Se bare på denne plassen på bildet http://www.fluefiske.net/forum/index.php?a...&cmd=si&img=372 Elva er ca.70m bred der og laksen kan stå i hele elva gjennom hele sesomgen, det går kun ann å vade par meter. Her må man både vade OG kaste så langt man klarer. Og hadde man klart å kaste 70m så hadde det vært perfekt, da hadde man dekket hele elva. 8)

Ang dette med vinkling, jeg vinkler ofte 90 grader etter sjøørret og laks. Jeg kaster tvers av elva for å dekke mest mulig av elva og får å få fart på flua. Får ofte fisk når snøret er tvers. Selv om mange av en el. annen grunn trur at fisken kun tar om man kaster nedstrøms :blink:

Er helt enig i at fisken KAN stå helt nært og at man ikke bør vade unødvendig. Har selv fått både laks og "småvilt" med kun fortommen ute. Og de verste jeg har vært borti (når jeg guider) er castere i verdensklasse, bl.a fra det engelske landslaget, som på død og liv ALLTID skal kaste alt snøret ut med en gang, selv om jeg forteller dem at fisken kan stå 3 meter fra elvekanten. :shock:

Endret av Lakselv

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Rent fysiologisk har jeg alltid lært at det er mer enn bare vinkel som skiller gutter fra menn.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jaa!! dette tok jo skikkelig løs. Det skal sies at mitt innlegg var både krasst , noe spissformulert og delvis usaklig... for å få satt litt fart i forumet.

Det som er vesentlig i mitt innlegg er egentlig kritikk av reglene i NM i holmendammen og i Guidline cup.

Og ikke et personangrep mot de som er utøvere av sporten . Alle som er utøvere er jo pent nødt til å følge reglene... ?

Det jeg mener er at vi nå ser en økende interesse for casting og konkurranser. Det er sikkert minst 100.000 fluefiskere i landet og alle har en viss interesse for fluekasting. Jeg f.eks. bor på en liten plass og vi er vel tilsammen 10-15 stk her som interesserer oss for fluekasting.

Målet for castingforbundet er vel nettopp å gjøre casting mere kjent og mere utbredt.. Jeg mener det er defor viktig at de tar tak i det som skjer nå... rundt i verden og tilrettelegger for slike stevner som Spey-o-rama , Musto m.fl. her i Norge også. Guideline cup er et glimrende eksempel på det.

En viktig del må jo også være å gjøre sporten mere publikumsvennlig og det tror jeg de kan oppnå med å holde stevner på vann.

Publikum og deltakere på stevner vil jo hovedsaklig være interesserte fluefiskere og av den grunn kan det være viktig å gjøre sporten mer lik virkeligheten.

Til Tom Larsen må jeg beklage at du tok dette til deg. Det er selvfølgelig en utrolig prestasjon å kaste 100 m . Ikke minst alt slitet og arbeidet som lå til grunn for å oppnå et slikt kast.

Alikevel tror jeg at rekorden din i den vanlige sportsfiskers øyne hadde vært enda større om du hadde kastet 100 m på vann. Du har jo bare fulgt reglene, men mulig bør kanskje reglene forandres i fremtiden hvis vi som er vanlige fluefiskere skal komme å se på kastestevner og lignende, eller delta selv.

I stevner som spey-O-rama og mange skotske stevner er forholdene og reglene for kastingen slik at de tilsvarer en svært vanskelig kaste og fiskesituasjon i virkeligheten.

Når våre konkurranser som NM og guideline cup inneholder kast hvor vi slipper vinkling vil det være vanskelig for oss å nå opp i konkurranser i utlandet hvor speykast må vinkles

Det hadde vært en fantastisk opplevelse å fått sett Gordon Armstrong, Scott Mc kensie og alle de andre utrolige kasterne i et stevne i en norsk elv/ eller vann.

Med Hilsen

Hans

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
... Alikevel tror jeg at rekorden din i den vanlige sportsfiskers øyne hadde vært enda større om du hadde kastet 100 m på vann. ...
100 m er 100 m enten det er til lands eller til vanns. Bare uvanlige sportsfiskere kan da være uenige i det. :wink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jaa!! dette tok jo skikkelig løs. Det skal sies at mitt innlegg var både krasst , noe spissformulert og delvis usaklig... for å få satt litt fart i forumet.

Det som er vesentlig i mitt innlegg er egentlig kritikk av reglene i NM i holmendammen og i Guidline cup.

Og ikke et personangrep mot de som er utøvere av sporten . Alle som er utøvere er jo pent nødt til å følge reglene... ?

Det jeg mener er at vi nå ser en økende interesse for casting og konkurranser. Det er sikkert minst 100.000 fluefiskere i landet og alle har en viss interesse for fluekasting. Jeg f.eks. bor på en liten plass og vi er vel tilsammen 10-15 stk her som interesserer oss for fluekasting.

Målet for castingforbundet er vel nettopp å gjøre casting mere kjent og mere utbredt.. Jeg mener det er defor viktig at de tar tak i det som skjer nå... rundt i verden og tilrettelegger for slike stevner som Spey-o-rama , Musto m.fl. her i Norge også. Guideline cup er et glimrende eksempel på det.

En viktig del må jo også være å gjøre sporten mere publikumsvennlig og det tror jeg de kan oppnå med å holde stevner på vann.

Publikum og deltakere på stevner vil jo hovedsaklig være interesserte fluefiskere og av den grunn kan det være viktig å gjøre sporten mer lik virkeligheten.

Til Tom Larsen må jeg beklage at du tok dette til deg. Det er selvfølgelig en utrolig prestasjon å kaste 100 m . Ikke minst alt slitet og arbeidet som lå til grunn for å oppnå et slikt kast.

Alikevel tror jeg at rekorden din i den vanlige sportsfiskers øyne hadde vært enda større om du hadde kastet 100 m på vann. Du har jo bare fulgt reglene, men mulig bør kanskje reglene forandres i fremtiden hvis vi som er vanlige fluefiskere skal komme å se på kastestevner og lignende, eller delta selv.

I stevner som spey-O-rama og mange skotske stevner er forholdene og reglene for kastingen slik at de tilsvarer en svært vanskelig kaste og fiskesituasjon i virkeligheten.

Når våre konkurranser som NM og guideline cup inneholder kast hvor vi slipper vinkling vil det være vanskelig for oss å nå opp i konkurranser i utlandet hvor speykast må vinkles

Det hadde vært en fantastisk opplevelse å fått sett Gordon Armstrong, Scott Mc kensie og alle de andre utrolige kasterne i et stevne i en norsk elv/ eller vann.

Med Hilsen

Hans

Jeg ser du skriver at det er ment som kritikk av reglene i NM i holmendammen og i Guidline cup. I den sammenheng lurer jeg på hva det er du mener som gjøres feil og hva det er som bør forandres for at det skal bli en bedre konkurranse. Det er jo helt klart at alt har et forbedringspotensiale, men det er alltid vankelig å sette fingeren på de faktorene som gjør noe til en suksess.

Når det gjelder casting så er det ikke så mye å gjøre med reglene. Der er Norges castingforbund underlagt den internasjonale forbundet og følger da de reglene som er satt av det internasjonale forbundet.

Vinkling er kast er intressant, men det er ikke alltid like lett gjennomførbart og vil kreve veldig mange dommere og medhjelpere. Men eg er enig vi burde ha et slikt stevne i Norge.

mv

rolf-magne

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Alikevel tror jeg at rekorden din i den vanlige sportsfiskers øyne hadde vært enda større om du hadde kastet 100 m på vann.

Som Rolf Magne skriver, er Norges Castingforbund underlagt det internasjonale Castingforbundet, og kan nok ikke endre reglene bare for å tilfredsstille deg. Når det gjelder NM i fluekasting/Guidelinecup, står Castingforbndet fritt til å endre reglene. Det er nok greit å skille mellom idretten casting som er underlagt ICSF og NM i fluekasting. NM i fluekasting-reglene ble første gang utformet på en tid da det var omtrent like stort fokus på overhodekast som vannkast blant laksefiskere, mens fokuset i dag (hypen??? :biggrin: ) er mye større på bare vannkast. Jeg kan være enig i at det beste hadde vært om det var felles internasjonale regler for tohåndskasting med vanlig fiskeutstyr, da kunne bl.a. resultatene sammenliknes på tvers av konkurransene i mye større grad enn i dag. Jeg er sikker på at Castingforbundet legger merke til synspunktene om at et speykast krever vinkling. Når det gjelder de mest kjente speykastekonkurransene, så har de så vidt jeg har sett ganske forskjellige regler (arrester meg om jeg tar fei). Det eneste de har felles er vel at kastene skal vinkles? I Spey-o-rama står de utvadet i betongdammer og kaster flere forskjellige kast og bruker stenger på 15 fot. I tidligere Musto, bruker de vel stenger på opptil 18 fot, kaster fra brygge og har vel noen færre kast?

Når det gjelder mitt kast på 101,07 meter, er det dessverre bare personlig rekord i konkurranse. Verdensrekorden som må settes i under 3 m/s vindstyrke er på 90,13 meter, og tidenes lengste kast uansett vindforhold er på 104,86 meter (om jeg ikke husker feil). Jeg vet ikke hvilken oppfatning den vanlige sportsfisker har om kastet mitt, men ettersom det er snakk om overhode kast så kan jeg ikke helt se at det skulle gjøre så stor forskjell om det er gjort over vann eller over gress? :wink:

Mvh

Tom

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Dette som ofte nevnes, at man ikke trenger å kaste langt og ikke trenger å vade for å få fisk, er jeg ikke helt enig i.

Under de forhold du beskriver har du nok rett, men her er et par tankekors:

Gjennomsnitfiskeren vader for å nå lengre ut. Jo dypere han vader jo kortere kaster han. Folk som vader foran meg i elva kaster nesten altid kortere enn de ville gjort om de sto i vannskorpa og fikk løftet snøret ordentlig ut av vannet.

Det finnes situasjoner der vading er nødvendig, også på lav vannstand. Et eksempel er når man går med synkesnøre på steder der flua hekter nært land. Andre tilfeller kan være for å få et gunstigere flyt mot en kjent standplass. Men det er alltid en kostnad forbundet med vading i form av risiko for å skremme fisk. Ideelt sett går man over med flyt og korte kast først slik at fisken nært land er satt på prøve. Dernest kan man velge å vade hvis man finner det nødvendig. Her er det man møter problemet. Denne taktikken ville gjerne fungere for en som var alene på et strekk. Også den første som går over et strekk ville kunne planlegge slik om ikke det var for at innen han rekker å komme over med flyt tramper en annen fisker ut bak ham. Når èn først har vadet dypt har han tvunget alle til å vade resten av den dagen. Dette er usosialt og gir en sterk begrenset opplevelse for alle etter ham.

Så til disse som har fått det for seg at de som gjør det godt i konkuranse ikke kan vinkle og ikke er gode fangstmenn. Er det mulig å være så korka? Det er mange faktorer som gjør en til god fangstmann, kasting er en av dem. Syrstad kan vinkle, men ærlig talt ... er dere så korka at dere tror det er hovedgrunnen til at han får mye fisk? Det er flaut å lese noe av dette våset.

Hvis folk var litt mer opptatt av å ha det koselig og ikke tråkke andre på tærne ville elva blitt et hyggeligere sted der folk med innsikt og sans for et videre spekter av taktikk og teknikk oftere ville lykkes. Men nå er det "dengerne" som bestemmer!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg ser du skriver at det er ment som kritikk av reglene i NM i holmendammen og i Guidline cup. I den sammenheng lurer jeg på hva det er du mener som gjøres feil og hva det er som bør forandres for at det skal bli en bedre konkurranse. Det er jo helt klart at alt har et forbedringspotensiale, men det er alltid vankelig å sette fingeren på de faktorene som gjør noe til en suksess.

Når det gjelder casting så er det ikke så mye å gjøre med reglene. Der er Norges castingforbund underlagt den internasjonale forbundet og følger da de reglene som er satt av det internasjonale forbundet.

Vinkling er kast er intressant, men det er ikke alltid like lett gjennomførbart og vil kreve veldig mange dommere og medhjelpere. Men eg er enig vi burde ha et slikt stevne i Norge.

mv

rolf-magne

Det er kanskje ikke riktig å si det slik for jeg syns at NM på holmendammen og Guideline cup er veldig bra arrangementer. Det eneste er at jeg synes det som kalles kast med hinder bak bør ertattes med et vinklet speykast.

Innenfor de fleste idretter er det slik at sporten og konkurransen eller kampen er identisk lik med slik sporten praktiseres av vanlige folk. Ta f.eks fotball - når vi var små og spilte fotball kunne vi identifisere oss med utøverne. Alle barn vil jo være Ronaldinho idag. Ballen -banen- målet - alt var likt over hele verden.

Tar en en hvilken som helst sport i verden finner en at slik sporten praktiseres av folk - ja slik er også konkurransen. Ingen forskjeller. Hvis en driver i samme sport så er det lett å identifisere seg med utøveren,

Og sammenligne sin egen ferdighet med de aller beste osv.

Første gang jeg fattet interesse for casting var da jeg så resultatene fra NM på holmendammen for noen år siden.. For første gang kunne jeg identifisere meg med resultatene fordi det var mye likt i det jeg selv praktiserer under fiske. For første gang så jeg at lengdene ikke var avskrekkende. Det var faktisk oppnåelige lengder - og det var castingeksperter med på resultatlista. Hvorfor kastet de ikke 100 m??

Problemet er tror jeg for de fleste fluefiskere å kjenne seg igjen i det som utøves på en castingbane på land- Kastene er nærmere 100 m og det er lengder så store at sammenlignet med mine kast på vann er de nærmest ikke menneskelige. De fleste skjønner at dette har lite til felles med folkesporten sportsfiske og dermed er det vanskelig å identifisere seg med sporten.

Dette tror jeg er hovedproblemet /grunnen til at sporten har så liten interesse og at det bare er et fåtall av hele norges befolkning som er castingutøvere.

Mvh hans

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det er kanskje ikke riktig å si det slik for jeg syns at NM på holmendammen og Guideline cup er veldig bra arrangementer. Det eneste er at jeg synes det som kalles kast med hinder bak bør ertattes med et vinklet speykast.

Innenfor de fleste idretter er det slik at sporten og konkurransen eller kampen er identisk lik med slik sporten praktiseres av vanlige folk. Ta f.eks fotball - når vi var små og spilte fotball kunne vi identifisere oss med utøverne. Alle barn vil jo være Ronaldinho idag. Ballen -banen- målet - alt var likt over hele verden.

Tar en en hvilken som helst sport i verden finner en at slik sporten praktiseres av folk - ja slik er også konkurransen. Ingen forskjeller. Hvis en driver i samme sport så er det lett å identifisere seg med utøveren,

Og sammenligne sin egen ferdighet med de aller beste osv.

Første gang jeg fattet interesse for casting var da jeg så resultatene fra NM på holmendammen for noen år siden.. For første gang kunne jeg identifisere meg med resultatene fordi det var mye likt i det jeg selv praktiserer under fiske. For første gang så jeg at lengdene ikke var avskrekkende. Det var faktisk oppnåelige lengder - og det var castingeksperter med på resultatlista. Hvorfor kastet de ikke 100 m??

Problemet er tror jeg for de fleste fluefiskere å kjenne seg igjen i det som utøves på en castingbane på land- Kastene er nærmere 100 m og det er lengder så store at sammenlignet med mine kast på vann er de nærmest ikke menneskelige. De fleste skjønner at dette har lite til felles med folkesporten sportsfiske og dermed er det vanskelig å identifisere seg med sporten.

Dette tror jeg er hovedproblemet /grunnen til at sporten har så liten interesse og at det bare er et fåtall av hele norges befolkning som er castingutøvere.

Mvh hans

jeg er forsåvidt enig i det med vinklingen. det skulle gjerne vært vinklede kast. problemt ligger i meget stor grad i gjennomføringen. det krever mye mere mannskap og det er mye vanskeligere å gjennomføre. Ikke alle stedene GL-cup gjennomføres er det heller ikke like lett å lage et stevne med vinkling. (pluss at det krever latterlig mye plass siden noen er venstre og noe høyre hendte)

Når du trekker parlellen med at vi skal identifisere oss med sporten så føler jeg i dette tilfellet a det blir litt feil. Man vil aldri få fisk når man driver med kasting og det er heller ikke hensikten. hensikten er å se hvem som er best å kaste. derfor må det nødvendigvis bli litt forskjellig fra hvordan man har det på fisketur.

du sier: "Innenfor de fleste idretter er det slik at sporten og konkurransen eller kampen er identisk lik med slik sporten praktiseres av vanlige folk" ta feks skyting. det er det mange som begynner med pga jakt, det er derimot ikke direkte overførbart til jakt for det om---> altså som kastekonkurranse og fisking.

Sammtidig er det viktig at for at det skal bli en bra konkurranse må det være mulig å dømme den for dommerene. På vannet er dette latterlig vanskelig og det er også grunnen til at det i sin tid ble flyttet opp på land.

En ting er viktig her; casting og NM Fluekasting/GL-cup er 2 forskjellige ting. Casting har ikke hatt NM på holmendammen på mange år, og resultatene du så var fra NM i fluekasting ikke NM i casting. Casting og FKNM har helt forskjellige regler. Ta feks tohånds konkurransen i FKNM, der må klumpen veie under 60 gram, i casting må den veie under 120 gram. Med andre ord det å lure på hvorfor ingen kastet 100 meter på FKNM er egentlig like misforstått som å lure på hvorfor ikke Michael Schumacher kjører like fort i en ford fiesta som i en formel 1 bil.

Men forslag til forbedring av NM i fluekasting er alltid bra, men det bør helst være noe som er mulig å gjennomføre.

mvh

rolf-magne

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Innenfor de fleste idretter er det slik at sporten og konkurransen eller kampen er identisk lik med slik sporten praktiseres av vanlige folk.

Jeg er egentlig enig med deg. Fluekastekonkuranser har to hensikter som jeg ser det: Bli bedre fisker og korte ned ventetiden mellom sesonger. Jo mer realistisk jo bedre er kanskje riftig vei å gå. Det er slutningen om at konkuransekastere ikke mestrer fiskesituasjoner jeg vil til livs.

Du var ellers litt uheldig med eksemplet ditt... før fiske dreide mitt liv seg utelukkende om motorsport, og jeg følger stadig med på enkelte grener som roadracing og rally. Tror jeg dropper knesubb med scootern, eller å sette opp bilen i en bredsladd gjennom hver rundkjøring på vei til byen.

Forøvrig så mener jeg at dersom målet til forbundet er å rekrutere flest mulig bør de være mer kreative. Det er ikke til å stikke under en stol at konkuranser er for de absolutt beste (ihvertfall de av dem som ønsker å delta). En debutantklasse der prestasjonene ikke var avskrekkende ville trukket flere deltakere. Mange avstår fra å delta rett og slett fordi de ikke har noenting å stille opp med. Debutantklasse har vært prøvet i motocross, og det med stor tilstrømming av folk som ellers ikke ville konkurert.

Endret av The Poacher

Del dette innlegget

Lenke til innlegg