Hopp til innhold
HKB

Noen som har prøvd det nye SA expert distancesnøre?

Recommended Posts

Guest JanM

Ja, jeg har, i #5.

Strålende, som XXD.

Noen spesielle egenskaper du etterlyser?

Jan.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på sosiale medier/andre steder

Ja, det jeg lurer på er hvordan snørets egenskaper er på korte kast også, og i tillegg hvordan det fungerer på raske stenger. Har en Scott s3 9" 5

Hvilken farge har det. Og har det samme bra coatingen som de andre SA snørene.

mvh

HKB

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Guest JanM

Du vet; klumpen er ganske lang, og fronttaperingen ikke så brå (moderat presentasjon), så det begynner liksom ikke å jobbe skikkelig før etter et par bakkast, men joda, det fungerer brukbart på korte kast også hvis du vet å behandle et sånt snøre. Bra for ruller og underhånd også. Men litt tålmodighet må man ha med disse snørene. De skyter ikke så godt sånn umiddelbart, men så kommer de. Fungerer bra for raske stenger også. Jeg bruker det på Techna AV 5, også bruker jeg det tilsvarende snøret XXD på Ironfeather 7. Expert snøret er lysegrønt. Ja, jeg vil mene at coatingen er like bra eller kanskje bedre enn på andre SA-snører, men det vil vise seg på sikt. Du holder mye i lufta med disse snørene, noe som også er intensjonen. Kast rolig, og bruk teknikken for alt den er verdt. Er du en hastverkkaster med dårlig disiplin og teknikk, så kjøp noe annet :-)

Jan.

Endret av JanM

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Jeg er vel ikke på noen proffkasters nivå, men har litt erfaring, har nok et og annet dårlig kast iblant. Så hvis du mener snøre fungerer greit, selv om jeg nok ikke er på ditt nivå som er instruktør.

HKB

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Guest JanM

Titta på profilen din, men fikk ikke tak i hvor du bor. Bor du i nærheten, så er du velkommen til å teste snøret mitt. Ta med deg femmern.

Jan.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Det gode gamle XXD snøret er grønt og det nyeste Expert Distance er likt XXD men har 5 fot lenger baktapering men har orange farge og så er det ca 4 m lengre skyteline.

Jeg deltok på alle tre 5er cup stevnene og jeg syntes det gamle grønne XXD snøret funket best for meg og min stang(scott S3). Jeg synes snøret er veldig bra på korte kast pga den veldige framtunge klumpen og så er det superrått på lengdekasting. Detter er et bra treningssnøret da det gir tilbakemeldinger på teknikken din når du holdet mye snøret i luften. Jeg vil vel nesten påstå at å trene med lange klumper er beste måte å trene seg opp til en veldig god teknikk. Det lærte væffal jeg av selveste Sven Kalmar og jeg har blitt veldig mye bedre av å trene med lange klumper.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Guest JanM

Expertsnøret er lysegrønt. Så er kanskje konkurranseutgaven i oransje, akkurat som for XXD. Expertsnøret normalutgave i #5 er 32 meter langt.

Denne klumpen er lang, men "veldig framtung" er den vel ikke, Robin? Men nå spørs det jo hva du legger i framtung her.

Mvh. Jan.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Expert Distance står det på esken til den orange og den grønne, det orange er konkuranseversjonen og har litt lenger baktapering og er 36-37 m langt Klumpen på disse snørener er veldig fremtung noe som gjør at det spenner stanga godt på kort snøre.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Guest JanM

Joda, men den har jo en lang 13' front taper, Robin, i #5, som skal forsinke overrullingen. Ellers er jeg enig i at til tross for det, så fungerer det utmerket for vannkast også, med litt snøre ute.

Jan.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Snøret fungerer til det meste synes jeg men det blir aldri noe snøre for de lange vannkasta men helt greit under praktisk fiske.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Guest JanM

Snøret fungerer til det meste synes jeg men det blir aldri noe snøre for de lange vannkasta men helt greit under praktisk fiske.

Jeg forstår ikke tankerekken din underveis her. Studerer du baktaperingen på dette snøret, så skjønner du at det også er skapt for gode vannkast. De reklamerer sågar for det. Hvor mye har du egentlig kastet vannkast med disse snørene? Og hva mener du med lange vannkast? Nå lurer jeg fælt. Ellers så skal jeg ikke kverulere mer over dette, jeg ville bare få fram de reelle egenskapene i dette snøret.

Jan.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Hvis jeg kjøper expert distance så vil det med andre ord fungere bra på min Scott s3 eller burde jeg velge en annen type.

HKB

Jeg kan vel gå for expert distance, og håper det fungerer bra, bare det ikke er for de som driver mest innen casting.

HKB

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Guest JanM

Hvis jeg kjøper expert distance så vil det med andre ord fungere bra på min Scott s3 eller burde jeg velge en annen type.

HKB

Det er mange her inne som kan gi deg et bedre svar med tanke på Scott stanga di HKB. Jeg kjenner ikke Scott stengene noe særlig. Men er du bra teknisk, og trives med litt snøre i lufta, så har jeg ingen problemer med å anbefale deg det snøret. Det er forøvrig mange faktorer som spiller inn ved valg av snøre, men jeg vil vel påstå at kjøper du deg dette SA-snøret, så har du et godt allround-snøre. Da tenker jeg spesielt på fiske i litt ulike temperaturer også. Vangen nevnte noe om at XXD kan bli noe mykt for tropefiske. Vi får stole på det, og da kan det hende at Expert også blir det. Men nå skal du kanskje ikke til tropene med det :-) Og nei, dette snøret er ikke bare for de som driver casting :biggrin: . Det egner seg meget bra for praktisk fiske.

Mvh. Jan.

Endret av JanM

Del dette innlegget

Lenke til innlegg

Ikke noe favoritt snøre hos meg, Men har bare prøvd de i de tyngre klassene, Kjempe fint å trenekaste hvis man skal holde mye snøre i lufta, Men jeg syntes det er for lang klumpdel for praktisk fiske. Rullekast går fint. Men mangler det baksleng ville jeg sett meg om etter noe annet,

Hilden Pål

Del dette innlegget

Lenke til innlegg